zal ataxie nog verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wannes17

zal ataxie nog verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 19:07

Hallo,

Afgelopen zondag heeft ons shetlandertje een serieuze stamp gekregen van onze haflinger. Eerst viel hij neer en bleef even liggen, we konden hem ook niet helpen recht te komen. Een paar uur later kon de dierenarts/osteopaat komen. Toen kon wannes soms al even rechtstaan en proberen te stappen, maar hij viel telkens door zijn beentjes. Nu zijn we vijf dagen later en loopt hij nog altijd heel raar. Ik bel bijna elke dag met de dierenarts en hij denkt dat het beter begint te gaan omdat wannes nu terug zijn geluidjes maakt als ik vb vers hooi breng. Ik heb wannes en bella de haflinger nu ook apart gezet in de wei zodat bella zeker niks meer kan doen.
Ik maak me veel zorgen over wannes onze shetlander :-(
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zou heel graag weten of hij geen pijn heeft en of het nog beter zal worden....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:16

Ik heb ervaring ermee en het kan goedkomen, maar ook de verkeerde kant op gaan....

Nu is het vers en zijn de zenuwen beschadigd, grote kans dat
er nu een zwelling en kneuzing rondom het gebied zit.
Dit heeft tijd nodig en wat hulp...

Mijn tips:
-shet alleen laten staan, liefst op rust, klein afgezet stukje. Iedere onverwachte beweging kan schadelijk zijn.
- Onmiddelijk starten met het geven van Neuralcur http://www.homeovet.nl/simicur_neuralcu ... omeopathie
-Rust
- paar weken aankijken en bij verbetering wellicht nog maanden.

wannes17

Re: zal ataxie nog verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 19:38

dankje listiglistje!
Is het bij jouw paard goed gekomen en hoelang heeft het geduurd?
Het is zo zielig dat we hem niet kunnen helpen. Als ie al eens een stapje zet, mijn hart krimpt telkens ineen als ie zo precies door zijn knietjes zakt. Hij staat nu idd apart en op een klein stukje, maar als ik aankom met vers hooi, wil ie toch te snel zijn om naar me toe te komen :-(
Ja, we moeten geduld hebben. Ik zou zo graag weten dat hij niet al te veel pijn heeft.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:09

wannes17 schreef:
dankje listiglistje!
Is het bij jouw paard goed gekomen en hoelang heeft het geduurd?
Het is zo zielig dat we hem niet kunnen helpen. Als ie al eens een stapje zet, mijn hart krimpt telkens ineen als ie zo precies door zijn knietjes zakt. Hij staat nu idd apart en op een klein stukje, maar als ik aankom met vers hooi, wil ie toch te snel zijn om naar me toe te komen :-(
Ja, we moeten geduld hebben. Ik zou zo graag weten dat hij niet al te veel pijn heeft.

Mijn paard is als 1,5 jarige over de kop gegaan bij een uitbraak, halswervels C6/C7 gebied beschadigd,
daardoor ataxie(wobbler) gradatie 4 als 2 jarige (toen kwam het pas tot uiting, viel echt om, achterbenen kwamen niet meer mee)

Van zijn 2 tot zijn 5 is hij niet stabiel geweest, vanaf die tijd wel....
alhoewel hij nog steeds een raar loopje heeft in draf, loopt telgang in stap en heeft achter gigantische krampbenen.

Maar hij is nu 10 en gaat ZZ-L starten *D dus hier is het goed gekomen!

PBA_

Re: zal ataxie nog verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:13

Mijn merrie is op 4 jarige leeftijd geopereerd, hierdoor is ze atactisch geworden. In ons bevakwamen wij er pas na twee jaar aanmodderen af. Door compensatie was het daadwerkelijke probleem niet zichtbaar. Hierdoor te lang doorgelopen wat de kans op herstel aanzienlijk verminderd. Ze werd afgekeurd als rijpaard.

ze is nu 15 en voor de endurance klasse 3 startgerechtigd. Dressuur dat kan ze niet meer, beetje gymnastiseren tot bepaalde hoogte gaat goed. Verwachtings patroon ernstig bij moeten ze tellen. Maar ze doet het op deze manier top en blijft gezond.