Vandaag ben ik naar de kliniek in Utrecht geweest en heb te horen gekregen dat mijn paard een blessure heeft aan beide tussenpezen van de achterbenen. Ik lees in de topics ervaringen over tussenpees blessures, maar in mijn geval is de blessure niet lokaal een ontsteking op de pees maar zijn de pezen in de gehele lengte tussen sprong en kogel opgerekt.
De oorzaak van de opgerekte pezen komt meer dan waarschijnlijk vanuit de stand van zijn achterbenen die vanwege een week kogelgewricht te diep naar beneden staan. In een drafje komen de kogels soms bijna tot de grond.
Hierdoor staan de tussenpezen vrijwel altijd onder spanning en dit heeft mijn paard zich op meerdere manieren geuit in stijfheid door compensatie in rug/bekken. Nou is het een groot lang paard dat sowieso als een diesel op gang komt dus het was soms moeilijk bepalen of hij stijf was of dat hij ergens echt beperkt werd. Aangezien hij juist die symptomen van stijfheid vertoonde en tot een paar weken geleden vrijwel geen kreupelheid zijn we in oktober eerst begonnen met ostheopathie om bekken weer symmetrisch te krijgen. Zijn bekken zijn door de ostheopathie weer keurig recht gezet, maar qua rijden bleef hij stijf en verzet tonen in met name rechtergalop en ook wanneer hij zijn achterhand moest gebruiken. Omdat we nog steeds het vermoeden hadden dat het evt uit bekken/rug/SI gewricht kwam hebben we mesotherapie toegepast. Wel bleek uit een lichtpositieve buigproef links achter dat er wellicht nog iets zou kunnen zijn, dus toen ook na de mesotherapie geen verbetering, maar eerder verslechtering het resultaat was (ook de buigproef een paar weken na de mesotherapie was nu heel duidelijk positief) heb ik op advies van de veearts de kliniek gebeld voor een afspraak. Het leek op een probleem in SI gewricht, maar dat matchde niet met de positieve buigproef, dus liever een uitgebreid onderzoek in de kliniek.
Tussen het maken van de afspraak en daadwerkelijk bezoek heeft hij rust gehad, met een paar uurtjes per dag in de paddock. Vandaag toonde hij na buigproeven erge kreupelheid en ook op de longe zowel hard als zacht liep hij beroerder als ooit tevoren. Vooral linksachter.
Vandaag bleek dus afwijkend patroon over de gehele pezen, niet echt een plek van ontsteking.
Aangezien hij echt kreupel was vandaag, gaan we toch maandag nog kijken of het oprekken van de pezen aanleiding kan hebben gehad voor een eventuele ontsteking in zijn kogelgewricht waar de pijn vandaan kan komen. Die pijn kunnen we dan nog redelijk makkelijk wegnemen. Maar het probleem blijft in de oorzaak; de stand van zijn benen. Hoe dan ook zullen zijn pezen optaters krijgen en daar moeten we iets mee. Kliniek heeft aangegeven dat een operatie waarbij de pees deels ingekort wordt tot de opties behoort, maar eerst maar eens kijken wat er maandag uit komt. Ik vind de operatie nogal wat en wil daar liever (nog) niet aan denken.
Van de kliniek heb ik begrepen dat stil zetten echt niet bevorderlijk is, maar zodra hij pijnvrij is juist weer gaan rijden en langzaam opbouwen tot het niveau waar het voor hem nog goed te doen op is.
Ik ben enorm benieuwd naar ervaringen bij deze blessure.