Mijn paard heeft artrose en moet makkelijk kunnen afrollen over de toon vd hoef. Hij heeft altijd voor met ijzers gestaan omdat z'n hoeven redelijk over de buitenzijde afsleten en dit hierdoor werd voorkomen. Zijn hoeven waren vrij stijl en ook best ongelijk wat de hoefsmid altijd zoveel mogelijk heeft proberen te corrigeren. Een jaar geleden heeft m'n paard een artrose ontsteking gehad in z'n kogel, hij liep zo slecht dat de smid z'n ijzers eraf gelaten heeft. Gelukkig is m'n paard weer helemaal opgeknapt hiervan, maar zijn hoeven hebben een soort transformatie doorgemaakt sinds de ijzers eronder uit zijn. Ze zijn breder en wat platter (en gelijker) geworden en m'n paard loopt eigenlijk veel beter als voorheen, makkelijker en ruimer.
Sinds hij zonder ijzers staat heb ik voor het rijden hoefschoenen van Easyboot voor de voorhoeven, heb nu de Trails. Hierdoor slijten z'n hoeven niet scheef, kan hij heel makkelijk over de toon afrollen door het profiel onder de schoen en is hij niet zo gevoellig op het harde omdat we veel over straat moeten om te rijden. Hij loopt er super mee en kan alles, in de bak, flinke galop over het ruiterzandpad. Ben door deze ervaring toch anders gaan denken, als ik eerlijk ben zijn hoefijzers toch onnatuurlijk, mijn paard heeft er behoorlijk baat bij gehad ze eraf te halen. De hoefstand, vorm en hoefmechanisme worden toch behoorlijk beinvloed hierdoor. Hoefschoenen zijn een goede optie tegen slijtage als je veel over straat moet. We rijden zo 2-3 x per week en vind de slijtage aan de schoenen heel erg meevallen, 1e paar is na een jaar zeker nog niet versleten.
Mijn smid wil mijn paard inmiddels beslist niet meer op ijzers zetten omdat hij vind dat het nu super gaat zo, hij is toch erg positief over hoefschoenen. In dit geval is het beter zo op te lossen.