Pavo Nerv control? Of toch wat anders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Pavo Nerv control? Of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 00:42

Omdat ik op t moment t even niet meer weet stel ik hier maar mijn vraag

Zo'n 3kwart jaar geleden is mijn pony van iets geschrokken (geeeeen idee waarvan) en sindsdien is alles 'eng'
Onder t rijden uit zich dat vaak in op het allerlaatste moment vol in de ankers, hoofd in de lucht en zich vastzetten, soms onwijs loeren waardoor ik dr moeilijk kan rijden
Ik heb er al eens eerder een topic over geopend, maar nu open ik er weer 1
Het gaat wel steeds beter, ik kan haar na het 'enge' d'r snel weer bij hebben en dan gaat t ook echt top, maar het loeren blijft waardoor de training soms behoorlijk wordt beïnvloed, een gewone volte is er dan niet bij...
Negeren en haar er doorheen rijden heeft niet altijd zin. Het is ook niet zo dat ik ga denken oh dit vind ze eng maar dan ben ik aan t rijden en opeens vliegt t hoofd in de lucht of maken we opeens een grote bocht, terwijl we lekker aan het werk zijn
Op ander terrein heb ik nergens last van, of het is 1 of 2 keer eng en dan is het helemaal oke en kijkt ze niet. Daar waar eigenlijk alle paarden schrikken loopt zij onverstoorbaar verder.
Nu wil ik eigenlijk een tijdje kijken of het thuis ook op te lossen is door iets van pavo nerv control te gaan geven of iets anders waardoor ze iets koeler in d'r koppie wordt. Ze kan soms ook snel van slag zijn
Buitenrijden is verder ook geen probleem (ja schapen en reeën die veroorzaken wel problemen maar verder niks aan de hand)
Maargoed dan thuis in de bak, de lol is er eigenlijk dan ook wel een beetje af (de dingen die zo goed gaan houden t wel leuk), maar ik wil ook eens verder komen. Wijken en alles ben ik mee bezig, maar zodra dr aan de andere kant van de bak dan weer zo'n paardetende kabouter zit is t helemaal mis. T uit zich soms ook gewoon in er vandoor gaan... Waardoor mij soms de angst om t hart slaat omdat ik tijd geleden snoeihard van een paard ben gelazerd (was niet omdat die schrok maar die vond het grappig een rodeoshow weg te geven) en ik bang ben dat ik er weer af lazer met weer zoveel pijn.

Maar gewoon om d'r wat koeler te krijgen wil ik d'r een tijdje iets geven, maar ik weet echt niet wat
Ik heb ook al wat gegoogeld maar lees zoveel verschillende dingen, dat ik t hier maar vraag.
Het is niet dat ze heel heftig is, maar gewoon dat ze wat koeler in d'r koppie wordt
Wie o wie heeft ervaringen met bepaalde dingen of kan mij iets aanraden?
Rijtechnisch heb ik vanalles al geprobeerd, maar t wil gewoon soms niet echt meer vandaar dat ik t tijdelijk zo wil oplossen
In het andere topic werd nog geopperd of ze geen lichamelijk probleem had, maar de fysio/masseur en tandarts zijn geweest. Verder vermoedde ik ook wormen bij haar dus heb ik een wormenkuur gegeven. Hierna heb ik 5 wormen gevonden in de mest (alles bij langs gegaan de volgende dag) en de dagen erna niets meer. Ze is wel weer een stuk beter te pas, binnenkort krijgt ze nog een andere wormenkuur met moxidectine (ze heeft 1 gehad met ivermectine en las dat moxidectine alle stadia van de wormen doodt)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 01:06

Ik zou wel eerst lichamelijke oorzaken uitsluiten. Als dit absoluut goed zit, zou ik zeker nerv control proberen.
Ik gebruik het nu bij 2 van mijn dieren. Eentje is een bijna 6 jarige merrie die mega sensitief is, en werkelijk elk uur dat je erop zit continue schrikt, versnelt, of dingen zoekt om van te schrikken. Echt heel irritant en erg moeilijk om mee te rijden. Ik ben meer bezig met controle krijgen dan eigenlijk te rijden vaak...
Haar heb ik sinds een maand of 2 op nerv control. En pffff maakte flink verschil!! Ze is nog steeds precies zichzelf qua karakter,maar tijdens het rijden is net dat scherpe kantje eraf zodat ik wel redelijk goed kan rijden zonder elke paar seconden een schrik reactie te krijgen.

Vorige week had ze 3 dagen geen nerv control gehad vanwege ziekte, damn... Toen ik er de dag erna weer opging was ze weer finaal de oude := gelukkig werkt het spul goed, dus na twee dagen was ze weer wat neutraler gelukkig.

Andere pony is een A pony die altijd hyper is tijdens het rijden. Hem voer ik sinds enkele dagen nerv control als test om ook bij hem de scherpe kantjes eraf te halen. Verwachting is eigenlijk dat ook dit wel gaat lukken.

Beide dieren krijgen trouwens verder totaal geen krachtvoer, alleen hooi, pulp en dus nerv control.

Houd er wel rekening mee dat veel paarden het niet lusten, ook niet de verbeterde formule. Beide paarden hier zijn vreetzakken van nature, maar lusten dit spul alleen gemengd met iets anders.
Ook is het in verhouding best duur ( 40 euro voor 3 kilo, ik voer in totaal 150 gram per dag voor 2 dieren).
Maar goed... Weer plezier hebben in het rijden en je paard is best wat waard ben ik al achter... ;)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Pavo Nerv control? Of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 01:24

VSW -> VS

schellingerh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 02:42

ik geef ipv pavo nerv control, MAG12 van stieffel(= een duits merk) dit is alleen magnesium met wat druivensuiker om het smakelijk te maken, mijn paard reageerde hier super op(ze kon vanuit het niets zo 3 a 4 meter op zij springen)daarna veel beter te controleren en naar de rust te rijden en het is een stuk goedkoper dan pavo.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 02:54

Hier wordt aan de niet "koele" Fries dit gegeven:
http://www.mayfair-ruitersport.nl/aanbi ... stress-mix

Frama anti stress. Meestal geven we een schep door wat brokken een half uur tot uur voor ze gaat rijden en dan is ze erg braaf, maar niet suf. Hoe ben je zelf als ruiter ts? Is ze bij andere anders onder het zadel?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 08:23

Anderen zet ik er niet op, heb er 1x iemand opgezet om uit te stappen en toen merkte ik aan pony dat ze zich erg aanspande
Voor ze stil (2jaar lang) kwam te staan is er een meisje heel ongelukkig vanaf gevallen, misschien heeft dat er ook mee te maken
Dat ze 2 jaar stil heeft gestaan, heeft er mee te maken dat ze geen ruiter voor haar hadden. Het was opstappen en wegrijden eigenlijk (na 1x gelongeerd te hebben), ga ik er nu na een week opzitten is het wel mis :P
Zelf kan ik me ook nog wel eens spannen (richting het enge zeg maar), maar dat is dan nadat ze is 'geschrokken', hier werk ik hard aan

Lichamelijk is ze oke

Ik zal ook eens naar de MAG12 kijken

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:50

Ik heb ook zo'n rillig paard.
Na zijn castratie een stuk onzekerder geworden tijdens het rijden.

De stal waar ik nu met hem staat heeft een enge hoek. Dat vindt hij niet alleen.
Mijn andere paard vindt dier hoek ook spannend en andere paarden zijn daar ook kijkerig.

Ik kan je niet vertellen hoeveel de enge hoek al veranderd is van constructie, dus telkens is het opnieuw bouwen.
Daarnaast heb ik nog eens koeien naast de piste met een nogal onvriendelijke stier bij.
Sommige dagen ging het behoorlijk. Als de koeien niet staarden en de enge hoek al een tijdje hetzelfde erbij lag.
Andere dagen was er geen doen aan en was afstappen en iets anders doen een betere optie.
En je zal het nooit anders zien of de enge hoek wordt telkens weer bevestigd dat die echt wel eng is. Of ze zijn achter de deur aan het werken, of de deur gaat plots open of er vliegt een vogel net onder onze neus vanuit die hoek, etc.

Uiteraard veroorzaakt dit alles stress bij mijn paard.
Stress veroorzaakt maagproblemen etc etc.
Sinds augustus voer ik hem graanloos en sinds begin november krijgt hij dagelijks een onderhoudsdosis van NAF Magic 5*.
Dit is echt een wereld van verschil. De enge hoek is veel minder eng geworden en hij is over het algemeen een pak minder stressy.
Dit product heeft ook effect op de maag, wat voor hem zeer goed uitkomt.
Ik vind het een aanrader.

Beukenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:07

Gewoon eens stoppen met brokken te geven. Enkel goed hooi en een zoutblok.
En zo nu en dan een wortel.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:28

Je zou ook kunnen denk aan Bach rescue en Valeriaan.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:13

Ik geef al jaren Nerv en ben hier erg tevreden over, eerste week dosering die op de verpakking staat daarna gaan verminderen tot je merkt dat het weer terug komt, dan iets meer dan de laatste dosering geven. Bij mij krijgt ze de helft en daar doet ze het goed op.
Daarnaast krijgt ze als voer Pianisimo, 2 x per dag ruim een halve schep en hooi...
Ik heb ook wel andere Mg varianten geprobeerd met weinig resultaat, voor die van mij werkt dit goed.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 17:46

Pianisimo heb ik inderdaad ook gebruikt bij een andere die echt 10x erger was dan die ik nu rij
Moet net even dat kleine scherpe er af hebben
En stoppen met brokken ga ik niet doen
Ze krijgt basisbrok en niks meer en niks minder
Ja hooi nog maar verder niks (een wortel na t rijden op na dan)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:51

Hier braaf de Nerv control gegeven aan mijn paard maar totaal geen effect echt helemaal niks! Zonde van het geld. Daarna overgestapt op pure magnesium wederom geen effect! Misschien heb ik een raar paard maar er kwam pas rust in toen hij weg ging van een drukke stal. Nu in the middle of nowhere heb ik een veel relaxter paard.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:55

Beukenoot schreef:

mijn idee. Krachtvoer is helemaal niet nodig. Onbeperkt goed ruwvoer is voldoende

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:01

max66 schreef:
Beukenoot schreef:

mijn idee. Krachtvoer is helemaal niet nodig. Onbeperkt goed ruwvoer is voldoende

Onbeperkt ruwvoer is dus niet voldoende. Bodem is o.a. arm aan magnesium en selenium, maar ook met vit. D, vit. E en zink komen paarden vaak in de knel. Dus een vitamine brokje erbij, naast wat jij zegt idd.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:36

ligt echt aan de kwaliteit van ruwvoer hoor. Welk land, wel/niet bemest etcetc. Zoutblok en af en toe wortel o.i.d doe ik ook (of een appeltje, keertje slobber en soms wat takken). ze komen dan echt niks tekort...

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:25

Heb jij je ruwvoer laten analyseren dan en zaten daar voldoende van alle voedingsstoffen in om te meten aan de behoefte van je paard? Zo nee, hoe weet je dan dat ze niets te kort komen?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:06

nee dat heb ik niet, maar ik weet van welk land het hooi komt (bij mijn eigen stal) en onder welke omstandigheden gemaaid, gedroogd en gewikkeld wordt. Het is "rijk" hooi van een "rijk" en goed bemest land. Er zitten dus veel voedingsstoffen in.

Daarnaast doet paard het er goed op, ziet er goed uit en is gezond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:37

Hoe lang is het geleden dat jij van dat paard afgevallen was die een rodeo show gaf?
En vanaf wanneer is jou paard zo schrikachtig?

Paarden nemen snel dingen van je over (onbewust), jij zegt dat je geen zin hebt om weer zo snoeihard van een paard te vallen, kan het niet zo zijn dat je paard dat gevoel van jou overneemt? Ook al probeer je bewust zelf ontspannen te rijden.

Heb zelf een periode gehad dat ik niet lekker in mijn vel zat en mijn hoofd er niet bij had met rijden, paard nam dit van mij over en ging in ene klieren en alles eng vinden, duurde bij mij even voordat ik die match maakte dat het aan mij lag ipv het paard.
Had haar al van alles bijgegeven, maar niks werkte.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 23:27

Dat vallen denk zon 3 jaar geleden
Nis rij ik nu een jaar en in mei is ze voor t eerst geschrokken

Ga er morgen even wat dieper op in met alles beantwoorden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:03

Kan het niet zo zijn dat toen je paard zo geschrokken was jij toch in je achterhoofd hebt, als ik maar niet weer zo naar val?
Doe maar een gok hoor.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:08

Ik gebruik Zenn. Ik geef het niet constand, maar voor een grote wedstrijd, als ik weet dat hij gaat stressen.