Hey, Dit vind ik best een vreemde situatie, vandaar dit topic.
Gisteren was de veearts bij de paarden. Mijn paard moest nog een inenting krijgen en heeft ook ene voor het rhino virus gekregen. Bij de andere 2 paarden van mijn kennissen heeft hij een wormenkuur toegediend, gebit bekeken en bloedstaal afgenomen.
Echter toen ik belde naar mijn kennissen om te vragen hoe het gegaan is zei ze dat de veearts geen bloed wou trekken bij mijn paard omdat ik er niet bij was. En ook heeft hij 2 tubes wormenkuur achter gelaten. Die moet ik zelf geven. Die eerste kuur kon de veearts toch makkelijk zelf toedienen??
Waarom wil de da geen bloedafname doen als ik er niet bij ben? En waarom moet ik de ontwormingskuur zelf geven? Ik zit er steeds mee in mijn hoofd.
Hmm ja dat is wel zo, ik weet alleen niet hoe het zit met dergelijke handelingen maar ik kan me op zich best voorstellen dat de DA geen bloed afneemt als de eigenaar hier bijv. geen toestemming voor heeft gegeven of überhaupt niet om heeft gevraagd natuurlijk. Misschien wist de DA niet dat TS ook graag bloed afgenomen had zien worden.
TS ik denk dat je beter je DA gewoon hierover even kan contacten. En het is gewoon normaal dus om zelf een wormenkuur te geven.
troi
Geplaatst: 12-02-15 14:11
Waarschijnlijk omdat die zekerheid wil dat de eigenaar (betaler) ook echt opdracht geeft en het niet een geintje van een stalgenoot is waarna hij met onbetaalde handelingen opgescheept zit. Hij/zij zal vast slechte ervaringen hebben met dit soort zaken.
Art_Ificious
Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-15 14:11
OK maar ik had thans met mijn da bij de aankoop van Harley al gezegd dat hij bloed mag afnemen als hij voor de andere paarden komt. Ik ga vanavond even bellen naar de da. Misschien kan ik nog een afspraak regelen voor woensdag, dan ben ik de hele dag vrij en kan ik dus de hele dag bij mijn paard zijn.
En idd vind het best raar dat hij wel de entingen doet.
MaricoGraphy; kijk, daar zal het dus aan liggen; hij MAG bloed afnemen als hij voor de andere paarden komt maar je hebt hem dus geen concrete opdracht gegeven.
Citaat:
Gisteren was de veearts bij de paarden. Mijn paard moest nog een inenting krijgen en heeft ook ene voor het rhino virus gekregen.
Daar zal je dus wel de opdracht voor hebben gegeven; de rest is geen opdracht voor geweest (hij mag wel een bloedafname doen als ie er toch is, is voor een dierenarts te vrijblijvend) en doet de DA dus niet..
Art_Ificious
Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-15 14:14
Verder betaal ik gewoon de kosten die mijn kennissen aan Harley besteden gewoon netjes terug. Ik vraag hen ook expliciet om mij te melden hoeveel de kosten voor hooi, voer hoefsmid etc zijn.
Da trekt 1x per jaar bloed voor jaarlijks vontrole
Waarom niet gewoon nu de DA bellen? Die kan je vertellen waarom dit zo gegaan is, wij kunnen er alleen naar raden. Ik weet wel dat dierenartsen over het algemeen alleen dingen doen met specifieke opdracht van de eigenaar zelf. Zoals iemand voor me al zei: zo'n opmerking dat het wel mag als ie dr toch is, is veel te vrijblijvend. Je wil niet weten hoeveel onbetaalde rekeningen de gemiddelde praktijk moet opvangen! Dus heel logisch. Wormenkuur is hetzelfde imo, wie zegt dat jij die kuur er werkelijk in wil hebben? Als je wil dat jouw paardje gewoon dezelfde check elk jaar krijgt als die van je kennissen (dus bloed, gebit, enting en wormen), moet je dat gewoon heel duidelijk met de dierenarts afspreken.
Bloed afnemen kan soms problemen geven. Paard is niet braaf enz. en dan kan er wel eens wat mis gaan. Daarom willen normaal veel dierenartsen dat de eigenaar er bij is zodat er geen gezeur komt achteraf en waarom zou een eigenaar niet zelf een wormkuur kunnen geven?
Zoals ik al zei bel ik hem straks even. Want wil toch graag de bloedwaarden weten omdat mijn paard bloedworm heeft gehad en er nog steeds wat in de mest te zien zijn.
Hm, vreemd dat hij dat zegt dat het niet zo is. Kan je hem niet vragen om alsnog gewoon bloed af te nemen? Gewoon erbij zeggen dat je alsnog denkt dat je het niet vertrouwt o.d. Of vragen naar een duidelijke uitleg waarom hij het niet gedaan heeft, meestal weten die artsen wel wat ze doen.
Voor die wormbesmetting heeft hij mij die 2 tubes equest achtergelaten. Volgende maand moet ik nog 1 tube geven. Dan ga ik sowieso ook bellen voor een afspraak voor castratie. En bloedtest want dan weet ik of de equest heeft geholpen of niet.