bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anri

bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 16:00

Sinds kort wil mijn paard het bit niet meer aannemen. Voor de rest is zij heel gewillig. Ik denk dat er iets mis is met haar tanden. Zij heeft nog nooit een tandarts op bezoek gehad... Zij is nog altijd eigendom van de manege-uitbater en die heeft daar nooit naar omgezien (ik heb een half pension). Binnenkort komt er een tandarts en ik ga haar tanden laten onderzoeken. Zij is nu achttien, dus het kan heel goed zijn dat er iets mis is met haar tanden.
Iemand hier ervaring mee?
Kan het ook een andere oorzaak hebben?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:02

Als het paard nog nooit een TA heeft gezien dan zou ik bijna 100% zeker weten dat daar het probleem ligt...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:55

Een 18 jarige merrie die nog nooit een TA gezien heeft, zal zeker wel de nodige haken enz. hebben...
Ik denk dat hier inderdaad wel een oorzaak van het weigeren van een bit kan liggen.

SweetUnicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:07

Dit zal er inderdaad aanliggen dat ze nog nooit naar de tandarts is geweest, ze reageert dan waarschijnlijk zo omdat ze pijn heeft.

Anri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 08:39

bedankt! De tandarts komt speciaal voor haar zo gauw hij kan, samen met een dierenartswant zij moet ook verdoofd worden, is volbloed. Hopelijk gaat alles goed.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 17:59

Ik ben van mening dat je een paard altijd moet verdoven om het gebit goed te kunnen behandelen. Fijn dat er binnenkort naar gekeken wordt. Ik ben benieuwd... Laat je weten wat de bevindingen van de TA zijn?

Anri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 12:36

Hoi! is goed gegaan met tandarts. Zag er eerst niet naar uit: hij had geen dierenarts meegebracht zoals beloofd. Heeft dus eerst een half uurtje moeten vechten met mijn volbloedje. Dan dierenarts gebeld, en toen ging de klem er zo in. Bleek een van de voorste tanden los te zitten, was ook afgebroken,hij heeft die eruit gehaald. Dan de uitsteeksels afgevijld. En dan moest ik nog bij haar blijven tot ze weer bijkwam, een dik half uur.
Dus als ze het bit niet aannam kwam dat natuurlijk door die loszittende voortand.
Nu een vraagje: afgebroken tand: had dus op iets hard gebeten. Kan dat de liksteen zijn die los in de voerbak lag (eerst niet, ik hing hem altijd op, maar de bazen daar zegden mij dat de houten muur leed onder het zout...)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:50

Kan ook door ouderdom komen. Dan kan het gebit zwakker worden. Goed hoor, dat je je paard hebt laten behandelen!
Fijn zo'n stalbaas. Vindt zijn houten deur belangrijker dan de gezondheid van zijn paarden. ;( -O-

Anri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 18:50

Hallo!
Nu ben ik de moed toch wel een beetje kwijt hoor!
Sinds de tandarts met mijn paard bezig geweest is wil zij helemaal het bit niet meer aannemen; tevoren ging het moeilijk (losse tand), nu helemaal niet meer (tandarts had beloofd dierenarts mee te brengen, heeft dat niet gedaan en probeerde zonder verdoving de klem in haar mond te doen, maar daar wou mijn volbloed niet van weten; werd soort gevecht, en nu is zij bang als iemand bij haar mond komt). Alleen de manege-uitbater kan het nog, moet die dus iedere keer vragen of bellen, en als ie er niet is, geen les of wandeling.
Dus ik ben behoorlijk down. Is er niet iets dat helpt, bijvoorbeeld een lekkere pasta die je op het bit doet zodat ze het aanneemt, ik verzin maar wat, ben ten einde raad... ;(

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:02

Appelmoes hielp bij een paard bij mij op stal goed, nou was dat niet een heel extreem geval hoor dus geen idee of het bij jouw ook helpt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:05

Heb je ook al eens naar het bit gekeken? Geen rare uitsteksels of scherpe randjes? Hangt het bit wel goed, niet te hoog of juist te laag? Heeft ze open mondhoeken? De tandarts nog iets gezegd over het bit? Past het hoofdstel verder overal, geen klemmende frontriem?

In principe raden ze altijd een week geen bit in aan na een behandeling, je zit vandaag op 6 dagen, misschien toch te snel gewild? Zeker als er veel moet gebeuren kan het vervelend voelen erna.

Als het in principe verder allemaal oke is, kan je of bitloos gaan rijden voor een tijdje en rustig aan je paard het bit weer leren accepteren. Je kan er wat appelstroop op smeren, of met een snoepje geven. Ken je de trucjes om de mond te openen? Als ze dan het bit aan neemt kan je dan direct iets lekkers geven zodat ze het koppelt aan een fijne beloning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:07

Is er toevallig een ontsteking bij gekomen?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:12

Als ze pas behandeld is zou ik haar zowiezo niet direkt weer een bit indoen en gaan rijden.
heb een weekje geduld. En dan rustig blijven met het bit indoen. Geef tegelijk met het bit een paar kleine brokjes. Misschien helpt dat. En anders veel geduld en belonen daarna als er ook maar iets goed gaat.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:12

Als het een heel gevecht was met de klem indoen, heeft hij dan niet meer kwaad gedaan dan goed? Hier op stal zijn de meeste tandartsen dierenarts en worden (bijna?) allemaal verdoofd.
Misschien dat er iets verrekt is in haar kaak?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:05

Bit in de honing dopen en paar keer in en uit doen

Anri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 09:04

RianneH schreef:
Heb je ook al eens naar het bit gekeken? Geen rare uitsteksels of scherpe randjes? Hangt het bit wel goed, niet te hoog of juist te laag? Heeft ze open mondhoeken? De tandarts nog iets gezegd over het bit? Past het hoofdstel verder overal, geen klemmende frontriem?

In principe raden ze altijd een week geen bit in aan na een behandeling, je zit vandaag op 6 dagen, misschien toch te snel gewild? Zeker als er veel moet gebeuren kan het vervelend voelen erna.

Als het in principe verder allemaal oke is, kan je of bitloos gaan rijden voor een tijdje en rustig aan je paard het bit weer leren accepteren. Je kan er wat appelstroop op smeren, of met een snoepje geven. Ken je de trucjes om de mond te openen? Als ze dan het bit aan neemt kan je dan direct iets lekkers geven zodat ze het koppelt aan een fijne beloning.

Bedankt voor die uitgebreide uitleg!
Er zijn geen problemen met het bit, ze nam het tot aan de behandeling heel goed aan: ik kwam met het bit, ze boog haar hoofd en opende haar mond: nog makkelijker kon niet. Dus dat is het niet.
Dat je best een week wacht, wist ik niet. Geeft hoop! :)
Stroop of zo is een idee, altijd het proberen waard.
Welke trucjes om de mond te openen bedoel je? maar ze doet haar hoofd altijd omhoog, dan kun je sowieso niet bij de mond... |(

Anri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 09:07

dingogirl schreef:
Als ze pas behandeld is zou ik haar zowiezo niet direkt weer een bit indoen en gaan rijden.
heb een weekje geduld. En dan rustig blijven met het bit indoen. Geef tegelijk met het bit een paar kleine brokjes. Misschien helpt dat. En anders veel geduld en belonen daarna als er ook maar iets goed gaat.

O.K., dat zei Rianne ook al. Zal dus wat geduld hebben; Begrijp nu dat het normaal is dat ze de eerste week het bit niet wil.

Anri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 09:10

ierusju schreef:
Als het een heel gevecht was met de klem indoen, heeft hij dan niet meer kwaad gedaan dan goed? Hier op stal zijn de meeste tandartsen dierenarts en worden (bijna?) allemaal verdoofd.

Ja, helemaal akkoord! Dat was een stommerik: eerst belooft hij een dierenarts mee te brengen, als ik hem zeg dat het een volbloed is en gevoelig, en dan staat hij daar zonder dierenarts. Leugenaar! En hij heeft die klem er niet in gekregen, heeft dan toch een dierenarts moeten bellen. Ik denk dus dat hij idd meer kwaad dan goed gedaan heeft. Maar wij hebben al beslist om volgend jaar en andere tandarts te vragen (ik en de mevrouw met het andere half pension).

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:11

Halster om doen, halstertouw kort binden en dan bit in doen.

Vaak leren paarden zichzelf ook wel trucjes aan, als iets eens gewerkt heeft proberen ze het nog eens. Als ze het bit aanneemt lekker belonen met een suikeeklontje ofzo :).

Verder zou ik zeker een weekje geen bit in doen als er zo is huisgehouden.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:21

Ik heb een paard gekent dat ook het bit weigerde hij is helemaal na gekeken en kwamen er achter dat hij last van z'n voor knieen had en is ingeslapen.
Dus ik zou als ik jou was het paard helemaal laten na kijken het probleem kan erger zijn dan veel mensen denken.

Anri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 18:51

Amaranth7 schreef:
Halster om doen, halstertouw kort binden en dan bit in doen.

Vaak leren paarden zichzelf ook wel trucjes aan, als iets eens gewerkt heeft proberen ze het nog eens. Als ze het bit aanneemt lekker belonen met een suikeeklontje ofzo :).

Verder zou ik zeker een weekje geen bit in doen als er zo is huisgehouden.

Dat met het halster en touw lukt in nog geen duizend jaar! Zij mag nooit vastgebonden staan, dan rukt zij zich in paniek los. Absoluut onmogelijk.
Met de rest ben ik wel akkoord!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:05

Anri schreef:
ierusju schreef:

Ja, helemaal akkoord! Dat was een stommerik: eerst belooft hij een dierenarts mee te brengen, als ik hem zeg dat het een volbloed is en gevoelig, en dan staat hij daar zonder dierenarts. Leugenaar! En hij heeft die klem er niet in gekregen, heeft dan toch een dierenarts moeten bellen. Ik denk dus dat hij idd meer kwaad dan goed gedaan heeft. Maar wij hebben al beslist om volgend jaar en andere tandarts te vragen (ik en de mevrouw met het andere half pension).

Ik zou persoonlijk voorkeur hebben aan iemand die zelf mag verdoven (dus een dierenarts). Niet alleen omdat ik het vertrouwder vind, maar ook omdat je maar het loon van één iemand hoeft te betalen, niet twee.

Ik kan me best voorstellen dat je paard een naar gevoel heeft gehad bij het bit de laatste tijd. Dat de pijn nu weg is betekent niet dat het nare gevoel weg is. Als je van de tandarts weer mag rijden, dan zou ik gewoon heel rustig opbouwen. Zeker ook lekker de tijd nemen om het bit in te doen. Eventueel wat lekkers op het bit doen, maar vooral ook veel belonen als ze het bit aanneemt. De aanhouder wint.

Wel goed dat je toch heel snel dacht aan de tandarts :)