Ik vraag me al een hele tijd af wanneer een paard nou geslacht mag worden en hoe dat zit met de medicijnen die dit dier gekregen heeft, stel ik kom ooit voor de beslissing te staan slachten of inslapen.
Bijvoorbeeld: Een paard breekt zijn been en het is onwenselijk dit paard te opereren of laten genezen. Dit paard heeft dan wel pas nog zijn jaarlijkse enting gehad. Mogen zij dan gewoon geslacht worden? Of zit je dan ook aan wachttijden etc. ?
Ik heb al op allerlei sites informatie opgezocht maar ik kom er eigenlijk nog steeds niet helemaal uit. Bedankt voor het beantwoorden
Volgens mij mag een paard ten alle tijden geslacht worden. Alleen niet voor dierlijke of menselijke consumptie.. en worden ze waarschijnlijk gewoon naar de rendac gebracht na de dood.
Esmeralda
Geplaatst: 12-02-15 13:43
als je voor consumptie laat slachten moet je mij volgens mij idd ff wachten.
RianneH
Geplaatst: 12-02-15 13:46
Op veel medicijnen zit een wachttijd en sommige medicijnen zorgen ervoor dat het paard niet meer voor consumptie geslacht mag worden.
Over entingen weet ik het niet, maar dat is dan ook geen medicijn en werkt dus anders. Op ontwormingsmiddelen staat bijvoorbeeld altijd een wachttijd weergegeven. Op verpakkingen van alle medicijnen overigens, maar die blijven meestal bij de da. Als die bij ons geweest is krijgen we altijd een soort bon, met diagnose en behandelingsoverzicht plus de wachttijden van de gegeven medicijnen.
Sababber
Geplaatst: 12-02-15 13:46
Als een paard een medicijn krijgt waarmee ze niet voor humane consumptie mogen worden geslacht krijgt het dier een aantekening in het paspoort op het moment dat het paard het medicijn gebruikt.
Mijn pony mag over 10000 dagen worden geslacht voor humane consumptie. Eerder niet, al gaat hij dit nooit redden
Jet
Geplaatst: 12-02-15 15:36
Medicatie waar een wachttijd op zit moeten zowel je DA als jijzelf bijhouden. Vaak wordt er door de DA een logboekpagina gegeven, die je dan bij het paspoort bewaart. Als dat niet zo is, moet je je DA erom vragen. Jij bent zelf verantwoordelijk voor het "juist" aanleveren van je paard. Krijgt het paard medicatie die slacht voor menselijke consumptie uitsluiten, wordt dat aangetekend in het paspoort. Lever jij een paard bij de slacht aan dat verboden medicatie heeft gehad, maar je geeft dat niet door, is de kans groot dat de aanwezige controleur van de NVWA er achter komt en dan krijg jij een dikke boete.
Overigens weet ik ook niet wat de eventuele wachttijd van een influenza-tetanusspuit is.
Ik weet niet of het nu nog zo is, maar vorig jaar januari nam Nijkerk een paard niet aan dat niet voor menselijke consumptie geslacht mocht worden. Door alle schandalen rondom het paardenvlees en het moeilijk sluitend krijgen van de administratie m.b.t. dit soort paarden namen ze ze niet meer aan. Dat paard is uiteindelijk bij de plaatselijke kliniek ingeslapen en door Rendac opgehaald.
Verder nog: als een paard zijn been breekt, mag je het niet meer vervoeren, dus zo'n paard zal doorgaans ter plekke ingeslapen worden door de DA. Er bestaat zoiets als noodslachting, maar dat wil je zelf vast niet, laten verbloeden op het erf etc...
Wanneer je paard medicatie toegediend heeft gekregen (door jezelf of de dierenarts) moet je jezelf door je dierenarts laten informeren over wachttijd voor de slacht.
Niet op elke medicatie zit wachttijd. Of er wachttijd op zit, staat op de verpakking. Bij wormkuren kun je het dus zelf zien, bij pijnstillers als bv metacam die je zelf geeft ook. Bij medicatie die je paard krijgt ingespoten, zul je het aan de dierenarts moeten vragen. Je hoort er dan ook een logboekformulier van moeten krijgen, maar of dat in alle gevallen gegeven wordt, betwijfel ik.
Alleen medicatie die staat vermeld op de zgn 'positieflijst' moet in het paspoort worden genoteerd, inclusief de wachttijd. Vaak is die bjj die specifieke medicijnen ong. 6 maanden. Gewone medicatie, zoals de meeste antibiotica en pijnstillers en wormkuren hebben een wachttijd van enkele dagen tot een week, maar de exacte gegevens hieromtrent zul je echt bij de voorschrijvende dierenarts moeten verkrijgen.