Gebroken Zitbeen knobbel ervaringen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beaminde

Gebroken Zitbeen knobbel ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 20:13

Hallo allemaal!

Nou... helaas gister toch een rare uitslag gehad. Mijn paard heeft een hele gevoelige plek (ook nat van zweet) net onder haar bil. Nouja dierenarts laten kijken en die dacht dat het een gescheurde spier was, dus koelen en stappen!

Nu vertrouwde ik het niet helemaal en heb ik toch voor de zekerheid een echo laten nemen, om te kijken hoe diep de spier gescheurt was. Dus hup paardje lief in de trailer gezet en naar de kliniek gereden voor een scan. Ik was net de trailer uit of de desbetreffende dierenarts zei gelijk dat haar zitbeenknobbel gebroken was. Echo laten maken en ja hoor.... een brokje van 2-3 cm is eraf. Nu heeft deze dus een zenuw "gekneusd" waardoor zij een Hypersensibele huid heeft (kortom overgevoelig!) Heel zielig. Nu kunnen ze hier niks aan doen. Het moet vanzelf weer beter worden. Het bot moet uiteindelijk weer aan elkaar gaan groeien, en de zenuwen moeten zichzelf ook herstellen.

Nu hebben ze hier geen tijd voor gegeven. Het kan binnen 3 maanden weg zijn maar het kan ook een jaar duren. Aangezien ik nu alleen mag stappen (en als ze erg druk is gecontroleerd draven). Zou ik haar wel een duwtje in de goede richting willen geven. Zijn er mensen die ervaring hebben met een paard met een gebroken zit been knobbel? Geven jullie suplementen zoals extra calcuim ofzo?

Ik ga er heel erg me best voor doen zodat mijn meisje zonder al te veel pijn/gevoeligheid snel weer beter word, maar alle hulp is welkom!

Iris82

Re: Gebroken Zitbeen knobbel ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:06

Helaas geen tips, maar wel veel sterkte gewenst.
Vervelend voor jullie zeg.

MoniekJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:15

Mijn paard heeft vroeger ook zijn zitbeen knobbel gebroken. Dit is zo 10 jaar geleden en het fijne weet ik er ook niet van. Maar hij heeft soms zijn zenuw niet onder controle en dan tilt hij zijn been heel raar op. Verder heeft hij er nooit kreupel op gelopen. Wij hebben hem toen der tijd volgens mij op rust gezet en niks bijzonders gevoerd. Ik zal het even navragen als je dat wilt? want ik was toen nog heel jong en weet dat niet precies meer.

Beaminde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 22:01

Ja dat zou heel fijn zijn! Mijn paard ontlast tot nu toe zijn "bil" door zijn voet iets anders neer te zetten, ook wel maaien genoemt. Verder zal er volgens de dierenarts geen last meer moeten zijn. Maar als je dat allemaal voor mij zou willen navragen, heel erg graag! Hoe lang heeft dit bij jullie ongeveer geduurd?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:11

oh hey wat toevallig moniek! ik wilde net een reactie gaan plaatsen over urbanos, dat ik dus vorige week bij een paard ben wezen kijken die ook zijn zitbeen knobbel had gebroken, maar toen zag ik jou reactie!
maar wat ik toen heb ervaren heeft hij er inderdaad helemaal geen last meer van!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:49

Jeetje nog nooit gehoord !!!

Gelukkig zijn de artsen positief en gaat het goed gaat komen hoewel het wel een hele poos kan gaan duren

Weet niet of je er al mee begonnen bent Maar zou wel af gaan bouwen in brok zodat je paard rustig blijft En dan wat meer hooi voeren

Mag je paard ook niet op de wei ? Dan is een voerbal of slowfeeder wilgen takken Misschien wel een idee Dan kan je paard zich bezig houden

Heeft de DA verder niet gezegd wanneer je weer op controle moet ? Lijkt me wel handig om de zoveel tijd een check up Dan weet je waar je aan toe bent ! Over supplementen kun je ook contact opnemen met je DA
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 06-02-15 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:53

Beaminde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 09:38

Bedankt voor alle reacties!

Bedankt Dresjoepie. Ja ze is helemaal afgebouwd van de brok. Helaas kunnen ze bij ons niet het weiland op maar ik ben al bezig met de staleigenaresse om te vragen hoe we dit kunnen oplossen. De check ups is nog niet veel over bekend. Maar zodra de zweetplek zal ophouden, dan is de zenuw weer "heel" en dan gaan we weer een echo maken. Dit zal ongeveer over 5 maanden weer zijn.

Dankjewel Moonfish! PEApure.... ken ik helemaal niet, ik ga het even nakijken!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:38

Geen ervaring met een gebroken zitbeenknobbel, wel met een hypersensibele huid. Mijn paard heeft voordat ik hem kocht waarschijnlijk ook een trauma opgelopen waarbij dat gebeurd is. Dat plekje zweet nog altijd als eerst als het warm is of hij het warm heeft, dat is nooit meer over gegaan. Ik zou daar dus niet teveel mijn pijlen op richten. Een kennis van mij heeft ook een paard die dit heeft, die plek zweet ook altijd eerder dan de rest en is nooit over gegaan.

Beaminde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 16:53

Owjee horsiegek.

Blijft de huid dan ook sensibel? Ik kan me voorstellen dat dit voor mijn paard niet echt prettig zal zijn! Als het alleen wat eerder zweet is het natuurlijk niet zo erg..