Chippen, paspoort en bloedonderzoekjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmyKabal

Chippen, paspoort en bloedonderzoekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 19:03

Hallo bokkers!

Mijn pony is wat suf de laatste tijd, verminderd in spieren, en vermagerd wat.
dus wil ik graag een bloedonderzoek laten doen.
dit was ik maandag al van plan. maar ivm medische probleempjes met mezelf ging dat even voor..

morgen in het spreek uurtje bij de DA bij mij in de buurt, nu wil ik daar graag heen gaan met mn pony, en haar 8M oude veulen om hem te chippen. ( hij heeft ook nog geen paspoort, Hoe zit dit verder)

kunnen jullie mij wat meer informeren over deze 3 onderwerpen? ik zou graag willen weten wat het allemaal kost, en hoe alles in zijn werking gaat, en wat jullie ervaringen zijn :j

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Amy

CloudDancing

Re: Chippen, paspoort en bloedonderzoekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:38

Hoi,

Ik zou ook een mestbal meenemen als je pony zo veranderd. Geen 100% garantie, maar als je toch bezig bent, dan weet je of er geen eitjes of wormen in de mest zitten. Bloedonderzoek kan nooit kwaad. Gaan eigenlijk net als bij mensen, alleen bij mijn pony uit de hals, weet niet of dat per dierenarts verschillend is.
Officieel mag je niet met een paard over de weg die niet gechipt is, dus hoop dat je niet te ver hoeft. Is je veulen wel ge-ent?

Succes!

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 19:43

Indy29 schreef:
Hoi,

Ik zou ook een mestbal meenemen als je pony zo veranderd. Geen 100% garantie, maar als je toch bezig bent, dan weet je of er geen eitjes of wormen in de mest zitten. Bloedonderzoek kan nooit kwaad. Gaan eigenlijk net als bij mensen, alleen bij mijn pony uit de hals, weet niet of dat per dierenarts verschillend is.
Officieel mag je niet met een paard over de weg die niet gechipt is, dus hoop dat je niet te ver hoeft. Is je veulen wel ge-ent?

Succes!

Oh dat wist ik geeneens :') mijn veulen is niet ge-ent, hij is 8 maanden. moet/kan dit dan nog?
en weet je daar de kosten van? het is niet ver rijden.

en mestbal zal ik dan ook meenemen ja! dankje!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:26

Kosten van bloedonderzoek ligt aan hoeveel consult kosten je DA rekent en welke/hoeveel waardes je wilt laten onderzoeken. Waarom vraag je dit niet gewoon aan je DA?

Waarom heb je je veulen niet eerder laten enten en chippen trouwens?

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 20:51

ik heb eigenlijk geen idee waarom, en verder ook niet veel aan gedacht vanwege de drukte.
maakt het verder nog veel uit eigenlijk?

bloem ( de pony ) is wat sloompjes de laatste tijd, doffe vacht en je ziet dr ribben best wel duiderlijk.
waarop zou ik haar dan moeten laten onderzoeken in die bloedtest?

en als ik dan bij de DA bij zal ik dit ook vragen. maar wou me even van de voren laten informeren :) zodat ik weet waarop ik me kan voorbereiden. of zoals al werd gezegd, wat mest meenemen. dat had ik nog niet bedacht :P

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:15

Bloedonderzoek bij mijn dierenarts kost met voorrijden mee zo'n €60,00 dat is dan inclusief een uitgebreid onderzoek. Mest onderzoek is bij ons een tientje, maar bij een dierenarts in Purmerend is het €20,00 dus dat is echt per dierenarts heel verschillend. Zo ook het chippen. Wat dat kost weet ik niet meer, de mijne is 29 en zo'n 20 jaar terug gechipt, toen het net in op kwam, dus dat weet ik niet meer.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:00

Een paard ouder dan 6 maanden kan nog wel gechipt worden, maar krijgt dan een paspoort met ingevuld dat hij niet voor slacht bestemd is. Dus je kan hem wel laten chippen en een paspoort aanvragen, maar officieel mag je nu niet met hem van het erf af.
Je kan dus eigenlijk beter de DA laten komen, je 8 maanden oude veulen laten chippen en bij Bloem het bloed laten afnemen. Dan kan je het paspoort voor het veulen laten aanvragen en krijg je ook later de uitslag van het bloed van Bloem.
Wel goed dat je bloedonderzoek wil laten doen bij Bloem hoor, je kan altijd vragen wat de DA rekent aan voorrijdkosten.
Je kan natuurlijk de gok wagen en naar de DA toe gaan op zijn spreekuur, maar ik weet niet of jouw DA dat leuk gaat vinden.
Ooit heb ik dat ook een keer gedaan met mijn paard om de voorrijdkosten uit te sparen, maar die DA vond het maar niks en stom dat ik met mijn paard op zijn spreekuur kwam.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:33