Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Cabelz schreef:Ik heb ook sinds vrij kort een paard met maanblindheid. Wij werden eerst ook door de dierenarts terug gestuurd met "gewone" oogdruppels omdat hij dacht dat het een gewone ontsteking was. Maar bij ons is het zo snel gegaan dat we twee dagen daarna alweer terug zijn gegaan en toen bleek hij zijn eerste aanval te hebben.
Maanblindheid kan door druppels een halfjaar weg blijven (in combinatie met een goed uv tegenhoudende vliegenmasker). Maar kan idd ook regelmatiger er zijn gevallen waarbij het zelfs een jaar kan duren voordat het terug komt. Mijn paard kreeg na zijn eerste aanval bijna om de week weer een aanval. Hij was ook binnen een maand blind (al was dit wel vrij zeldzaam hoor, de dierenarts had nog nooit zo'n heftige aanval gezien).
De dierenarts kan als goed is aan de ontsteking zien of het maanblindheid is, verder zullen er verklevingen aan het pupil komen waardoor het te zien is. De eerste aanval is een Uveïtis en pas als het terug komt noemen ze het maanblindheid. Verder kan ik je alleen maar aanraden als het maanblindheid is om direct naar Duitsland te gaan. Ik ben zelf met mijn paard naar de dierenkliniek in Hochmoor geweest waar ik enorm goed geholpen ben. Als je er op tijd bij bent kunnen ze daar vitrectomie doen. Hierbij kan als de operatie lukt de maanblindheid compleet wegblijven. Zelf was ik al te laat omdat de ontstekingen te heftig waren en hij al zo goed als blind is/was. Wij hadden toen de keuze uit of het oog eruit of er een cyclosporine implantaat in te laten plaatsen. Wij hebben dat laatste gedaan als behoud van het oog. De operatie is voor ons nu iets meer dan drie maanden geleden en tot nu toe lijkt het enorm goed aan te slaan en gaat het erg goed met zijn oog. Wel is zijn linker oog wat kleiner als zijn rechter en is zijn pupil verkleefd wat een beetje raar is als je erop let maar voor de rest is er niks te zien en lijkt hij er prima mee te kunnen leven
Ik zou als ik jou was de dierenarts morgen vertellen wat jij ervan denkt en overleggen hoe hij het denkt te behandelen. Maanblindheid is echt een enorme rot ontsteking die telkens terugkeert en enorm veel pijn doet bij je paard maar hoe eerder je erbij bent hoe meer er aan te doen is!
Ik hoop dat je vermoeden onjuist is want zoals ik zei is het gewoon enorm naar om je paard zo te zien. Verder ging er bij ons enorm veel tijd in zitten (we druppelden om de twee uur) en uiteindelijk voor de operatie aan zijn oog ook veel geld. Sterkte!

) maar hij heeft er iig geen pijn meer aan, heeft zijn oog nog en lijkt er niet heel erg mee te zitten.