Rood oogwit, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pinici

Rood oogwit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 20:41

Hoi allemaal,

Mijn vp is de laatste tijd een beetje aan het kwakkelen met zijn gezondheid.
Vandaag trof ik hem aan met rood/roze oogwit. het oogwit/rood lijkt ook wat opgezwollen, en het is aan beide ogen. De laatste tijd komt er ook veel snot ect. uit zijn ogen, dit maak ik een tijdje schoon met (afgekoeld) gekookt water, maar ik zie geen verbetering. Hij kijkt sloom uit zijn ogen, en heeft weinig energie. Het paard met wie hij al jaren stond, is onlangs erg tragisch overleden, dit heb ik steeds maar als reden voor de sloomheid gezien..

Ik dacht dat het rode oogwit misschien zou komen door het stoffige hooi wat hij te eten krijgt, of zou het een allergische reactie kunnen zijn? En weet iemand wat ik hier verder aan kan doen? Zou de sloomheid er ook mee te maken kunnen hebben?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 07:56

Paard klinkt als flink verkouden. Heeft hij koorts? Dat zou namelijk zijn sloomheid verklaren. Met ogen nooit een risico nemen, maar de veearts laten komen maandag.
En vandaag temperaturen, hartslag, ademhaling checken.

Whild

Re: Rood oogwit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:18

Ik weet niet of er een link kan zijn met allergische reactie, maar de sloomheid kan er wel makkelijk mee samen hangen. Je kan hier denken aan een tal van oorzaken; onmogelijk voor ons om er een uit te kiezen aan de hand van de symptomen.
Het is niet je eigen paard begrijp ik, maar misschien kun je het met de eigenaar oppakken zodat die een veearts laat komen. Een algemene check up is wel op zijn plaats en misschien wil de veearts bloed afnemen om te zien hoe de bloedwaarden zijn.
Hopelijk voelt je verzorgpaard zich snel weer beter. :)

Mckk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:35

Als het al een tijdje aan de gang is, is het wel verstandig om er een arts naar te laten kijken.
Voor Sloomheid zou een bloedonderzoek wellicht wat meer kunnen uitwijzen.
Met ogen zou ik zeker niet afwachten, zeker niet als het al even speelt....

xChatun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:43

Ik zou er snel een DA bij halen.
Je paard/pony klinkt heel erg verkouden, en z'n oogwit is rozig doordat het waarschijnlijk opgezet is. Maar ik heb er niet zo heel veel verstand van.
De sloomheid zou kunnen liggen aan het 'rouwen' om z'n beste vriend, paarden hebben namelijk soms ook heel erg moeite ermee om dat te kunnen verwerken en kunnen ook depressief zijn.
Alsnog zou ik wel een bloedtest doen, het kan ook aan iets anders liggen.
Nogmaals ik heb er geen verstand van, dus het kan ook totaal iets anders zijn.
Succes, en hopelijk wordt je vp snel beter!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:06

Rode ogen, opgezet oogwit en vuile afscheiding uit de ogen klinkt als een fikse oogontsteking! Dit is ZEER pijnlijk en dus logisch dat je paard zich daardoor niet lekker voelt. Zsm de dierenarts bellen voor er permanente schade aan het oog ontstaat. Dier heeft medische zorg en wss antibiotica en pijnstillers nodig.

Pinici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 22:16

Bedankt voor al jullie tips, er zat vandaag geen afscheiding meer in de ogen, en het oogwit leek minder opgezet, maar ik wil geen risico's nemen.. ik ga de eigenaar morgen vragen of er een DA kan komen..!

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:09

Goed idee :) hou je ons op de hoogte ?