Shetlander heeft jeuk, te dikke vacht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pollewopsie7

Shetlander heeft jeuk, te dikke vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 22:45

Hi,

Sinds een paar weken heeft mijn shetlander vreselijke jeuk. het begon met 3 kaal geschuurde plekken. 1 bij haar oor en 2 aan de binnenkant van haar achterbenen. (Hoe ze dat voor elkaar gekregen heeft, geen idee) inmiddels heeft ze op haar bil en hals ook kale plekken.

Ze staat zonder deken en heeft een erg dikke dichte vacht. Kan het zijn dat haar dikke haar irriteert? Ze staat samen met een fjord die wel met een deken op loopt. De fjord heeft nergens last van, daarom lijkt het me niet waarschijnlijk dat ze luizen heeft want dan zou de fjord dat ook moeten hebben?

Ze staan de hele dag buiten op een paddock met een stuk bestrating (rubbermatten) en inloopstal, krijgen 2 keer per dag voordroogkuil en verder niks. Geen brokken of iets dergelijks. Ik ben sinds vorige week wel weer begonnen met het geven van liquihorse (vloeibaar mineralen en vitaminen)

heeft iemand iets soortgelijks? Of een idee wat dit zou kunnen zijn? En wat ik eraan kan doen? Ik heb dus zelf het idee dat het gewoon door haar dikke haar komt maar wie weet is het iets ergers? Ze schuurt trouwens niet tot bloedens toe. Het blijft bij kale plekken maar geen wonden.

Hoor graag jullie mening en evt. Ervaringen!

tennan

Re: Shetlander heeft jeuk, te dikke vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:49

Kan heel goed dat het broeit inderdaad. Het is natuurlijk ook helemaal niet zo koud! Van de shet op stal gaat binnenkort ook de dikke vacht er af, arme ziel loopt vier meter en heeft het al te warm.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:59

Mijn shet staat samen met 2 andere en was de enige met jeuk. Dit was dus inderdaad luis. De andere 2 paarden hebben nergens geen last van. Heb de shet met vlooienshampoo voor honden gewassen en daarna zag je de luizen dood op haar vacht liggen. Woensdag moet ze nog een keer ivm de neten die nog uitkomen. Wil dus niet zeggen dat omdat de andere nergens geen last van hebben je shet geen luis kan hebben.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 23:01

Joh kan van alles zijn, reactie op voordroog, te dik, te veel suikers, te dikke vacht, schimmel

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 10:44

Tennan, dus jij scheert nu gewoon je shet nog wel? Ik zit erover te denken om haar inderdaad gewoon alsnog te scheren. Ik wilde liever gewoon een natuurlijke vacht door gewoon niks aan dekens en scheren te doen maar als ze er schijnbaar zo'n last van heeft is ook niet de bedoeling.

Em evt. Nog wassen met luizen shampoo na het scheren of is dat dan niet meer nodig?