Paard pijnlijke nieren door zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Newallure

Paard pijnlijke nieren door zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 21:11

Hallo
mijn paard ging afgelopen zondag in eens staken met het rijden onder het zadel. Ik heb haar gelongeerd en ze hield op beidde zijde haar hoofd en hals naar buiten. Paard op stal gezet en samen met mijn instructrice maandag gekeken waar mogelijk het staken vandaan zou komen.
We ontdekte een scheefheid in het zadel. Vandaag is mijn paard na gekeken door een fysio die kon geen spierproblemen ontdekken in haar lichaam maar wel gevoeligheid van de nieren. Ze heeft het gebied bij de nieren los gemasseerd. Advies haar te longeren en dan de juiste stelling te vragen en buig en strek oefeningen met haar te doen aan de hand. Ze kon echter geen prognose geven hoe lang het zou duren dat de pijnlijkheid weg zou zijn en ik de zadelmaker kan laten komen.

Mijn vraag is dan ook hoe lang kan zoiets duren en hebben jullie mogelijk nog andere oefeningen of tips die werken?

Newallure

Re: Paard pijnlijke nieren door zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 09:26

Niemand ervaring hier mee?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 09:37

Ik zou er een DA bijhalen als het de nieren zijn. Dat los je niet op met masseren.

Dan kan de DA je ook adviseren wat je wel of niet kan doen met het paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 09:53

En een zadelmaker. Mogelijk is je zadel te lang en drukt het in de lendenen. Je zou regulier bij de DA kunnen laten onderzoeken hoe de nierfunctie is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:00

Als het daadwerkelijk de nieren zijn, misschien ook het voer eens onder de loep nemen?

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 12:13

@ urielle in het voer is afgelopen jaar niks veranderd en klachten zijn pas van de laatste tijd. Wat heeft voer voor invloed op de nieren?

@Dimple dierenarts komt volgende week maandag voor de tanden. Dus laat hem gelijk even kijken dan. Maar hoop eigenlijk dat door de massage, het niet rijden en de oefeningen al ver over is. Zo niet laat ik idd de nierfunctie even controleren.

@Babootje zadel is niet te lang. Is in augustus nog na gekeken. Neem aan dat zadelmaker dan ook wel wat van gezegd zou hebben. Paard is door training wel veranderd en ik neem aan dat het daardoor niet meer recht op de rug ligt en te veel druk aan de achterkant van het zadel geeft mogelijk. Zadelmaker is al gebeld komt volgende week langs.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:15

Bij mij was het zadel te klein voor mij, waardoor het zadel teveel naar achteren kantelde en inderdaad op de nieren drukte. Zadel maatje groter was de oplossing :)

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 12:18

secricible schreef:
Bij mij was het zadel te klein voor mij, waardoor het zadel teveel naar achteren kantelde en inderdaad op de nieren drukte. Zadel maatje groter was de oplossing :)

oke ja dat is idd ook een mogelijkheid dat ik er verkeerd op zit....thx voor de tip!

Was de gevoeligheid op de nieren gelijk weg toen je een ander zadel had? of heeft het langer geduurd?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:24

Als het paard teveel suikers, eiwitten of ballaststoffen binnen krijgt die hij niet verwerkt krijgt, dan raken de nieren op een gegeven moment overbelast. Dan gaan ze ook reageren op de rug waar de nieren onder zitten (met eventueel staken tot gevolg)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:27

Ik zou inderdaad een zadelmaker laten kijken naar je zadel. Vaak zijn de zadels dan te lang..
En daarna inderdaad jou houding/zit het voerbeleid van je paard. Want wat Urielle zegt, ben ik het helemaal mee eens!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:31

Arisca2005 schreef:
secricible schreef:

oke ja dat is idd ook een mogelijkheid dat ik er verkeerd op zit....thx voor de tip!

Was de gevoeligheid op de nieren gelijk weg toen je een ander zadel had? of heeft het langer geduurd?

Direct idd. Ik kreeg een springzadel te leen van iemand die zijn paard had verkocht, dus die gooide ik er op om te zien of dat paste. Rondje gereden, en opvallend dat mijn paard veel losser en relaxer was en niet staakte. Toen gaan kijken met een zadelmaker en bleek idd de achterkant van mijn zadel te drukken, was een 17inch met diepe zit. Uitendelijk precies hetzelfde zadel er op gelegd van mijn instructrice met een 18inch en ook daar geen probleem.
Toen besloten een nieuw zadel te kopen :)

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 12:39

Urielle schreef:
Als het paard teveel suikers, eiwitten of ballaststoffen binnen krijgt die hij niet verwerkt krijgt, dan raken de nieren op een gegeven moment overbelast. Dan gaan ze ook reageren op de rug waar de nieren onder zitten (met eventueel staken tot gevolg)

oke mijn paard word sober gevoerd. Veel hooi en maar totaal 0,5 kilo basis brok per dag met luzerne erbij. En heeft een liksteen ter beschikking.
Dierenarts komt volgende week voor haar tanden dan kan ik hem laten kijken en eventueel bloed laten af nemen om uit te sluiten of het nu een zadel of nier probleem is

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:41

Arisca2005 schreef:
Urielle schreef:

oke mijn paard word sober gevoerd. Veel hooi en maar totaal 0,5 kilo basis brok per dag met luzerne erbij. En heeft een liksteen ter beschikking.
Dierenarts komt volgende week voor haar tanden dan kan ik hem laten kijken en eventueel bloed laten af nemen om uit te sluiten of het nu een zadel of nier probleem is

Kijk eens goed na wat er aan suikers/eiwitten in je brok en vooral je luzerne zit. Hier kun je nog van schrikken.
Wat voor merk voer je?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 13:40

Kan je misschien een foto plaatsen van paard met zadel en eentje met jou erop? Dan hebben we een beetje beter beeld erbij.

Fijn dat de DA volgende week komt! :j

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 13:44

Kijk eens goed na wat er aan suikers/eiwitten in je brok en vooral je luzerne zit. Hier kun je nog van schrikken.
Wat voor merk voer je?[/quote]

euh brok is vente volgens mij. Word hier in de silo geleverd en luzerne is subli zonder melasse. Maar is in verhouding toch heel weinig lijkt me op 500 kilo paard 0,5 kilo brok per dag en vier handen luzerne? Vraag me echt af of dat het is.......Of ze moet als last van iets hebben waardoor ze niks zou kunnen verwerken maar dan zie je meer lijkt me dan alleen gevoelige nieren. Verder ziet ze er top uit gelukkig :)

@Dimple zadel maker komt dezelfde week wat later dus zadel word ook bekeken met mij erop ;)
Zit zo wie zo een tikje scheef naar links en mogelijk ook iets te ver achterin het zadel. Hopelijk is dat wat het probleem veroorzaakt en niet dat er inwendig iets mis is met haar

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 15:36

Arisca2005 schreef:
Hallo
mijn paard ging afgelopen zondag in eens staken met het rijden onder het zadel. Ik heb haar gelongeerd en ze hield op beidde zijde haar hoofd en hals naar buiten. Paard op stal gezet en samen met mijn instructrice maandag gekeken waar mogelijk het staken vandaan zou komen.
We ontdekte een scheefheid in het zadel. Vandaag is mijn paard na gekeken door een fysio die kon geen spierproblemen ontdekken in haar lichaam maar wel gevoeligheid van de nieren. Ze heeft het gebied bij de nieren los gemasseerd. Advies haar te longeren en dan de juiste stelling te vragen en buig en strek oefeningen met haar te doen aan de hand. Ze kon echter geen prognose geven hoe lang het zou duren dat de pijnlijkheid weg zou zijn en ik de zadelmaker kan laten komen.

Mijn vraag is dan ook hoe lang kan zoiets duren en hebben jullie mogelijk nog andere oefeningen of tips die werken?

De regio achter het zadel wordt ook weleens de nierregio genoemd door sommige mensen. Beetje verwarrend, want de nieren hebben er vrij weinig mee te maken. De nieren zitten namelijk heel diep in het lichaam onder een enorme laag met spieren. De fysio heeft gewoon de onderrug spieren los gemasseerd.

De onderrug is bij paarden vaak gevoelig, kan zeker met het zadel te maken hebben, maar ook met de manier van rijden.

Kleine kans dat er daadwerkelijk iets mis is met de nieren zelf, een nieraandoening is heel zeldzaam bij paarden.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 17:23

sanne83 schreef:
Arisca2005 schreef:
Hallo

De regio achter het zadel wordt ook weleens de nierregio genoemd door sommige mensen. Beetje verwarrend, want de nieren hebben er vrij weinig mee te maken. De nieren zitten namelijk heel diep in het lichaam onder een enorme laag met spieren. De fysio heeft gewoon de onderrug spieren los gemasseerd.

De onderrug is bij paarden vaak gevoelig, kan zeker met het zadel te maken hebben, maar ook met de manier van rijden.

Kleine kans dat er daadwerkelijk iets mis is met de nieren zelf, een nieraandoening is heel zeldzaam bij paarden.

Bedankt voor je uitgebreide en duidelijke uitleg!

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:00

Nieren zitten te diep om beschadigd te worden en er zijn allerlei andere klachten. Rug zelf is gevoelig. Dus die behandelen.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 18:43

anjafopma schreef:
Nieren zitten te diep om beschadigd te worden en er zijn allerlei andere klachten. Rug zelf is gevoelig. Dus die behandelen.

heel fijn om te horen! :) Fysio heeft het gisteren los gemaakt en heb oefeningen gekregen