Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
secricible schreef:Bij mij was het zadel te klein voor mij, waardoor het zadel teveel naar achteren kantelde en inderdaad op de nieren drukte. Zadel maatje groter was de oplossing
Arisca2005 schreef:secricible schreef:Bij mij was het zadel te klein voor mij, waardoor het zadel teveel naar achteren kantelde en inderdaad op de nieren drukte. Zadel maatje groter was de oplossing
oke ja dat is idd ook een mogelijkheid dat ik er verkeerd op zit....thx voor de tip!
Was de gevoeligheid op de nieren gelijk weg toen je een ander zadel had? of heeft het langer geduurd?
Urielle schreef:Als het paard teveel suikers, eiwitten of ballaststoffen binnen krijgt die hij niet verwerkt krijgt, dan raken de nieren op een gegeven moment overbelast. Dan gaan ze ook reageren op de rug waar de nieren onder zitten (met eventueel staken tot gevolg)

Arisca2005 schreef:Urielle schreef:Als het paard teveel suikers, eiwitten of ballaststoffen binnen krijgt die hij niet verwerkt krijgt, dan raken de nieren op een gegeven moment overbelast. Dan gaan ze ook reageren op de rug waar de nieren onder zitten (met eventueel staken tot gevolg)
oke mijn paard word sober gevoerd. Veel hooi en maar totaal 0,5 kilo basis brok per dag met luzerne erbij. En heeft een liksteen ter beschikking.
Dierenarts komt volgende week voor haar tanden dan kan ik hem laten kijken en eventueel bloed laten af nemen om uit te sluiten of het nu een zadel of nier probleem is

Arisca2005 schreef:Hallo
mijn paard ging afgelopen zondag in eens staken met het rijden onder het zadel. Ik heb haar gelongeerd en ze hield op beidde zijde haar hoofd en hals naar buiten. Paard op stal gezet en samen met mijn instructrice maandag gekeken waar mogelijk het staken vandaan zou komen.
We ontdekte een scheefheid in het zadel. Vandaag is mijn paard na gekeken door een fysio die kon geen spierproblemen ontdekken in haar lichaam maar wel gevoeligheid van de nieren. Ze heeft het gebied bij de nieren los gemasseerd. Advies haar te longeren en dan de juiste stelling te vragen en buig en strek oefeningen met haar te doen aan de hand. Ze kon echter geen prognose geven hoe lang het zou duren dat de pijnlijkheid weg zou zijn en ik de zadelmaker kan laten komen.
Mijn vraag is dan ook hoe lang kan zoiets duren en hebben jullie mogelijk nog andere oefeningen of tips die werken?
sanne83 schreef:Arisca2005 schreef:Hallo
mijn paard ging afgelopen zondag in eens staken met het rijden onder het zadel. Ik heb haar gelongeerd en ze hield op beidde zijde haar hoofd en hals naar buiten. Paard op stal gezet en samen met mijn instructrice maandag gekeken waar mogelijk het staken vandaan zou komen.
We ontdekte een scheefheid in het zadel. Vandaag is mijn paard na gekeken door een fysio die kon geen spierproblemen ontdekken in haar lichaam maar wel gevoeligheid van de nieren. Ze heeft het gebied bij de nieren los gemasseerd. Advies haar te longeren en dan de juiste stelling te vragen en buig en strek oefeningen met haar te doen aan de hand. Ze kon echter geen prognose geven hoe lang het zou duren dat de pijnlijkheid weg zou zijn en ik de zadelmaker kan laten komen.
Mijn vraag is dan ook hoe lang kan zoiets duren en hebben jullie mogelijk nog andere oefeningen of tips die werken?
De regio achter het zadel wordt ook weleens de nierregio genoemd door sommige mensen. Beetje verwarrend, want de nieren hebben er vrij weinig mee te maken. De nieren zitten namelijk heel diep in het lichaam onder een enorme laag met spieren. De fysio heeft gewoon de onderrug spieren los gemasseerd.
De onderrug is bij paarden vaak gevoelig, kan zeker met het zadel te maken hebben, maar ook met de manier van rijden.
Kleine kans dat er daadwerkelijk iets mis is met de nieren zelf, een nieraandoening is heel zeldzaam bij paarden.