waar krijgt zenou koliek van ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chevellaenik

waar krijgt zenou koliek van ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 16:16

Hallo ,
Ik heb een vraag over het voer van mijn pony.
ze is een 8 jarige welsh cob d.

Als voer krijgt ze
'S ochtens:
1 emmertje wortels
1plak hooi

Middag: hooi 1of 2 plakken hooi

,savonds: 1emmer wortels halve schep biks havens basisbrok
Hooi

Ze rijd niet zo veel eigelijk 2 x in de week.(dinsdag zaterdag
Dat is wanneer ik kom dan loopt ze.
soms rijd ze 1 les mee op donderdag.
Als ik met haar gereden heb krijgt ze als beloning een handje kruidenmuslie van hippostar zonder haver. Omdat ze ook wel nerveus en stressie is.
daar is ze iets meer controlbaar.
Maar ze heeft ook vaak last van koliek (verstoppings)
Waar kan dit door komen.
door de muslie die ik geef en soms een appeltje of door dat ze weinig loopt
of iets anders.

de rede dat ik dit vraag is omdat ik haar lease en de mensen van de manege vroegen aan mij om een tijdje geen muslie of snoepjes en appels tegeven voor een tijdje. Maar ik ben er van overtuigt dat het niet die extratjs zijn.
maar misschien zit ik wel fout...
please help me !
Ik wil het best voor haar!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:17

Zonnebloem olie iedere dag een scheut werkt goed.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:19

ik denk dat de suikers die je geeft met dat lekkers niet goed zijn en dat kan de reden van het nerveuze gedrag zijn. Als ze een gevoelige buik heeft, kan ze er op reageren.
Ik denk wel dat ze meer hooi zou mogen eten en de wortels en biks zou ik weglaten
Maar als de eigenaren jou vragen om iets niet te geven dat doe je dat gewoon niet, klaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:20

Op wat voor een bodembedekking staat ze? Is het toevallig een luchtzuiger?

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 16:22

@shanna nee ze is geen luchtzuiger.
ze staat op stro

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:22

Mijn eerste ingeving zou zijn het gevolg van veel te veel wortel en te weinig hooi. Als ik zo lees krijgt ze twee emmers wortels per dag? En naar verhouding weinig hooi, tenminste ik ga uit van plakjes van een klein pakje hooi terwijl een paard 1 tot 2 % van het lichaamsgewicht aan droge stof ruwvoer moet hebben per dag. Hooi is ongeveer 80% droge stof, kuil veel minder.

Komt ze verder wel buiten op een dag, de hele dag op stal staan met weinig beweging kan ook koliek geven namelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:22

waarom geef je in vredesnaam 2 emmers wortels op een dag := Die zou ik weglaten en vervangen door extra hooi :)
en ik zou idd geen extraatjes geven :) Paarden hebben vooral ruwvoer zoals hooi nodig.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:23

hoeveel vrije beweging krijgt ze als ze niet gereden wordt, een paard hoort hele dagen te lopen. Door de beweging verbeterd de spijsvertering ook. En het nerveuze kan ook komen doordat ze te veel opgehokt staat. En hoeveel is een plak hooi? lijkt ook vrij weinig namelijk. 2x per dag hooi is ook erg weinig, hoe meer kleine beetjes hoe beter.

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 16:24

@gilbo wortels weg laten kan niet dat is wat ze te eten krijgen .
ze krijgt wel groote plaken hooi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:25

Als het kleine pakjes hooi zijn zou ik inderdaad ook meer hooi geven. Van die grote balen (wat wegen die dingen, 350 kilo?) echter is 1 plak per voerbeurt voor een d-pony volgens mij wel prima. Al ben ik voor onbeperkt hooi voeren (ze overeten zichzelf niet zo snel).

Wortels moet je sowieso niet klein snijden (vergroot de kans op verstoppingen) maar gewoon in zn geheel geven. Ik zou eens proberen om de wortelen helemaal weg te laten (misschien kauwt ze zelf niet goed genoeg). Heb je dr gebit al na laten kijken? Als ze zelf niet goed genoeg kauwt kan dat de oorzaak zijn. In principe heeft een recreatiepaard geen extra voer nodig als ze goede kwaliteit hooi krijgen. Zonder wortelen overleeft ze het wel ;)

Neon

Re: waar krijgt zenou koliek van ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:31

Meer hooi en minder wortels... een paard is ontworpen om gras te vreten (en dus niet om wortels of brokken of muesli naar binnen te werken. Daarnaast bevatten wortels een hoop suikers...
Hoe staat ze verder gehuisvest? Komt ze buiten? Hoe lang doet ze ongeveer met haar hooi?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:35

chevellaenik schreef:

Neon schreef:
Meer hooi en minder wortels... een paard is ontworpen om gras te vreten (en dus niet om wortels of brokken of muesli naar binnen te werken. Daarnaast bevatten wortels een hoop suikers...
Hoe staat ze verder gehuisvest? Komt ze buiten? Hoe lang doet ze ongeveer met haar hooi?

Helemaal eens. Ik zou luisteren naar de mensen van de manege. Tuurlijk kun je de wortels wel weglaten. Gewoon meer hooi geven en minder zoete wortels en appel en dergelijke. En meer beweging, dat is goed voor de darmwerking.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:37

chevellaenik schreef:

maar waarom kunnen ze dan niet weg gelaten worden?
Een pony met zo weinig arbeid kan makkelijk op onbeperkt ruwvoer zonder 2 emmers wortels

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 17:26

Wortels weg laten is een beetje lastig ze staat op stend. En ze kan als nog het eten van de buren jatten. Die wortels worden als eerste gegeven als ontbijt daarna krijgen ze hooi.
zo doen ze dat al jaren. En de meeste paarden die er staan kennen niet anders.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:31

Dat kan ook een reden zijn, paarden moeten eigenlijk als 'ontbijt' hooi krijgen. Dan maken ze bepaalde stoffen aan in de maag waardoor wortels/biks etc goed verteerd kan worden.

Staat je pony in een stand?
Dan zou ik haar in een paddock zetten, de darmen van paarden gaan pas goed werken zodra het paard gaat lopen. In een stand kunnen ze geen stap zetten dus werken de darmen niet goed. Dat kan ook koliek veroorzaken.

Gentlegiant

Waarom is dat lastig.... gewoon niet geven klaar

Van de buren jatten? hoe is dat dan mogelijk
een Stand was voor mij zwz al een no go

Lekker verhuizen van stal (3x3 minimaal) en 24/7 toegang tot hooi
Echt ik lieg niet hier staan dr 24 krijgen allemaal n kleine 5/10 wortels perdag
verder 24/7 hooi met als ''krachtvoer'' bieten pulp met 75gr mineralen perdag
Sportpaarden, pony's, koudbloeden, merrie's met veulens en/of drachtig en heb nog nooit koliek hier gehad
Op een paard na 5j geleden
07:30 hooi
08:15 bietenpulp +- 5 wortels
09:00 de wei op waar een 350 kilo baal hooi staat ALTIJD! op krijgen ze n nieuwe
Winter 17:30 op stal en weer bietenpulp +- 5 wortels en 75 gram mineralen
Zomer 22/23:00 op stal en weer bietenpulp +- 5 wortels en 75 gram mineralen
18:00 Krachtvoer een aantal paarden
En alle paarden hooi
21:00 meeste hooi is nog niet op en word aangevuld voor de nacht
Smorgens om 07:30 nieuwe ronde meeste paarden hebben nog ruim hooi liggen van de dag ervoor

Met de uren dat ze loopt in elk geval het krachtvoer dus de bix weg laten heeft ze helemaal niet nodig
en de wortels doseren na 5 per voerbeurt
ze heeft dat helemaal niet nodig

Ik heb hier verschillende lopen die 5/6 dagen per week intensief gereden worden deze krijgen 1kg krachtvoer perdag buiten het bovenstaande voer schema

Nog een vraag: is de pony uberhaupt wel van jou? dan kun je toch zeker zelf beslissen hoe en wat?!?!
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 11-02-15 17:38, in het totaal 6 keer bewerkt

Ragdollcat

karuna schreef:
Mijn eerste ingeving zou zijn het gevolg van veel te veel wortel en te weinig hooi. Als ik zo lees krijgt ze twee emmers wortels per dag? En naar verhouding weinig hooi, tenminste ik ga uit van plakjes van een klein pakje hooi terwijl een paard 1 tot 2 % van het lichaamsgewicht aan droge stof ruwvoer moet hebben per dag. Hooi is ongeveer 80% droge stof, kuil veel minder.

Komt ze verder wel buiten op een dag, de hele dag op stal staan met weinig beweging kan ook koliek geven namelijk.

En ik denk ook teveel stro eten + te weinig beweging en teveel rotzooi aan suikers van de wortelen........

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:32

Waarom vraag je het, als je het toch niet wilt of kunt veranderen? Mocht ze koliek krijgen van de wortels zou ik naar de manege eigenaar gaan en zeggen dat het een hoop dierenartskosten scheelt door meer hooi en minder wortels te gaan voeren.

En de pony van de stand afhalen en in een ruime stal en/of paddock zetten.

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 17:43

Ze staat dan wel op stand ze kan gewoon alle kanten op hoor. En ze kan ook gewoon liggen als ze dat wil.
nee ik kan het zelf niet veranderen wat ze te eten krijgt. Want ik lease haar ze is van de manege.
maar ik kan het wel bespreken met de leiding want ze willen ook weten waarom zei wel meer koliek krijgt dan die andere paarden en ponys.
en de rede dat ik het hier vraag is omdat ik om deze pony heel veel geef. En ik wou graag wat zekerheid van mijn vermoede. Nu kan ik naar de leiding gaan en het bespreken dat ze meer moet bewegen en mogelijk minder of geen wortels.
Er is wel een prive pony een shettlander die hoefbevangen is en mag ook geen wortel. En krijgt dus hooi.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:47

Ik zou toch even overleggen als het een echte stand is worden deze namelijk in de toekomst ook verboden
en dat is niet voor niks

Paarden moeten gewoon kunnen bewegen en lopen wanneer ze willen
staan ze buiten?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:48

Komt ze over dag buiten?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:48

het is niet haar eigen paard dus verhuizen of ander voer is dan niet vanzelfsprekend om te veranderen i

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 17:52

@gentlegigant
Ja dat klopt ze gaan het ook veranderen naar boxen . Maar het is een stichting met weinig geld en draait op vrijwilligers. We moesten jaren wachten maar eindelijk wordt de buitenbak onderhande genomen. En hopelijk komt er een overkapping op. *\o/*

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:48

Daar is dan je antwoord de voeding klopt niet en het dier krijgt te weinig beweging. In een stand kan een paard niet lopen... Verdiep je eens in het eetgedrag en loopgedrag van paarden. Paarden lopen de hele dag en nacht rond om eten te zoeken. De maag wordt dan ook continu gevuld en de darmen blijven in beweging. Tussendoor zijn er korte slaap en rust momenten.

Zolang hier geen verandering in komt zul je een koliekerig paard houden... Of heel cru gezegd een dood paard. Bekijk een keer hoelang je paard doet met zijn portie hooi en bedenk je dan hoeveel uren je paard dus geen vulling (gras of hooi) in de maag krijgt. Tel daarbij op dat een paard continu maagzuur aanmaakt om zijn voer te verwerken. Indien er geen voer is,tast dit zuur de maag aan en krijg je maagzweren...

Kortom tijd om dat paard daar weg te halen en te kiezen voor een paardvriendelijke manier om hem te houden

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:48

Ik denk dat er in ieder geval teveel wortels gegeven worden, vraag dan of ze die hoeveelheid willen halveren? Dat is in ieder geval een beginnetje.

Te weinig beweging is in ieder geval altijd heel lastig. Een paard hele dagen in stand laten staan (of komen ze overdag wel de hele dag buiten?) is niet bevorderlijk voor de spijsvertering en het welzijn van het paard.

Vraag de stichting om niet de buitenbaan te overkappen, maar het geld te steken in een goede groepshuisvesting waar de paarden samen kunnen lopen, met een schuilstal. Dat lijkt me een nuttigere investering. Die schuilstal kan waarschijnlijk het deel zijn waar nu de stands staan, maar dan zonder alle schotten. Met een beetje creatief denken is het welzijn voor de paarden gemakkelijk te verbeteren.

Voor jezelf: vraag je af of je geld wilt betalen voor een paard dat zo gehouden wordt. Door een paard te leasen dat er zo bij staat, houdt je ook in stand dat paarden zo gehouden worden.