paard geen koorts meer maar blijft weinig tot niet eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Luziream

paard geen koorts meer maar blijft weinig tot niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 22:05

Afgelopen zaterdag kreeg mijn paard ineens later op de dag hoge koorts(39.8).Had die dag gewoon nog gewerkt. 3 maanden geleden had hij ook ineens een virusje met koorts. Toen mochten we Quadrisol geven. Ik had nog over en iom de veearts mochten we dit geven. Hij heeft verder geen klachten van hoesten of neus uitvloei.
Vorige keer ook niet. Volgende dag nog steeds koorts 8 uur 39.6. Kreeg zijn quadrisol.Om 10.00 uur was zijn temperatuur wel wat gezakt naar 38.8. Maar hij wilde niet eten.
toch maar weer gebeld en de arts zou langskomen.
vitale functies normaal goede buik geluiden.
Hij begon wat te knabbelen van het kuil.
Hij kreeg nog een ontstekingsremmer via de bloedbaan. Heeft die zondag eigenlijk nog redelijk gegeten en at ook slobber en muesli.
temperatuur zakte in de middag nog naar 38.3.
echter in de avond weer 40 heeft zijn quadrisol gehad en s'nachts zakte het weer.Maandag ochtend at hij weer met lange tanden. Eet zijn voer niet paar happen knabbelt aan kuil of hooi.
maar veel is het niet. Wat beweging gegeven Door met hem te wandelen en hij heeft in de paddock gestaan overdag. In de avond weer wezen kijken en hij at nog steeds niet echt. Af en toe knabbelen maar veel is het niet ook mest hij niet veel. Temperatuur al wel met de medicijnen hele dag 37.7.
toch maar weer overleg gehad met de arts.
maakten ons toch wel zorgen aangezien de vorige keer dat hij ziek was, hij gewoon is blijven eten.Aangezien ik bang ben voor of koliek of maagklachten wilde ik dat er gewoon weer even iemand kwam kijken. Vitale functies goed. Rustige ademhaling, opgevoeld was niets bijzonders geen verstopping of iets dergelijks dus mogelijk toch maagklachten Door medicatie.
Ekygard gekregen om hem te ondersteunen.
vandaag temperatuur hele dag 37.6/ 37.3
Vandaag laatste quadrisol gehad. Maar eten doet hij nog steeds niet goed. Hapjes maar niet de hoeveelheid die hij normaal eet.wel ietsje meer dan gisteren. Mest ook meer.Plast gewoon.
komende dagen geef ik hem nog de Ekygard voor zijn maag. Maar het slechte eten baart me zorgen. Hij eet altijd goed. Morgen de eerste dag zonder quadrisol. De vorige keer heeft hij geen bijwerkingen hiervan gehad. Mogelijk maagklachten agv ontstekingsremmer die hij in bloedbaan gehad heeft.
ik zie hem nu ook al invallen. Normaal is het een vreetwolf en nu staat ie er maar naar te kijken.
Verder is hij wel alert maar reageert veel rustiger als wat hij normaal doet. Normaal beweegt alles aan hem nu is hij gewoon te rustig
Ik heb zelf bedacht om het morgen nog aan te kijken. Ik heb zelfs Compact gras gekocht om dat extra aan hem te geven. Hij eet er wat van maar ook niet veel. Zijn slobber laat hij staan en daar doet hij normaal zowat een moord voor.
vandaag wel wat worteltjes kunnen geven en 2 appels die opat.
maar pfffff ik maak me zorgen. Zijn er nog meer mensen die dit weleens meegemaakt hebben?

bfsunshine

Re: paard geen koorts meer maar blijft weinig tot niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:20

Ik zou een bloedonderzoek laten doen. Mijn pony eet als hij goed ziek is (geweest) ook niet of nauwelijks. Meestal zijn het bij hem dan ontstekingswaardes vanuit zijn darmen wat duidt op wormen. Daar krijgt hij dezelfde symptomen van. Mestonderzoek kan negatief zijn wwanneer ze wel wormen hebben.

Wat bij hem helpt om hem aan het eten te krijgen, wanneer de lichamelijke problemen opgelost zijn, vaak doet eten namelijk pijn dan, is heel zuur eten. Zoals appels of voer met appelazijn erdoor.

Succes! Ik ken het machteloze gevoel!

Maar kijk niet te lang aan niet eten brengt veel schade aan een paardenlijf!

_Luziream

Re: paard geen koorts meer maar blijft weinig tot niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 22:47

Wormonderzoek heeft hij al gehad en dat verklaard de koorts niet. Bij aankoop had hij een flinke wormenbesmetting en toen bleef hij gewoon eten. Bij eerdere koorts is hij ook blijven eten. Ik denk nu dat het eerder van de medicatie komt. Bloedonderzoek willen we zo en zo gaan doen aangezien hij nu in 6 maanden tijd 2 maal ziek is geworden.
Bedankt voor de tip!