Koliek, maagzweer of toch iets anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tsplendid

Koliek, maagzweer of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 20:15

Hallo allemaal,

Mijn paard is ''bekend'' met koliek, ze is er gevoelig voor met vooral weersveranderingen. Nu echter heeft ze afgelopen 3 weken, 3x koliek gehad!! Waarvan 2x stappen voldoende was en 1x de DA nodig was. Nou zit ik zelf te denken aan een maagzweer aangezien ze op een kaal weiland staat en wellicht dus zo een aantal uren niks binnen krijgt, ze staat momenteel van ongeveer 10 tot 2/3 uur buiten, en daardoor het maagzuur de wanden kan beschadigen? Heb qua voeren zelf van alles geprobeerd, ze krijgt droog hooi en ook luzerne bij gevoerd omdat ze op zaagsel staat (stro is ook geen optie vanwege de halve stal kaal te eten), sport muesli als krachtvoer met lijnzaadolie en dan sinds kort na de 2e keer koliek slobber met lijnzaad wat goed is voor de darmen etc. en na ziekte zoals koliek. Ook krijgt ze niet te veel krachtvoer aangezien ze aanleg heeft om dikker te worden. Ik zit nu dus te denken aan een endoscopie, maar vroeg mij af of meerdere mensen hier ervaring mee hebben of andere suggesties hebben?

jacqdenh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:37

denk eens aan zand kaal weiland even een mest onderzoek en je weet wat verder voor zorgen dat ze onbeperkt ruwvoer kan eten dmv slowfeeders

Perryx

Re: Koliek, maagzweer of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:54

Op een kaal weiland kunnen ze inderdaad goed wat zand binnenkrijgen.. Wat je bijvoert klinkt prima, Is het een idee om hooi in het weiland te leggen zodat ze hier van kunnen eten als ze het nodig hebben? Dit word bij ons wel eens gedaan, vind dit wel een goede oplossing! In jou geval zou ik zeker gaan voor een endoscopie, dan weet je het zeker! anders blijf je misschien piekeren over wat het misschien nu zou kunnen zijn! ( vooral olie blijven voeren ) dit doe je goed, en je hebt ook middeltjes ter voorkoming van koliek, verkrijgbaar bij de ruitersport zaken! succes.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:14

Ik zou eens beginnen met een dag of drie-vier zand te testen. Drie-vier mestballen oplossen in water, minimaal een half uur laten staan ( in een emmer of zo'n opvoelhandschoen). Emmer daarna rustig leeg laten lopen en de vezels etc er mee uit laten gaan. Blijft er meer dan een theelepel zand achter heeft ze zandkoliek. Helemaal niet ondenkbaar als ze op een kale weide loopt. Ze proberen grasjes te eten en trekken het er vaak met wortel en al uit en krijgen zo zand binnen. Zand komt met golven naar buiten, daarom moet jet echt een aantal dagen achter elkaar testen.

Bedenk je ook eens of ze af en toe een paar dagen slappe mest heeft of slappere mest heeft als ze koliekerig is.

Hoeveel lijnzaadolie geef je? Tegen zand moet je wel 150 ml. tot 200 ml. per dag voeren end at is behoorlijk veel. Droog hooi is wel heel goed, dat voert zand ook af. Als ze wel teveel zand heeft, zou ik zeker ook een aantal keren een kuur met psylliumzaad geven.

Mijn vorige paard is geopereerd aan zandkoliek. Achteraf gezien had ze de twee winters voor de operatie beide winters twee keer lichte koliek gehad, wel door de DA verholpen. Ze had dan ook wat dunne mest, dat was daarna weer gewoon. Die laatste koliekaanval was langduriger en daarom zijn we naar de kliniek gegaan. Het ging van kwaad tot erger, dus doorgestuurd naar Wolvega, waar ze binnen een half uur op tafel lag. Ze is daar wel goed doorheen gekomen voor wat betreft de koliek, maar de jaren daarna kreeg ze wel de ene blessure na de andere. Binnen vijf jaar is ze alsnog naar Nijkerk geraakt vanwege een blessure die niet meer over ging. Door het litteken op haar buik kon ze haar buikspieren niet goed meer gebruiken, waardoor ze ging compenseren op andere plekken in haar lichaam. Koliek heeft ze daarna nooit meer gehad, wel liep ze zodra ze van de wei afging buiten met een dichte kap op, zodat ze bijna geen zand meer binnen kon krijgen.

Als ze vier-vijf uur zonder eten zit lijkt me dat geen reden voor maagzweren, tenzij ze ergens ook nog stress van heeft of veel galopwerk moet doen.

Sterkte ermee hoor!

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 15:19

Bedankt voor jullie reactie's. Heb de test met mestballen gedaan en weet wel bijna zeker dat het zandkoliek is (geweest). Ze heeft nu dus een kuur zandweg en blijven verder voeren hoe we het al deden.

Perryx; hooi bij voeren op de wei mag bij ons helaas niet en aangezien ze wss zandkoliek heeft is dit ook geen optie ivm het zand :) maar bedankt!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:27

Mag je ook niet in een bak(slowfeeder) voeren, ik vind het wel erg ongezond om op een kaal weiland te zetten zeker gezien jouw paard zijn koliek aanvallen.
Trouwens niet al het zand verwijnt met sandclear oid er kan een laag onderin de darmen zitten die zeg maar aangekoekt is die krijg je echt niet weg met sandclear.
Om zeker te zijn zou je een foto kunnen laten maken of er zand in de darmen zit en dit steeds problemen geeft.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:28

Toch wel, ik was er al bang voor. Na de kuur zandweg zeker doorgaan met de lijnzaadolie hoor en dan dus 150-200 ml. per dag. Totdat ze weer op een stuk staan waar ze goed gras kunnen eten. Ook kan je haar een dichte kap opdoen, voor die 4-5 uur per dag dat ze buitenstaat kan dat wel. Mijn vorige paard had dat na de koliekoperatie ook, iedere winter weer. Niet leuk, maar overlijden door zandkoliek is helemaal niet leuk.
http://www.ruiterplus.nl/index.php/stal ... lkorf.html , zoiets bedoel ik.

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 16:26

Ze heeft momenteel een muilkorf om op de wei ;) en lijnzaadolie wordt na de kuur zeker bij gevoerd.

rumay; mocht het na de kuur nog problemen geven dan komt er uiteraard een DA langs :)