paard ligt veel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cenarodyxa

paard ligt veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 12:43

hallo, mijn paard staat in een pensionstal en staat in de winter hele dagen op stal behalve als ik 2x per dag kom om hem te bewegen.... nu hoor ik van medepensionners dat mijn paard steeds ligt in de stal en ik heb hem ook al een paar keer liggend aangetroffen.... dit is nu een dag of 4 al.. hij eet wel gewoon goed en poept en plast ook goed... ik kan nergens verdikkingen, plekjes of zeer vinden.... hij gaat ook gewoon mee wandelen en met loungeren is hij ook niet luier dan normaal.... nou zei iemand dat het zou kunnen komen door het verharen dat dit erg veel energie kost... wie weet wat het kan zijn.. hij oogt niet ziek

_PatriciaH

Re: paard ligt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:51

Dat komt omdat hij teveel op stal staat... Ik denk dat als ik zolang in een hokje opgesloen moet zijn dat ik ook liever ga liggen dan dat ik de hele dag moet staan van het ene op het andere been..

cenarodyxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 13:57

jammer weer deze reactie... hij staat al anderhalf jaar op deze manier en dat gaat al anderhalf jaar prima.... hij is smorgens 3 uur uit zijn stal en dan eind van de middag nog 2 uur hij zit dus niet alleen maar opgesloten...... dit is de laatste 4 dagen zo.....

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:59

Wat wil je precies horen van ons? :)
Wij kennen je paard niet, we kennen de omgeving niet..
Haal er een dierenarts bij, die weet meer dan Bokt bij elkaar.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:00

cenarodyxa schreef:
jammer weer deze reactie... hij staat al anderhalf jaar op deze manier en dat gaat al anderhalf jaar prima.... hij is smorgens 3 uur uit zijn stal en dan eind van de middag nog 2 uur hij zit dus niet alleen maar opgesloten...... dit is de laatste 4 dagen zo.....

Maar dan kan hij dus niet zijn eigen ding doen? Niet even dollen met andere paarden, niet rollen, niet even rennen? Misschien zit er best een kern van waarheid in. Ik geloof graag dat je paard zich verveelt.

Maar om je vraag concreet te beantwoorden: als het geen uren achter elkaar is en je paard niet lomer/warmer is dan normaal, dan zou ik me niet druk maken.

cenarodyxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 14:17

ja zeker wel.. hij staat vaak voor ik ga rijden in de paddock, hier zet ik altijd 1 a 2 maatjes bij... van mei tot ong. september is er wel weidegang... ik rij meestal maar een uurtje dus verder is hij vrij zeg maar :) ook word hij nog weleens door wat meisjes in de paddock gezet tussendoor en lekker geaaid geborsteld en gekroeld.... dank je voor je antwoord.. ps ik zou ook liever zien dat hij overdag lekker buiten kan ... helaas kan dit niet hier.... daarom ga ik er 2x per dag naartoe :)
Ik maak me niet echt zorgen omdat hij nog wel fit is en eet en poept goed vandaar dat ik het hier vraag.. misschien iemand die dit ook heeft gehad met zijn paard.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:20

Je spreekt jezelf wel een beetje tegen. :=
cenarodyxa schreef:
hallo, mijn paard staat in een pensionstal en staat in de winter hele dagen op stal behalve als ik 2x per dag kom om hem te bewegen....

cenarodyxa schreef:
jammer weer deze reactie... hij staat al anderhalf jaar op deze manier en dat gaat al anderhalf jaar prima.... hij is smorgens 3 uur uit zijn stal en dan eind van de middag nog 2 uur hij zit dus niet alleen maar opgesloten......

viv34

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:28

Een paar jaar geleden lag mijn paard ook veel, niets aan de hand, en we konden ook niets vinden ( dierenarts ook niet)
Na een wat langere tijd ( toen hij meer begon te liggen) struikelde hij vaker.
En na een tijdje werd hij kreupel. Meteen dierenarts bijgehaald natuurlijk, maar die kon ook geen duidelijke oorzaak van de kreupelheid vinden.
Toen zijn we langsgeweest bij een hoefsmid die ook heel veel verstand heeft van medische problemen aan hoeven.
Die hoefsmid kwam erachter dat hij erg gevoelige hoeven heeft, en dat hij (hoogstwaarschijnlijk) door onze toenmalige hoefsmid verkeerd bekapt was. Zijn hoeven waren dus verkeerd gaan groeien.
Na ruim een jaar op speciaal beslag loopt hij nu weer supergoed, en zijn we weer lekker aan het rijden.

Dit is mijn verhaal, maar het kan bij jou paard natuurlijk heel iets anders zijn
Ik hoop dat je de oplossing vindt! :) :o

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:31

Dat is toch niet tegenspreken? Ze komt 2x per dag en laat hem dan die uren eruit.

Als het niet plotseling is begonnen en hij is verder fit, kan het best zijn dat hij zich zo vermaakt. Kende een paard dat er alleen uit kwam om te rijden en die lag de rest van de dag languit te snurken in het stro. Vind ik persoonlijk geen ideale situatie maar hij had er het beste van gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:37

Dan kan het dus ook niet komen doordat hij teveel op stal staat, al zou het beter zijn als hij langer buiten zou komen.

Als hij verder niet ziek oogt of tekenen van koliek vertoont, zou ik het aankijken en als je het echt niet vertrouwt, bloed laten prikken.

cenarodyxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 14:38

ik spreek mezelf idd niet tegen.. hij staat 24 uur op stal en 2x per dag ga ik naar hem toe om hem eruit te halen....

de hoefsmid is 3 weken geleden geweest en hij is voor het eerst natuurlijk bekapt..... zou dit het kunnen zijn???? volgende week komt de hoefsmid weer.... kijken wat zei zegt..... we hadden altijd een andere hoefsmid maar deze kreeg ons paard niet bekapt zonder narcose.... deze nieuwe hoefsmid ga hij zelf zijn hoeven aan... maar niet gedacht dat dat mss een oorzaak zou kunnen zijn.......

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:40

Als hij toen is gaan liggen kan dat best. In principe zou het niet zo moeten zijn dat je paard zere voeten heeft na het bekappen, ook niet bij nb. Is er veel af gegaan?

cenarodyxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 14:41

het is niet direct daarna gekomen... hoefsmid is 3 weken geleden en liggen afgelopen 4 dagen... nee ze heeft er expres niet gelijk teveel afgehaald en komt daarom volgende week terug.....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:42

Mijn paarden liggen ook erg veel, maar in de wei, languit. Dit houden ze dan gerust uren vol, maar ze liggen dan te zonnen of echt te rusten. Daar maak ik me dus geen zorgen om. Maar als mijn paarden dit op stal zouden doen, zou ik me wel zorgen gaan maken. ;) Ik gok dat hij gewoon last heeft van zijn benen door het stilstaan de hele dag, of nouja 19 uur per dag...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:43

Klinkt als een paard met pijnlijke voeten of benen. Pony op mijn vorige stal begon ook met vaak liggen toen hij last kreeg van een peesblessure.

cenarodyxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 14:46

ik denk dat mijn paard meer beweegt dan menig paard wat hele dag in de wei ligt of staat..... hij beweegt 5 uur per dag .... dit doet hij zoals eerder gezegd al anderhalf jaar op deze manier.. lijkt me sterk dat hij daardoor nu ineens last heeft van het in stal staan..... focussed.... ik kan alles doen aan zijn benen en lijf... hij geeft nergens pijn aan.. ik hou het in de gaten dank je

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:47

Die van ons ligt ook veel. Het zou eerst normaal zijn, maar hij kwam er daar weinig uit. Sinds wij hem hebben komt hij e veel uit, maar ook buiten ligt hij veel.
Inmiddels weten we al eventjes dat hij ernstige maagproblemen heeft. Het doet hem zeer, zijn lichaam heeft er last van en het kost energie om er bovenop te komen met de behandeling die hij nu krijgt.
Vervelen is het bij die van ons niet en hij zal het misschien altijd wel blijven doen, maar er kwamen verschillende puzzelstukjes bij elkaar. Aangezien die van ons buiten ook gaat liggen na een tijdje, heeft hij het echt nog nodig.
Ik zou een keer bloed laten afnemen als eerste stap.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:48

Mijn pony doet dit wanneer zijn allergie op speelt. Ik zou een bloedonderzoek laten doen om uitsluitsel te geven. :)

Mag ik vragen in welke regio je staat? :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:55

cenarodyxa schreef:
ik denk dat mijn paard meer beweegt dan menig paard wat hele dag in de wei ligt of staat..... hij beweegt 5 uur per dag .... dit doet hij zoals eerder gezegd al anderhalf jaar op deze manier.. lijkt me sterk dat hij daardoor nu ineens last heeft van het in stal staan..... focussed.... ik kan alles doen aan zijn benen en lijf... hij geeft nergens pijn aan.. ik hou het in de gaten dank je

Een pony kan net zoals een mens opeens ergens last van krijgen. Een pony dus ook. De ene kan er beter tegen dan de ander. Wellicht is jou hond er niet tegen bestand.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:29

Mijn paard begon meer en langer te liggen toen hij een maagzweer had..

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:41

Dat een paard geen pijn of ongemak aangeeft kan ook zijn omdat deze het niet wil tonen, hoeft niet te zijn dat het er niet is. Jij kent je paard en weet dat hij/zij voorheen niet zoveel lag. Een verandering in gedrag kan belangrijk zijn om verder uit te zoeken.

Appelstroop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:03

TS, wat vervelend dat je je zorgen maakt over je paard. Jij kent hem het beste en als jij denkt dat er iets mis is, dan zou ik daarnaar luisteren en hulp inschakelen van een DA of je hoefsmid. Als jij denkt dat het wel meevalt of dat je het liever even aankijkt, dan doe je dat. Volg je gevoel. Succes!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:07

Mijn paard had een diepe hoefzweer toen ze veel ging liggen. Liep verder ook niet kreupel, dat was pas na een tijdje.