Paard bijt uit het niets.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Paard bijt uit het niets.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 11:59

Hoi!
(Excuus als het fout staat)

Het begon een paar maanden geleden. Mijn pony is altijd nukkigin de winterperiode. Met aansingelen en opzadelen probeert mijn paard mij te bijten. Ik heb zoiets: tja kan de meeste paarden vinden het niet fijn. Eigelijk niks achter gezocht. Maar de laatste tijd wordt het veel erger. Meestal als ik hem ga halen gaan we rijden. Maar hier wisselen we heel erg in af. De ene keer wat dressuur met als afsluiter een rondje buiten, de andere keer springen we. Of rijden we bitloos en hobbelen we wat. Ook longeer ik hem 1 x in de week. Gister kwam hij niet naar me toe in de wei, ben ik hem gaan halen. Ik riep hem. Ik deed nog niks en uit het niets probeerde hij mij te bijten. Hij heeft dat zijn oren in zijn nek en bijt. Hij heeft hele erge kopschuw. In de drie jaar dat ik hem heb gaat dit steeds beter. Ik sla nooit met de zweep imop zijn hoofd. Echter als hij me bijt geef ik een tik op zijn neuswant dit mag ie gewoon niet van mij. Als ik hem aai aai ik hem al express op zijn schouder omdat hij het in zijn nek te soannend vind. Met rijden dramt ie heel erg door, reageer niet op zit en teugels met halthouden. Dan trek ik hem om. Anders kan ik hem niet houden. (Gaat als maar sneller draven - galloperen). Ik geef alleen een tik met de zweep op zijn billen als ie bokt of me volkomen negeerd. Die kopschuw heeft ie echt van de vorige eigennaar. Met rijden of longeren of wandelen heeft ie altijd zijn oortjes naar voren. Behalve met aansporen. (Rij zonder spoor) dan doet ie zijn oren in de nek. Hij heeft eigelijk altijd zijn oren in de nek. Waarom weet ik niet. Denken jullie dat ie niet gelukkig is bij mij? We gaan in de zomer veel nasr buiten. Komt nu 12 uur per dag buiten en in de lente- zomer 24/7. Met soortgenootjes
Wat denken jullie? Ik probeer nooit echt boos te worden maar ben heel alert aangezien het ook een keer raak kan zijn....
ik weet me niet zo een raad meer. Ik wil gewoon een vrolijke pony.
respect als je dit helemaal gelezen hebt!
veel groetjes!

7ofhearts

Re: Paard bijt uit het niets.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:07

Je zou bijna gaan denken dat jou pony ergens pijn heeft.
Dat jij hem komt halen betekend nu iets heel akeligs.
Ook als hij er in de winter méér last van heeft zou dat zomaar kunnen.
Denk maar aan mensen met bijv.artrose of reuma.......
Ik zou hem daar eens goed op laten onderzoeken.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:10

ik zou je paard direct goed laten nakijken door de dierenarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:11

Klinkt wel als die van mij .. Die kan (kon) ook zo enorm nukkig zijn, vooral bij het vragen van actie (dus aansporen ed). Hij kan (kon) echt lelijk doen en heeft recent ook een bijtperiode gehad, terwijl hij dat eigenlijk nooit deed.

Enige tip die ik heb: laat hem checken, volledig. Echt volledig, sla niks over en laat zeker ook bloed trekken (spierwaarden & vitaminen/mineralen).

Bij die van mij lijkt het nu opgelost, maar er zijn diverse problemen uitgekomen en ik sluit niet uit dat er in de toekomst nog meer naar boven komt .. Maar voorlopig is hij weer blij :)

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:12

Ik denk dat hier zowel sprake is van gewoontegedrag dat doorbroken moet worden, met goede instructie in hand-en grondwerk ga je een eind komen in het kopschuw en gespannen zijn van je pony te verminderen. Waarschijnlijk 'beloon' je hem in zijn gedrag door m met rust te laten of eromheen te werken als hij iets niet wil en daarop narrig reageert. Mbt singelnijd zou je ook nog kunnen laten uitsluiten of je pony een maagzweer heeft, erg pijnlijk om er dan een singel om aan te trekken. Kun je wel je hand op z'n flank, lenden en zij leggen zonder reactie? Medisch toch wat dingen uitsluiten (da/osteopaat), en anders zit t toch in goede desensibilisatie en meer leiderschap kunnen nemen met je pony. Succes!!

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:13

En als t in de winter meer is: wat voor ruwvoer krijgt hij? Het zou zomaar dag en nacht kunnen schelen als je bijv van kuil naar voordroog of hooi kan overstappen,

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:15

Klinkt als pijn! Mijn hengst deed dit ook en steeds erger. Omdat het een jonge hengst was gaven we altijd de hormonen de schuld. Tot ik hem op de foto liet zetten... Heb hem moeten laten inslapen ;(

Dus zou zeker je pony na laten kijken! Ze kunnen niet praten en bijten kan heel goed een manier zijn om jou te vertellen dat er ergens iets mis is.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 12:36

vladimir1979 schreef:
En als t in de winter meer is: wat voor ruwvoer krijgt hij? Het zou zomaar dag en nacht kunnen schelen als je bijv van kuil naar voordroog of hooi kan overstappen,

Hij krijgt volgens mij gewoon hooi. Het zit op zo een grote baal.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 12:37

Maar hoe bedoelen jullie in de zin van nakijken? Ik laat hem jaarlijks controleren op zijn tanden en zijn luchtpijp (heeft stof allergie). Hij zuigt wel lucht. Merk dat ie het steeds vaker begint te doen. Wat zijn maagzweren pecies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:42

Nakijken = dierenarts. Gewoon volledig lichamelijk, zeker ook de hoeven (en het al dan niet hebben van ijzers), bloed laten trekken en eventueel foto's maken als er bepaalde verdenkingen zijn. Gewoon echt uitgebreid door de dierenarts, alles bekijken en voelen, zowel in stilstand als in beweging, voltes op het zachte & harde, op de rechte lijn, eventueel buigproeven (op de volte). Gewoon alles wat je kan doen om eventueel ergens een probleem uit te halen, want dat zal er hoogstwaarschijnlijk wel zijn ... jij moet het alleen zien te vinden ;)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:46

Volgens mij hooi? Toch wel belangrijk om goed te weten wat je pony gevoerd krijgt . Als een paard te weinig ruwvoer krijgt kan hij maar zo maagproblemen ontwikkelen . Bij maagpijn kunnen ze ook op deze manier gaan reageren maar ook bij andere kwalen . Bij drukkingen van het zadel kan een paard ook zo worden of bij elk ander pijntje. Als het een merrie is die een hekel heeft dat je op haar hals komt kan het een "bloedpony"zijn geweest . Er kunnen zoveel oorzaken zijn .
Maar wat je nu verteld lijkt erg op maagzweren .

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 12:47

Dankje. Ik probeer wel jaarlijks de osteopaat te laten komen omdat hij toch wel vaak vast zit. Alleen dit jaar gaat wss niet lukken. Ik heb het geld niet. Moet het zelf betalen. Ouders kunnnen niet bijspringen op het moment. Ik probeer met buig oefeningen hem los te houden. Voor de dierenarts hebben we wel een noodpotje. Ik zal het met mijn ouders bespreken.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 12:49

Rizette schreef:
Volgens mij hooi? Toch wel belangrijk om goed te weten wat je pony gevoerd krijgt . Als een paard te weinig ruwvoer krijgt kan hij maar zo maagproblemen ontwikkelen . Bij maagpijn kunnen ze ook op deze manier gaan reageren maar ook bij andere kwalen . Bij drukkingen van het zadel kan een paard ook zo worden of bij elk ander pijntje. Als het een merrie is die een hekel heeft dat je op haar hals komt kan het een "bloedpony"zijn geweest . Er kunnen zoveel oorzaken zijn .
Maar wat je nu verteld lijkt erg op maagzweren .

Hij is een ruin. Hij krijgt idd te weinig hooi vind ik zelf. Hij is na 1 uurtje wel klaar met het hooi. Ik ga binnenkort zo een hooinet kopen dat ie er langer over doet. Hij krijgt op de wei ook geen hooi. Zal het er eens over hebben met de staleigennaar. Eigelijk moet het hooi ook nat gemaakt worden voor zijn allergien dit komt ook nog er sprake. Dankje

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:46

Hoevaak per dag krijgt hij voor een uurtje hooi 1 keer of vaker ?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 13:52

Rizette schreef:
Hoevaak per dag krijgt hij voor een uurtje hooi 1 keer of vaker ?

2 x per dag.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:58

Nou heb je al 2 dingen te pakken........te weinig hooi en stofallergie.

Te weinig hooi en wellicht stress (omdat hij ook kopschuw is) denk ik ook aan een maagzweer.

Een dierenarts zal je vragen wat de klachten zijn. Op basis daarvan zal hij een onderzoek doen. Kreupelheidsonderzoek (draven harde en zachte volte, buigproef etc) en vanuit daar verder kijken naar bloed, vacht en gedrag.

Overleg met je ouders want kan best prijzig zijn. Spreek anders met je DA van te voren af wat je wel en niet kan betalen.

Succes!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 14:01

Ts, ik vind dat je pony best veel problemen heeft zo ondertussen. Dit nav je andere topics. Ik zou hem eens binnenstebuiten laten keren door een DA. bloed prikken en zien of er tekorten zijn oid. Dan gericht gaan behandelen en ook eens kijken wat je zelf kunt veranderen in dit hele verhaal. Succes!

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 14:26

Ik krijg bij dit verhaal toch het idee dat het beslist niet onverstandig is dat de maag van je paard gecontroleerd word.
Zowel bij te weinig ruwvoer/teveel tijd tussen het aanbieden van ruwvoer is de kans groot dat er een te hoge zuurgraad in de maag ontstaat. (Maagzuur word geneutraliseerd door het speeksel wat een paard bij kauwen aanmaakt, ze moeten dus vaak bezig zijn met kauwen). Ook zou luchtzuigen verband kunnen hebben met het krijgen van te weinig ruwvoer/ het aanwezig zijn van maagproblemen.

Ook met stress maar, wie zou geen stress krijgen als er pijn is en je niet kan zeggen, ik heb pijn. Ja dan kun je overgaan op bijten. Paarden bijten overigens volgens mij nooit uit het niets, deze geven door middel van kleine signalen al aan dat ze niet blij zijn met jou aanwezigheid of met wat je doet.
Mensen missen dit alleen wel eens. Of zoals ik afgelopen week had, ik was wat laks met het belonen met een snoepje en gaf niet uit de platte hand, toen zat mijn vinger bij het snoepje.

Een maagprobleem zal ook zeker dingen als aansingelen en aansporen niet prettig voor het paard maken.
Ik zou dus toch even naar de dierenarts gaan, denk dat je daar op de juiste plek bent voor je probleem.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:46

Beginnen met minstens 3 keer per dag ruwvoer geven , liever vaker. Sto als stalbedekking scheelt ook , dan kan hij daar ook wat in kauwen nog .Krachtvoer alleen na ruwvoer voeren , niet op een lege maag.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 17:28

Ik heb weinig tot geen mogelijkheid om het eten aan te passen. De stal eigennaar wilt niet wachten op een pony die eerst hooi moet eten en daarna pas brok. Ik ga zeker overleggen of er meer hooi kan worden gegeven. Mijn ouders kunnen het geld voor de dierenarts nu echt niet missen. Mijn ouders liggen in scheiding en mijn moeder kan amper gordijnen betalen. Ik kan het ook niet betalen. In april worden ze ingeënt en laat ik hem helemaal controleren. Ook op maagzweren. Wat zou ik nu kunnen doen tot de dierenarts komt? Ik ga zeker meer hooi geven. Ik heb ooit een topic gemaakt over het luchtzuigen van mijn pony en daar zeiden ze dat ik geen brokken meer moest gaan voeren. Alleen maar muselie. Klopt dit? Zo ja dan ga ik dit ook doen. Ik hoop dat jullie mijn situatie willen begrijpen. Mijn pony staat echt wel op nummer 1 maar we kunnen het nu niet missen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:07

Dan zou ik beginnen met meer ruwvoer en misschien bietenpulp bijvoeren ( geweekt ) met een scheut zonnebloemolie . En zoveel mogelijk hooi. Maagonderzoek is duur , de medicijnen ook , als je dit echt niet kunt betalen kun je proberen de maag van je paard zo min mogelijk te belasten met brok of haver of iets dergelijks . Bietenpulp is o.k voor de maag , olie ook . Kan er geen sto in de stal ? Staleigenaar zou eigenlijk alle paarden zo moeten voeren . Gaat hij dan met hooi en brok tegelijk langs ? Als je paard maar eerst wat hooi in de maag heeft scheelt al zoveel. Dat de brok al niet in een lege maag gaat maar liever geen brokken voor een periode totdat het probleem over is.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 18:28

Dankje dit probleem heeft ie al sinds ik hem ken. De eigenaar doet smorgens de stallen uit en gooit er daarna meteen hooi in. Savonds krijgen ze brok met muselie. Waar kun je bietenpulp kopen? Ik heb met de stal eigennaar gesmst en hij zei dat ze genoeg hooi krijgen. Ze staan al op stro.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 18:36

Ik heb het er met mijn moeder over de bietenpulp gehad maar ze geloofd er niet veel van dat mijn pony mss een maagzweer heeft. In april komt DA. Dan overleggen we met hem wat het beste is. Heb het ook over het anders voeren gehad met mijn moeder en ze zegt dat de staleigennaar daar geen tijd voor heeft. Want hij zet ze binnen, geeft ze voer en gaat weg. Hij gaat dan niet wachten op mijn pony. Dus als jullie nog meer tips hebben voor de voerindeling, graag! Lief dat jullie mee denken! ☺

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:40

Het gaat meer om de porties wat meer over de dag te verdelen. 2x per dag voeren is echt te weinig. Kun je tussendoor niet wat ruwvoer bijvoeren? Misschien wat lucerne of idd bietenpulp of een kilootje wortels ofzo?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 18:45

piezze schreef:
Het gaat meer om de porties wat meer over de dag te verdelen. 2x per dag voeren is echt te weinig. Kun je tussendoor niet wat ruwvoer bijvoeren? Misschien wat lucerne of idd bietenpulp of een kilootje wortels ofzo?

Nee ik zou eigelijk niet weten wanneer. Ik moet tot 3 uur elke dag naar school ben dan om half 4 thuis en ben om 4 uur bij de pony. Tegen de tijd dat ik gereden heb is het half 6 en dan gaan ze weer naar binnen. Meschien kan ik wel nog extra hooi geven als ik ga opzadelen? Zou dat een goed idee zijn?