IJzers of geen ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nath010

IJzers of geen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 10:30

Ik zit met een dilemma, en ik hoop dat iemand mij advies hierin kan geven.

Ik heb een 10-jarige KWPN merrie met 2 verschillende voorhoeven, 1 platvoetje en 1 steile voet. Hieraan ondervind ze geen hinder. Ze doet het hartstikke goed hierop, heeft nog nooit gekreupeld en we kunnen van alles doen, van springen tot dressuur en buitenrijden. Ze heeft ook nog eens een hele hoge achterhand, erg lange achterbenen. (Springpaard). Nu is het zo, zeker sinds ik op mijn huidige stal staat en mijn paard hier altijd buiten staat in de paddock of wei, zij regelmatig haar ijzer eraf trapt van het steile voetje. En met regelmatig, bedoel ik echt minstens 1 keer in de maand. Gisteren was het weer raak, en nu zelfs beide ijzers! Mijn smid adviseerde om haar ijzers eraf te laten, maar ik twijfel hieraan. Ik weet dat het ook voor hem vervelend is, om zo vaak langs te komen om alleen haar ijzer erop te slaan, en hij heeft het erg druk. Dus we moeten ook altijd dagen wachten hierop. Maar ondertussen ben ik het zelf ook zo zat dat ik zit te denken om het zonder ijzers te gaan proberen. Ik ben wel bang dat ze hierdoor misschien wel gaat kreupelen, ze heeft immers nog nooit zonder ijzers gestaan. Ook heeft ze natuurlijk 2 verschillende hoeven. En de straal van de platte hoef zit wel erg dicht bij de grond. Hier moet ze niet gevoelig op gaan worden met lopen. Ook moeten de hoeven niet te scheef gaan afslijten voor eventuele peesproblemen. Maar als ik het niet probeer weet ik het niet? Of is het sowieso vragen om problemen als ik nu de ijzers eraf gaat laten en alleen laat bekappen? Wat zouden jullie doen?

mylittlejoy

Re: IJzers of geen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:36

Het is de vraag: waarom staat ze op ijzers? Als dit niet om een medische reden is, kan je proberen of het zonder ijzers ook goed gaat. Geef haar wel de kans om te wennen aan de blote voetjes. Als ze al haar hele leven op ijzers staat, zal dit best even anders voelen.

Als ze wel om een medische reden op ijzers staat, zou ik het niet wagen. Dan moet je even gaan zoeken naar een manier om te zorgen dat ze haar ijzers niet aftrapt. Bij sommige paarden wil het nog wel eens helpen dat de smid de ijzers van achter iets korter maakt zodat ze ze niet aftrappen of ze iets anders op de ijzers zetten. Bij andere paarden helpt dit niet en moet je op zoek naar de juiste springschoenen of een andere oplossing.

Ik heb zelf ook eentje die in de zomer bijna elke maand z'n ijzer eraf trapt. Wij zijn ook nog op zoek naar de gouden tip. Wat we nu gaan proberen zijn skalpers van Premiere (http://www.agradi.nl/premiere-skalpers- ... wart-l.htm). Ik heb ze nog niet binnen, maar iemand anders was er heel positief over. Misschien dat zoiets dan een idee is?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:07

Ik heb ook een paard met een steile voet en een plat voetje. Als hij gevoelig loopt, is dat altijd op de steile voet en nooit op de platte voet. De straal hoort de grond te raken! Het belangrijkste is dat je niet te lang tussen de bekapbeurten laat zitten zodat de hoefsmid de steile hoef steeds iets minder steil kan zetten, en dat de hoeven in ieder geval niet ongelijker worden. Als de hoefsmid regelmatig bij jullie op stal komt (of andere hoefsmeden), dan zou ik iedere 2 weken even iets aan die hoef laten doen. Als de hoefsmid alleen even iets aan de hoef hoeft te doen, en niet hoeft bekappen verder of er speciaal voor hoeft te komen, zijn de meeste hoefsmeden bereid dit te doen voor een gereduceerd tarief (of zelfs niets).

Ik werk sinds 4 weken de steile hoef van mijn paard zelf bij, iedere week 1-3mm van de verzenen en hielen af. Het resultaat is dat hij al iets minder steil staat, zijn voeten daardoor gelijker neerzet tijdens het eten (voerbak staat op de grond) en hij, ondanks dat de voetstand dus iets verandert, niet gevoelig gaat lopen. Alleen de eerste keer was ik wat te enthousiast, toen heeft hij 1.5 dag gevoelig gelopen. De hoefsmid blijft gewoon iedere 8-9 weken komen, terwijl hij 24/7 op een verharde paddock staat en dus veel slijtage heeft. In principe zou ik, als het paard niet voldoende afslijt buiten, de hoefsmid iedere 4-6 weken laten komen zodat er een maximaal cm hoefwand per keer af kan. Hierdoor is er voldoende ruimte voor iets standcorrectie zonder dat er onnodige druk op de hoefwand komt waardoor vervormingen van de hoef plaats kunnen vinden of scheuren.

Scheuren zijn bij de steile hoef het grootste risico.

https://pbs.twimg.com/media/B8yLEaTIAAI2WoG.png
op deze hoef (niet het steile voetje) loopt hij nooit gevoelig. Hierop is goed te zien dat de straal intensief meedraagt. Dit is vlak na een buitenrit, hierdoor is de slijtage duidelijk te zien.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:31

Ik zou zeggen, gebruik de zoekfunctie eens. Zijn al tig onderwerpen over geopend de afgelopen tijd.
Zoals de volgende:

[BEH] hoefijzers of niet.

Nath010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 13:10

@mylittlejoy. Bedankt voor je bericht. Volgensmij is het niet om medische redenen. Ik ga het nog is met mijn smid bespreken. Wat toevallig, ik heb ook gekeken naar die Skalpers van Premiere. Maar het lijkt mij nogal een karwei om ze aan en uit te trekken. En ik ben bang dat het gaat broeien of dat het te nat word en je daardoor weer andere problemen krijgt.

@Mizora. Ook bedankt voor jouw bericht. Fijn om te horen dat jouw paard met deze hoefstanden blootvoets loopt en het goed doet. Heb jij je paard van de ijzers gehaald of liep ze altijd al zonder? Als ik jouw verhaal zo lees, ga ik het denk gewoon proberen en erg goed bij houden met bekapping. Slijten de hoeven erg scheef af en is er geen andere optie, kan de ijzer altijd weer onder.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:25

Mijn paard heeft artrose en moet makkelijk kunnen afrollen over de toon vd hoef. Hij heeft altijd voor met ijzers gestaan omdat z'n hoeven redelijk over de buitenzijde afsleten en dit hierdoor werd voorkomen. Zijn hoeven waren vrij stijl en ook best ongelijk wat de hoefsmid altijd zoveel mogelijk heeft proberen te corrigeren. Een jaar geleden heeft m'n paard een artrose ontsteking gehad in z'n kogel, hij liep zo slecht dat de smid z'n ijzers eraf gelaten heeft. Gelukkig is m'n paard weer helemaal opgeknapt hiervan, maar zijn hoeven hebben een soort transformatie doorgemaakt sinds de ijzers eronder uit zijn. Ze zijn breder en wat platter (en gelijker) geworden en m'n paard loopt eigenlijk veel beter als voorheen, makkelijker en ruimer.
Sinds hij zonder ijzers staat heb ik voor het rijden hoefschoenen van Easyboot voor de voorhoeven, heb nu de Trails. Hierdoor slijten z'n hoeven niet scheef, kan hij heel makkelijk over de toon afrollen door het profiel onder de schoen en is hij niet zo gevoellig op het harde omdat we veel over straat moeten om te rijden. Hij loopt er super mee en kan alles, in de bak, flinke galop over het ruiterzandpad. Ben door deze ervaring toch anders gaan denken, als ik eerlijk ben zijn hoefijzers toch onnatuurlijk, mijn paard heeft er behoorlijk baat bij gehad ze eraf te halen. De hoefstand, vorm en hoefmechanisme worden toch behoorlijk beinvloed hierdoor. Hoefschoenen zijn een goede optie tegen slijtage als je veel over straat moet. We rijden zo 2-3 x per week en vind de slijtage aan de schoenen heel erg meevallen, 1e paar is na een jaar zeker nog niet versleten.
Mijn smid wil mijn paard inmiddels beslist niet meer op ijzers zetten omdat hij vind dat het nu super gaat zo, hij is toch erg positief over hoefschoenen. In dit geval is het beter zo op te lossen.

Nath010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 13:49

Bedankt voor het delen van je ervaring BopjeBo! Dit overtuigt me om het zeker te gaan proberen. Ik heb ook meteen gekeken naar de hoefschoenen om scheve slijtage te voorkomen. Zeker het proberen waard! Ik rij zelf ook maar zo'n 2-3 keer per week en in de zomer maar 1 keer per week buiten op straat. In de rijbak rij je niet met de hoefschoenen of wel?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 22:46

Ik ben het met Mizora eens de straal hoort juist de grond te raken, als je je paard zonder ijzers gaat houden let dan wel op dat de stijle voet niet steeds stijler gaat worden doordat de teen meer slijt dan de hielen waardoor het verschil te groot wordt tussen de hoeven. Misschien kan je onder begeleiding van je smid wel elf tussentijds de hoef wat bijhouden tussen de bekapbeurten van de smid door, dan heb je ook geen grote standsveranderingen tussen de bekapbeurten door.

Hoefschoenen gebruik je alleen als je ze nodig hebt, dus loopt je paard beter met schoenen in de bak dan kan je ze ook in de bak gebruiken, is dat niet nodig dan niet. Let wel op dat niet alle hoefschoenen geschikt zijn voor alle hoefvormen, dus niet alle schoenen zullen goed zittem bij beide hoeven. Maar er zijn schoenen die aan te passen zijn of waar de vorm verandert kan worden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:39

Straal hoort juist de grond te raken. En dit zal met een goede bekapping voor beide hoeven mogelijk zijn. Kijk eens op deze site www.paardenhoeven.info

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:52

Ik rij er niet mee in de bak (wel gedaan), maar moet eerst over straat om bij m'n buurman 2 boerderijen verder in de binnenbak te rijden. Doe ze dan uit als we er zijn en aan als we weer naar huis gaan. M'n paard houd ze wel continue aan als we buiten rijden, moeten we ook een stuk over straat. Gaat prima op de ruiterpaden hoor, zelf als ze wat mul zijn. Heb nu de Easyboot Trail voor m'n paard, deze zijn erg makkelijk aan te doen en goed passend te maken, blijven goed zitten. Laat je anders eens goed adviseren door een winkel die ze verkoopt.