Paard buigt niet naar rechts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnneFro

Paard buigt niet naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:19

Hey,

Ik heb een vraag, mijn paardje van 14 jaar buigt moeilijk naar rechts. Ik neem les bij Magali Van der Heyden en ze vermoed dat er iets mis is in de achterbenen. Frozi is een haflinger x arabier en mankt niet. Ze is door de osteopaat reeds 2x behandeld en da laatste keer zat er ook veel minder vast. Tijdens de les wil ze wel buigen maar kan ze gewoon niet waardoor ze haar hals spieren gebruikt om tegen te houden. Magali raadt me aan om toch verder te gaan met haar. Zijn er nog mensen die dit hebben meegemaakt? En welke dierenkliniek raden jullie aan?

Groetjes Annelies

CloudDancing

Re: Paard buigt niet naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:41

Ik zou haar eens na laten kijken door een holistisch arts. Ik weet niet waar je woont, maar De Hoek van Eric Laarakker staat goed bekent.
Vaak duurt het even voor alle spieren weer los zijn. Dat komt omdat het al een tijdje vast en stijf is voor je er achter komt dat er een probleem is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:44

Wellicht nu echt iemand voor de spieren langs laten komen? Happy athlete masseur?

Osteopaat doet weer weinig met dieperliggende spieren en die kunnen grote problemen opleveren.

Wel compliment voor jou en je instructrice. Idd verder kijken! Dat doen heel veel mensen niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:45

Waarschijnlijk heb je een probleem met de lengtebuiging en is rechts de korte kant. Dat zie je terug aan de achterbenen, want het ene achterbeen zal ze er dan niet goed onder zetten.

Hoe rijd je je paard? heb je een filmpje? longeer je haar weleens? wat moet je allemaal doen in een les?

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:48

Mijn pony buigte ook moeilijk maar rechts, ze maakte zich dan heel sterk in de hals maar links deed ze dit niet. Uiteindelijk bleek dat haar linker knieband (als ik het goed heb) geïrriteerd was. Meerdere paarden schijnen dit te hebben dus misschien iets in die richting?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:09

Of paard is gewoon scheeff en heeft daarvoor training nodig. Zoek maar eens op Google naar rechtrichten paard.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:19

Het kan ook een gebitsprobleem zijn, paarden die links een blokkade hebben zoals haken of doorgroeiing zijn op rechts heel stijf.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:20

Mijn ruin wil niet naar rechts buigen als hij een slechte kwaliteit kuil krijgt. Dan heeft hij last van zn darmen. Moet dan ook heel veel mesten.

AnneFro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 01:39

Hey!

Dankjewel allemaal voor de reacties! Vandaag heeft m'n lesgeefster (niet Magali) met Frozi gereden om te kijken of ze kon losgewerkt worden of dat het probleem zou blijven bestaan. In stap lukt het haar goed om haar te doen buigen, ook zonder spanning op de teugels. In draf is dit nog moeilijk. Woensdag komt m'n veearts langs om Fro voor de zekerheid eens na te kijken, en de osteopaat (Stijn Teysen) komt ook nog langs. Haar tanden zijn recent ook gedaan.

@ Elisa2: Ze wordt momenteel vooral gelongeerd op haar mindere kant (alhoewel longeren echt niet haar favoriete bezigheid is), met bijzetteugel. Ter afwisseling gebruik ik dan cavaletti's. In de les moet ik ze nu vooral loswerken, stelling naar rechts, voltes en nageven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 08:28

AnneFro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 15:10

Bedankt voor je link! Dat is echt zeer nuttig vooral voor mezelf!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:31

Graag gedaan!