Mijn 17 jarige merrie heeft een blessure aan de peesaanhechting net onder het spronggewricht linksachter. Er zat een heel klein scheurtje in de pees en de aanhechting aan het bot was geïrriteerd/onregelmatig. Inmiddels zijn we 7 weken verder en is het vocht en het scheurtje volledig verdwenen maar aanhechting is nog steeds onregelmatig (wel minder als het dat het was). Volgens mijn dierenarts blijven dit soort blessures lastig omdat ze toch vaak voortkomen uit een verkeerde stand. Nu heeft deze merrie al een heel leven van blessures achter zich dus is het niet zo heel gek dat ze een keer last gaat krijgen van haar 'aparte' stand en het nodige compenseren. Veel rust en zo min mogelijk onverwachte bewegingen en afwachten is voorlopig het advies.
Nu vraag ik mij af of er misschien mensen zijn die ervaringen hebben met soortgelijke blessures? Wat hebben jullie eraan gedaan? Is het goedgekomen? Zijn er supplementen om het te ondersteunen? Ik heb me al suf gezocht op internet maar het lukt me niet om er iets zinnigs over te vinden.
Bedankt alvast!
Suzanne F.
Geplaatst: 05-02-15 07:28
Poeh zeker op die leeftijd zal het een heel moeilijk verhaal worden. Voor de sport is het denk ik een kansloos verhaal, zeker door de verkeerde stand en een verleden vol blessures.
In de sport loopt ze al jaren niet meer, alleen nog bosritjes. Ik heb er ergens ook een zwaar hoofd in dat het nog goed komt en als dat al gebeurd hoe snel is het dan weer terug?!
Mijn ruin heeft twee jaar geleden een peesblessure bij de aanhechting achter gehad. In zijn geval was het irritatie bij de sprong en de kogel (of tenminste, we begonnen met irritatie onderin en halverwege was er irritatie bij de sprong bijgekomen door een paar gekke uitspattingen). Wij zijn toen in totaal een jaar bezig geweest met stappen, shockwave, icevibes en MSM supplement, maar hij is compleet hersteld. Nu is hij wel een stuk jonger (toen 8) en kwam het bij hem niet door een verkeerde stand. De DA zei wel dat het inderdaad lastige blessures zijn omdat ze zo tergend langzaam genezen.
Neem is contact op met Jet hier van Bokt. Zij heeft heel veel ervaring met haar vorige paard met peesblessures. Ook heeft zij diverse dingen uitgeprobeerd.
mentjuh
Geplaatst: 13-02-15 17:38
1 van mijn paarden heeft dat ook gehad, maar dan voor. Hij is behandeld door middel van een stamceltransplantatie. Ze filteren het bloed (wat ze eerst afnemen van je paard) om de witte bloedlichaampjes eruit te halen en dat spuiten ze terug op de plaats van de blessure. Mijn paard heeft hierdoor ook geen littekenweefsel op de pees en de aanhechting. Hij had een flinke bessure zowel aan de pees als de aanhechting, nu heeft hij eigenlijk geen beperkingen en mag alles weer. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik de training pas echt ben gaan op pakken na een jaar (eigen keuze) maar na 3 maanden zat ik er al wel weer op voor licht werk. Ik weet niet precies meer wat de rust periode was. Ik dacht 2 weken box en 6-8 weken wei (eigenlijk langer box maar dit paard was gewend 24-7 buiten te staan en was niet rustig in de box) Daarna controle en op de controle was alles al goed genezen (meestal duurt het wel langer volgens mij..) Ik kreeg van te voren wel te horen dat de aanhechting een risico is en hij niet met 100% zekerheid kon zeggen of het helemaal zou helen maar we hebben geluk gehad. paard was 11 toen hij behandeld werd. Dit is trouwens uitgevoerd door een belgische arts en zelfs op locatie.
Als je vragen hebt omrent behandeling of arts mag je me natuurlijk bpen
Wat zegt de dierenarts over rechtuit stappen op het harde? Bij dergelijke problemen is dit vaak de beste oplossing, ook na herstel dagelijks blijven (uit)stappen op het harde, dit om de boel goed doorbloed te houden
galopsprong
Geplaatst: 14-02-15 19:45
Mijn paard is 18 een ook een verleden met meerdere peesblessures en spat. Heeft bij beide achterbenen aanhechting van de pezen blessures ''gehad''. na 1,5 jaar kan ik nu zeggen dat hij weer goed loopt. Heeft meerde terug vallen gehad. Ik had van de zomer al bijna de beslissing gemaakt om hem in te laten slapen, omdat hij zo slecht was. DA wilde hem nog een kans geven, en wonder boven wonder loopt hij nu weer goed. Springt met 4 benen in de lucht en crost rond. Blessures zullen volgens de DA wel chronische blijven, omdat het er al zo lang zit... als je hem nu ziet lopen zou je het niet zeggen. Maar 2 maanden terug op de scan zag je het nog wel duidelijk. Ik rij nu 3 keer per week, ben langzaam aan het opbouwen. Maar wel alleen nog recreatief en alles heel voorzichtig geen belastende dingen meer.
De angst blijft er wel zitten dat het zo weer opeens foutenboel kan zijn... hoop dat ik nog een aantal jaar van hem kan genieten.
Osteopaat heeft heel erg veel goed gedaan en erg goed geholpen. https://www.dierapotheker.nl/product/41 ... wwod7ZUA5w Dit heb ik ook een periode gegeven, daar had mijn dierenarts goede ervaringen mee. In die periode zijn de pezen wel vooruit gegaan, maar of het echt geholpen heeft, geen idee.
Mijn paardje heeft het ook gehad, hij was toen15, hij had het bij de aanhechting sprong en aanhechting kogel. In totaal zijn wij 2 jaar bezig geweest, eerste jaar rust en aan de hand stappen, 2e jaar langzaam opbouwen. Het nooit meer helemaal goed gekomen, ik doe niet veel meer met hem, kijk wat hij kan en ga niet verder, hij word dit jaar 22.
Misschien moet je een keer met je paard naar een paardenfysiotherapeut gaan die een aquatrainer heeft, dat schijnt heel goed te zijn voor veel soorten blessures, ik heb zelf gelukkig geen ervaring met je probleem, maar ik hoop dat deze informatie je verder heeft geholpen?...
Mijn paard heeft het 3x gehad,1x bij de sprong en 2x bij de kogel(aan hetzelfde been)laatste keer was in 2013. de eerste keer was ik 4 maanden bezig en de laatste keer 6 weken.Is wel alle keren ingespoten in het gewricht en heeft verder geen andere behandeling gehad.Hij is nu 15.
Zo wat een reacties ineens, dat had ik niet meer gedacht. Bedankt!
@ Tess22: Volgens mij is het niet ontstoken geweest maar ik voer haar ook al een tijdje trias omega olie bij samen met glucosamine complex voor haar opstartprobleempjes.
@ mentjuh: Ik ken die behandeling idd. Paard van een vriendin van mij heeft die behandeling ook gehad en sloeg zeer goed aan. Helaas is het redelijke prijzig en zit mijn paard niet in de verzekering dus hebben we besloten het maar zo te proberen.
@ CM_: Dat is ook het advies van de DA. Zo veel mogelijk rechtuit op het harde. Omdat dat niet altijd haalbaar is doe ik haar nu ook in de molen.
@ Isamack_x: Een jaar of 7 geleden heeft ze voor een andere blessure al een tijdje in de aquatrainer gestaan. En sinds die tijd ook onder behandeling gebleven van fysiotherapeuten en heb ik zelf ook handigheidjes gekregen om met haar beperkingen om te gaan. Dat is ook een hele tijd (op wat terugvallen na) goedgegaan.