Overal schuurplekken (geschoren paard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunneva

Overal schuurplekken (geschoren paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 13:52

Goedemiddag,

Mijn pony is deze winter twee keer geschoren, maar nu heeft ze sinds zo'n maand grote schuurplekken op haar borst en benen (van de deken), haar schouder (van het borsttuig/martingaal) en op haar buik van mijn benen. Nou is het natuurlijk te begrijpen dat ze wat plekjes krijgt op haar borst, maar we hebben een borstbeschermer om. Mijn been is misschien niet stil genoeg omdat ze vrij rond is en mijn benen dus niet mooi aangesloten liggen maar ook daar hoort ze toch niet helemaal kaal van te worden. Het voortuig ligt heel stil en past goed. Samenvattend is ze dus overal waar er iets van wrijving kan zijn ze helemaal kaal is.

Ik heb nog nooit eerder deze problemen met haar gehad, vorige winter wat kaal voor maar dat was met borstbeschermer opgelost.

Ik zit er over te denken om een dunnere deken op te leggen (ze staat nu onder 300g, staat op stal en paddock) om haargroei te stimuleren, maar ik ben bang dat het dan weer te koud voor haar wordt.

Hebben vitaminen oid hier invloed op? Of een andere deken?
Wat is wijsheid?

Alvast dank!

Amiigo

Re: Overal schuurplekken (geschoren paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:55

Ik lees even mee... Mijn merrie heeft precies hetzelfde, bij d'r borst, de kam op het schouderblad, singel, onderkant dekje en ik heb spijt dat ik geen zadeldekje heb laten staan want op d'r rug heeft ze ook schuurplekken :(

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:57

300 grams te koud?
Dat valt reuze mee.

Sorry, ik las het verkeerd:
Ik denk dat een goede 200 grams ook al goed is, mits de deken goed ligt.

Past je deken wel goed? Heb je er echt kritisch naar gekeken?
Een deken die van voren schuurt, geeft eigenlijk al aan dat de pasvorm niet helemaal goed is voor het paard.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 13:59

Misschien is de deken wel niet goed passend, maar dan los ik het probleem van de schuurplekken van m'n benen, en tuig nog niet op...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:01

EngeltjeS schreef:
300 grams te koud?
Dat valt reuze mee.

Een deken die van voren schuurt, geeft eigenlijk al aan dat de pasvorm niet helemaal goed is voor het paard.

Of je hebt gewoon een paard met een gevoelige huid..... Ik heb speciaal rhino dekens gekocht omdat ze er 24/7 mee buiten moet lopen en ze krijgt nog steeds plekken :(

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:02

Sunneva schreef:
Misschien is de deken wel niet goed passend, maar dan los ik het probleem van de schuurplekken van m'n benen, en tuig nog niet op...

Wanneer heb je haar voor het laatst geschoren?

Rij je met rijlaarzen?
Eventueel een "spoorbeschermer" kopen, om de schuurplekken te verminderen? :)
Is je tuigage schoon? Oud zweet is in sommige gevallen erg "scherp" en kunnen meer druk of slijtage plekken veroorzaken.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:03

Amiigo schreef:
EngeltjeS schreef:
300 grams te koud?
Dat valt reuze mee.

Of je hebt gewoon een paard met een gevoelige huid..... Ik heb speciaal rhino dekens gekocht omdat ze er 24/7 mee buiten moet lopen en ze krijgt nog steeds plekken :(

Wat voor binnenvoering heeft de deken? :)

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:04

Laatst bijgewerkt door xLeoniee op 09-02-15 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:05

Is je tuig wel goed schoon? En je deken?
Als hier veel huidvet/oud zweet op zit gaat dit schuren en krijgt ze plekken.

Verzorgpaard heeft helaas ook veel schuurplekken van deken, kan er helaas niks aan veranderen...

Edit: @EngeltjeS spoorbeschermer werkt ook niet altijd, mijn verzorgpaard kreeg daar nog meer plekken van...

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 14:07

Dat is lastig amiigo, gelukkig heb ik dus wel een zadeldekje laten staan, maar daarachter is ook een heel klein randje wat kaler.

Ik heb de goedkoopst mogelijke buitendeken van Divoza, pagony heet het merk van hun. De binnenkant is gewoon glad, maar ik heb ook een borstbeschermer om. Ik zou inderdaad ook nog zo'n zelfde beschermer voor haar buik kunnen kopen, maar ik ben bang dat die dan ook weggegooid geld is, zo breed heb ik het niet ;)

Ik rijd zowel met leren laarzen als met chaps, geen sporen.

Ze is denk ik in november voor het laatst geschoren.

Oud zweet weghalen is wel een goede tip!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:08

Omega mix of olie is goed voor de huid en de vacht, je zou dat door het voer kunnen geven met wat extra vitamines.
Een paard dat goed gezond is gaat nu al ruien en dan krijg je weer een mooie nieuwe vacht.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 14:10

Welke vitaminen en olie moet ik dan aan denken? Omega mix is een supplement?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:11

EngeltjeS schreef:
Amiigo schreef:

Wat voor binnenvoering heeft de deken? :)

glad nylon

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:13

Het paard wat ik vroeger had kreeg dit ook altijd in deze periode. Kale plekken van de dekens, maar ook van het dekje, bij mn benen en op de hals van de teugels terwijl hij de rest van de winter nergens last van had.
Ik denk dat t bij hem kwam omdat de haren makkelijker loslaten nu, omdat ze al wat in de rui zijn. Het zag er niet uit, maar last had hij er ook niet van.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:13

Goedkope dekens zijn vaak dekens die "algemeen" van pasvorm zijn.
M.a.w.: Als jouw paard net wat smaller/breder is dan het "algemene" paard, dan zal de deken ruimer of krapper vallen. Stel jouw paard heeft een flinke borst (wat logisch klinkt als ik zo lees :) ) dan heeft ze voor eigenlijk iets meer ruimte nodig.
(soms zie je aan de binnenkant/voering wel de zwakke plekken al. De plekken waar de deken al kapot gaat omdat er teveel spanning op komt.)

Paardendrogist had laatst de Amigo Mio in de aanbieding.
Een hele fijne deken, omdat deze voor hoger sluit en voorbij de schoft ligt.
Mijn haflinger had het probleem ook voorheen. Hij bleef maar groeien en groeien en na een jaar paste zijn deken niet meer...
Nu ligt er een Amigo Mio op, en de schuurplekken zijn met een week al opvallend verminderd.

Ik hoop dat je snel een goed passende oplossing vind :)
Schuurplekken zijn heel vervelend :(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:15

Sunneva schreef:
Welke vitaminen en olie moet ik dan aan denken? Omega mix is een supplement?

Omega369 mix heb je in vast vorm van Subli en van verschillende merken in vloeibare vorm (olie).
Dan doe je gewoon door je voer, de vacht wordt er glanzender en soepeler van.

Vitaminebrokjes heb je van allerlei merken, het is net wat je wilt en er voor uit wilt geven.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 14:17

Het stelt me gerust dat er meerderen zijn met dit probleem ;)
Ik was vooral wat ongerust dat ze misschien een tekort aan iets zou hebben waardoor ze dus heel makkelijk haar haren loslaat, ook de manenkam is onderbroken door de deken...

Ik zal sowieso eens gaan kijken naar een wat betere deken, ze heeft inderdaad een hele brede borst :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:34

Een goed passende deken is echt heel lastig, en vaak zijn die goedkopere inderdaad niet ideaal voor ieder paard.

Om plekjes te verminderen kun je een dekje kopen met lamswol aan de onderkant, dat scheelt (maar is duur).

Aan je benen gaat niet 123 iets te doen zijn, maar zo'n sporenbeschermer zou misschien schelen. Op de schoft bij de deken een bontje innaaien wilt ook nog wel eens helpen voor schuurplekken/drukplekken daar.

Verder inderdaad een deken kiezen met een gladde voering, dat heb je nu, en dat wil je ook weer voor een volgende deken.

Met dit weer kun je best terug van 300 naar 200 grams als je de haargroei wilt stimuleren, of staat je paard hele dagen buiten? Verder olie toevoegen, dat ondersteund een mooie vacht.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 14:40

Dank je Angela, nee m'n pony staat jammer genoeg op stal met paddock en stapmolen (dit zorgt natuurlijk ook voor schuurplekken). Ik zal een wat dunnere deken op doen en de borstbeschermer omhouden, en wat olie bijvoeren.

Goede tips mensen! Dank!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:42

Je zou evt voor volgend jaar kunnen gaan sparen voor een duurdere deken met een gladde voering en een goede pasvorm, als je er vanaf het eerste moment bij bent met goed passende en niet schurende spullen heb je kans dat je het probleem voor bent.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:43

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:46

Dominick dekens zijn ook heel erg geschikt voor paarden die veel in de stapmolen lopen.
Die zijn ruim aan de voorkant en knellen en schuren niet, superfijne dekens, zeker voor wat bredere paarden.

www.dominick.nl

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 14:47

Zo'n speciale molendeken heb inderdaad al naar gekeken, maar de stal waar ik sta wil geen dekens wisselen en ik zelf heb college als ze de stapmolen in gaan... Zo'n deken zal wel te koud zijn om gewoon s'nachts op te hebben of niet?

Edit: dank voor de tip nouvel! Ik ga kijken :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:52

Heb je haar al eens goed flink gewassen?
Alle losse haartjes wegspoelen..ff flink soppen helpt soms wel eens!

Kan prima met koud water als je geen warm tot beschikking hebt.
Dubbele zweetdeken erop en droogstappen.

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:27

Mijn pony had ook overal schuurplekke van, is nu met een goede deken opgelost. Ik heb Horseware dekens met liners eronder, en het probleem is zo goed als weg.