24/7 wei, quarter valt af, bietenpulp met??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mentjuh

24/7 wei, quarter valt af, bietenpulp met??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 11:45

Hoi,

Ik heb mijn quarter 24/7 op de wei staan met onbeperkt ruwvoer (goede kwaliteit hooi).
Hier doet hij het normaal super op alleen merk nu met de kouw en nu hij even niet lekker in zijn vel zit (zijn maatje is een week geleden overleden) dat hij wat af valt.
Graag wil ik hem wat bijvoeren om hem een beetje extra te ondersteunen.

Ik wil hem graag bietenpulp, lijnzaadolie en wat vietamientjes bijvoeren (jaren terug heeft dat hem ook geholpen).

Ik twijfel alleen of dat voldoende is.
Hij is wel koliek gevoelig (gas) (ga het zowiezo langaam opbouwen uiteraard)
Naast dat hij alleen wat dikker word wil ik hem ook iets helpen in de spieropbouw.
Ik merkt dat zijn bespiering nu redelijk snel weg valt en wil het even een zetje geven om opnieuw op te bouwen. De training heeft een aantal weken op een lager pitje gestaan en ben het nu weer langzaam aan het opbouwen. (zijn maatje was mijn ander paard, vandaar)
Ik werk dat het werken hem energie geeft in zijn hoofd vandaar dat ik het nu al weer op pak.
Energie heeft hij wel voldoende.
Ik zat te twijfelen om ook iets met magnesium bij te voeren?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met goede tips!

Heel erg bedankt alvast voor het mee denken.

8nnemiek

Re: 24/7 wei, quarter valt af, bietenpulp met??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:46

Ik voer magere paarden altijd subli seniores priores. Werkt uitstekend :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:47

Mijn Da is helemaal van van Rice-up. Laat aankomen zonder dat het een dikmaker is. En zorgt ook voor een mooie bespiering.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:48

Slobber? Goed voor de darmen ook nog! Eventueel met omega-3-6-9 olie erdoor.

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:54

Ik meng mijn bietenpulp met maïsvlokken en geplette gerst. Dat eten ze graag en het help om aan te dikken zonder dat ze er hevig van worden.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:21

Ik zou alleen seniores priores voeren evt. wat brok er bij en de training weer rustig opbouwen.
Verder niet, spieren komen wel weer als je met hem traint.
En geduld, wat in een paar weken/maanden afgebroken is, heb je er niet binnen een week weer bij, dat heeft ook tijd nodig om weer op te bouwen.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 12:24

Het is pas sinds ongeveer 2 weken dat ik verlies merk in gewicht en spier, het is nog geen maanden gelukkig maar het gaat ineens best hard. Bij hem gaat de spieropbouw altijd best snel daarom zoek ik iets om het te ondersteunen, niet zo zeer dat hij er meer spier van moet krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:28

Mijn ruin is weer mooi op gewicht gekomen door de luzerne van Hartog. Hij was erg afgevallen agv medicijnen en met de luzerne is hij, zelfs door de winter heen, weer op gewicht gekomen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:33

Ik zou kiezen voor iets met wat meer eiwitten. Luzerne bijvoorbeeld of een brokje die met een hoger eiwit gehalte.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 12:48

Eiwitten ben ik altijd voorzichtig in met een quarter, daar zijn ze wel erg gevoelig op al zou een beetje geen kwaad kunnen, hoeveel kan ik hem daar t beste van bijvoeren?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:53

sojahullen...eiwitten en erg goed voor de darmen.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 13:16

ik denk dat ik ga voor; pavo speedibeet, paar handjes luzerne, lijnzaadolie en ter ondersteuning gluscosamine - MSM (deed hij het voorheen erg goed op bij zwaardere training)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:21

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 13:24

hij krijgt zowiezo onbeperkt ruwvoer dat scheelt al, geen brok verder o.i.d.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:40

Ik geef beide quarters speedibeet en doe er tijdens het weken al hun vitamine en beetje muesli doorheen. Je moet inderdaad bij quarters en paints niet teveel eiwitten voeren. Wel moet je goed op de magnesium en vitamine E letten. Een western of quarter mix kun je er doorheen doen en dan lijnzaadolie.
Die van ons hebben onbeperkt ruwvoer waar geen tekorten in zitten en staan niet hoog in het werk nu. Wel staan ze veel buiten. Momenteel niet 24/7.
Als ik wat volume bij wil geven, pak ik compact gras. Ik schud dat uit in een ton en geef een schep of halve schep bij.
De speedibeet is goed om te voeren, heeft goede werking op de darmen en zet aan zonder teveel rotzooi te geven.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:48

Maar denk je dat het door de kou komt? Kan ook het verlies van z'n maatje zijn. Die van mij eet alles wat los en vast zit, maar toen haar buurvrouw ingeslapen werd heeft ze een week heel slecht gegeten.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 18:39

Dankjewel voor jullie hulp!

Het komt voornamlijk door het verlies van zijn maatje denk ik. Als hij niet lekker in zn vel zit merk je dat gelijk aan m, meestal met gewichts verlies.

Ik ben nu gegaan voor pavo speedibeet (kwart/halve schep), pavo nature's best muesli (halve schep), lijnzaadolie (met Omega 3-6-9 vetzuren en Vitamine A-D-E-K) en n toevoeging aan vitamines/mineralen (gold mix). Hij vond het heerlijk dat scheelt. Voor als we weer flink aan het werk gaan ook gelijk glucosemine-MSM gehaald maar daar wacht ik even mee tot hij zich weer beter voelt.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:22

Wat verdrietig dat ie net zijn maatje is verloren en voor jou natuurlijk ook..

Mijn quarter valt elke winter wat in, al doe ik niet heel veel (rijd 3-4 keer per week ong 25 min) dus die voer ik bij met een limonadeglas vol speedibeet met daar doorheen magnesium en net voor ik het geef doe ik daar nog een halve schep sportsfit van Pavo doorheen met een scheutje lijnzaadolie.
Dit is eigenlijk het eerste jaar dat ie nauwelijks invalt.

Verder leg ik als ie wat dunner wordt en de temperaturen zakken onder de 0, nog een extra deken op, omdat ze veel energie gebruiken om warm te blijven. Jouw paard staat altijd buiten, dus misschien zou je dat ook nog kunnen doen. Succes in ieder geval!

edit: wat een supermooie tattoos maak jij zeg! Waauuwwww!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:39

Ik dachr ook meteen aan een dekentje, hoeft hij zich iig niet warm te houden.
Verder heb ik goede ervaringen met seniores priores.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:46

Grappig, ik heb ook een quarter Jack die het in de winter niet zonder bijvoeren red.

Hij staat ook 24/7 buiten (met onbeperkt ruwvoer), ik voer hem vanaf het einde van de zomer bij met Seniores Priores en de supplementen Basic en Balancer van Equilin. Vooral die supplementen hebben veel goeds gedaan voor zijn weerstand!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:52

Hier heb ik de afgelopen maanden een pony weer aan laten komen met geperste lucerne (gewoon zo kan ook) met bietenpulp. Ook gaf ik haar 300 ml lijnzaadolie per dag.

Je moet beginnen met 50 ml ofzo, en dan rustig opbouwen. Bij diaree rustig opbouwen, helpt dat niet dan zit je blijkbaar aan de max. Endurencepaarden krijgen ook 300 ml per dag dus dat kun je rustig geven. Het zet heel goed aan vanwege de vetten erin. In lucerne zitten dan weer veel eiwitten, ook goed voor de bespiering.

Succes!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:04

Hier ook een quarter die winterdag wat extra's nodig heeft. Hij staat 24/7 buiten (met deken overigens), krijgt onbeperkt (goed) hooi, een kilo basis muesli en nu extra maisvlokken erbij. Hij komt nu mooi bij dus ga ik dat wel terugschroeven naar een halve schep per dag. Eigenlijk houd ik er niet zo van maar helemaal zonder valt hij echt in.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 22:39

Luzerne durf ik niet zo goed met de hoeveelheid eiwitten voor n quarter daarom een midde weg genomen met de muesli daar zitten ook eiwitten in maar minder dus beter te reguleren. Hij staat trouwens wel onder een deken en heb m een 100 grams extra er bij gedaan. Lijnzaadolie bouw ik indd wel op.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:29

Een krachtvoer dat je kunt geven is build up conditioning mix van dodson & Horrel. Deze zet aan op zowel spieren als massa. Er zitten ook zeer veel vitaminen en mineralen in. Je kan zoals eerder gezegd lucerne er doorheen mengen of alfalfa..dat bevat nog meer en beter samengestelde eiwitten. Dit stimuleert meteen het kauwgedrag. Gewoon een volle hand door het voer mengen.

Het is een sportmuesli maar de paarden worden er niet heet van. Ik vind het de ideale muesli! Het is overigens ook in brok te krijgen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 08:10

Als je spieren er weer op wil krijgen zul je toch echt eiwitten moeten voeren. Dat zijn de bouwstenen voor je spieren. Als je kijkt naar de speciale quartervoeders zit er juist extra eiwit in, om al die zware bespiering op niveau te houden.
In amerika wordt veel luzerne gevoerd aan quarters / paints.

Ik zou dus in jouw geval dus juist kiezen voor extra lucerne (of lucerne brok).

Olie is inderdaad een goede energiebron als je paard niet goed tegen suikers / zetmeel kan (en dat zie ik wel vaker bij quarters) maar zonder extra eiwitten zullen de spieren nooit worden opgebouwd.

Op de combinatie lucerne / onbeperkt ruwvoer / olie (linamix) blijft mijn paard deze winter voor het eerst goed in zijn bespiering.