Verminderde weerstand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adawi

Verminderde weerstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 12:15

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, wel diverse tips gelezen, maar ook verouderde topics. In de tussentijd zijn er veel ontwikkelingen/inzichten/supplementen/voeders op de markt gekomen dat ik dit topic toch maar open.

Mijn pony (mini shetlander) blijkt door een verminderde weerstand nu een bacterie opgelopen te hebben.
Ik heb het geschoren en gewassen en het lijkt alweer te genezen. DA is erbij geweest.

De bacterie heeft waarschijnlijk kunnen toeslaan door verminderde weerstand.

Nu wil ik naast de behandeling mijn pony toch helpen zijn weerstand te verbeteren. Diverse supplementen zijn er op de markt. Vitaminespuiten, al denk ik zelf dat dat minder effectief is aangezien ze het overtollige weer uit poepen/plassen.

Ik zie even door de bomen het bos niet meer, vandaar dit topic. Er is zoveel te koop, maar wat werkt er nu écht? Je kan het namelijk zo gek maken als je maar wil..

Overzicht van situatie nu:
- Staat dag/nacht buiten op bestraatte paddock met mogelijkheid om in stal te gaan staan
- Als de wei het toe laat in de avond nog paar uurtjes het land op
- Herfst/begin winter geschoren en dek op, deze week op advies DA opnieuw geschoren
- Doet lichte arbeid, dit zijn we weer aan het uitbreiden en straks weer voor de sulky
- Krijgt met zijn maatje samen 3x per dag hooi uit slowfeeder
- Krijgt s'morgens en s'avonds samen met maatje aantal wortels
- Krijgt s'avonds Metazoa, handje luzerne en scheutje olie

Wat kan ik toevoegen/weglaten voor een betere weerstand?
Ik sta open voor van alles, maar graag met onderbouwend commentaar en wat je ervaringen ermee zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:42

Wat bedoel je precies met een bacterie opgelopen? Bedoel je geen schimmel of schurftmijt, omdat het op de huid zit, voor zover ik uit je verhaal kan opmaken?

lies_sparkle

Re: Verminderde weerstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:46

Ik zou de arbeid in ieder geval heel rustig oppakken helemaal omdat je zelf ook zegt dat je dier nog verzwakt is.
Wat je altijd kan doen is voldoende ruwvoer geven. Dat kan eigenlijk niet mis gaan en je pony kan dan naar eigen behoefte eten.
Is de deken ook wel warm genoeg? Het is nu niet heel erg warm en als de pony niet een deken om heeft dat warm genoeg is, dan verliest hij veel warmte en dus energie.

Helemaal omdat je dier ook behandeld is door de DA, kun je dan niet die om tips vragen?
Die kent de bacterie en jouw pony.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:54

bedoel je een bacteriële huidinfectie? want dan is de "verzwakte weerstand" wel niet zo zorgbarend... een schuurplek vh deken of een wondje is ook een "verzwakking" vd weerstand waardoor er een bacteriële infectie of schimmel kan optreden. Paard/pony kan verder wel in blakende conditie zijn...

voor een goede gezondheid/weerstand moet de basis (huisvesting, beweging en voeding) goed zitten. Supplementen kunnen ondersteunen, maar vaak overbodig. Maar het eerste wat in me opkomt bij weerstand is echinacea. Verder niks bijzonder, wat zuiverend werkt is meestal niet slecht voor de weerstand, maar dat moet je afwegen.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 13:09

Ehm, ja de DA had het over een bacterie die dit veroorzaakte. Geen specifieke bacterie, verder ook omdat het er al genezend uitzag.
Dit kon komen door dikke vacht, warmer weer, broeien en combinatie met verminderde weerstand.

Hier foto van vorige week zaterdag. Waar het het er nog erg uit ziet, waar de korsten zitten is nu al weer roze huid te zien.
Zoals die kleine plekjes had hij ook op hals en flank.
Afbeelding

Ruwvoer krijgen ze voldoende, er zit nog regelmatig hooi in de netten als de volgende voerbeurt is. Ze kunnen hier dus zelf in kiezen.
Hij staat nu onder ruim 300 gram en voelt warm onder de deken.
Het was geen schimmel of mijt waar de DA over had. Tips voor verbeterde weerstand had hij niet zo, de pony zag er verder gezond uit volgens hem.

Maar nu thuis ben ik me toch nog even gaan verdiepen in die weerstand. Over 2 weken moet ik met de andere pony toch weer heen en gaat deze ook weer mee. Eventueel verder advies kan ik dan uiteraard nog opvragen.

Wat is de werking verder van Echinacea? En gebruik je dan gewoon de vorm voor mensen? Tabletten zie ik voornamelijk naar voren komen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:12

tabletten of druppels... Ben het verder alleen nog maar in kruidenmixen tegengekomen...

Maar vind het persoonlijk in dit geval ook niet zo nodig om te gaan iets speciaal te gaan supplementeren. Gewoon een goede balancer voor de vitaminen en mineralen...

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:22

van de metazoa af;) mijn paard kreeg na een tijd ook last van allerlei rare klachten, waaronder dus dat ze enorm rare vacht kreeg met rare wondjes enzo. Na veel onderzoek met dierenarts en op internet besloten te stoppen met de metazoa en het was binnen 2 dagen stabiel en ging echt met sprongen vooruit en alle klachten waren snel weg. Er blijken meerdere paarden hiervan last te hebben met de metazoa, soms al na paar weken maar vaak pas na langere tijd.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 22:30

Oh echt?

En vanwaar komt dat? En wat ben je dan gaan voeren

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:46

Ik zou es een bloed- of harenanalyse laten doen om te zien of je paardje tekorten heeft en welke, zo kan je gerichter gaan supplementeren.

Die Echinancea kan je als theekruiden of als tinctuur bestellen bij Pit-pit.com, en bijv. de Paardendrogist heeft ook wel wat weerstand-supplementen. Hun wintermix bijv. bevat ook echinancea, en vind ik qua prijs heel goed meevallen.

Voor problemen richting huid/haren denk ik vooral in de richting van zink of biotine, maar ben dit niet helemaal zeker.

Let wel op met weerstand-supplementen met veel ijzer: een teveel kan behoorlijk belastend zijn voor de lever, en de meeste paarden die veel ruwvoer krijgen (afhankelijk van de streek weliswaar) hebben al een overschot.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:35

Er blijken nog wel eens bacteriën en schimmels in de metazoa te zitten. Daarnaast zitten er scheve verhoudingen in.

Ik voer nu marstall vito aan haar en mijn andere paarden krijgen er naturall bij.
Ik heb verschillende voeren geprobeerd en dit werkte gewoon goed voor ze.
Dit zijn muesli's.
Ik wil binnenkort over op de marstall force maar moet nog even kijken of ze daar genoeg aan hebben.