malabsorptie syndroom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

malabsorptie syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 00:27

Zijn er hier mede-eigenaars die een paard/pony hebben met het Malabsorptiesyndroom?

Wat is het?
De darmen kunnen bijna tot geen suikers en zetmeel opnemen,ze kunnen niet geabsorbeerd worden in de dunne darm
waardoor ze overvloeien naar de dikke darm waar ze gefermenteerd worden.

Wat doet het?
Het kan aanleiding geven tot onder andere koliek,diarree, (zware en chronisch)gewichtsverlies en hoefbevangenheid.

Oorzaken:
atrofie van de villi ter hoogte van de dunne darmen, chronische ontsteking met infiltratie van onstekingscellen ter hoogte van de dunne darmen, enzymatische problemen en wormen.

Hoe ontdekken?
Orale glucose tolerantietest.
Er wordt bij een nuchter paard bloed genomen en vervolgens wordt een
glucose-oplossing via een maagsonde toegediend. Gedurende zes uur wordt om het uur een
bloedstaal genomen, waarvan het glucosegehalte bepaald wordt. Op die manier verkrijgt men een
curve die het verloop van het glucosegehalte in het bloed weergeeft

Wat is het ideale voer en supplement?
Voer dat rijk is aan vezels maar arm aan suikers en zetmeel is,
luzerne omdat ze een lage koolhydraatgehalte bevatten,
genoeg ruwvoer en plantaardige olie(min 240ml/dag),
supplement Nutri plus voor genoeg vitaminen en mineralen binnen te krijgen,
Yea sacc dat de gist Saccharomyces cerevisae bevat die de fermentatie van de vezels zal bevorderen.

Hoe ben ik erachter gekomen?
Mijn paard heeft een heel verleden achter de rug,
meer dood als levend aangekocht(net 1 jaar) en zat volledig vol bloedwormen die dan ook de oorzaak geweest zijn achteraf gezien.
Hij is eigenlijk nooit volledig goed op gewicht gebleven en toen hij 2,5 jaar was werd dit alleen maar erger..
ik voerde een hoeveelheid dat abnormaal was voor zo'n jong paard die niets deed,maar hij werd maar niet dikker want hij bleef maar afvallen.
Uiteindelijk naar de kliniek geweest voor hem volledig te laten onderzoeken waaruit dit kwam.

Mjelle_G

Re: malabsorptie syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 01:34

Gaat dit over di? Ik meende dat je die verkocht had?

Memere

Re: malabsorptie syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 09:40

Het gaat over Di, hij was verkocht maar is gisteren terug gekomen
[ITP] Diëgo is back !

Het gaat nu gewoon om DI en andere paarden, wie weet dat we(andere mede-eigenaars)van elkaar kunnen leren. :)