Plukken uit vacht met stukjes eraan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waxinelicht

Plukken uit vacht met stukjes eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 18:07

Hi allemaal!

Het begint weer wat warmer te worden, dus zoals ieder jaar begint mijn IJslander weer te verharen. Vanmorgen was ik hem aan het poetsen en toen kwamen er behalve allerlei losse haren ook een paar 'plukken' uit zijn vacht zetten: flink wat haren die allemaal aan elkaar vast zaten en waar geel spul bij zat.

Uiteraard heb ik gezocht naar waar die plukken vandaan kwamen. Ze kwamen van verschillende plekken op zijn lichaam, maar ik heb de exacte plekjes niet kunnen vinden door zijn enorm dikke vacht. Dus ik heb geen idee hoe de plek waar ze vandaan komen eruit ziet (wondje?)

Ik hoop dat jullie het hier herkennen en dat het niets is. Anders schakel ik uiteraard direct de dierenarts in.

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:10

Kan zijn dat er net op die plek een bacterie zat wat voor wat ontsteking gezorgd heeft..dat is dat gele wat je ziet.
Eventueel kun je de plekjes even ontsmetten als dat lukt goed in de gaten houden of het zich uitbreid :j

_KellyAV

Re: Plukken uit vacht met stukjes eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:18

Dit lijkt wel schimmel te zijn. Mijn paard had exact dezelfde plekjes en dit bleek uiteindelijk ook schimmel te zijn. Dierenarts zei eerst van niet, maar iemand heeft het toen onder de microscoop gedaan en het waren wel degelijk schimmels. Behandelen met imaverol en het is zo weer weg :) Is te koop bij de meeste paarden winkels (die voor honden, maar werkt hetzelfde) of je kan het halen bij de dierenarts.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:24

waarschijnlijk een schimmeltje. komt veel voor in deze tijd van het jaar.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:13

Ik zou zeggen: schimmel. Als je die plukjes aan de DA geeft, zal hij dat misschien wel uit een kweek kunnen halen?

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:25

Mijn hond (kortharige vacht) had exact dit wat jij op de foto laat zien. Voel je ook kortjes of bobbeltje? Heeft ze kale plekken? Bij mijn hond was het een gistinfectie. Op ieders huid, mens, hond of paard zitten bacteriën schimmel en gisten. Normaal hoeft dit geen probleem te zijn. Je kan het beste wassen met Betadine shampoo en evt. zinkzalf op rauwe plekjes.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:13

Het doet mij aan rainrot denken...

Waxinelicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 21:41

Aukelizzy schreef:

Heb je daar zelf ervaring mee? Want ik zie allemaal hele nare foto's op Google, maar kom inderdaad ook foto's tegen die wel erg lijken: https://keepcalmhorsecare.files.wordpre ... .jpg?w=300

Ik lees dat het vaak voor kan komen bij slechte verzorging of bij paarden die onder slechte hygiënische omstandigheden worden gehouden. Dit is beide niet zo, maar hij staat wel 24/7 buiten met schuilstal. Nu is het op dit moment gelukkig droog, maar je weet het in Nederland natuurlijk nooit. Ik lees dat je een paard met rainrot binnen moet zetten met nat weer. Daar heb ik helaas tegenwoordig geen mogelijkheid meer toe. Zijn stal is namelijk weg, omdat hij steeds over de deur eruit sprong.

Hoop dat het een onschuldig schimmeltje is, zoals de rest noemt!

Waxinelicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 21:42

HannahFrouk schreef:
Ik zou zeggen: schimmel. Als je die plukjes aan de DA geeft, zal hij dat misschien wel uit een kweek kunnen halen?

Dat is wel een goede tip. De plukjes op de foto zijn weg, maar ik neem aan dat het niet de enige zijn. Dus ik ga morgen nog even op zoek! Thanks :-)

Waxinelicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 21:43

Annoya schreef:
Mijn hond (kortharige vacht) had exact dit wat jij op de foto laat zien. Voel je ook kortjes of bobbeltje? Heeft ze kale plekken? Bij mijn hond was het een gistinfectie. Op ieders huid, mens, hond of paard zitten bacteriën schimmel en gisten. Normaal hoeft dit geen probleem te zijn. Je kan het beste wassen met Betadine shampoo en evt. zinkzalf op rauwe plekjes.

Ik voelde vanmorgen nergens iets en kon niet goed vinden waar de plukjes vandaan kwamen. Morgen zal ik nog even verder zoeken. Kale plekken zie ik tot nu toe niet, maar dat komt ook omdat hij echt een mega dikke vacht heeft en kale plekken dus niet zo opvallen. Bedankt voor de tips verder!

Waxinelicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 22:01

Waxinelicht schreef:
Aukelizzy schreef:

Heb je daar zelf ervaring mee? Want ik zie allemaal hele nare foto's op Google, maar kom inderdaad ook foto's tegen die wel erg lijken: https://keepcalmhorsecare.files.wordpre ... .jpg?w=300

Ik lees dat het vaak voor kan komen bij slechte verzorging of bij paarden die onder slechte hygiënische omstandigheden worden gehouden. Dit is beide niet zo, maar hij staat wel 24/7 buiten met schuilstal. Nu is het op dit moment gelukkig droog, maar je weet het in Nederland natuurlijk nooit. Ik lees dat je een paard met rainrot binnen moet zetten met nat weer. Daar heb ik helaas tegenwoordig geen mogelijkheid meer toe. Zijn stal is namelijk weg, omdat hij steeds over de deur eruit sprong.

Hoop dat het een onschuldig schimmeltje is, zoals de rest noemt!

Heb nog even verder gekeken en ik zet mijn geld denk ik ook op rainrot. Als ik zo die plukjes op die foto's zie en de omschrijving is het exact dat. Joepie. :(

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:14

regendeken op bij regen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:41

Als je zorg dat je die plekjes goed wast met betadine en zorgt dat je paardje een "weerstand opkikker" krijgt hoeft het niet zo dramatisch te zijn hoor.. :(:) . Op internet zie je vaak de gruwelijkste verhalen en plaatjes. Rainrot heb je in verschillende gradaties..

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:21

Een stalgenoot had een paard dat rainrot had, haar dierenarts zij dat de huid moest ademen. Dus liever niet onder dek. Ik kan haar vragen wat zij gebruikte.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:01

Ik heb ook dit bij mijn pony

Hij had een grote plek op het hoofd. Op advies de haren weggeknipt, de plek bleek groter dan gedacht dus scheerapparaat erbij gepakt.
Op zijn hals zitten ook veel plekken en op zijn flank een paar kleine plekjes.

Aan de hand van foto's vermoedde de DA schimmel of mijt. Vanmorgen langs geweest en blijkt een bacterie te zijn.
Doordat ik het geschoren had en gewassen met betadine was de genezing al ingezet.
Door de dikke vacht en het warme weer kan het gaan broeien en wanneer de weerstand minder is kan de bacterie toeslaan. Dit was in ieder geval de uitleg hier.
Omdat het er verder al aan het genezen was hoefde ik er niets meer aan te doen, alleen als het weer open gaat dan wassen met betadine en zalf meegekregen wat erna op kan.

Waxinelicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 16:06

Ik heb van de week mijn pony nog eens grondig onderzocht. ;-) Heb nog een aantal plekken gevonden waar van die 'plukken' afkwamen. Alleen wat wil nou? Daaronder zat geen wondje of korstje. Maar lieve kleine nieuwe haartjes. Ik ga het goed in de gaten houden en ga op zoek naar iets waar zijn weerstand mee omhoog gaat, maar ik verwacht dat het meevalt! Jeej :-)