Bijwerkingen Pracsend.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

CloudDancing

Bijwerkingen Pracsend.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-15 21:15

Omdat we nu voor de 5e keer de dierenarts hebben gezien en het de afgelopen dagen eigenlijk wel goed ging, hier mijn verhaal:

Het gaat om onze shetlander, ruin 29 jaar, bewezen cushing sinds juli en ook sinds dien aan de pracsent.
De eerste tijd zagen we hem veranderen. Hij ging beter lopen, z'n vacht ging er beter uitzien en hij werd weer een vrolijke vervelend shetlander, zoals dat ook hoort.
Op 13 december vorig jaar kreeg hij ineens koliek. Een verstopping, doorgespoeld met paraffine en na een paar dagen was hij er weer.
Afgelopen maandag kreeg hij weer ineens koliek. Niet duidelijk te zeggen of het nou kramp of een verstopping was, bleef mesten en na de pijnstilling ging hij ook gewoon weer eten. Woensdagavond toch doorgespoeld met paraffine en de dagen erna knapte hij gewoon weer op.
Vanaf maandag tot vandaag geen medicijnen gegeven, eerst alles tot rust laten komen, vanmiddag met z'n slobber tussen de middag gewoon weer z'n medicijnen hervat en vanavond was het weer raak en had hij weer koliek. Dierenarts weer geweest en hij knapte weer op en stond net heerlijk aan z'n hooi te eten.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar andere ervaringen met dit medicijn en ook de bijwerkingen hiervan. Wat als mijn pony elke dag koliek moet krijgen om willen van de medicijnen, dan kunnen we beter met de Pracsent stoppen, want dan heeft hij meer last van de bijwerkingen dan van de kwaal.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Laatst bijgewerkt door Firelight op 10-06-25 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

***Rust zacht lieve <3 Indy <3***
29-7-1999/19-6-2014
Love You Beauty <3

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:36

Hier staat er ook eentje op de Prascend. Hele pil per dag, al dik een jaar, mss. wel al anderhalf, maar nog nooit enige bijwerkingen geconstateerd. Het blijft jammer dat BI de prijs 5x over de kop heeft gegooid met dat ze het als diergeneesmiddel voor paarden met PPID hebben geregistreerd, maar eerlijk is eerlijk: het werkt super. De pony bij ons op stal die het krijgt is er enorm van opgeknapt, het is weer net zo'n annoying asshole met veel te veel praatjes geworden als hij was, voordat ie last van z'n Cushing kreeg. :+

egnie

Re: Bijwerkingen Pracsent.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:41

Hier ook een op de prascend en ik ken het ook niet als bijwerking. De mijne doet het er ook super op Ik rijd hem nog 3 keer in de week.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-15 21:42

Dat hadden wij in eerste instantie ook. Tot 13 december, toen kreeg hij z'n eerste koliek. Ik heb hem nu 26 jaar en in al die jaren heeft hij nog nooit koliek gehad. Maar goed, een hoop gebeurd, m'n vader is overleden en hij is al zo lang in ons gezin, hij heeft er echt wel iets van meegekregen.
Uiteindelijk ging het leven voor ons allemaal weer op een leven lijken, toen overleed m'n oma. Weer een hoop verdriet. En uiteindelijk, op een kleine dosering, maar het is ook een klein mannetje, ging het redelijk. Tot afgelopen maandag.
Ik snap echt dat hij een respectabele leeftijd heeft en ik snap ook als iemand dat denkt, maar ik verloor in een half jaar tijd m'n andere pony, m'n vader en 6 weken later me oma. Het klinkt vast egoïstisch, maar ik heb hem nog veel te hard nodig.
Daarom hoop ik dat er meer mensen zijn met ervaringen in de bijwerken en anders als mensen aan het middel gaan beginnen, dat ze goed blijven opletten!!

29-7-1999/19-6-2014
Love You Beauty <3

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:43

Hier ook geen bijwerkingen, behalve dat mijn merrie haar favoriete muesli niet meer lekker vond. Na een tijdje ging dit ook weer over.

Koliek is een bijwerking, maar zodra de pony op een goede dosis staat mag je eigenlijk geen last meer van bijwerkingen hebben. Het feit dat je al bijna 5 (!) maanden behandelde met Prascend en de pony daarna koliek kreeg, wijst er op dat de Prascend zeer waarschijnlijk niet de oorzaak is. De bijwerkingen verwacht je namelijk binnen enkele dagen na de start en zouden met een tot twee weken weer moeten verminderen.

Zijn er geen andere veranderingen ondergaan? Nieuwe stro/hooi leverancier, schimmel in stro/hooi, bodembedekking veranderd (van vlas naar stro of vice versa), ander krachtvoer, van de wei afgehaald, minder beweging/weidegang ? Drinkt de pony genoeg?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:49

TS, ik zie in je profiel dat je andere paard aan koliek is overleden. Ik wil niet banketstaaf doen, maar als je met deze nu ook op dat gebied in de problemen zit, is het misschien toch verstandig om je stalmanagement en voerbeleid eens goed tegen het licht te houden. Is er, met alles dat je de afgelopen tijd privé hebt meegemaakt, misschien onbewust toch niet iets veranderd aan de manier waarop je je paarden houdt?

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-15 21:50

Er zijn verder geen veranderingen in zijn rantsoen. We hebben hem nu juist van het stro afgehaald omdat hij een verstopping had en toch wel pittig stro eet.
Maar hij krijgt voldoende hooi.
Het is wel zo dat zijn waardes steeds bleven schommelen. Zeker de voor laatste keer dat hij getest is in november was hij heel hard gedaald, van 54 naar 17. Misschien dat dat er iets mee te maken kan hebben?

29-7-1999/19-6-2014
Love You Beauty <3

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-15 21:53

Eirikur schreef:
TS, ik zie in je profiel dat je andere paard aan koliek is overleden. Ik wil niet banketstaaf doen, maar als je met deze nu ook op dat gebied in de problemen zit, is het misschien toch verstandig om je stalmanagement en voerbeleid eens goed tegen het licht te houden. Is er, met alles dat je de afgelopen tijd privé hebt meegemaakt, misschien onbewust toch niet iets veranderd aan de manier waarop je je paarden houdt?

Mijn andere paard had een heel ander probleem, waardoor zijn organen afstierven in zijn buik. Maar die had zo ie zo altijd wat. Deze pony heeft eigenlijk nooit iets, maar begint nu sinds een maand of 2 te kwakkelen.
We zetten bakjes klaar met wat hij te eten krijgt en ik vul zelf zijn hooizakken. Daarbuiten krijgt hij niks zonder dat we het weten.

29-7-1999/19-6-2014
Love You Beauty <3

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:56

Het dalen is juist de bedoeling met prascend, mijn merrie is in 3 maanden van 97 naar 11 gegaan.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-15 21:58

Ja, dat snap ik, maar wij hebben niets aan de dosering hoeven te veranderen en het lijkt me dat als ze snel dalen dat je minder hoeft te geven dan als je de waardes gedaald wil hebben

29-7-1999/19-6-2014
Love You Beauty <3

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:59

Daar heb je een punt , van t stro afgehaald ! Hoe lang stond hij al op stro ?
Stro eten is geen punt he , zeker als ze het gewend zijn , dan zijn de darmen ook gewoon die grovere structuur te verwerken . En dan nu ineens naar 2/3 x hooi Per dag ipv constant aan ruw voer kunnen knabbelen .
Na 5 maanden pracsend en dan de koliek zal niet van de prascend zijn .
Dat ineens tijdelijk stoppen met prascend lijkt me wel vervelend voor de pony

Chasing Dreams

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:00

Wat een nare bijwerking!
Mijn shet gebruikt het ook en de eerste tijd veranderde hij ook zo als jij de jouwe omschrijft.
Nu is er langzaam ingeslopen dat er toch wel vreemde gedragsveranderingen zijn maar qua gezondheid is hij nu redelijk stabiel ten opzichte van eerst toen hij het totaal niet was
Hij heeft 1 keer slokdarm verstopping gehad wat snel over was maar niks in die richting
De mijne is van waarde ook sterk gezakt maar blijft op een halve om het zo te houden

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:04

Is zijn gebit nog goed om hooi goed te kunnen eten? Misschien maakt hij proppen die hij wel doorslikt maar wel verstoppingen veroorzaken?

De mijne staat al dik 4 jaar op Pergolide ( prancent). Hij heeft ook begin januari 2 keer in 8 dagen tijd koliek gehad. Geen verstopping te vinden, pols, hartslag ect allemaal goed. Dus ook vrij vaag. Is ook weer goed opgeknapt. Maar hij heeft nu wel elk jaar een keer koliek, en meestal met koud weer.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-15 22:08

Zinzi_jewel schreef:
Daar heb je een punt , van t stro afgehaald ! Hoe lang stond hij al op stro ?
Stro eten is geen punt he , zeker als ze het gewend zijn , dan zijn de darmen ook gewoon die grovere structuur te verwerken . En dan nu ineens naar 2/3 x hooi Per dag ipv constant aan ruw voer kunnen knabbelen .
Na 5 maanden pracsend en dan de koliek zal niet van de prascend zijn .
Dat ineens tijdelijk stoppen met prascend lijkt me wel vervelend voor de pony

Hij heeft jaren buiten gestaan met een schuilstalletje en wat houtmot, daarbij kreeg hij wat kuil en zelfs biks, want wat ik me kan herinneren was er 26 jaar geleden niet zoveel soorten voer.
Ongeveer 10 jaar geleden is hij naar binnen gekomen omdat hij zich niet lekker meer kon warm houden en z'n artrose ging opspelen bij koud weer.
We hebben hem in december ook van het stro gehaald, simpelweg omdat hij na het sonderen met paraffine niet mocht eten en ik hem niet met z'n zieke lijf op het beton wilde hebben. Naderhand zijn we geleidelijk terug gegaan op stro en dat ging goed, tot maandag. Omdat hij weer een verstopping bleek te hebben en de koliek wegging met buscopan en als het was uitgewerkt weer terug kwam is hij weer doorgespoeld en omdat hij weer niet mocht eten hebben we het stro uit z'n stal gehaald.
Dat hij na 29 jaar ineens niet meer tegen stro kan lijkt me ook sterk, maar elke keer knapt hij op en hij is zonder Prascent 3 dagen koliek vrij geweest, vanmiddag weer begonnen en vanavond weer koliek, vind ik toch erg apart en de dierenarts kon het ook niet verklaren, zodoende dat ik uit kijk naar ervaringen.

Gebit is goed en hij eet en drinkt en piest en poept ( ondanks de verstopping) ook gewoon

29-7-1999/19-6-2014
Love You Beauty <3

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:17

Heb je al bloedonderzoek laten doen. Misschien heeft hij ergens een ontsteking of is er iets anders gaande? Bij de mijne hebben ze ook bloedonderzoek gedaan met de koliek. Zijn nierwaarde was niet goed. Een week later was het wel weer goed. Dus toen vermoedde ze een infectie in zijn darmen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:24

De pony is 29 dat is gewoon erg oud. Ik ben geen dierenarts maar als ik de leeftijd zie dan denk ik dat de darm peralstiek (schrijf je dat zo) gewoon minder word.
Wellicht een idee om senioren priores te gaan voeren om te kijken of dat wel makkelijker te verwerken is voor de darmen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-15 22:40

Bloedonderzoek is maandag gedaan.
Hij krijgt al voer dat de dierenarts heeft aangeraden, maar wellicht zal dat aangepast moeten worden.

29-7-1999/19-6-2014
Love You Beauty <3

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:38

Maar lees ik nu ook dat je tussendoor een paar x bent gestopt met voeren van Prascend?
En hoe hoog is zijn dosis? Is daar nog wat in veranderd?

En het kan wel degelijk dat hij anders gaat reageren op stro. Dingen veranderen gewoon naar mate ze ouder worden. Ik zou daar wel goed op letten.

Hier ook een merrie op Prascend, maar nul bijwerkingen tot op heden (behalve dat ze niet alles meer eet, maar dat is geen probleem)

Sterkte!

Op zoek naar de zon!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:43

ik denk dat als pony al sinds juli aan de prascend zit, je nu niet meer aan bijwerkingen hoeft te gaan denken, maar voor de koliek echt een andere oorzaak zult moeten zoeken.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:56

onze oude pony was na een week prascend de pijp uit, hij deed mee aan een onderzoek via de faculteit in utrecht. alles wat er aan bij werkingen kan zijn had hij. zijn temperatuur was compleet in de war, koliek en eind van de week hoefbevangen. we hebben hem in laten slapen ( t was een oud heertje )

helemaal ongevaarlijk is het dus niet,

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:57

Ik sluit mij aan bij ojajoh en Focussed. Een paard dat al geruime tijd op de prascend staat vertoond eigenlijk geen bijwerkingen meer

Mijn paard had bijwerkingen in de oobouwfase van 1/4 naar 1/2. Waaronder niet eten, niet willen lopen en depressief zijn. Dit is overgegaan door verder te gaan met de prascend.

Zoals de anderen zeggen zou ik de oorzaak van de koliek elders zoeken

@sassefras; in de opbouwfase of als je direct te hoog start is het algemeen bekend dat een paard bijwerkingen krijgt. Daarom raden mensen met ervaring met de prascend altijd aan om op te bouwen, om zo bijwerkingen zoveel mogelijk te voorkomen. Niet in alle gevallen, maar vaak wel. En het ene paard reageert heftiger op de prascend dan de ander

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-15 13:48

Vanwege zijn koliek en op advies van de dierenarts zijn we gestopt met de prascent. Tussentijds heeft hij 3 dagen geen enkele vertoning van koliek aangegeven en gistermiddag heeft hij 1/4 pilletje door zijn slobber gehad en gisteravond weer koliek. Dierenarts geweest en pijnstiller gehad en vanmorgen was hij weer oke.
De dierenarts denkt ook dat hij een immuniteit geeft opgebouwd tegen het medicijn en daardoor zo heftig reageert.
Ik vind het overwegen tot stoppen wel waard. Hij is idd erg opgeknapt van de prascent, maar als ik de bijwerkingen hiervan mee neem en hij pony elke dag buikpijn heeft en echt ziek is, denk ik dat het zijn doel voorbij streeft. Hij is, zoals ook hierboven gezegd 29 en heeft een mooi leven gehad en de laatste tijd die hij nog heeft, hoeft niet met koliek te zijn, want dat streeft z'n doel voorbij.
De enige symptomen bij aanvang van de medicijnen die hij had, was alleen een lange vacht. Ik scheer hem dan nog wel een keertje!
Iedereen bedankt voor z'n advies

29-7-1999/19-6-2014
Love You Beauty <3

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:56

Immuniteit tegen het medicijn? Probeerde die dierenarts het in Jip-en-Janneketaal aan je uit te leggen of snapt hij niet waar hij het over heeft?

Juist als je het idee heb dat de huidige dosis niet meer werkt (en dat komt niet door immuniteit maar omdat de aandoening progressief is) moet je hoger gaan zitten. Het feit dat je vijf maanden behandelt zonder een probleem en nu de koliek op Prascend afschuift lijkt mij nogal onjuist. En het stoppen en weer beginnen is al helemaal niet verstandig met een dergelijk middel, het hele hormoonsysteem van het paard past zich er op aan namelijk dus door steeds op-en-af te gaan raakt dat juist uit balans.

Het feit dat hij zo opknapte, quote "Hij ging beter lopen en werd weer een vrolijke ondeugende Shetlander" schreeuwt letterlijk dat hij van méér last had dan van alleen een lange vacht. Gevoelige voeten (en dus dagelijks pijn!!) en depressief/lethargisch... Ik snap niet dat je daar naar terug wilt en ik denk dat je het koliekprobleem in een andere hoek moet zoeken, omdat na 5 (!!) maanden intrede van bijwerkingen gewoon totaal niet logisch zou zijn.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 14:43

Eens.

Daarom vroeg ik ook hoe vaak je gestopt bent. Daarmee krijgt hij geen stabiele 'basis' vwb Prascend.

Ik snap dat je het beste wilt voor je shet, maar kan er echt niks anders zijn waar het doorkomt?

En ik zou je DA nog even goed vragen wat hij bedoelt met immuun voor Prascend. Het kan zijn dat de huidige dosis niet meer voldeed en daar de klachten van komen. Maar immuun? Nog nooit eerder gehoord.

Maar zo te lezen heb jij je keuze al gemaakt om te stoppen met Prascend.

Op zoek naar de zon!!!

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-15 15:01

Hij krijgt wat voer betreft al jaren hetzelfde. In zijn ritme is zelfs niks veranderd. Hij krijgt zijn eten altijd netjes op tijd en ook op dezelfde tijd.
We hebben de dosering niet veranderd van de prascent, maar zo snel als dat het zakte, was het de laatste keer weer iets gestegen. Ik heb nog niet echt besloten, maar ik wil wel dat het hem zo fijn mogelijk gemaakt word. En natuurlijk is hij van de medicatie opgeknapt, maar als dat nu betekend dat hij elke dag buikpijn moet hebben om er beter uit te zien, streeft dat z'n doel voorbij.
Hij word in augustus 30 en het enige wat ik nu wel is dat hij zich happy voelt en lekker bij z'n vriendjes kan zijn en als dat dan zonder medicijnen is dat hij nog een poosje lekker bij ons kan zijn, dan is dat zo.
Maar voordat we definitief beslissen, zijn er morgen nog een aantal onderzoeken, zoals een nieuwe bloedtest, een mestonderzoek en er word opnieuw naar zijn darmen, hartslag en longen geluisterd en aan de hand van de resultaten, zullen we een beslissing nemen.

29-7-1999/19-6-2014
Love You Beauty <3