Paarden enigszins opgetrokken, ander voer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luxje

Paarden enigszins opgetrokken, ander voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 15:24

Ik heb even wat advies nodig.
Mijn paard (rond de 1.62m) en pony (welsh c, rond de 1,30m) staan 24/7 in de wei, met een schuilstal.
Ze krijgen onbeperkt hooi, droog hooi verpakt in midibalen, mooie kwaliteit, eten staat onder dak.
Ze doen met zo'n baal 5 tot 6 dagen.
Elke dag vers water, onbeperkt uiteraard.
Ze werken op het moment niet.
Staan niet onder een deken.
Maar nu, het viel me eigenlijk ineens op, dat ze helemaal niet zo buikig (meer) zijn, het lijkt haast of ze wat opgetrokken staan zelfs.
Ze hebben wel gewoon vlees op de ribben, lijken in dat opzicht ook niet mager, maar ik zou toch eigenlijk wel iets meer buik willen zien.
Maak ik me terecht zorgen?
Moet er krachtvoer bij komen, of bietenpulp of zo?
Of is dit volkomen normaal zo aan het eind vd winter?
Ze zijn trouwens halverwege/ eind November beide ontwormd met equest pramox en heb behalve 1 horzellarve niks in de mest gevonden.
Wie weet raad?

nomercy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:42

Ik zit met het zelfde probleem. 1 kwpner van 21 jaar een e-pony van 3 jaar en een ijslander van 2 jaar.
Staan ook 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt goed ruwvoer in een slowfeeder.
Ik vind ze nu ook invallen, minder buikig. Ook die van mij doen niks aan arbeid.

Ik denk dat het komt door dat ze nu de verharingsperiode ingaan en voer sinds gisteren bij met de havens greenvet meusli en luzerne, en daardoor zonnebloem olie.

Ben heel benieuwd naar het advies en raad wat hier gegeven wordt.

luxje

Re: Paarden enigszins opgetrokken, ander voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 12:25

Verharingsperiode zou kunnen, maar dan zouden ze toch niet direkt invallen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:44

Kan toch best zijn dat er in jullie ruwvoer niet heel veel voedingswaarde zit.

Als je dan inderdaad iets van een brok of supplement bij geeft kan dat wel helpen.
En zeker weten of ze genoeg ruwvoer eten..want hoeveel kilo per dag word er echt gegeten per dier?

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:27

Idd wat Ellepel zegt, de voedingswaarde van het ruwvoer rijkt waarschijnlijk niet tot wat ze nodig hebben. Een vitamine korrel vult dat tekort in ieder geval bij.

Je zou verder bietenpulp met lijnzaadolie kunnen gebruiken als buikvulling en wat extra calorieën.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 13:41

Ben inmiddels bij gaan voeren met een brok en muesli, al vond ik ook ineens dat het opgetrokken zijn weer minder was.
Hoeveel ze precies per dag eten weet ik natuurlijk niet, ik sta er niet naast, maar zo'n midi baal weegt rond de 120 kg en is op de 6e dag schoon op

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:26

ik zit nu pas te rekenen..

maar:

120 kilo ruwvoer en je hebt dus 2 paarden die er van eten.
na 6 dagen is dat op dus dan eten ze samen 20 kilo per dag.
het welshje zou aan 10 kilo per dag wel zat hebben.maar voor het paard zou dat te weinig zijn.
die mag wel het dubbele eten.
denk dus als je dan ruwvoer met lage voedingswaarde hebt ze wat invallen zou dus dan wat meer ruwvoer gaan geven.
denk dat het dan wel goedkomt

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 01:25

Meer ruwvoer geven is zinloos, kan ze niet dwingen te eten ;)
Baal staat gewoon in een mooie bak, dus van de grond, en onder dak, dus droog, ze kunnen 24/7 eten.
Als de bak (bijna) leeg is, doe ik een nieuwe baal in de bak, ze staan letterlijk nog geen 2 uur zonder eten :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 01:29

ellepel schreef:
ik zit nu pas te rekenen..

maar:

120 kilo ruwvoer en je hebt dus 2 paarden die er van eten.
na 6 dagen is dat op dus dan eten ze samen 20 kilo per dag.
het welshje zou aan 10 kilo per dag wel zat hebben.maar voor het paard zou dat te weinig zijn.
die mag wel het dubbele eten.
denk dus als je dan ruwvoer met lage voedingswaarde hebt ze wat invallen zou dus dan wat meer ruwvoer gaan geven.
denk dat het dan wel goedkomt

Een pony van 1.30 die 10 kg per dag droog hooi (dus veel droge stof) eet?! Mijn Epony van 450 kg/1.52 cm red net aan 8-9 kg voordroog (dus 75% droge stof).... En mijn paard van 1.74 zit op 12/13 kg....

Staan beiden op onbeperkt.

TS, ik zou me er niet teveel zorgen om maken! Zolang je goed ontwormt en genoeg voert (en dat zit zo te horen wel goed) fluctueert t gewicht zo nu en dan. Van nature moeten ze nu op hun dunst zijn en zullen ze naar de zomer toe weer gewicht aankomen.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 01:37

Had zelf ook uitgerekend dat het paard rond de 12 kg per dag en de pony rond de 8 kg per dag nodig zou hebben, ze eten het hooi graag en goed, dus dat is het ook niet.
Wormen zijn het ook niet, heb ontwormd met pramox en ze dagen op een apart stuk laten lopen om de mest te controleren, behalve 1 horzellarve dus niks gevonden.
Voor mijn eigen gemoedstoestand nu dus toch maar wat aan gaan vullen, ach de paarden vinden het lekker...
Over een maand of 3-4 staan ze weer tonnetje rond te zijn waarschijnlijk :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 07:18

ik was uitgegaan van buiten staan en geen krachtvoer...dan moet een pony wel wat meer dan 8 kilo hebben. :j
maar maakt ook niet uit.gaat nu goed toch?
:)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 07:25

Heb je de tanden na laten kijken?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:58

ellepel schreef:
ik was uitgegaan van buiten staan en geen krachtvoer...dan moet een pony wel wat meer dan 8 kilo hebben. :j
maar maakt ook niet uit.gaat nu goed toch?
:)

Zelfs als je over de 2% van het lichaamsgewicht in droge stof aanhoudt kom je niet aan meer dan 8 kg bij een pony van 1.30.... :=

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 13:20

Tanden dit jaar nog niet laten checken, staat voor de zomer op de planning, voel wel regelmatig of ik geen scherpe randen voel en ik zie ook absoluut geen proppen, dus als er al iets zit, dan lijkt het me nog niet iets heel afwijkend..
De hoeveelheid ruwvoer lijkt mij genoeg en al was het niet genoeg, het staat er voor ze, maar als ze niet meer eten, dan kan ik ze nog steeds niet dwingen.
Ik ga er dan ook maar van uit dat het normaal is voor de tijd van het jaar en dat ze over een paar weken wel weer bijtrekken als het gras echt gaat groeien.
Tot die tijd voor de lekker maar wat brok er bij.

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:16

ellepel schreef:
Kan toch best zijn dat er in jullie ruwvoer niet heel veel voedingswaarde zit.

Als je dan inderdaad iets van een brok of supplement bij geeft kan dat wel helpen.
En zeker weten of ze genoeg ruwvoer eten..want hoeveel kilo per dag word er echt gegeten per dier?

Precies, dacht ik ook aan. Het ruwvoer zal wel heel arm zijn (natuurhooi). Dat voeren wij onze welsh pony ook omdat die ook niet meer wordt gebruikt en hierdoor toch in hele mooie conditie staat.
Maar je kunt inderdaad wat brok bij voeren. Of opzoek gaan naar hooi waar meer in zit. Maar als ze straks weer goed gras krijgen, hoeft dat natuurlijk niet.