Paard kan niet goed over kuil

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

thillie

Paard kan niet goed over kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 13:03

Mijn 4 jarige quarter merrie kan niet goed over kuil vaak is het mooi droog spul en dan is het goed maar zodra er 1 keer vet kuil word gevoerd is ze gelijk in de diarree. Op vorige stallen kreeg ze altijd hooi en dat ging goed maar op de huidige stal hebben ze geen hooi vaak is het kuil zo droog dat het net hooi is maar dus niet altijd. zijn er supplementen of meusli/brok die ik kan voeren zodat het beter word? Probiotica heb ik geprobeerd maar helpt niet voldoende.
Raak er een beetje moedeloos van.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Paard kan niet goed over kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:11

Het probleem is de kuil, dat ga je niet oplossen via een andere weg. Heb je geen mogelijkheid om zelf hooi te geven? Lijkt mij de enige juiste oplossing hierbij. Is ook niet gek dat het gebeurd, kuil is koeienvoer en geen paardenvoer...

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 13:18

Nou ik heb er wel over zitten te denken maar dat is een heel gedoe dan moet ik het zelf aanschaffen en ook zelf voeren en ik kan niet 4 keer per dag naar stal om het te geven. Vaak is het wel heel mooi droog kuil hoor dus geen koeien kuil. Ik dacht als ik het met bv een supplement of zemelen of iets op kan lossen dan hoef ik zelf niet aan te schaffen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:25

@thillie: als de maag van je paard er niet tegen kan, dan gaat dat ook niet gebeuren. Daar helpt geen middeltje tegen en wordt vaak van kwaad tot erger.
Als je pensionstal je nu niet tegemoet wil komen door hooi te voeren blijven er 2 dingen over: andere stal zoeken of zelf kopen (+ vermindering van stalprijs ;) )
Als je een paar grote fijnmazige netten aan schaft kun je meer in één keer voeren en doet ze er langer mee.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 00:50

Ik sta pas net sinds 1 januari op deze stal. Maar ben al in onderhandeling om bij iemand hooi te kopen en zal van de week in onderhandeling met de staleigenaar hij was afgelopen week weg dus zal hem vd week aan de mouw trekken. Ik heb al een aantal slowfeeders want daar heb ik een tijdje mee gevoerd.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 01:01

Nou er wordt tegenwoordig op heel veel plekken kuil gevoerd, zelfs op de kliniek waar mijn paard stond hadden ze enkel kuil, en geen hooi. En laat dat nou net een plek zijn waar verzorging onwijs van belang is. Denk dat kuil inmiddels wel algemeen geaccepteerd paardenvoer is hoor, en 9/10 paarden kunnen het prima hebben.

En vermindering van de stalprijs?! WTF? Als jij ergens op stal komt dan is dat omdat het stalbeleid daar schijnbaar zo is dat jij en jouw paard daar passen. Is dat niet het geval, dan pas je je aan of zoek je iets anders. Beetje de regels gaan verbouwen... Zou tof zijn van de staleigenaren als ze je tegemoet komen in het voeren van het hooi maar vermindering van het stalgeld lijkt me echt van de zotte.

Er bestaat wel degelijk een balancer voor paarden als deze:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 2119/45093

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 01:01

Als jii denetten hooi klaar legt willen hun ze dan niet geven ? Hoefjij erniet extra voor na stal.. en misschien helpt stro bij voeren ook wel bij jou...doen wij ook als de baal temooi is...

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 01:04

Ik ken het probleem van pensionstal zonder hooi, met soms wisselende kwaliteit kuilgras. Heel vervelend als je paard er gevoelig voor is.
Wat je kan proberen, als hooi regelen niet mogelijk is/niet mag, is: 'moeder aarde' van BioRon (even googlen, dan vindt je de goede website wel). Succes ermee!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 01:26

Caily schreef:
Nou er wordt tegenwoordig op heel veel plekken kuil gevoerd, zelfs op de kliniek waar mijn paard stond hadden ze enkel kuil, en geen hooi. En laat dat nou net een plek zijn waar verzorging onwijs van belang is. Denk dat kuil inmiddels wel algemeen geaccepteerd paardenvoer is hoor, en 9/10 paarden kunnen het prima hebben.

En vermindering van de stalprijs?! WTF? Als jij ergens op stal komt dan is dat omdat het stalbeleid daar schijnbaar zo is dat jij en jouw paard daar passen. Is dat niet het geval, dan pas je je aan of zoek je iets anders. Beetje de regels gaan verbouwen... Zou tof zijn van de staleigenaren als ze je tegemoet komen in het voeren van het hooi maar vermindering van het stalgeld lijkt me echt van de zotte.

Er bestaat wel degelijk een balancer voor paarden als deze:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 2119/45093

Dat is een soort klei, werkt inderdaad goed, maar als je echt langdurig/permanent aan dat soort middelen moet kan je beter hier een zak impactpoeder bestellen : http://www.dekoolstofkring.nl/ Ook klei met zo'n functie, eigenlijk voor koeien, maar ook veilig voor paarden. 100gram/dag en die zak is 25kg. zelfs met btw en 25 euro verzenden ben je nog maar iets van 1/5e kwijt van wat je voor naf betaald per maand.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 01:32

Bedankt. Ja het is een heel gedonder mocht ik met netten ga voeren nu wil hij ze er nog wel in hangen omdat mijn paard nog een paar weken boxrust moet. Maar als ze straks weer beter is doet hij dat niet dus ik was al aan het zoeken voor zo'n voerkast waar een timer op zit. Maar als die middelen van jullie helpen zou dat natuurlijk beter zijn. Kost minder geld en in de zomer hoeft ze het niet omdat ze er dan geen last van heeft.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 01:52

Ik heb een paard nu met precies het zelfde probleem. Naf heb ik geprobeerd,was geen succes. Dus hier een grote stip. Hopelijk meer goede tips.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:30

Caily schreef:

Ik ben een tijdje terug in Utrecht geweest en zag daar ook een grote baal hooi staan met een kwaliteit die ik ECHT NIET aan mijn paarden zou voeren; de schimmel zat er aan alle kanten doorheen !!
En het rook zo zuur als maar kan, kompleet bruin van kleur ook.
Ik vond dit een regelrechte afknapper op de overigens verder goed georganiseerde dag.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:47

Ik was in Emmeloord. Maar wat wordt hier verstaan onder hooi, en wat onder kuil? Officieel (en bij mij) is wat IN plastic zit kuil, en alles ZONDER plastic is hooi (op ingekuild op de plaat na, maar dat voert nagenoeg niemand aan paarden). Ik heb een merrie met gebitsproblemen (= diastase) een die moet dus echt hooi-hooi hebben. Al heb ik kuil staan (= in plastic) wat net zo droog is als hooi en erg goed ruikt, niet zuur of nat is, dan nog mag zij het niet hebben.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:54

Evt een groot hooinet volproppen met hooi en haar voerbak ook volproppen met grasmix. Dan heeft ze altijd eten.. Je hebt ook voerbakken voor balen compact gras. Paarden die ik ken die aan de diaree gingen van kuil, konden dit wel goed verdragen

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:59

Mijn paard heeft dit ook. Ik ben overgestapt op hooi maar daardoor zijn mijn stalkosten wel fiks omhoog gegaan per maand. Tevens moet ik het zelf halen en kan ik maar een beperkte voorraad kwijt (voor ongeveer een maand).

Dit is één van de redenen dat ik nu naar een andere stal ga.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:02

Om deze baal zat geen plastic (meer), maar aan de geur zou je zeggen dat het kuil geweest moet zijn. Anders was het wel een hele slechte partij hooi geweest.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:08

geen plastic of geen plastic meer? Als je hooi slecht ruikt moet je het niet voeren, dat kan behoorlijk giftig zijn. Bij kuil vind femenatie plaats waardoor er een nare lucht kan ontstaan (en de kans op schimmel groter is :o )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:13

Er zag geen plastic om, maar het rook en zag er uit als kuil.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:18

Dan heb je te maken met gewoon echt koeienkuil wat gemaakt is alsof het op de plaat ging maar ipv daarvan op rol is gedaan... Dát zou ik dus nooit aan mn paarden voeren, lag dat echt in Utrecht? :n Emmeloord heb ik verder geen klachten over hoor, was slechts een vermelding om aan te tonen dat het wel "erkend" paardenvoer is. Het was enkel voor mijn merrie even wat lastig.

Ik voer hier ook kuil (wel de goede paarden-kwaliteit dus), helemaal voor oudjes en jonkies die veel energie nodig hebben in de winter met 24/7 buiten is dat naar mijn inziens passender dan hooi, denk dat ik ze dan snel te schraal zou hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:21

Het was geen rol, maar zo'n heel groot 'blok' hooi. Ik denk wel 2x1x1 meter, met metalen spanbanden er nog om. Er stond ook nog een restant 'open' wat in gebruik was, dat was niet veel beter.
Dit was idd in Utrecht

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:25

Rol of baal maakt voor de kwaliteit niet zoveel uit. Vind dat wel erg hoor, persoonlijk verwacht ik zeker op een kliniek toch wel de beste zorg (=goed voer) voor mijn paard. Maar ze zullen wel weten wat ze doen daar neem ik aan :) (Na Emmeloord weet ik, als zoiets nog eens gebeurd neem ik baaltje hooi van thuis mee)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:32

Nou, ik neem dat dus niet zondermeer aan, ik vind dat gewoon niet kunnen.
Ze hebben toen mijn veulen ernstig ziek was hem heel netjes en snel weer opgelapt, maar dit viel me zwaar tegen.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:38

Ken het probleem! Zelf hooi kopen was voor mij de enige optie. Als je iets blijft voeren waar hij zo slecht tegen kan is kans op problemen enorm! Paard buigt niet voor je been, achterbenen worden stijf en uiteindelijk grote kans op maagzweren. Ik zeg dus ook of netten vullen, indien de baal goed is een mooie voorraad opbouwen en de rest zelf kopen, of een andere stal. De kliniek is duurder en poedertjes etc ook.
Sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:47

Hier ook een paard dat echt niet tegen kuil kan. Hoe droog het ook is.....

Mijn ervaring met klinieken is, dat ook deze kiezen voor het meest praktische en dat is toch vaak voordroog (van goede kwaliteit), dit kan je veel makkelijker opslaan en de meeste paarden kunnen er gewoon goed tegen.

Verder is er ook hooi veel verschil qua voeding. Het is niet per definitie zo dat kuil rijker is dan hooi. Tenminste dat heb ik persoonlijk ervaren door beide te laten analyseren.

Als ik met mijn paard op pad ga neem ik altijd mijn eigen hooi mee. Soms lastig als ik voor een paar dagen wegga, maar ik heb zo'n hoes waar precies 1 hele baal in past, dus ik kan het redelijk vervoeren zonder dat mijn hele auto vol ligt met hooi.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 13:01

Caily schreef:
Dan heb je te maken met gewoon echt koeienkuil wat gemaakt is alsof het op de plaat ging maar ipv daarvan op rol is gedaan... Dát zou ik dus nooit aan mn paarden voeren, lag dat echt in Utrecht? :n Emmeloord heb ik verder geen klachten over hoor, was slechts een vermelding om aan te tonen dat het wel "erkend" paardenvoer is. Het was enkel voor mijn merrie even wat lastig.

Ik voer hier ook kuil (wel de goede paarden-kwaliteit dus), helemaal voor oudjes en jonkies die veel energie nodig hebben in de winter met 24/7 buiten is dat naar mijn inziens passender dan hooi, denk dat ik ze dan snel te schraal zou hebben.

Vreemd mijn merrie heeft daar 3 weken gestaan en toen voerden ze echt hooi.