pavo 18plus of podo grow?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke_95

pavo 18plus of podo grow?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 12:51

Hi iedereen,

Ik heb een E pony NRPSje van 25 jaar. Hij is nooit echt dik geweest, maar bespiering heeft ie nu ook niet echt meer. In de winter houden wij een 'stop', wat inhoud dat hij weinig tot geen arbeid verricht en zodra de weide weer droog is, beginnen we rustig weer met een paar keer in de week rustig rijden.

Nu wil ik graag dat hij weer wat dikker wordt (komt redelijk de winter door maar merk altijd weer een behoorlijke terugval), en ik las hele goede dingen over zowel pavo 18 plus als pavo podo grow. Zelf voer ik 3x in de week een volle schep seniores priores met pavo condition (brokken voor paarden die weinig tot geen arbeid verrichten). Hij krijgt er zonnebloemolie bij. Nu heb ik het idee dat pavo condition niet echt bijdraagt en wil ik dit graag vervangen.

Wat zouden jullie aanraden? Ik heb over beide producten hele goede dingen gehoord, maar ik ben niet zo thuis in de ingrediënten etcetera. De bedoeling is dat hij weer dikker wordt en meer bespiering op kan bouwen. Het rijden is echt op recreatieve basis, hij hoeft absoluut de wedstrijdring niet meer in.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:57

Wat geef je aan ruwvoer?
Als je dit al onbeperkt geeft zou ik zelf denk ik de priores opvoeren naar elke dag een schep en dan eens kijken hoe het gaat.

Janneke_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 11:22

Cowgirl schreef:
Wat geef je aan ruwvoer?
Als je dit al onbeperkt geeft zou ik zelf denk ik de priores opvoeren naar elke dag een schep en dan eens kijken hoe het gaat.

Ruwvoer is zo goed als onbeperkt. Priores opvoeren is best lastig, omdat ik lange dagen heb en volgens de veearts moet het 6 uur staan ofzo, dus dan is het gewoon niet op tijd klaar. Priores is ook voornamelijk vervanging van het ruwvoer toch? Het is de bedoeling dat hij wel weer wat fitter wordt onder het zadel zegmaar en ik had begrepen dat priores daar niet echt aan bijdraagt.

vickers

Re: pavo 18plus of podo grow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:28

Podo Grow is voor jonge paarden, zie onderstaand stukje.

Over Pavo Podo®Grow

Pavo Podo®Grow is het topvoer voor de ontwikkeling van uw gespeende veulen tot het derde levensjaar. Het zorgt voor een optimale uitharding van het beendergestel en ondersteunt de verzorging van pezen en gewrichten, de basis voor sterk beenwerk op latere leeftijd.

Bekijk ook Stap 1 (Podo®Lac) en Stap 2 (Podo®Start) van ons Podo®Concept.
Nieuw! Pavo Podo®Care, voedingssupplement voor jonge veulens tot 30 maanden.

Ik zou dus voor jouw paardje voor 18+ kiezen.

Janneke_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 11:51

vickers schreef:
Podo Grow is voor jonge paarden, zie onderstaand stukje.

Over Pavo Podo®Grow

Pavo Podo®Grow is het topvoer voor de ontwikkeling van uw gespeende veulen tot het derde levensjaar. Het zorgt voor een optimale uitharding van het beendergestel en ondersteunt de verzorging van pezen en gewrichten, de basis voor sterk beenwerk op latere leeftijd.

Bekijk ook Stap 1 (Podo®Lac) en Stap 2 (Podo®Start) van ons Podo®Concept.
Nieuw! Pavo Podo®Care, voedingssupplement voor jonge veulens tot 30 maanden.

Ik zou dus voor jouw paardje voor 18+ kiezen.

Ja, ik zag het, maar hoorde iemand dat dat ook goed werkte om ze terug op gewicht te krijgen. Ik ga eerst de 18plus eens uitproberen denk ik, kijken hoe hij erop reageert!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:55

18+ of merriebrok zou ik aanraden. Ik heb zelf goede ervaringen met Cavalor pro-breed, zet goed aan en werd goed gegeten.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:42

Kijk eens op voervergelijk.nl, en kijk naar iets waarvan de calorische waarde hoog is en ook het eiwitgehalte in ieder geval gemiddeld is. Je kunt dit dan vergelijken met wat je nu aan brok voert. Kijk bijvoorbeeld naar de senioren slobber van Masters, eventueel in combinatie met de havens Mix (van mix en brix ).

Onbeperkt ruwvoer en een olie is sowieso goed, al kun je beter voor lijnzaadolie met vit. E of omega 3 olie met vit. E kiezen vanwege de betere vetzuursamenstelling. De vitamine E vanwege het tegengaan van oxidatie van de vetzuren zowel in de verpakking als in het lichaam.
Laatst bijgewerkt door Tes22 op 16-02-15 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:46

Podo grow en merrie brok worden vaak genoemd omdat ze hoog in calorische waarde en hoog in eiwitgehalte zijn. Helaas bevatten veel van deze krschtvoeders veel zetmeel en suikers, die je eigenlijk liever niet wil. Dat is bijvoorbeeld bij de Slobber van Masters niet zo.

De pavo 18 plus is weer wat minder hoog in eiwitgehalte, mocht je hiervoor kiezen zou ik er zeker nog de havens mix bij voeren.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:58

de podo grow bevat erg veel suikers.
seniores priores hoef je niet lang te weken.
na een half uur tot een uurtje is het echt helemaal geweekt.
ik maakte het voordat ik naar de stal ging, en na een half uur ( en genoeg water om te weken) kon je het zo voeren. ik zou dit aan een senior-paard voeren.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:02

Zelf ben ik erg tevreden over de 18+. Mijn oudje is 25 en had vorige winter een behoorlijke terugval, ribben duidelijk voelbaar en na het verharen ook zichtbaar. Deze winter geef ik hem 18+ naast zijn Seniores Priores en hij blijft nu wel mooi op gewicht (nog wel op het randje, maar niet mager). Ik meng de Pavo 18+ door zijn Subli Seniores Priores en hij vindt het heerlijk. Hij is ook weer veel fitter en actiever.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:20

Je zou ook nog de olie kunnen vervangen voor maiskiem olie.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:00

Ik zou voor de 18+ gaan voor de goed mineral balance + extra amino zuren (lysine & methionine) in combinatie met speedibeet als een extra licht-verteerbaar ruwvoer / energie bron. Je zou eventueel ook lucerne brok of hooi bijvoeren voor nog meer aminozuren (eiwit bouwstenen). Extra olie door zijn voer, micronised lijnzaad kan ook helpen. Als je minder dan de aanbevolen hoeveelheid geeft kan je ook altijd bijvullen met Vital.