Thermografisch onderzoek paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samanthaaxx

Thermografisch onderzoek paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 12:12

Hallo bokkers,

Ik vroeg me af of jullie ervaringen hebben met een thermografisch onderzoek bij paarden.
Momenteel ben ik aan het twijfelen om een thermografisch onderzoek bij mijn paardje te laten uitvoeren, maar ik heb geen flauw idee wat ervaringen van mensen hiermee zijn.

Ik zal het onderzoek graag bij Praktijk Healthy Horse Thermografie uit willen laten voeren, maar als jullie suggesties hebben, voel je vrij om dit met me te delen!

Hebben jullie in jullie ervaring ook adviezen voor training en dergelijke gekregen?

Groetjes Samantha

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:19

heb ik laten doen, de meningen zijn erg verdeeld, ik heb er wel iets aan gehad, maar het blijft altijd verder uitzoeken wat iets specifieks is. mijn paard had dus last van zijn spijsvertering en daar kon ik dan wel raad mee met zo n onderzoek.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:21

Als ik me goed herinner (ben nu niet thuis dus kan het niet nakijken), heeft Praktijk Healthy Horse Thermografie een paar jaar geleden een thermografisch onderzoek bij mijn paard gedaan.

Achteraf gezien had ik het onderzoek net zo goed niet hoeven laten doen.
Mijn osteopaat wist me veel te vertellen zonder zo'n onderzoek.
Wat er op de foto's te zien was, was niet nieuw voor me.

Maar goed, geheel onnodig was het onderzoek nou ook weer niet.
Ik vond het leuk om een keer je eigen paard 'op de foto's te zien' :+

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:22

Laatst is er bij ons op stal iemand geweest. Hij maakte eerst foto's en ging daarna uitgebreid met ons rond de tafel en legde uit waar de blokkades lagen en wat al de kleuren betekende. Ook gaf hij daarna tips hoe we de blokkades konden verhelpen (denk aan; Fysio, chiropractor, osteopathie etc.). Deze man was dierenarts en werkte ook samen met verschillende disciplines en aan de hand van de beelden konden deze mensen met het paard aan de slag.

Hij gaf ook nog een voorbeeld dat niet elk paard zijn/haar blokkades door bijv. een chiropractor konden worden opgelost. Hij had ooit eens een paard(hengst) bezocht die in een klein donker stalletje stond, alleen en er werd niks mee gedaan. Hij heeft hierbij een hartig woordje met die mensen gepraat en deze mensen hebben deze hengst op een stal gezet met veel licht, genoeg te zien, beweging, training en aandacht en een half jaar later waren deze blokkades in zijn lijft helemaal opgeheven.

Misschien ook handig om te weten, met de thermografie kan er ook gekeken worden of dit dier Kissing Spines of iets dergelijks heeft of ooit is ingespoten dan blijft er een stipje te zien in het been.
Laatst bijgewerkt door KirstenChes op 10-02-15 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:22

Het kan inderdaad wel een leuke indicatie van probleemgebieden geven, alhoewel de interpretatie vaak wel voor verschillende uitleg vatbaar is.

Een gebied dat warmer / kouder is hoeft niet altijd direct een (groot) probleem aan te duiden en de exacte oorzaak moet je dan inderdaad nog verder onderzoeken.

Maar het is zeker een interessante methode :j

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:28

Het ligt er een beetje aan wat je doel is van het thermografisch onderzoek. Wil je blokkades of iets dergelijks achterhalen dan kan het een goed hulpmiddel zijn, maar een goede osteopaat kan vaak de meeste blokkades vinden en verhelpen ;). Heb je een kreupel paard zou ik niet gelijk naar thermografie gaan maar dat is persoonlijk ;)

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:28

Ik heb dat laten doen bij mijn pony. Ze was al op leeftijd en liep niet goed meer door artrose en ik wilde dr in laten slapen. Maar ik wilde eerst een bevestiging of ik wel echt juiste keuze maakte. Helaas Was het ook een bevestiging. Er was heel duidelijk te zien waar de pijn plekken zaten. Van dr nek tot dr lendenen en 3 van de 4 benen. Degene die de thermografie heeft gemaakt is wel dierenarts en homeopathisch arts en osteopaat. Dat vond ik wel belangrijk aangezien iedereen zo'n cursus kan volgen.

Casarell

Re: Thermografisch onderzoek paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:31

Geldverspilling!

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 12:34

4pleasure, mijn paard is niet kreupel maar ik vraag me af waarom je daarvoor geen thermografich onderzoek zou laten doen?

Casarell, waarom vind je dat?

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:48

omdat ik daar geen goede ervaring mee heb ;( ;(

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:28

Omdat thermografie helemaal niets zegt over waar het probleem zit.. ik spreek uit ervaring ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:37

Tja, Ik heb Irma ook eens op stal gehad en hier kwam wel degelijk wat uit. Je zit iig bij een goede, tenminste toen wel. En iedereen heeft zijn eigen ervaringen en er lopen nog al wat wannabee fotografen rond. Die hebben er dus de ballen verstand van, Irma weet iig waar ze het over heeft.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:57

Maar dan nog steeds kan een warmere (of koudere) plek secundair zijn aan een probleem elders in het lichaam..

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:08

Ik heb ook een thermografie-scan laten doen. Door Equicare Plus. Ik had problemen met mijn nieuwe zadel (en de 'oplossingen' van de zadelmaker) en ik wilde weten wat er te zien was op de scan. Of het mijn diagnose en die van de fysiotherapeut zou bevestigen of niet.
En dat deed het. Er was heel mooi te zien dat er bij de schoft sprake was van atrofie en aan de achterkant van het zadel zaten enorme drukplekken.

Dit team bestaat uit DA, hoefsmid, chiropractor en osteopaat. Vooral over de behandeling door de osteopaat was ik erg te spreken. Zij had (door omstandigheden, want ik kwam 'tussendoor') de beelden nog niet gezien, maar constateerde exact wat er ook uit de thermografie naar voren kwam.

Waarom overweeg je het TS?

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 14:49

Allereerst bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik zeker wel wat mee.

Olympia96 , Mijn paard heeft elke keer pijntjes waar elke keer een andere oorzaak aan gegeven wordt. Eerst kwam het uit haar rug, toen kwam het uit haar achterhand, nu komt het uit haar knieën. Ik hoop door middel van zo'n onderzoek dat mijn paard eens helemaal onder de loep genomen wordt om te zien wat er nu eigenlijk aan de hand is. Ik heb namelijk zelf niet het idee dat het dit keer aan haar knieën ligt, maar ik durf zonder onderzoek de dierenarts ook weer niet in twijfel te brengen.
Donderdag komt er een fysio die ik sowieso eerst laat kijken voordat ik eventueel een thermografisch onderzoek laat doen, maar wilde eerst even zien wat de reacties en ervaringen waren van mensen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:56

Hier ook laten doen bij mijn paard. Bij kliniek de vallei.
Niks kunnen vinden.
Ruim 1 jaar later wel lichte atrose gevonden in de bekken bij een andere kliniek.
Ik ben er zeker van dat die atrose er toen al zat en dat ik dus helaas niks aan die thermo beelden heb gehad.

Suzannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:59

Ook ik heb eens thermografiebeelden laten maken van mijn paard. Bij dit paard was het duidelijk dat er grote temperatuurverschillen waren tussen de linker- en de rechterkant, asymmetrisch dus. Ik heb er veel aan gehad; ook omdat er beelden van mij voor en na het rijden zijn gemaakt. En de asymmetrie kwam overeen.

Als gevolg hiervan ben ik "rechtgezet" door een therapeut en heeft het paard behandelingen van een osteopaat gehad en zijn we rijtechnisch anders te werk gegaan.

Voor wat betreft de interpretatie en level van expertise: hierover kan ik zelf niet oordelen uit kennisgebrek, maar de thermograaf gaf aan dat het niet eenvoudig is en er makkelijk verkeerde interpretaties gedaan kunnen worden. De techniek luistert nogal nauw.

Ik zie het als een aanvulling op andere vakgebieden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:03

Het rechter voorbeen van mijn paard was 5 tot 10 graden kouder dan zijn linker voorbeen..
Maar waar het echte probleem zat, was op de beelden van de thermografie niets te zien.. :n

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:09

Ik heb er slechte ervaringen mee.
Het leek mij in eerste instantie perfect! Heb het zelfs nog is iemand aangeraden, maar achteraf toch een slechte ervaring.

De eerste keer dat hij foto's kwam maken waren er inderdaad een heleboel blokkades te zien, dit had ik ook verwacht. Toen is er een osteopaat geweest(op aanraden van die meneer die foto's kwam maken). Osteopaat heeft behandeld, dit had voor korte tijd effect. Toen zijn er weer foto's gemaakt door die meneer en toen waren alle blokkades weg...zei hij...
Nou om een lang verhaal kort te maken, mijn paard is er inmiddels niet meer. Uit röntgenfoto's/echo's kwam namelijk iets heel anders. De blokkades zaten er nog allemaal. Opzich kon je de eerste keer met de thermografie wel zien waar de blokkades zaten, maar de tweede keer kon het echt niet zo zijn dat alle blokkades weg waren want dit was dus niet zo, bleek uit de foto's/scans. Ook in Utrecht, waar mijn paard na zijn dood voor onderzoek is gebruikt, zijn ze sceptisch over het gebruik van een thermografie. De arts heeft mij gezegd aan een aantal onderzoeken meegewerkt te hebben, maar dat gewoon niet bewezen kon worden dat een thermografie ook daadwerkelijk de problemen goed in kaart kan brengen. Het had hem perfect geleken omdat het veel onderzoeken kan besparen, maar dat doet het dus niet.

Heb ook nog een ander verhaal met een slechte ervaring, maar denk dat mijn punt wel duidelijk is:) ik zou het nooit weer laten doen! Al zal het sommige best geholpen hebben( daar moet je je dan wel bij afvragen of de thermografie heeft geholpen of de Fysio) ;)

Als ik jou zo hoor zou ik eerder een Fysio laten komen. Aan de Fysio zou je dan kunnen vragen of het raadzaam is om ook foto's o.i.d. Te laten maken. Succes in ieder geval!

Edit, verkeerd gelezen. Top dat je donderdag een Fysio laat komen!
Laatst bijgewerkt door sultan15 op 10-02-15 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:09

Casarell schreef:
Het rechter voorbeen van mijn paard was 5 tot 10 graden kouder dan zijn linker voorbeen..
Maar waar het echte probleem zat, was op de beelden van de thermografie niets te zien.. :n

Maar je kunt niet elk probleem en thermofoto vergelijken met je eigen paard, elk geval is anders.
Bij ons kwam er wel een duidelijk beeld naar voren wat achteraf dus inderdaad oorzaak van slechte lopen verklaarde. Ik denk dat je thermografie ook kunt zien als een overzicht van waar eventuele mankementen in een lichaam kunnen zitten. Het is geen wondermiddel maar kan wel degelijk ook zeer veel da kosten besparen. Ik heb eerst thermo laten doen en daarna regulier, indien ik niet had kunnen zeggen wat ik als eerste op de foto wilde zien dan waren de da kosten vier keer zo hoog geweest.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:10

sultan15 schreef:
Ik heb er slechte ervaringen mee.
Het leek mij in eerste instantie perfect! Heb het zelfs nog is iemand aangeraden, maar achteraf toch een slechte ervaring.

De eerste keer dat hij foto's kwam maken waren er inderdaad een heleboel blokkades te zien, dit had ik ook verwacht. Toen is er een osteopaat geweest(op aanraden van die meneer die foto's kwam maken). Osteopaat heeft behandeld, dit had voor korte tijd effect. Toen zijn er weer foto's gemaakt door die meneer en toen waren alle blokkades weg...zei hij...
Nou om een lang verhaal kort te maken, mijn paard is er inmiddels niet meer. Uit röntgenfoto's/echo's kwam namelijk iets heel anders. De blokkades zaten er nog allemaal. Opzich kon je de eerste keer met de thermografie wel zien waar de blokkades zaten, maar de tweede keer kon het echt niet zo zijn dat alle blokkades weg waren want dit was dus niet zo, bleek uit de foto's/scans. Ook in Utrecht, waar mijn paard na zijn dood voor onderzoek is gebruikt, zijn ze sceptisch over het gebruik van een thermografie. De arts heeft mij gezegd aan een aantal onderzoeken meegewerkt te hebben, maar dat gewoon niet bewezen kon worden dat een thermografie ook daadwerkelijk de problemen goed in kaart kan brengen. Het had hem perfect geleken omdat het veel onderzoeken kan besparen, maar dat doet het dus niet.

Heb ook nog een ander verhaal met een slechte ervaring, maar denk dat mijn punt wel duidelijk is:) ik zou het nooit weer laten doen! Al zal het sommige best geholpen hebben( daar moet je je dan wel bij afvragen of de thermografie heeft geholpen of de Fysio) ;)

Als ik jou zo hoor zou ik eerder een Fysio laten komen. Aan de Fysio zou je dan kunnen vragen of het raadzaam is om ook foto's o.i.d. Te laten maken. Succes in ieder geval!

Edit, verkeerd gelezen. Top dat je donderdag een Fysio laat komen!

Erg dat je paard er niet meer is maar ik ben wel benieuwd hoe.waar en onder welke omstandigheden de foto's zijn gemaakt.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:12

wij hebben het een aantal jaren geleden ook laten doen. Ik zou het ook weer doen. We liepen er nu (wel bij een ander paard) ook weer over te twijfelen omdat er niet direct een oorzaak van het staken naar voren kwam. Bij echografie, mits goed uitgevoerd/uitgelezen komen er toch vaak wat "extra" dingen naar voren. Ons oude paardje was kreupel, maar kwam omdat ze compenseerde voor haar andere been maar de uiteindelijke oorzaak was een resistentie probleem. Daardoor ging ze inelkaar lopen, kreeg last van ene been. Allerliefste pony liet niets zien en merken, bleef doorlopen totdat ook een ander been pijn ging doen. Ze moest dus in ieder geval op rust, osteopathe geweest, andere voeding. Wij hadden daarna natuurlijk nog de keuze om aan de hand van de thermo gericht foto's te laten maken.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 15:21

Erg uiteenlopende meningen dus. Wat vreselijk Sultan15 dat je een paard bent verloren!
Ik zal ook altijd de thermografie in samenloop doen met een fysio. Puur dat de behandelingen elkaar kunnen controleren, bevestigen of in sommige gevallen zoals ik hier lees dus ontkrachten.

Ik denk dat ik het wel laat doen, baad het niet dan schaad het niet zeggen ze hier in de regio altijd, als aanvulling op de behandeling van de fysio.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:22

Bigone bedoel je in welke ruimtes, hoe lang het paard geen deken op had gehad voor de foto's gemaakt zijn e.d?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:25

Oef, wat is er hier een hoop mensen een hoop flauwekul op de mouw gespeld.
Thermografie is niet meer of minder dan een infrarood opname. Het verteld je welke delen van de huid kouder of warmer zijn dan andere delen. DAT is wat de kleurtjes weergeven, niet meer en niet minder.

Het is geen diagnosemiddel, enkel een uitgebreide en nauwkeurige versie van voelen met je hand.
Thermografie is niet zinloos, maar er worden wel waardes aan toegekend die helemaal nergens op slaan.