Pony's met luizen, wat kan ik nu het best doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Pony's met luizen, wat kan ik nu het best doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 23:08

Hai bokkers,
Wij hebben 4 pony's met luis, in grote open stallen naast elkaar, dus contact is er. Ik kan bij 3 pony's de luizen niet zien/vinden, maar 1 van de 4 pony's zit er totaal onder. Je ziet er 4 op 1 plek zitten en je hoeft haar vacht niet eens uit elkaar te houden om ze te zien lopen.. Ze zit onder de schuurplekken en heeft veel last. Ook de andere pony's schuren af en toe. Maar het contact is er, en als zij er zo onder zit zal derest ongetwijfeld ook hebben. Nu heb ik mijn dierenarts gebeld, die zegt wassen met sebacil en na 10 dagen herhalen wanneer het weer het toelaat. Maar ik behandel het liever nu gelijk, voordat álle pony's gek worden van de jeuk. Nu heb ik een oudje van 30, en vind ik echt totaal wassen wel een beetje eng. Is dat wel wijsheid? Is er niks anders waarbij hij niet totaal gewassen hoeft te worden? De een zegt insponsen met Byemyt en dan hoef je de stallen niet meer schoon te maken, de ander zegt cydectin en de stallen ook reinigen met dettol. Kan iemand mij helpen? Het liefst begin ik morgenochtend gelijk, maar ik weet niet wat ik ga/moet doen.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Pony's met luizen, wat kan ik nu het best doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:10

Is er de mogelijkheid de dieren te scheren? Lijkt me altijd makkelijker behandelen.

Roosje1606

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:11

Ik zou de pony's scheren als daar de mogelijkheid voor is

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 23:13

Ik wil van de luizen af, ze zitten wel allemaal in hun wintervacht nu. Als je ze scheert, ben je er dan direct van af? En wassen/sprayen behandelen is dat minder effectief? Ik heb er echt geen ervaring mee.. We staan buiten trouwens, we hebben een schuur, een paar paddocks en verder alleen maar land. Ze staan dus ook allemaal in uitloopstallen.

belper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:18

in het verleden een shet(dikke wintervacht) gehad met luizen, ik moest um met 'spul' door en door nat maken tot zun huid. en iets later nog een keer herhalen. daarna was t over. tis ff pittig en duurt lang maar werkte prima zo

maar natuurlijk wel binnen houden met eventueel dekentje tot t gedroogd is, en in die tij dgoed in de gaten houden of ze het warm genoeg hebben

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:25

Mijn pony had het vorig jaar ook. Ik heb hem geschoren en daarna met een spons helemaal nat gemaakt met sebacil. Ze hoeven het niet allemaal te hebben. Hier hadden twee van de vier luizen en de andere niet.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 23:26

Maar uit voorzorg is het zeker wel beter gelijk iedereen te behandelen of niet? En de stallen/spullen?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:29

Niet alle dierenartsen hebben het in huis, dus moet je misschien even shoppen.
Maar sput-up (of sput-op) je krijgt een spuit zonder naald. Druppelen van oren tot staart over de rug meer niet. Na 10 dagen of een 2 weken kan het herhaald worden indien nodig. Info een beetje wazig maar onze haf hiermee ook behandeld toen hij als veulen bij ons was nu zo 5 jaar terug.
Geen gewas met dit weer, je hoeft de stallen ook niet te ontsmetten.

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:41

Had er ook 1 een je keer helemaal onder, in de winter met lange vacht, niks hielp.
Heb bij de apotheek gewoon luizen lotion gehaald, wat je zelf voor hoofdluizen gebruikt, van die vieze stink zooi.
Heb m er mee gewassen, kwartier laten intrekken, goed uitgespoeld en met een dek op stal gezet, was helemaal weg!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:50

felineepino schreef:
Ik wil van de luizen af, ze zitten wel allemaal in hun wintervacht nu. Als je ze scheert, ben je er dan direct van af? En wassen/sprayen behandelen is dat minder effectief? Ik heb er echt geen ervaring mee.. We staan buiten trouwens, we hebben een schuur, een paar paddocks en verder alleen maar land. Ze staan dus ook allemaal in uitloopstallen.

Ik heb geen ervaring met luizen maar ik kan me zo indenken dat wassen (en drogen!!) een stuk makkelijker word als de dieren geschoren zijn, al is het alleen maar omdat die vacht met broeiplekken eraf is.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:55

felineepino schreef:
Maar uit voorzorg is het zeker wel beter gelijk iedereen te behandelen of niet? En de stallen/spullen?

sebacil is best agressief spul. Dus de paarden die niet schuurde en waar ik niks kon vinden heb ik niet gedaan. Bij twijfel alleen manen en staart wortel.