Dikke achterbenen dag na de training..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiiRowiej

Dikke achterbenen dag na de training..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 15:27

Hoi allemaal,

de titel zegt eigenlijk al wat het probleem is.

Mijn merrie heeft in de maand januari door omstandigheden stil gestaan en nu ben ik sinds begin februari weer begonnen met rijden. ik rij voornamelijk buiten met haar en wissel dit af met af en toe logeren met een bijzet teugel.

Maar iedere keer als ik een buitenrit heb gemaakt heeft ze de dag er na dikke achterbenen. het lijkt dan wel of er vocht in zit of iets. haar voorbenen zijn gewoon normaal.

we zijn wel weer rustig aan het opbouwen aangezien ze in januari stil heeft gestaan maar dit is vrij lastig met een druk paard als zij. de omgeving waar wij rijden is de Veluwe dus erg heuvelachtig en veel mul zand. misschien heeft dat er wat mee te maken? ik zorg wel altijd dat ik goed uitstap. meestal zijn we een flink half uur aan het stappen en is ze al weer helemaal droog voor we op stal aankomen. om haar voorbenen heb ik altijd peesbeschermers maar achter eigenlijk niet.

haar benen zijn niet warm en ze heeft er ook geen last van als ik er aan zit. als ik dan heb gereden of haar even gelongeerd heb zijn haar benen weer wat dunner.

weet iemand misschien hoe dit komt? misschien dat ik toch te snel te veel van haar vraag?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:19

Hoe vaak train je nu? En hoe lang? Hoeveel uur komt je paard per dag buiten?

MiiRowiej

Re: Dikke achterbenen dag na de training..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 20:05

hoi Dorientjuh, sorry lees je reactie nu pas..

we rijden nu 3 á 4 dagen in de week en daar probeer ik dan nog 1 of 2 keer een half uurtje longeren met bijzet tussen door te doen. de andere dagen geef ik haar rust en speel ik in de bak, gooi haar even los, poets ik haar alleen.

ze staat 7 dagen in de week van 9 tot 6 buiten in de wei.

ik hoor wel of je daar iets wijs uit kunt worden

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:11

het kan best zijn dat het overbelasting is .
dit heb ik namelijk wel eens eerder gehoord,

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 02:17

hoe zien de hoeven er uit? staat het paard goed op de hoeven?

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:26

overbelasting uit idd ook vaak in vochtophopingen, maar deze gaan met beweging vrijwel nooit weg. Als de benen niet warm zijn en ze loopt niet kreupel dan denk ik aan stalbenen, maar ze staat elke dag in de wei dus ook dat lijkt me niet logisch.

ik gok dat ze moeite heeft met haar afvalstoffen afvoeren. Heeft ze een dikke bult of echt vanaf de sprong naar beneden dikke benen? zo ja, dan denk ik dat ze teveel eiwit binnen krijgt. In combi met het werk en de natuurlijke lichte verzuring in de spieren kan dit leiden tot vocht in de benen. Probeer eens als je klaar ben met rijden met 2 vingers met lichte druk net naast haar ruggengraat over haar spier te wrijven. 1x van voor (schoft) naar achter (halfverwege rug) met lichte druk. En gelijk goed kijken op de spier. Als je heel licht golfjes of trillingen ziet dan zijn dat afvalstoffen in haar lijf die ze niet makkelijk kan afvoeren. Dan kan het wrijven van de benen helpen tegen zwelling. Als je klaar ben met rijden, met 2 handen het been vanaf de sprong vastpakken en dan met lichte druk naar de hoef wrijven.. goed je palmen van je hand gebruiken en afwisselend met je vingers naar beneden wrijven..

Buzzybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:35

donsje schreef:
overbelasting uit idd ook vaak in vochtophopingen, maar deze gaan met beweging vrijwel nooit weg. Als de benen niet warm zijn en ze loopt niet kreupel dan denk ik aan stalbenen, maar ze staat elke dag in de wei dus ook dat lijkt me niet logisch.

ik gok dat ze moeite heeft met haar afvalstoffen afvoeren. Heeft ze een dikke bult of echt vanaf de sprong naar beneden dikke benen? zo ja, dan denk ik dat ze teveel eiwit binnen krijgt. In combi met het werk en de natuurlijke lichte verzuring in de spieren kan dit leiden tot vocht in de benen. Probeer eens als je klaar ben met rijden met 2 vingers met lichte druk net naast haar ruggengraat over haar spier te wrijven. 1x van voor (schoft) naar achter (halfverwege rug) met lichte druk. En gelijk goed kijken op de spier. Als je heel licht golfjes of trillingen ziet dan zijn dat afvalstoffen in haar lijf die ze niet makkelijk kan afvoeren. Dan kan het wrijven van de benen helpen tegen zwelling. Als je klaar ben met rijden, met 2 handen het been vanaf de sprong vastpakken en dan met lichte druk naar de hoef wrijven.. goed je palmen van je hand gebruiken en afwisselend met je vingers naar beneden wrijven..

Mijn paard heeft hier ook last van. Dus bij overbelasting zijn de benen na arbeid niet dun? Dus als ze dan wel dun zijn kun je er van uit gaan dat ze niet overbelast zijn?

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 10:14

donsje schreef:

ja ik zat eerst ook een beetje aan stal benen te denken maar ze staat echt zat buiten dus dat lijkt me sterk. de gezwollenheid zit iets lager dan het spronggewricht, meer rond het Pijpbeen. ik zal in ieder geval eens proberen wat je hier omschrijft. en nog eens kritisch naar haar voeding kijken.

hoofvision schreef:
hoe zien de hoeven er uit? staat het paard goed op de hoeven?

dit zijn foto´s van vlak na het rijden. op de foto´s viel mij zelf trouwens op dat ze ondanks dat ze niet heel dik zijn er toch wat bultjes zitten. ziet iemand anders dat ook? toch de afval stoffen waar Donsje het over heeft misschien? hier kun je ook de stand van haar achter hoeven zien. naar mijn idee staat ze er mooi op maar ik ben benieuwd naar jullie mening?

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

over een paar dagen komt overigens de hoefsmid dus hem zal ik ook eens vragen wat hij vind.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:52

"donsje schreef:

Mijn paard heeft hier ook last van. Dus bij overbelasting zijn de benen na arbeid niet dun? Dus als ze dan wel dun zijn kun je er van uit gaan dat ze niet overbelast zijn?"

overbelasting is eigenlijk een irritatie aan de peesschede. Dit dus door teveel werk waardoor de aanhechtingen en gewrichten geirriteerd raken en de gewrichten meer vloeistof gaan aanmaken. Door arbeid zal dit VAAK niet weggaan. Paard moet dan niet stil staan, wel wat lichte beweging (molen, stapritjes) Na een week zal de overvulling door overbelasting dan verdwijnen omdat de irritatie in de peesschede verdwenen is door de rust.

TS.. op de foto's neig ik meer naar gallen. Gallen zijn meer permanente vullingen welke vaak rondom het gewricht te vinden zijn en kunnen verdwijnen, maar ook weer plots tevoorschijn komen. Dit is ook een lichte overbelasting maar vind je bij het merendeel van de paarden en is onschuldig. Kan zijn van het rijden in het mulle zand maar ik zou me er niet erg zorgen over maken mits de benen niet warm zijn, ze niet kreupel loopt en de benen niet permanent dik zijn. Je zou ook eens groene leem kunnen proberen. s'avonds op stal de benen van sprong tot kogel 1 cm dik insmeren en de volgende dag kunje het eraf borstelen of met wat water eraf spuiten.