Bewegende knieschijf tijdens lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samanthaaxx

Bewegende knieschijf tijdens lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 18:03

Hallo bokkers,

Eerlijk gezegd ben ik best nerveus om dit berichtje op bokt te plaatsen. Dus houd het alsjeblieft lief en leerzaam voor me. Ik heb het al moeilijk zat met het feit dat mijn paard niet goed loopt.

Oke... nu mijn verhaal.

Vandaag was ik mijn paardje Promise aan het longeren. Wat ik tijdens het longeren doe is puur observeren van haar lopen, bewegingen, enzovoort. Vandaag lette ik eens extra goed op haar spieren. Hoe deze gevormd waren en hoe ze nou eigenlijk in elkaar steekt.
Rechtsom zag ik bij haar bil een mooie streep van haar (achter)knieschijf naar boven lopen wanneer ze haar been naar voren zette, keurig vond ik. Toen ik haar linksom liet lopen zag ik deze streep niet, vreemd!!
Toen ben ik aan het nadenken gegaan en zette ik een aantal dingen op een rijtje:
- Linksom was altijd haar makkelijke kant en dit sloeg ineens om, rechtsom werd ineens haar makkelijke kant.
- Galop was altijd één racepartij en controle was ver te zoeken.
- Longeren met hulpmiddel ging goed, behalve in galop, vooral linksom zette ze zichzelf totaal vast en ging op een gegeven moment zelfs niet meer in galop (vandaag).

Redenen genoeg voor mij om me serieus zorgen te maken. Vandaag was er toevallig een DA op stal toen ik dat van die 'missende' spier zag. Ik heb hem laten kijken naar Promise en hij zei het volgende:

"Haar knieschijf beweegt wanneer ze loopt, deze hoort op zijn plek gehouden te worden door de spier die ik dus aan de linkerkant niet zag zitten. Dit is beide kanten op, dus ook rechtsom mist ze die spier voor een groot deel. Ook zit er vocht bij haar knieschijf wat er niet hoort. Advies is voor de kar beleren en veel cavaletti's lopen en oefeningen die de achterhand nog meer trainen en veel rechte stukken laten lopen en vooral NIET longeren op (kleine) volte, enkel een hele grote volte mag ze lopen, maar niet longeren. "

Zo... en doe het daar maar mee....

Maar dan moet je verder.. Geen ervaring met mennen, momenteel geen goede pad voor onder mijn boomloze zadel om mee te rijden, longeerbak is 15 m en dus veel te klein voor haar op dit moment, strenge regels voor in de rijbak, enzovoort.

Dubbele lange lijnen kent ze, doet ze super. Het tuig van de kar kent ze, doet ze goed. Alleen voor de kar is ze wat wiebelig en onzeker, staat ze de hele tijd stil of loopt ze opzij (wat natuurlijk niet kan met een kar achter d'r billen). Daarnaast zit ze érg hoog in het bloed, fel karaktertje heeft ze. (dit doet ze ook wanneer ik met haar aan de hand buiten het erf loop)

Wat zijn dan dingen die ik wél kan doen? Weten jullie een aantal oefeningen? En hoe kan ik haar nu goed beleren voor de kar?

Liefs, Samantha