Mestonderzoek, waar doen jullie het ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

A_nouk

Mestonderzoek, waar doen jullie het ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 12:41

Naar aanleiding van een ander topic over wormen zojuist werd ik er voor mezelf nog even aan herinnerd dat ik weer een mestonderzoek uit moet laten voeren.

Zelf heb ik hiervoor een viertal adressen waar ik het mest onderzoek uit laat voeren.
Een daar van is VPL t Woud http://wormbestrijding.nl/

Nu vind ik hen toch wel redelijk prijzig ( €17,50 p/s) als je de verzendkosten mee rekent nog iets prijziger en kan ik bij een plaatselijke dierenarts mijn wormkuren een stuk goedkoper afhalen maar daar is het mestonderzoek weer iets duurder.

Ik vraag me af waar de rest van de bokkers zijn of haar mestonderzoek laat doen.
Voor mij zijn de bedrijven in Noord Brabant en dan vooral de hoek in de Kempen interessant.

Mijn topic is niet bedoeld om de discussie tussen preventief ontwormen en het periodiek onderzoeken via de mest op te rakelen, ik hoor graag van jullie waar en tegen wat voor een bedragen jullie mestonderzoeken uit laten voeren.

Via via kwam er ook al een cursusdag voorbij waarbij je hierin zelf geschoold wordt, maar daarvoor vind ik het nog iets te gevoelige materie om dat zelf te gaan doen, misschien in de toekomst nog ooit :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:30

wij laten het met de hele stal tegelijk gewoon bij onze eigen dierenarts doen

8nnemiek

Re: Mestonderzoek, waar doen jullie het ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:30

Ik doe het ook bij wormbestrijding, maar de wormkuren zelf bestel ik in Engeland. Scheelt behoorlijk veel als je meerdere paarden hebt (waaronder een knol van 1000 kilo :Y) ) en dan bestel ik altijd direct een lintworm-kuur die ik een keer per jaar standaard geef.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 14:32

Ik heb zojuist naar wat klinieken in de buurt een mailtje eruit gedaan om de tarieven na te vragen ook voor de wormkuren en eventuele jaarlijkse pakketten :j

Online bestellen ken ik inderdaad, volg het topic ook hier op bokt !

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 00:21

Gewoon bij onze eigen dierenarts. Kosten bij ons liggen rond een tientje meen ik

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 08:07

Heb al wat reacties op mijn gestuurde emails gehad. Maar wat liggen de prijzen toch verschrikkelijk uiteen :/

Een kliniek vraagt €32,75
Ander vraagt €15
Andere vraagt €21
En dan het woud met €17,50

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 08:10

Vergis je niet, er zijn een hoop veeartsen doe het door het Woud laten uitvoeren. Vaak is het dan alleen wat goedkoper, omdat hun meerdere pakketten tegelijkertijd bestellen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 08:11

Ik breng het bij ons bij de kliniek. Mestonderzoek is gratis. Je hoeft alleen de eventuele wormenkuren te betalen. Als je mest brengt controleren ze ook meteen op zand. Ik breng iedere 8 weken wat weg.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 08:19

Welke kliniek is dat Sure-lee

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 08:19

Gratis wat een luxe zeg. Ik laat het nu bij t woud doen omdat dat verreweg de goedkoopste optie is zelfs met verzendkosten erbij. Bij mijn eigen dierenarts ben ik heel ver boven de 20 euro kwijt voor een simpel onderzoek. Daarnaast zijn zij met een kuur ook flink duurder nog. Heb het een keer laten doen en was toen voor twee monsters meer dan 50 euro kwijt. -O-

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 08:34

Ik schrok er van toen ik de prijzen op ging vragen := heb het een jaar lang voor €10 per keer laten doen..

Maar de combinatie voor mestonderzoek en ontwormings kuur wordt me toch echt te gortig.
Sint Oedenrode komt er nu het voordeligst uit. Alleen heb ik daar nog niet na kunnen vragen of alle goed werkende ontwormingsmiddelen bij mijn paard daar ook te verkrijgen zijn.

En inderdaad Sure Lee welke dierenarts is dat, dat heb je hier niet meer :j

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 09:25

Krijg net een bericht van Dierenkliniek de Kempen, ze vragen 8€ per mestmonster, mooie schappelijke prijs als ik die met de rest vergelijk !

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:29

Ik doe het bij HetWoud. Daar krijg ik namelijke een werkelijke eitelling in plaats van dat ik alleen te horen krijg dat ze niets of dit gevonden hebben. Als ik van het woud de scores binnen krijg, dan kan ik daarna zelf bepalen of en zo ja, met wat ik ga behandelen. Dan haal ik de kuren bij mijn eigen kliniek (daar werken ze ondertussen bij mij wel bij mee. De meeste dierenartsen heb ik zeer interessante gesprekken mee gehad. Ik kan mijn keuzes altijd goed onderbouwen en dus zijn ze over het algemeen meegaand).

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:42

Wij doen het gewoon hier bij de DA en betalen 15 euro. Vind ik niet veel!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:49

Wij doen dat gewoon bij de dichtsbijzijnde da kliniek en dan direct een flinke groep.
Is incl. eitelling.
Ik meen €11,80 per paard?
Ik moet de factuur v vorige week nog binnenkrijgen maar in September was het dat bedrag ong.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 09:50

€15 is inderdaad niet belachelijk veel, heb de dierenarts die echt veel duurder was een email gestuurd waarom zijn tarieven zoveel hoger zijn. Kost gewoon bijna €15 meer als de andere.

Wat wel opvallend is, dat geen van de dierenartsen Panacur als ontwormingsmiddel in het assortiment heeft :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:51

Ik doe het zelf. Doe regelmatig de tellingen om zo bij te houden wat er gebeurt. Ook "leuk" om te zien hoeveel variatie er is tussen de paarden.

Op basis van de eitellingen kon ik bij mijn dierenarts een ontwormschema maken en kreeg zo de wormkuren mee.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:58

Ik ga naar de Vechtdalkliniek in Hardenberg. Ik krijg inderdaad ook altijd netjes de eitelling te horen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 10:04

Rocamor, ik heb me gisteren even kort ingelezen in dat zelf doen en denk dat dat ook wel iets is voor mij voor over een tijdje. De kosten van de apparatuur vallen opzich ook nog wel mee!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:25

Ik heb bij ons op stal meegedaan met een cursusdag, kosten van de apparatuur zaten erbij in. Beviel / bavalt me erg goed.

Zeker als je iedereen altijd hoort zeggen dat 1 test geen test is. Nu kan (als ik het wil) het wekelijks bijhouden.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 11:13

Ik doe het standaard iedere 8 / 9 weken. Als hij een wormbesmetting had heb ik het de afgelopen keren iets ingekort om te zien of de kuur resultaat laat zien.

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:25

Wij hebben op stal een mestlab. Meer info kun je vinden op www.mestlab.nl ;)
De paarden word dus regelmatig gecontroleerd bij ons op stal, ideaal dat de eigenaar dit bedrijf heeft opgezet. We hebben ook erg veel klanten!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 11:38

Magootie, ik zag op de website van mestlab staan dat zei ook met arrangementen werken.

Echter wordt er maar 3 keer per jaar getest. Ik persoonlijk vind dat een beetje weinig. Weet jij of ze dat soort arrangementen ook hebben met een interval van 8/9 weken?

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:43

Dat durf ik niet zo te zeggen, dan zou je even contact op moeten nemen ;)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:36

Ik heb het laatst op de kliniek in Utrecht laten doen toen ik er toch was. Kostte €8,36 excl BTW.