vermageren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felintje

vermageren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 12:34

Hoi iedereen !
Ongeveer al 2 maand ben ik bezig mijn paard te laten vermageren.
Tot nu toe is dat héél goed gelukt, al het vet op de ribben is bijna weg, op een klein laagje na. De ribben zijn nu ook terug goed voelbaar wat voorheen niet zo was.

Hij moest zoieso vermageren omdat door zijn bolle buik de singel en het zadel helemaal naar voor getrokken werden. Om schouder letsels te voorkomen heb ik het rijden stilgelegd en ben ik anders met hem beginnen werken.
2 keer per week een rustdag (stappen of los)
1 a 2 keer per week pessoa een uur aan het werk.
1 keer per week laag springen of oefenen met balken aan de hand.

Nu blijft hij met een enorme hooibuik zitten, niet ideaal dus.
Valt dit ook weg te trainen of zal ik mij er moeten bij neerleggen dat hij nooit een gestroomlijnde buik zal krijgen?

Het betreft een barokke D pony, hij krijgt relatief veel hooi, in 2 voederbeurten ( soms tot 8 kg per dag, maar dat is in een uur weggewerkt) en minder dan een halve kg brok ( fifty fitfty ponybrok van subli en sport mix super van mijten voor meer energie)

Hebben jullie toevallig nog wat tips, om eventueel het voerbeleid/training aan te passen?

8nnemiek

Re: vermageren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:02

Als je een blije, gezonde pony wil dan moet je je maar neerleggen bij die hooibuik. Genoeg hooi is heel belangrijk voor de spijsvertering en om zaken als maagzweren te voorkomen.
Je kan eventueel het hooi in een heel fijnmazig net doen, zodat hij er langer mee doet.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 13:05

8nnemiek schreef:
Als je een blije, gezonde pony wil dan moet je je maar neerleggen bij die hooibuik. Genoeg hooi is heel belangrijk voor de spijsvertering en om zaken als maagzweren te voorkomen.
Je kan eventueel het hooi in een heel fijnmazig net doen, zodat hij er langer mee doet.

Tuurlijk wil ik een blije gezonde pony :) Dat is de eerste prioriteit, maar (sport)paarden die geen hooibuik hebben, zijn die dan niet blij en ongezond ?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:09

Het ene paard heeft nu eenmaal meer een hooibuik dan de andere. Heeft vooral met aanleg te maken.

Overigens vind ik een uur longeren per keer wel erg heftig voor een paard. Dit is fysiek namelijk een stuk meer belastend dan rijden.

Puckbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:21

Misschien een slowfeeder voor het hooi?

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:29

lizy29 schreef:
Overigens vind ik een uur longeren per keer wel erg heftig voor een paard. Dit is fysiek namelijk een stuk meer belastend dan rijden.

Daar ben ik het idd mee eens :j ook belastend voor de gewrichten ivm het ronddraaien, is mij geleerd.. :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:29

felintje schreef:
8nnemiek schreef:

Tuurlijk wil ik een blije gezonde pony :) Dat is de eerste prioriteit, maar (sport)paarden die geen hooibuik hebben, zijn die dan niet blij en ongezond ?

Sterke buikspieren zijn ook een onderdeel van minder buik tonen. Kijk naar een banaansingel als je pony kennelijk de singelplaats zo ver naar voren heeft liggen. Laat daarnaast eens kritisch naar je zadel kijken, want het kan zijn dat deze gewoon niet correct op je pony ligt. Door het afvallen veranderd er nogal wat aan de vorm van je pony.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 13:50

ArroNnie schreef:
lizy29 schreef:

Daar ben ik het idd mee eens :j ook belastend voor de gewrichten ivm het ronddraaien, is mij geleerd.. :o

Ik volg te hoefslag mee tijdens het longeren, en wissel zo voltes af met hoefslagen :) Lijkt mij dan hetzelfde als rijden.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 13:50

Puckbeer schreef:
Misschien een slowfeeder voor het hooi?

Dankje voor de tip ! Hier zal ik eens naar kijken !

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 13:54

@tamary : Het zadel blijft nu al stukken beter liggen, maar voor het optimale moet er net wat meer af. Ik heb een curved singel aangeschaft van kieffer en deze helpt ook al stukken beter. De ligging van het zadel is in orde, en zonder singel blijft deze ook netjes liggen, vandaar dat de buik nog net ietsje strakker moet. Zal dan nog wat extra buikspieren proberen te kweken !! Iemand tips hiervoor ?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:55

Het hooi over meerdere porties per dag verdelen of een slowfeeder is wel aan te raden. Ook met het oog op koliek enzo
Het is niet zo gezond voor een paard om 2x per dag vol te proppen met voer om vervolgens uren op een houtje te bijten.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 13:58

piezze schreef:
Het hooi over meerdere porties per dag verdelen of een slowfeeder is wel aan te raden. Ook met het oog op koliek enzo
Het is niet zo gezond voor een paard om 2x per dag vol te proppen met voer om vervolgens uren op een houtje te bijten.

Oké bedankt voor de tip ! Deze kan ik zeker gebruiken, zal eens overleggen met de stalbaas !

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 17:54