Mestonderzoek... niks, toch wormen... wat doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Mestonderzoek... niks, toch wormen... wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 15:33

Afgelopen zomer vond ik bij 1 van mijn paarden een lintworm (dat kan, lintworm zie je immers niet altijd terug in een mestonderzoek).
Ik heb alle paarden ontwormd met een middel tegen lintworm. 1 paard reageerde erg hevig, en leek wel bevangen...
Normaal gesproken ontworm ik ieder najaar met een breed spectrum wormmiddel. Dat durfde ik nu niet, dus mestonderzoek laten doen. Helemaal schoon.
Vind ik de afgelopen week ineens hier en daar een aarsmade. Hetgeen ook kan, ook dit zie je niet altijd in mestonderzoek.

Maar goed, ik word nu toch een tikkeltje onrustig.... wat is nu wijsheid? Wanneer ga ik nu dan wel ontwormen, of laat ik eerst eind maart weer mestonderzoek doen.
Ik wil graag op safe spelen :-)

(mijn gebruikelijk regime is tweemaal per jaar mestonderzoek, en tweemaal per jaar blind ontwormen. Verder uiteraard iedere dag de mest verwijderen).

Maartje1990

Re: Mestonderzoek... niks, toch wormen... wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:36

Ik laat zelf in het najaar een bloedonderzoek doen, daar komt alles uit, dus aarsmade en ook ingekapselde bloedwormen als daar dus sprake van is :) Dan in het voorjaar laat ik weer een mestonderzoek doen en dan nog 1 à 2 keer daar tussen in ook een mestonderzoek.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 15:41

Maartje1990 schreef:
Ik laat zelf in het najaar een bloedonderzoek doen, daar komt alles uit, dus aarsmade en ook ingekapselde bloedwormen als daar dus sprake van is :) Dan in het voorjaar laat ik weer een mestonderzoek doen en dan nog 1 à 2 keer daar tussen in ook een mestonderzoek.

De aarsmade is dus niet aangetroffen in de mest afgelopen najaar, maar zit er nu wel...
Ik word altijd een beetje nerveus van wormen..... na een erg slechte ervaring met bloedworm.

Ik twijfel dus, wat ga ik doen: breed spectrum spuit erin rammen, of eerst mestonderzoek.... en wanneer? Want het is toch al redelijk warm.... voorjaar begint een rekbaar begrip te worden :-S

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:44

Bloedonderzoek doen dus, als je er zeker van wilt zijn

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 15:46

hyppolyte schreef:
Bloedonderzoek doen dus, als je er zeker van wilt zijn

Check!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:48

Ninx schreef:
Maartje1990 schreef:

De aarsmade is dus niet aangetroffen in de mest afgelopen najaar, maar zit er nu wel...
Ik word altijd een beetje nerveus van wormen..... na een erg slechte ervaring met bloedworm.

Ik twijfel dus, wat ga ik doen: breed spectrum spuit erin rammen, of eerst mestonderzoek.... en wanneer? Want het is toch al redelijk warm.... voorjaar begint een rekbaar begrip te worden :-S

Juist doordat dat soort dingen daar niet in naar voren komen doe ik in het najaar een bloedonderzoek (en niet op een ander moment in het jaar). Maar inderdaad zoals hierboven dus wordt gezegt, gewoon nu dan een bloedonderzoek doen :) En het is natuurlijk aan jou of je dat jaarlijks wilt doen. Ik vind dat prettig om het zo te controleren en het najaar is dan het beste moment om dat te controleren.

Over de aarsmade hoef je je trouwens niet zo'n zorgen te maken, die kunnen verder niet zo veel kwaad :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:49

ik ontworm gewoon.Geen mestonderzoek,dat vertrouw ik niet.Ik ga niet wachten tot mijn paarden mager worden,koliek krijgen of aan de diarree gaan.

Bloedonderzoek werkt wel.Laten controleren op eosinofielen.Dat deed ik tot een aantal jaren geleden ook,totdat de dierenarts de kosten van het bloedonderzoek verhoogde naar 200 euro. :7

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:52

Met welk middel heb je ontwormt? Equest pramox? En waarom durfde je nu in het najaar niet te ontwormen?

Ontwormen voor aarsmaden is het beste te doen met fenbendazol.

Ik ontworm in het nov/dec altijd met Equest Pramox. En doe dan 2x per jaar mestonderzoek (april+juli).

Waarmee ontworm je normaal, aangezien je zegt dat je 2x per jaar blind ontwormt?

In principe is het zo dat de minste resistentie als volgt zit:
Lintworm - praziquantel en dubbele dosis pyrantel
Bloedworm - moxidectine (met ingekapselde wormen)/ivermectine en 5 daagse behandeling fenbendazole
Spoelwormen - pyrantel
Aarsmaden - fenbendazole.

Er is dus tegenwoordig niet meer 1 middel dat alle wormen volledig bestrijdt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 15:54

geerke schreef:
ik ontworm gewoon.Geen mestonderzoek,dat vertrouw ik niet.Ik ga niet wachten tot mijn paarden mager worden,koliek krijgen of aan de diarree gaan.

Bloedonderzoek werkt wel.Laten controleren op eosinofielen.Dat deed ik tot een aantal jaren geleden ook,totdat de dierenarts de kosten van het bloedonderzoek verhoogde naar 200 euro. :7

Dat is ook een beetje een punt.... Ik heb niet 1 paard, maar meerdere.... Nu bespaar ik in principe nergens op, maar vraag me af of ik nu niet beter gewoon kan gaan ontwormen.
Blind varen op mestonderzoek heeft me destijds de das om gedaan :-( Dus ik doe dat aanvullend, maar niet 'primair'.

Hamvraag is: waarmee ontworm ik het hele setje om 'in potentie' alles de das om te doen, en vooral: wanneer?

Ik weet dat de aarsmade inderdaad alleen maar lastig is maar geen schade aanricht.... Maar word al rillerig bij de gedachte dat er wellicht 'meer' zit omdat ik afgelopen najaar mijn breed spectrum kuur heb 'overgeslagen' op advies van UU.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:59

Mestonderzoek is helaas verre van zeker. Vaak komt het voor dat vol wormen zitten en het onderzoek wat anders zegt....
Gewoon een goed schema aanhouden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:38

Hier ook geen mestonderzoeken. Gewoon iedereen 8-10 weken ontwormen. Ik vertrouw die onderzoeken voor geen meter.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:15

Je kunt het beste in het voorjaar (voor ze de weide opgaan) en begin van het najaar (rond sept/okt) ontwormen, in ieder geval eens per jaar met praziquantel voor de lintworm. Wij gebruiken meestal de moxidectine omdat die simpelweg het meest effectief is (equest dus), er is enorm veel resistentie voor ivermectine (mede door dat standaard elke 8-10 weken gedachteloos ontwormen), dus als je die al gebruikt moet je in ieder geval eens per jaar een moxidectine pakken.

Wij doen in ieder geval in het najaar altijd de equest pramox geven, die doodt ook de ingekapselde larven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:22

wauw... €200 voor een bloedonderzoek?! Was dat dan héél uitgebreid ofzo? Bij mij is een gewoon bloedonderzoek (dus incl. die wormen) €60

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:44

Helaas vallen moxidectine en ivermectine onder dezelfde groep. Hierdoor is er ontzettend veel kruisresistentie. Dit betekent dat als iets voor ivermectine resistent is, hij dit vaak automatisch ook voor moxidectine is. Het grote verschil tussen ivermectine en moxidectine is dat moxidectine de ingekapselde larven doodt, dit heeft dus niks met praziquantel te maken. (de pra uit pramox). Pramox is het najaar geven is prima, praziquantel doodt namelijk de lintwormen en eens per jaar deze bestrijden is verstandig.

Bepaalde spoelwormenstammen zijn al resistent voor ivermectine/moxidectine, deze worden er niet meer mee bestreden en moeten behandeld worden met pyrantel (Strongid P).

Net als het overgrote deel aarsmaden, alleen zijn die ook nog eens resistent tegen pyrantel, die moeten juist behandeld worden met fenbendazole (Panacur).

Bij strongyliden is al wel redelijk veel resistentie aangetroffen tegen pyrantel en fenbendazole (1-daags), maar als er met fenbendazole 5 dagen achter elkaar wordt behandeld, is het nog wel effectief. In Engeland en Duitsland is er helaas ook al resistentie aangetroffen tegen ivermectine bij kleine strongyliden. Dan blijft dus alleen nog maar de 5-daagse kuur van fenbendazole over. Moxidectine doodt ook een deel van de ingekapselde wormen (dit zit in Equest en in Equest Pramox).

Lintworm is het beste te behandelen met Praziquantel, een dubbele dosis pyrantel doodt een deel van de lintwormensoorten, dus dan hangt het van het aanwezige soort af. Fenbendazole, ivermectine en moxidectine bestrijden geen lintwormen.

Er is dus tegenwoordig niet meer 1 middel om je paard mee te ontwormen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:57

Juist! En precies daarom moet je dus niet maar als een dolle gaan ontwormen. Van mij mogen ze het verplicht stellen om meermaals mest en 1 maal per jaar bloedonderzoek te doen. Komt daar niets uit, geen ontwormmiddel.

Uiteraard moeten de prijzen dan wel eerlijk zijn. Want ik hoor ook van prijsen van €200 dat is belachelijk.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:07

Waar doe jij onderzoek? Ik krijg bij mestonderzoek 1x per jaar het advies om tegen lintworm te ontwormen, ook als ze verder helemaal schoon is.

Lintworm kan wel worden aangetoond worden via het speeksel van je paard maar die methode is in Nederland nog in ontwikkeling.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 19:57

Mizora schreef:
Helaas vallen moxidectine en ivermectine onder dezelfde groep. Hierdoor is er ontzettend veel kruisresistentie. Dit betekent dat als iets voor ivermectine resistent is, hij dit vaak automatisch ook voor moxidectine is. Het grote verschil tussen ivermectine en moxidectine is dat moxidectine de ingekapselde larven doodt, dit heeft dus niks met praziquantel te maken. (de pra uit pramox). Pramox is het najaar geven is prima, praziquantel doodt namelijk de lintwormen en eens per jaar deze bestrijden is verstandig.

Bepaalde spoelwormenstammen zijn al resistent voor ivermectine/moxidectine, deze worden er niet meer mee bestreden en moeten behandeld worden met pyrantel (Strongid P).

Net als het overgrote deel aarsmaden, alleen zijn die ook nog eens resistent tegen pyrantel, die moeten juist behandeld worden met fenbendazole (Panacur).

Bij strongyliden is al wel redelijk veel resistentie aangetroffen tegen pyrantel en fenbendazole (1-daags), maar als er met fenbendazole 5 dagen achter elkaar wordt behandeld, is het nog wel effectief. In Engeland en Duitsland is er helaas ook al resistentie aangetroffen tegen ivermectine bij kleine strongyliden. Dan blijft dus alleen nog maar de 5-daagse kuur van fenbendazole over. Moxidectine doodt ook een deel van de ingekapselde wormen (dit zit in Equest en in Equest Pramox).

Lintworm is het beste te behandelen met Praziquantel, een dubbele dosis pyrantel doodt een deel van de lintwormensoorten, dus dan hangt het van het aanwezige soort af. Fenbendazole, ivermectine en moxidectine bestrijden geen lintwormen.

Er is dus tegenwoordig niet meer 1 middel om je paard mee te ontwormen.

Dank voor je uitgebreide toelichting... hier kan ik wat mee, althans: het is prettig meer te weten. Dus dank :-)

Mag ik weten welk regime jij volgt op basis van jouw, overduidelijke, kennis van zaken? Ook middels mest-/bloedonderzoek? Of iig meermaals per jaar blind?

Ik heb het Woud gebeld om advies... en zij geven aan dat ik in het voorjaar, eind maart, de mest moet laten testen en op basis daarvan moet ontwormen.
Nu 'bederft' mest snel, en dan is niet alles meer zichtbaar... bovendien schijnt het beter te zijn meerdere dagen achtereen de mest te testen... beide zaken doe je niet in de praktijk dus, dus dan valt de betrouwbaarheid te betwisten.

Dat de ruin een kuurtje Panacur krijgt staat vast.... het arme ding heeft jeuk aan zijn bips :-(
Laatst bijgewerkt door Ninx op 18-02-15 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:18

Precies de reden dat ik geen mestonderzoek laat doen..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 21:20

Polly schreef:
Precies de reden dat ik geen mestonderzoek laat doen..

Okay.... meerdere mensen niet, maar wat doe je dan wel?

Zijn er mensen die echt een doortimmerd schema hanteren? Ik kom er niet echt uit.... :-(
Om de 8 tot 10 weken standaard er iets induwen zie ik zelf bijvoorbeeld niet zitten.... je helpt de darmflora naar z'n grootje.
Dus het wel iets waar je je een beetje in moet verdiepen....... wat lastig is wanneer iedereen iets anders zegt :-(

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:26

Ontwormingen zijn anthelmintica en geen antibiotica. De bekende werkzame stoffen werken dan ook alleen op de parasieten en niet op de bacteriëen. Dus de darmflora wordt er niet door beschadigd.

Hier vier keer per jaar volgens strak schema ontwormen, en verder infectiedruk laag houden door weide en paddock iedere dag te mesten (advies van Utrecht is minimaal 2 keer per week compleet uit mesten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:32

Darmen gaan niet naar grootje van ontwormen, maar juist door de wormen ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:33

Ik heb 2 pony's op eigen land, wisselen regelmatig van landje, komen het erf verder niet af en geen contact met andere paarden. In overleg met mijn dierenarts ontworm ik 2x per jaar tenzij ik het niet vertrouw dan overleg ik met mijn dierenarts.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 21:35

Focussed schreef:
Ontwormingen zijn anthelmintica en geen antibiotica. De bekende werkzame stoffen werken dan ook alleen op de parasieten en niet op de bacteriëen. Dus de darmflora wordt er niet door beschadigd.

Hier vier keer per jaar volgens strak schema ontwormen, en verder infectiedruk laag houden door weide en paddock iedere dag te mesten (advies van Utrecht is minimaal 2 keer per week compleet uit mesten).

Ik mest iedere dag alles uit.
Welke middelen zet je dan in op welke momenten?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:40

Half februari: Praziquantel + Ivermectine (Noromectin Praziquantel Duo of Equimax, Equimax is paar euro duurder)
Half mei: Ivermectine(Equimectin)
Half augustus: Pyrantel (Nematel P)
Half december: Moxidectine + Praziquantel (Equest Pramox)

De Pramox is de belangrijkste allemaal, die is tegen ingekapselde bloedworm en lintwormen en wordt ook geadviseerd standaard te geven naast mestonderzoek (ongeacht de uitslag).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 21:52

Dank je focussed! Dank voor je uitgebreide antwoord.
De equimax hebben ze dus weer achter de kiezen bij jou?
De equimax is oa werkzaam tegen lintworm toch? Die heb ik afgelopen najaar gegeven nadat ik lintworm aantrof in de mest, en daar reageerde mijn ruin dus hevig op.
Of ik dat nu dan weer moet geven betwijfel ik.... Denk het niet.
Eerst even die aarsmaden aanpakken, en dan even kijken hoe ik de rest aanvlieg.