Chiropractor, fysiotherapeut, ostheopaat of masseur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Chiropractor, fysiotherapeut, ostheopaat of masseur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 18:23

Ieder jaar of halfjaar wil ik mijn paarden laten checken door iemand met verstand van zaken. Ik wil laten controleren of mijn dieren goed in hun lijf zitten en op zowel spier- als bot- als peesniveau het werk goed aankunnen.

Nu hoor ik veel verhalen over chiropractors, fysiotherapeuten, ostheopaten en paarden(sport)masseurs. Maar wanneer kies je nou wat? Ik heb mijn vorige paard regelmatig laten nakijken door een chiropractor omdat ik zelf ook naar een chiropractor ga, en ik daar heel veel baat bij heb. Daarnaast werd zij gemasseerd door een paardenmasseur.

Inmiddels heb ik een nieuw paard gekocht en wil ook zorgen dat er een jaarlijkse 'check-up' plaats vindt, net zoals dat de tandarts, DA voor entingen en wormtelling, et cetera ook langs komt. Mijn 3-jarige is gezond, zit goed in zijn lijf en toont geen problemen onder het zadel of ander werk. Hoe kies ik nu de juiste persoon voor mijn paarden? Ik snap dat ieder zijn eigen vakgebied uiteindelijk heeft, maar ik ben niet van plan om chiropractor, fysio, osteo en masseur allemaal jaarlijks te laten komen.

De chiropractor die ik gehad heb is Martin van den Dungen, de fysiotherapeut die hier in de buurt actief is is Jarco Dun, wanneer ik rondvraag voor een ostheopaat hoor ik goede verhalen over Margritta Holtman en massages doet een vriendin van mij.

Hoe heb jij gekozen of hoe zou jij kiezen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Chiropractor, fysiotherapeut, ostheopaat of masseur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:29

VSW -> MD

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:37

Een erkend fysiotherapeut zoeken, die doen ook massages.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 18:39

Het gaat mij niet zozeer om de massages, maar om een expert die naar meerdere aspecten kijkt van het dier. Dus dan ben ik benieuwd, waarom een fysiotherapeut? Op grond waarvan? :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:44

Ik zou ook opzoek gaan naar een Fysiotherapeut (humaan) die er een extra opleiding dier bij heeft gedaan. Dan weet je te minste zeker dat je iemand met verstand van zaken hebt. Ook opzoek gaan naar reverenties en desnoots aan de beoefenaar zelf vragen naar ref.

Chiropractor kan iedereen worden en is geen beschermd beroep. Fysiotherapie is dat wel, daarom zou ik opzoek gaan naar een fysio. Massage is meer verwennerij en ook dat is een cursus (geen opleiding) die iedereen kan volgen. Dan mag je jezelf dus paardenmasseur noemen.

Ga op zoek naar iemand met correcte kwalificaties en reverenties.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 18:46

Via de KNHS heb ik een aantal keer lezingen gevolgd bij Jarco Dun. Ik vind hem een kundige man en hoor veel goede verhalen over hem.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:49

Dan zou ik daar gewoon bij blijven!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:04

Picassox schreef:
De chiropractor die ik gehad heb is Martin van den Dungen, de fysiotherapeut die hier in de buurt actief is is Jarco Dun, wanneer ik rondvraag voor een ostheopaat hoor ik goede verhalen over Margritta Holtman en massages doet een vriendin van mij.

Hoe heb jij gekozen of hoe zou jij kiezen?

Ik zou zelf persoonlijk altijd voor een chiropractor (of osteopaat) gaan, omdat mijn ervaring is dat die het paard gewoon veel beter los krijgen, dan iemand die alleen fysio of masseur is. De meeste chiro's of osteo's zijn ook dierenarts of fysiotherapeut, dan ben je er in ieder geval zeker van dat iemand een erkende opleiding gedaan heeft. Ik heb zelf altijd gekozen voor iemand die ook dierenarts was.
Mocht je graag een keer een massage tussendoor willen doen, zou ik alleen kiezen voor iemand van happy athlete, dat geeft echt heel duidelijke resultaten.

Martin van den Dungen is trouwens fysio en osteopaat, geen chiropractor.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 20:34

Oké, bedankt. Dat biedt weer nieuwe inzichten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:36

Ik zou zeker voor de chiropractor of osteopaat gaan, mijn ervaring bij zowel mens als paard is dat die veel meer kunnen. Veel zijn trouwens ook dierenarts dus dan heb je gelijk een deskundige erbij.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:45

Een chiropractor behandeld een hele rug, of een heel been en kijkt niet per segment, daar waar een fysio dat wel kan.

Een ostheo trekt bij een keer aan de staart om de hele rug los te maken, wat miz niet kan... Dan mobiliseer je de staartwortel en de overgang SI, maar niet de complete rug...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:57

Dat is niet waar peelie... een fysio kan geen organen of wervels behandelen. Een fysio heeft zowel bij me zelf als bij de paarden nooit echt geholpen een Chiropractor had de klachten zo opgelost door het hele paard per stukje langs te gaan. En mij zelf ook, hoofdpijn was in een dag over waar ik al een half jaar voor bij de fysio liep.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-02-15 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:59

Ik had het niet over organen yvank...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:00

Nee maar ts wil wel iemand die naar meer kijkt dan de spieren :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:04

TS heeft het over spier, bot en peeswerk, geen organen. Dat maak jij er van ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:42

Peelie schreef:
Een chiropractor behandeld een hele rug, of een heel been en kijkt niet per segment, daar waar een fysio dat wel kan.

Een ostheo trekt bij een keer aan de staart om de hele rug los te maken, wat miz niet kan... Dan mobiliseer je de staartwortel en de overgang SI, maar niet de complete rug...

Kan je iets duidelijker uitleggen wat je bedoeld met een hele rug of een heel been, maar niet per segment?

Als ik even naar de humane fysio kijk, die behandeld eigenlijk alleen de aangedane plek, dmv massage, oefeningen etc. Een chiropractor en osteo (en bij mensen manueel) kijken meer naar het hele lijf. Soms heb je het ene nodig, soms het andere.

Ik ken zelf geen enkele osteo die aan de staart trekt en daarmee de rug losmaakt, dan kan ook inderdaad niet :D
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 07-02-15 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:45

Een goede osteo kan ook de segmenten afgaan. Ik zou nooit naar een fysio gaan, omdat ik dat demeest onkundige therapeuten vind. Ook humaan.

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:51

Het heeft allebei zijn voordelen. De master fysiotherapie bij dieren mag niet gevolgd worden zonder basis diergeneeskunde of fysiotherapie humaan. Een fysiotherapeut kijkt ook zeker wel naar de wervels!! Het enige verschil is dat de fysiotherapeut alleen kan mobiliseren en niet kan manipuleren, wat de chiropraktor wel kan. Op de opleiding chiropraktor leer je alleen naar gewrichten te kijken en niet naar het gehele systeem (spier, gewricht, zenuw), dit doet de fysiotherapeut wel !! Dus wil je een algehele check up zou ik zeker gaan voor een fysiotherapeut.
Succes!

Edit: fysiotherapeuten onkundig???? Deze mensen moeten een superzware opleiding volgen van minimaal 4 jaar, wil je verder op dieren moet je weer minstens 2 jaar verder studeren, echt onzin.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:52

Ik heb jaren een fysio gehad die eerst humaan was en daarna voor paarden en op zich was ik heel tevreden.over haar .
Ze keek hoe het paard liep en masseerde de plekken waarvan zij zag dat er iets was.
Op gegeven moment gaf ze ook wat dry- needling in vast zittende spierknopen.
Om dat ons paard een scheef bekken heeft waar zij niet veel mee kan heb ik een dierenarts/ osteopaat laten komen. Ingrid van Alten.
Ik moet zeggen , dik tevreden , de behandeling duurde lang maar echt het hele lichaam, elke wervel en gewricht werd nagelopen en zonodig gemanipuleerd of gemasseerd.
Wat ik niet echt voor mogelijk had gehouden na alle behandelingen van de fysio, maar paard is een stuk losser en het bekken is minder scheef.
Ook het zadel werd goed nagekeken door haar .

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:57

Iljaa1 een osteo kijktJUIST wel naar het hele systeen van organen, spieren pezen zenuwstelsel etc.!
Fysio masseert enkel. Dat vind ik te weinig en te eenzijdig. De opleidingszwaarte doet er niet toe. In zes jaar kun je ook een hoop.onzin of niet werkende technieken leren.
Maar nogmaals, ieder zn meug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:59

Iljaa1 schreef:
Het heeft allebei zijn voordelen. De master fysiotherapie bij dieren mag niet gevolgd worden zonder basis diergeneeskunde of fysiotherapie humaan. Een fysiotherapeut kijkt ook zeker wel naar de wervels!! Het enige verschil is dat de fysiotherapeut alleen kan mobiliseren en niet kan manipuleren, wat de chiropraktor wel kan. Op de opleiding chiropraktor leer je alleen naar gewrichten te kijken en niet naar het gehele systeem (spier, gewricht, zenuw), dit doet de fysiotherapeut wel !! Dus wil je een algehele check up zou ik zeker gaan voor een fysiotherapeut.
Succes!

Edit: fysiotherapeuten onkundig???? Deze mensen moeten een superzware opleiding volgen van minimaal 4 jaar, wil je verder op dieren moet je weer minstens 2 jaar verder studeren, echt onzin.

Je weet dat de leer van chiropractie gebaseerd is op het hele systeem?? Zo nee lees je dan maar eens goed in! Chiropractie zorgt er voor dat er geen blokkades in het lijf zijn door wervels en spier die de zenuwen kunnen belemmeren. Mijn chiropractor behandelend echt niet alleen botten , maar ook de spieren en daarmee de zenuwen.

En als je het over de 'zwaarte' van de opleding wilt hebben. Basis chiropractie is 5 jaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-02-15 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:00

Ik durf te reageren; ben zelf fysio en dierenfysio in opleiding. Vanuit die kennis zou ik natuurlijk ook voor de fysio gaan. Vooral omdat er naar het geheel gekeken wordt, fysio's goed kunnen voel en inderdaad een zeer uitgebreide opleiding hebben ondergaan. Er zijn ook fysio's die ook nog chiropractor zijn, dus dan heb je helemaal de jackpot ;)

Even wat dingen rechtzetten die hier gezegd zijn;
- Een fysio behandeld zeker wel de wervelkolom
- Dierenartsen kunnen de opleiding tot dierenfysio niet doen
- Fysio's kijken niet alleen naar de aangedane plek (als je die ervaring hebt, dan heb je
een slechte fysio getroffen := )

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:01

NoName126 schreef:
Iljaa1 een osteo kijktJUIST wel naar het hele systeen van organen, spieren pezen zenuwstelsel etc.!
Fysio masseert enkel. Dat vind ik te weinig en te eenzijdig. De opleidingszwaarte doet er niet toe. In zes jaar kun je ook een hoop.onzin of niet werkende technieken leren.
Maar nogmaals, ieder zn meug.

Jij hebt duidelijk een slechte ervaring met de fysio, maar wat je zegt is complete nonsens! Masseren wordt zelfs een steeds kleiner onderdeel van de (humane)fysiotherapie, omdat het niet bewezen effectief is.
Hoe lang is het geleden dat jij voor het laatst bij de fysio bent geweest?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:02

Ik zou ook voor fysio gaan, zeker als het paard geen problemen heeft. Een chiropractor kan volgens mij enkel geblokkeerde zaken weer rechtzetten, maar als het paard ok is, dan heb je geld uitgegeven voor niets, terwijl een fysio ook een gezond paard kan masseren.

Zelf komt hier momenteel iemand die shiatsu doet, maar is niet preventief, wel curatief. Ter preventie zou ik denk ik ook fysio nemen.

Vanuit eigen ervaring werken zowel fysio, osteo, chiropractor, shiatsu en accupunctuur allemaal niet bij mezelf, dus van daaruit kan ik het niet aanbevelen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:07

Rindin schreef:
- Een fysio behandeld zeker wel de wervelkolom
- Fysio's kijken niet alleen naar de aangedane plek (als je die ervaring hebt, dan heb je
een slechte fysio getroffen := )

Ik weet niet precies hoe dat zit met dierfysio's, maar bij de humane fysio is dat eigenlijk wel mijn ervaring. Niet dat dat perse slecht is trouwens.
Toen ik een knieblessure had, behandelde de fysio de knie en de omliggende structuren van de knie. Daarnaast deed zij het oefen schema. De eerste fysio deed helemaal niets verder. De tweede stuurde me gelijk door naar de manueel (wat het meeste effect op de knie heeft gehad :D) en deed zelf dus ook niets aan de rug.

Ik ben zelf chiropractie gaan doen, omdat ik bij andere behandelaren de beste ervaring had met de combinatie dierenarts & chiropractor.