pony kan niet zelf opstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

pony kan niet zelf opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 10:11

Dierenarts is gebeld, hij komt vanmiddag!

Donderdag lag mijn twee jarige hengstje in de stal. Kon niet opstaan. Bleek dat zijn been in.zijn dekensingel vast zat. Pony overeind geholpen en hij stond. Beetje zee benen, maar ik dacht doordat hij misschien lang vast gezeten had en daardoor slaap benen had.
Pony ging gelijk eten en drinken en liep weer.
Vrijdag ochtend niets aan de hand.
Vrijdag middag lag hij weer en kwam weer niet omhoog. Weer omhoog geholpen en hij liep meteen naar zijn hooi.
Vanmorgen lag hij weer. Met veel gedoe overeind gekregen. Vee arts gebeld en die komt vanmiddag.
Hengstje is erg mager. Hij krijgt senior priores, speedibeet, junior muesli en onbeperkt hooi.
Hij kwakkelt al een paar weken. Is in december ontwormt met equest pramox.
Pas had hij ringworm en is daarvoor behandeld met imaverol. Plekken zijn nu haast weg.
Vanmorgen viel me op dat zijn oogwit geel wordt. Temperatuur is stabiel rond 37,3.
Veearts komt straks bloed prikken maar dit pas maandag pas naar het lab.
Ik wil laten testen op leverbot, lever en nier waarden e
Mest onderzoek na de pramox was goed.
Iemand enig idee wat het kan zijn?

Bralindy

Re: pony kan niet zelf opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:24

Ik weet dat bij mensen geel oogwit soms een slechte lever kan aanduiden. Zelf vergiftiging.

Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn bij je paard. Ik volg. Succes

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 10:27

Ja dat is ook mijn eerste gedachte. Lever of bloed armoede.
Hij komt ook geen kilo aan, ondanks veel voer.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:29

Ademt hij ook zwaar? (Veel pompen )

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:31

Dat gele oogwit duidt idd. wel op iets dat aan de lever gerelateerd is. Hopelijk is dat inderdaad leverbot, dat is goed te behandelen. Maar de rest van de symptomen in aanmerking nemende, denk ik dat je ook rekening moet houden met de mogelijkheid dat de oorzaak daarvan een vergiftiging met het één of ander is. Hoe is zijn mest?

Overigens: dat die ringworm de kans kreeg om bij hem op te spelen geeft iig. aan dat zijn algehele conditie slecht is. Met ringworm is het namelijk zo, dat als dat op een locatie aanwezig is, dat het dan ook overal zit. Degenen die er last van krijgen zijn nieuwe dieren van buitenaf die er geen weerstand tegen hebben omdat ze er niet eerder mee in aanraking zijn geweest, of dieren met een wegens ziekte of zwakte lage afweer. Behandelen met Imaverol is dan op zich natuurlijk goed, maar feitelijk niet meer dan symptoombestrijding. Aan de onderliggende oorzaak verandert die niets.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 10:38

Vergiftiging kan haast niet. Ponies lopen niet op het land nu. Ruwvoer komt altijd bij dezelfde boer vandaan en geen van de andere ponies heeft ergens last van.
Ringworm is idd vaker bij een lage weerstand
Hij is ook de.enige die het heeft.
Mest is normaal. Mooi stevig en goed verteerd. Urine is helder en stinkt niet.
Ademhaling is ook normaal.
Zelf dacht ik dat hij misschien heftig reageert op de imaverol. Er zijn bijwerkingen bekend. Heb de.bijsluiter niet bij de hand.

Edit bijwerkingen kunnen zijn lethargie en zenuw aandoeningen.
Als hij al een probleem had met de.lever door bv leverbot, dan kan de imaverol het erger gemaakt hebben. Of de imaverol is.sowieso de boosdoener
Laatst bijgewerkt door Rivendell op 14-02-15 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:40

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:41

Hoe ziet het tandvlees eruit? Ook gelig?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 10:43

Tandvlees is lichtroze. Te licht naar mijn mening

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:46

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit bijwerkingen heb gezien van Imaverol, dus die kans acht ik vrij klein.
Maar dat je paard zijn lever niet goed functioneert is duidelijk..

Hoelaat komt je DA..?? Want ik vind deze situatie wel erg zorgwekkend.. :(:)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:47

Zou in afwachting van het bloedonderzoek alvast beginnen met een stevige dagdosis Sedochol!
Vraag je dierenarts hem hoe dan ook een spierversterker toe te dienen, zodat hij de kracht krijgt zelf overeind te komen.
Hiermee voorkom je dat hij zijn weinige energie verspilt aan pogingen hiertoe en kan hij in elk geval ook zelf bij zijn eten en drinken.
En uiteraard een hoop frustratie bij het dier zelf.

Heb je wel gezien dat hij bewust gaat liggen, of stort hij in?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 10:48

Da zit bij spoed koliek. Komt zodra hij klaar is. Denk begin van de middag
Ik weet niet of hij omvalt of zelf gaat liggen. Heb hem alleen zien liggen en als hij eenmaal staat blijft hij ook staan. Hij staat nu vanaf half acht.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:56

Heb je hem recent ook nog zien plassen en zo ja, hoe was zijn urine? Helder/troebel, kleur?

Edit: oh, w8 ff, zie het al. Had er in eerste instantie overheen gelezen.

Aangezien zijn mest goed is, lijkt leverbot me niet waarschijnlijk. Een paard met een goeie leverbotbesmetting mest als een koe. Dun vloeibaar en onder hoge druk een meter recht achteruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:02

Normaal meng ik me niet in dit soort topics, maar gelig oogwit, lichtroze tandvlees, wiebelen, niet kunnen rechtstaan... ik zou ofwel zorgen dat de DA er met spoed bijkomt, ofwel opladen en richting kliniek. Gelig oogwit wijst op geelzucht, maar kan ook een teken zijn dat er wat mis is met de verwerking van afgestorven rode bloedcellen. Dat zijn tandvlees te bleek is kan teken zijn dat hij er niet genoeg nieuwe kan aanmaken. Rode bloedcellen zijn echter wel de dragers van zuurstof doorheen het lichaam.

Het kan ook door een interne bloeding zijn zelfs, of leverfalen. Wat de lever niet zuivert moeten de nieren vaan opvangen, dus het is toch een serieuze interne keten die in de war is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:04

urine hoort niet helder te zijn....dan gaat er iets niet goed met de nieren.Klinkt al met al niet goed dit.
Kwamen er wormen af na de ontworming?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 11:06

Geen wormen in de Mest. Wel was de Mest in de dagen erna omhult met een bruine laag. Beetje roest bruin.
Urine is gewoon zoals het eruit moet zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:07

Heldere urine wijst er toch net op dat hij voldoende drinkt en dat de afvalstoffen goed afgevoerd worden? Tenzij het gewoon puur water is wat hij uitplast, dan heeft Geerke wel gelijk en kan hij waarschijnlijk de afvalstoffen gewoon niet kwijt.

Roestbruin doet mij denken aan oud bloed. Misschien heeft hij last van bloedworm?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:10

Varekaj schreef:
Heldere urine wijst er toch net op dat hij voldoende drinkt en dat de afvalstoffen goed afgevoerd worden? Tenzij het gewoon puur water is wat hij uitplast, dan heeft Geerke wel gelijk en kan hij waarschijnlijk de afvalstoffen gewoon niet kwijt.

Roestbruin doet mij denken aan oud bloed. Misschien heeft hij last van bloedworm?

de afvalstoffen in urine zijn mineralen,die maken het troebel.Je kunt op een warme dag,na veel drinken weleens heldere urine hebben.Dat kan geen kwaad.Meestal zijn de afvalstoffen er met zweten dan wel uitgekomen.
Je kunt er van uitgaan dat de nieren blijven zitten met de mineralen,even simpel gezegt.
Als de urine steeds helder is tenminste.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 11:11

Ik denk wel dat hij bloed worm had. Vandaar dat ik pramox gebruikt heb.
Ik huur deze plek sinds maart vorig jaar. Er hebben altijd paarden gelopen en ik weet niet hoe die mensen hun paarden ontwormen. Ik haal zelf altijd alle mest uit het land.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:13

als hij in december ontwormd is is het nu wel weer tijd denk ik.Heb je geen spoelwormen gezien in de poep?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 11:16

Pramox werkt 8-12 weken. Had Veearts gister al om info gevraagd en die zei even wachten met ontwormen.
Daar ben.ik het mee eens omdat hij zo gammel is. Wil nu even niet nog meer gif in zijn lichaampje stoppen.
Geen wormen in de Mest momenteel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:40

Wil geen paniekzaaier zijn, maar als er weer wormen kunnen zijn, dan denk ik (vooral door dat roestbruine laagje over de mest) dat er wel eens inwendige schade kan zijn aan de darm. Ik zie deze symptomen echt niet graag bij elkaar. Wie weet ben ik een enorme doemdenker, maar moest bij een mens voorvallen, ik zat er toch wel mee in de auto naar spoed als er niet gelijk een arts bij kan komen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:01

Rivendell schreef:
Pramox werkt 8-12 weken. Had Veearts gister al om info gevraagd en die zei even wachten met ontwormen.
Daar ben.ik het mee eens omdat hij zo gammel is. Wil nu even niet nog meer gif in zijn lichaampje stoppen.
Geen wormen in de Mest momenteel

Mocht je in overleg met de veearts op enig moment besluiten er wel weer een wormenspuit in te stoppen, neem dan deze keer geen Pramox. De "Pra" (ziquantel) is tegen lintworm, dus die heb je met de vorige spuit weer voor dik een jaar gecoverd. Wat je er in wilt stoppen bij strongylidenbesmetting, met mogelijk ingekapselde larven, is de "mox" (idectine) en dat is gewone, "groene" Equest.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 12:30

Veearts is geweest. Bloed afgenomen, gaat maandag naar lab. Oogwit is minder geel dan gister.
Hij is opgevoeld en darmen beluisterd. Daar is niets mis mee.
Temperatuur is goed en mest ook.
Veearts denkt idd aan lever probleem. Misschien toch nog wormen dus ook gelijk Mest mee genomen.
Hij is net gaan liggen, maar gewoon zoals normaal. Hij valt dus niet om. Zelf opstaan lukt niet.
Hij heeft spuit vitamines gehad en onstekingsremmer/ pijnstillers.
Hartslag en ademhaling ook normaal.
Blijf nu dag en nacht bij hem om hem omhoog te helpen. Hij mag liggen van va want hij moet wel rusten. Als hij ligt moet ik hem na een half uur optillen.Maandag bloed naar lab en wachten op uitslag.
Mag nog niet ontwormen.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:32

Vervelend dat het maandag pas kan..

Wel super dat je zo goed voor hem zorgt. Heel veel sterkt, beterschap en hopen maar dat het meevalt