senior op gewicht houden/krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zoefie

senior op gewicht houden/krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 20:38

Wie wil er meedenken....Vandaag moest de dierenarts komen ivm een beenwond van mijn paardje. Gelukkig viel dat mee, maar ik vond Dirkje al een tijd wat magertjes/ingevallen. Ik had mezelf wijsgemaakt dat het bij de leeftijd hoort, en het feit dat hij niet bereden wordt. (hij is inmiddels 21 jaar), en hij heeft een giga wintervacht waardoor het ook moeilijk inschatten is. Maar, de dierenarts vond ook dat er wel wat kilo's bij mochten.

En nu...hij krijg op dit moment 1 kilo havens basisbrok en hooi. Ik krijg hooi geleverd van een boer hier in het dorp. Maar de partij die ik nu heb wil hij niet eten. (ik vermoed dat er echt iets mis is met het hooi, want zelfs onze fjord wil het niet eten). Dus vandaag nog even snel 2 noodverpakkingen gehaald (voordroog).

Nu ben ik aan het dubben over zijn nieuwe menu. (achteraf gezien heb ik gewoon te laat geschakeld dat hij nu toch echt ouder wordt, hij is altijd superfit zelfs, zo fit dat ik er niet meer op durf, en hij staat dan ook al een jaar of 3 van zijn pensioen te genieten.)

Feiten:
- hij is wat te mager
- hij wordt niet bereden
- hij is 21 jaar
- hij kan nog prima kauwen
- hij is iets kieskeurig
- hij staat in een stal met een hele grote uitloop samen met mijn fjord
- hij staat zonder deken (maar heeft een mega vacht en lijkt het niet koud te hebben)
- hij komt fit en alert over.
- zodra hij "vroeger" meer/ander voer kreeg werd hij al snel onbeheersbaar met rijden (hij wordt nu niet gereden, maar moet niet als een gek gaan rennen of zo ivm zijn beenwond
Ik ben vandaag meteen naar de "paardenboer" gereden en ik heb nu een probeerverpakking speedibeet, een zak pavo18plus en 2 pakken voordroog (en ik heb nog staan havens basisbrok en havens kruidenmeusli)

Het plan:
- hooi
- pavo18plus (3/4 kilo)
- speedibeet (3/4 kilo in gedroogde vorm)
- hooi

Ik ga even kijken of ik een andere "hooiboer" vindt, die smakelijker hooi heeft. Daarnaast heb ik geen idee of ik hem zo te veel/ of te weinig geef, of dat ik misschien beter nog lucerne of zo kan geven? Dus alle tips zijn welkom Embarassed

faunty

Re: senior op gewicht houden/krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:45

ziet er al goed uit , zeker 18+ is een echte aanrader , hier zijn al onze paardje overgegaan ( lang niet allemaal 18+ oud ) je kan ook nog senior priorius geven als hij speedibeet niet lekker vind , is ong hetzelfde.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:47

Subli seniores priores, verkrijgbaar bij Welkoop/Boerenbont. Super spul.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:49

Ik heb een bijna 24 jarig paard wat lastig op gewicht is te houden. Ik geef hem 3 á 4 Keer per dag een 1/2 kg seniores priores (hier moet nog water bij) met 1/4 kg merrie brok. Hij heeft ook onbeperkt hooi.
Nog is hij niet dik maar gelukkig niet meer mager.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:50

Idd, senior priores. Mijn paard werd er moddervet van :+

esther_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:55

Hoi zoefie.
Toen ik mijn merrie noodgedwongen moest verhuizen kreeg ze erge heimwee wat maakte dat ze erg veel afviel. Toen heb ik haar op advies vd DA paardenmeel bijgevoerd. Dat werd bij ons in de buurt door en molenaar ambachtelijk gemaakt, geen idee welke granen erin zaten trouwens. Maar dat was echt een grote zak meel, zoals iedereen meel kent, wit poeder. Als ze dat at dacht ik altijd: gatver, dat moet toch kei droog zijn... Blegh! Maar ze at het graag en het werkte, ze kwam aan en daar ging het om. (Na de 'maaltijd' leek ze wel een 'cokesnuiver'
Ik heb het net gegoogled en ik zie wel wat merken voorbij komen. Miss kan jouw DA het best adviseren.
Succes!
Ps. Die molenaar bij ons in de buurt (Grathem) bestaat niet meer, helaas...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:10

Ik geef mijn bijna 22jarige idd ook seniores priores, vind hij heerlijk blijft hij goed op gewicht.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 21:15

Faunty Lauret, Lante en wowamigo en Barbar Senior priores is dus ook nog een serieuze optie. Is het echt zo ongeveer hetzelfde als speedibeet? Ik zag wel dat het veel langer moet "weken"(speedibeet is dacht ik zo rond de 15 minuten wel klaar). Ik probeer morgen die proefverpakking speedibeet maar eens.
Mmmm, wel veel mensen enthousiast over seniores priores trouwens. Misschien toch een beter plan dan speedibeet.

Esther, Jammer dat de molenaar in Grathem er niet meer is...De dierenarts was er vandaag (voornamelijk voor zijn been) Dus ik heb verder ook niet meer doorgevraagd naar wat nou het beste is qua voer. (ik denk zowieso dat het een kwestie is van uitproberen) Maar ik vind het fijn om te horen wat anderen nou voeren aan zo'n oudje, als soort van basis om mijn eigen plan te trekken)

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 21:15

Hoe veel voeren jullie dan van die Seniores priores, en wat krijgen ze er dan nog bij?

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:21

Seniores priores is een compleet voer en ook eventueel een vervanger van ruwvoer. Speedibeet is dat niet. Daar zit naar mijn idee niet veel meer in dan alleen bietenpulp.

Ik ben begonnen met 2 a 3 keer per dag 1/4 kg en nu zit ik met deze koude periode aan 1/2 kg. Ik maak het 's avonds klaar voor de dag erna.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:25

Seniores priores van de Subli of de seniorenslobberbrok van Masters. beiden zijn erg goed en ze worden er niet heet van.
Als je het alleen bijvoert zou ik beginnen met een halve schep (droog gewogen) en opbouwen naar een hele.
Ik voer mijn oudje ook de Subli omega 3-6-9 bij, ideaal voor schrale paarden die niet heet moeten worden. Is een oliesupplement dat je gewoon bij de slobber kunt doen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:08

Seniores priores zit inderdaad alles in, dus er hoeft op zich niks naast. Ik voer mijn 27 jarige 1,5 (droog gewogen) seniores priores en daarnaast hooi en 1/2 care4live van pavo.

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:19

Ik heb mijn oudje op advies van de dierenarts veulenbrok bijgevoerd. Kreeg ook seniores priores als tip maar ik moest snel beginnen met bijvoeren en had het veulenbrok bij de eerste de beste winkel. Een klein maandje en ruim 20 kg brok verder ziet hij er al een stukje beter uit. Nog steeds erg slank maar niet meer zo mager. Voer hem 3 keer per week ong 2 kilo bij.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 22:20

Lante, waarop voer je nog care4life bij? (ben altijd bang dat hij "iets" misloopt qua essentiële stoffen of zo op het moment dat ik bijv. alleen seniores priores ga voeren. Ben nu aan het twijfelen om die senioren priores te gaan geven, en daarbij de pavo 18+.....dubdubdub

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:21

In de SP zit ook vitamine korrel, als je 1kg/100kg paard voert krijgt hij genoeg.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:27

Ik heb ook goede ervaring met Seniores Priores van Subli om mijn "oudje" afgelopen voorjaar (in de rui) weer in iets betere conditie te krijgen. Zij kreeg er ook nog haar normale rantsoen van 1 kg. basisbrok en ruim voldoende goede kwaliteit hooi / kuilvoer naast. Je moet het wel een paar uur laten weken, wil je dat niet is Pavo speedibeet (bietenpulp) in combinatie met pavo 18+ of slobber ook een goede aanvulling.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:55

Ik geef mijn 22jarige 2x pd kilo brok(pavo 18+), kilo seniorenslobber en 4dgs plak hooi. Tussendoor geef ik soms nog luzerne. Hij is nu mooi op gewicht

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:15

zoefie schreef:
Lante, waarop voer je nog care4life bij? (ben altijd bang dat hij "iets" misloopt qua essentiële stoffen of zo op het moment dat ik bijv. alleen seniores priores ga voeren. Ben nu aan het twijfelen om die senioren priores te gaan geven, en daarbij de pavo 18+.....dubdubdub

Eerst niet doen.
Je zegt zelf al dat ze het hooi niet lekker vinden.
Zorg eerst voor onbeperkt goed en lekker ruwvoer en dat hij een goed gebit heeft waar hij goed mee kan kauwen
Ruwvoer is de basis van het paard.
Kom je dan tekort in vitamines of heb je een ouder dier dan pas ga je aanvullen.

wat je nu bedacht had is prima.
Niet teveel toevoegen of veranderen gaan.zeker niet goed voor de oudere paarden.

De seniores priores vind ik persoonlijk niks...het zit heel laag in vitamines en je moet er best veel van voeren wil je dat goed hebben.bovendien moet het lang weken en als het gebit van je paard prima is dan is zo'n slobber nog helemaal niet nodig

Ik heb er een van 22 en een van 20 en ik geef altijd als supplement de veteranensupplement van NAF.
Zit veel in en kun je prima aanvullen op een normale hoeveelheid krachtvoer ( teveel is niet zo goed he)
En neem de tijd..aankomen gaat bij paarden vaak niet zo snel

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:51

Ik voer niet de complete aanbevolen hoeveelheid seniores priores, dus ik moet aanvullen ivm vitamines. Care4life heeft weinig suiker-zetmeel en veel kruiden en nog wat structuur. Vandaar dat ik dat gekozen heb. Zonder seniores wordt ze toch wat ribbig in de winter, maar zo ziet ze er top uit. Mijn paard heeft geen super gebit meer en zo krijgt ze sowieso genoeg binnen om zichzelf op temperatuur te houden in de winter.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 08:02

Hier ook seniores priores, en omdat hij niet heel veel krijgt er van geef ik nog een handje marstall force vitaminebrok erbij.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 10:02

Ik moet zeggen dat ik de aanbevolen hoeveelheid ook wel erg veel vind. 1 kg per 100 kg gewicht. Dat zou inhouden dat ik rond de 5 kilo zou moeten voeren op één dag.
- hooi
- pavo18plus (3/4 kilo)
- senior priority (ipv speedibeet) (3/4 kilo in gedroogde vorm)
- hooi

Ellepel, ik wil ook niet alles in één keer veranderen qua voer, maar ik wil wel een goed doordacht plan waar ik naartoe wil werken. Je hebt inderdaad gelijk ivm hooi, ik heb nu even een "noodoplossing" door 2 pakken voordroog, maar ik moet op zoek naar een structurele oplossing samen met mijn hooiboer. Het is alleen vaak moeilijk, het hooi ziet er prima uit, maar ze eten het gewoon niet. Is nu al de 2e keer deze winter dat ze een pak gewoon niet willen (zelfs de fjord eet het niet, en dan is er echt wat aan de hand ;-)
Ik zag bij het voedingssupplement van Naf dat er toch vrij veel poeder gebruikt moet worden. Ik ben bang dat hij dat niet gaat eten, en dan durf ik geen pot van € 32 te gaan bestellen. (tot nu toe eet hij geen enkel "poeder" ook niet als ik het "verstop" of door slobber probeer
Laatst bijgewerkt door zoefie op 08-02-15 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 10:07

Ik heb mijn paard een winter ongeveer een driekwart schep gedroogde sp bijgevoerd, me niet realiserend dat dit ook "om aan te zetten" was. En daar werd ze dus al echt dik van, dus je kan ook gewoon met n klein beetje beginnen? Die grote hoeveelheden zijn denk ik voor als n paard verder niks meer naar binnen krijgt ivm kauwen ed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 10:10

Het hooiprobleem ken ik wel helaas. Hier ook al heel veel muf en stoffig hooi gehad, en zelfs hooi waar niks mis mee lijkt en ze toch niet lekker vinden.
Wij hebben een tijd lang het hooi geweekt, dat scheelt wel, en sinds een tijdje doe ik het stomen. Dan ruikt het heel erg lekker en eten ze het veel liever.
Alleen altijd opletten voor schimmel in het hooi, dat komt hier ook nog wel eens voor..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 10:11

WowAmigo schreef:
Ik heb mijn paard een winter ongeveer een driekwart schep gedroogde sp bijgevoerd, me niet realiserend dat dit ook "om aan te zetten" was. En daar werd ze dus al echt dik van, dus je kan ook gewoon met n klein beetje beginnen? Die grote hoeveelheden zijn denk ik voor als n paard verder niks meer naar binnen krijgt ivm kauwen ed.

De hoeveelheden op de verpakking zijn echt als totale ruwvoervervanger inderdaad.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 10:14

Ons oudje heb ik ook seniores Priores gevoerd. Die heeft het daar nog een aantal jaar heel goed op gedaan. 1 kg per 100 kg gewicht is volgens mij alleen als je SP volledig voert.
Ik zou voor jouw paard onbeperkt hooi en 1 kg SP pakken en verder even niets, dat zou voldoende moeten zijn.