Gisteren is bij mijn bijna 11-jarige Haflinger ruin spat vastgesteld.
Hij stond eerder al stil van juni tot en met december met een peesblessure. Dit was slechts een klein gaatje in de ophangpees links voor, maar het is een erg zenuwachtig paard waardoor het allemaal lang heeft geduurd. Bij het 1e keer terug aan de longe nemen heeft hij zijn rechter voorbeen ook nog verstuikt door gekke sprongen. Maar goed, we waren dus eindelijk terug 1,5 maand op gang
, maar ik merkte vorige week dat hij dus niet 100% regelmatig liep
. Voor zekerheid DA erbij gehaald en ja… spat in beide spronggewrichten (pees wel volldig mooi hersteld), hij ging ook niet correct door de buigproef bij beide achterbenen. Blijkbaar zou spat een vaak voorkomend probleem zijn bij Haflingers? Zijn er nog mensen met ervaring met spat? Mijn DA zei om nu 3 weken even door te rijden (licht werk, lange lijnen rijden) ookal is hij licht onregelmatig (niet iedereen ziet hem onregelmatig lopen nu, ik dacht al dat ik spoken zag maar mijn DA bevestigde met de diagnose), in samenwerking met een poeder tegen artrose (2x per dag 2 scheppen) zou het zijn dat hij terug regelmatig wordt eens ie terug in het werk is.
Zijn er mensen die hun paard met spat nog uitbrengen in de (dressuur)sport? Dit is mijn enige paard en ik had graag nog veel verder met hem gekomen… Hij liep ong L/M niveau voor al het blessureleed.
Groetjes,
Gwenny & Stalin