Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
RianneH schreef:Heb je ook al eens naar het bit gekeken? Geen rare uitsteksels of scherpe randjes? Hangt het bit wel goed, niet te hoog of juist te laag? Heeft ze open mondhoeken? De tandarts nog iets gezegd over het bit? Past het hoofdstel verder overal, geen klemmende frontriem?
In principe raden ze altijd een week geen bit in aan na een behandeling, je zit vandaag op 6 dagen, misschien toch te snel gewild? Zeker als er veel moet gebeuren kan het vervelend voelen erna.
Als het in principe verder allemaal oke is, kan je of bitloos gaan rijden voor een tijdje en rustig aan je paard het bit weer leren accepteren. Je kan er wat appelstroop op smeren, of met een snoepje geven. Ken je de trucjes om de mond te openen? Als ze dan het bit aan neemt kan je dan direct iets lekkers geven zodat ze het koppelt aan een fijne beloning.
dingogirl schreef:Als ze pas behandeld is zou ik haar zowiezo niet direkt weer een bit indoen en gaan rijden.
heb een weekje geduld. En dan rustig blijven met het bit indoen. Geef tegelijk met het bit een paar kleine brokjes. Misschien helpt dat. En anders veel geduld en belonen daarna als er ook maar iets goed gaat.
ierusju schreef:Als het een heel gevecht was met de klem indoen, heeft hij dan niet meer kwaad gedaan dan goed? Hier op stal zijn de meeste tandartsen dierenarts en worden (bijna?) allemaal verdoofd.
Misschien dat er iets verrekt is in haar kaak?
.Amaranth7 schreef:Halster om doen, halstertouw kort binden en dan bit in doen.
Vaak leren paarden zichzelf ook wel trucjes aan, als iets eens gewerkt heeft proberen ze het nog eens. Als ze het bit aanneemt lekker belonen met een suikeeklontje ofzo.
Verder zou ik zeker een weekje geen bit in doen als er zo is huisgehouden.
Anri schreef:ierusju schreef:Als het een heel gevecht was met de klem indoen, heeft hij dan niet meer kwaad gedaan dan goed? Hier op stal zijn de meeste tandartsen dierenarts en worden (bijna?) allemaal verdoofd.
Misschien dat er iets verrekt is in haar kaak?
Ja, helemaal akkoord! Dat was een stommerik: eerst belooft hij een dierenarts mee te brengen, als ik hem zeg dat het een volbloed is en gevoelig, en dan staat hij daar zonder dierenarts. Leugenaar! En hij heeft die klem er niet in gekregen, heeft dan toch een dierenarts moeten bellen. Ik denk dus dat hij idd meer kwaad dan goed gedaan heeft. Maar wij hebben al beslist om volgend jaar en andere tandarts te vragen (ik en de mevrouw met het andere half pension).