paard trapt bij aanraking van de buik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

paard trapt bij aanraking van de buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 20:35

Goedenavond bokkers

ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen over het volgende :

de afgelopen tijd merkte ik dat mijn merrie iets last had van haar buik. was nog niet zo zeer ernstig om me zorgen te maken
alleen maak ik me nu ergens toch wel zorgen ..

mijn bijrijder wou er van de week een klein stukje op klimmen zonder zadel maar dat keurde mijn merrie totaal niet goed en liet duidelijk merken dat ze echt heel boos was.
gisteren aaiden we haar voorzichtig over haar buik en gingen de oren al iets in de nek en wou ze happen
dus ben ik voorzichtig gaan voelen waar de pijn vandaan kwam en toen ik verder ging richting het eind van der buik/zij gingen de oren plat in haar nek en trapte ze me alsware weg. ( en ik ben wel de laatste die zei pijn zou willen doen )
tevens rommelt haar buik overdreven hard.

zijn er mensen die hier een bepaalde mening over hebben of ervaringen .?

( ze heeft in 1.5 aan 2 jaar tijd 2 keer koliek en 2 keer slokdarmverstopping gehad )

noaenkelly

Re: paard trapt bij aanraking van de buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:38

Een verzorgpaard van mij heeft iets soortgelijks. Het is een arabier en aardig op leeftijd. Hij heeft vroeger ook heel veel koliek gehad maar sinds hij op zijn huidige plek staat nooit meer. Bij aanraking van zijn buik/bennen wordt hij soms agressief. De ene keer is het erger dan de andere keer. Ik ben erg benieuwd wat anderen hier dus op gaan zeggen. Ik ga het volgen!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:39

Ik neem aan dat je paard dit gedrag eerder niet vertoonde?
Zelf zou ik er een dierenarts bij halen. Ze geeft duidelijk aan dat haar buik gevoelig is waardoor ik zou willen weten hoe dat komt en wat je eraan kunt doen.

Eet ze goed, is de hengstigheid goed, mest en urineert ze goed? Hoe is de temperatuur?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:40

Even de DA laten komen zou ik zeggen. Kan inderdaad koliek zijn, maar ook bv. een maagzweer of iets met hengstigheid te maken hebben.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:46

Dat klinkt niet fijn, mijn vorige paard had iets dergelijks.
Koliek door ontstoken darmen en een vergrootte eierstok. Het begon heel vaag maar we kregen het niet onder de duim. Uit welzijnsoverweging heb ik haar inlaten slapen.

Haar verhaal staat hier: [MD] Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Voor jouw paard, veearts erbij en goed laten nakijken op een kliniek.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 18:16

allemaal heel erg bedankt voor de reacties en tips !

veearts is geweest
en ze hebben bloed afgenomen .
Ze gaan nu een groot bloedonderzoek doen en ik hoor vrijdagmiddag de uitslag !

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:28

Spannend! Ik hoop dat je duidelijkheid gaat krijgen waarom je paard dit doet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:25

Mijn paard deed het bij het aansporen dan beet hij in mijn laars, een tijd later kreeg hij koliek. Als ik nu merk dat zijn buik gevoelig is dan geef ik een paar dagen zonnebloemolie en dan gaat het weer weg.

Sayra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:30

Heb ook zn soort probleem op dit moment. heeft die van jou ook koorts?
Mijn merrie dreigt met bijten als je aan haar buik komt (vooral aan de rechterkant bij de flanken) en had flinke koorts. 2 weken op antibiotica en pijnstilling, ondertussen bijna elke dag dierenarts omdat ze steeds heftiger reageerde daarna is ze overgegaan naar de kliniek. Daar bloed onderzoek, ze had een te kort aan witte bloedcellen. buikvocht afgenomen dat duidde op een ontsteking. tijdens een echo kwamen ze er nog eens achter dat ze een nierafwijking heeft (staat los van het buik probleem) en uit eindelijk mocht ze met voor nog een week antibiotica weer mee naar huis. eenmaal thuis ging het iets beter na die week antibiotica is ze zo slecht achteruit gegaan (buikpijn dat zelfs leidde tot kreupel lopen) dat de kliniek bij ons opbezoek gekomen was en ze nu weer voor 2 weken op antibiotica en pijnstilling staat. over 2 weken moet te terug naar de kliniek voor nog een echo.
Bij haar denken ze een gaatje in de darmwand die telkens opnieuw aan het ontsteken is.
Het rare is als je een snelle blik op haar richt zal je niet zeggen dat er wat aan de hand is want ze is altijd zo vrolijk ondanks de erge pijn die ze heeft en ze eet, drinkt poept en plast gewoon.

Ben benieuwd wat er uit de bloed test komt

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 16:05

sayra: bah wat een naar verhaal zeg !
hoop je op verbetering na al die medicijnen en dan gaat het alsnog achteruit.
wat ontzettend verschrikkelijk zeg !

Zo zie je wel weer dat het vaak niet eens aan de buitenkant te zien is !
maar als eigenaar merk je het des te sneller !

Hoe is het nu met je paardje ?

heb vandaag uitslag gehad van de veearts.
Ze heeft de ziekte van cushing.
dus moet ze helaas voor altijd aan de tabletten :-(

Sayra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:06

Jeetje wat naar! Maar wel fijn dat er een uitslag is en dat je weet wat het is.
Is ze het al in een ver stadium? Of kan ze het nog lang volhouden met medicijnen?

Die van mij gaat nog niet vooruit, gister weer in de kliniek geweest. Ze was afgelopen weekend begonnen met luchtzuigen. Dus maar een maagendoscopie, maag zag er in orde uit, geen maagzweer. Voor de zekerheid weer een echo en er zat meer buikvocht in haar buik. Daarnaast hebben we vandaag de papieren binnen gekregen en daar staat in dat ze denken aan een niertumor. Maar de echo van gister laat een betere structuur zien dus het is nog even afwachten. Daar naast komt niertumor vrij zelden voor dus zal wel bijzonder zijn als ze dat heeft. Aan de andere kant de kliniek zegt het niet zomaar lijkt mij.

Ze staat nu op zwaardere pijnstilling (buut) en nog steeds antibiotica. De kliniek weet er geen raad mee we moeten dus blijven afwachten...