opeens vol bulten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fique

opeens vol bulten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 22:49

Gisteren kwam Charlie normaal van stal. Bijrijdster is gaan rijden. Hij was erg druk en op een gegeven moment hing ze naast hem en toen begon hij te spinnen, omdat hij het eng vond en ze viel er af. Hij was daar best van geschrokken. Daarna is ze wel weer verder gegaan.
Toen ze hem ging afzadelen had hij opeens een paar bultjes en dat werden er steeds meer in korte tijd. We dachten dus door de spanning.
Vandaag heeft hij dus nog steeds bultjes. Wel iets minder, maar ze zijn er nog.
Qua voer etc. is er niks veranderd.
Heeft iemand enig idee hoe het kan? Of zou het toch nog van de stres zijn?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:56

Een stalgenootje heeft deze symptomen ook gehad bij dr paard.
Die heeft zelfs de dierenarts er bij gehad maar ze hebben niets kunnen vinden, de gok was toen een reactie op een plant en of mus of wat dan ook.
Ze hebben zelfs nog een biopt genomen.

Edit het heeft iets van een week geduurd voor het meeste weg was getrokken.

fique

Re: opeens vol bulten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 23:02

Ja kijk t ook nog aan. De da kan denk ik toch niet veel doen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:04

Ziet eruit als allergische reactie op iets. Ga zomaar iets roepen - enting gehad? - deken gewassen of juist een nieuwe?-
Borstels gewassen?- glansspray?- iets in voer of ruwvoer veranderd - bodembedekking stal?
Dit is vaak zoeken naar iets wat veranderd is.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 23:06

Ik kan echt niks bedenken. Was ook nog dezelfde baal hooi. Vind het alleen raar dat het na het rijden begon

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:10

Lijkt me ook een allergische reactie. Heb hier een merrie gehad die dit had op de wei. Gebeld naar DA, en die zei: als het binnen paar uren niet beter is, kom ik een cortisonespuit geven. Hij is dan nog gekomen om in te spuiten, en het was heel snel (denk na paar uur) verdwenen. Paard heeft er nooit meer last van gehad.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 23:13

Ja lijkt t wel.. ik kijk morgen ff hoe het is. Hij heeft er tot nu toe geen jeuk van.. anders had ik wel meteen de da laten komen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:16

Misschien kan het toch wel van stress zijn. Ik weet van een Fries van een oud-stalgenoot. OP de trailer met zweetdeken stond garant voor bulten. Op de trailer zonder zweetdeken ging beter, de zweetdeken thuis op na het rijden gaf ook geen problemen.
Ze kwamen binnen een half uur opzetten en de meeste keren waren ze de volgende dag al weer een stuk minder en de dag daarna weer weg.
Toen ze er achter waren van de combinatie zweetdeken-trailer ging het beter, de trailer zelf gaf ook nog wel wat stress, dus er kwam nog wel wat opzetten, maar stukken minder.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:18

Zit echt overal he? Zelf iets van parfum /creme op en met poetsen overgebracht. Nieuwe snoepjes voor tijdens het rijden.?
Dit is altijd heel lastig, sterkte met zoeken je blijft dan toch vaak denken. Misschien ee n idee om een datum en vaste dingen vd dag op te schrijven. Als het dan ooit weer eens gebeurd kan je misschien wat dingen afstrepen. Beterschap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:21

Sint Jacobskruid is het eerste wat door mijn hoofd schiet!
Ik ken een paard dat dit had gegeten en ook dezelfde bulten over zijn lichaam kreeg.
Kan in het hooi hebben gezeten.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 23:23

Weet zeker dat dat niet in t hooi zit. Komt van eigen land

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:27

Die van ons heeft dit ook, maar nog erger. Ik ben geen veearts, dus of het hetzelfde is, durf ik niet te zeggen, maar.......

Bij de eerste keer heeft de veearts anti allergie gespoten. Hij had altijd een paar kleintjes, maar toen veel grote. Het was meteen weg.
Daarna kwamen er weer kleintjes, dus op hooi gezet. De kleine bultjes bleven wel.

De 2e keer dat het zo erg was, meteen weer gespoten. Na 3 dagen was het terug en kreeg hij prednison. We hadden ruwvoeranalyse en geen reden om het ergens anders te zoeken.

De prednison leek te helpen. Helaas werd het na 1,5 week weer erger. Pred moest omhoog, maar ook daar kwam het doorheen.
Bij erge bulten nog een keer gespoten.

Met Utrecht contact gehad en naar Steffi vd Laarse geweest.
Hij had ernstige maagproblemen. Hij heeft een hele slechte start gehad in het leven, dus ''normaal/goed'' voeren was hem onbekend. Ook had hij nog nooit iets meegemaakt en weinig beweging en ontwikkeling gehad. Veel onder druk geleerd en that's it.

Hij heeft een acupuntuur behandeling gehad en chinese kruiden. Dit hielp meteen. Toen 1 pot op was, kwam het toch terug, dus moeten we daar langer mee doorgaan. De andere kruiden hebben het nog niet voor elkaar van binnen. Maar hij was best heel slecht, dus het duurt langer. Maar we wilden de oorzaak weg bij een jong paard en niet alleen symptoom bestrijding doen.

Nu wisselt het. Hij ziet er al veel beter uit, maar heeft nog weleens enkele bulten na een nieuwe ervaring. Die zakken wel weer weg onder zelfde voer, kruiden en dagritme.

Tegen ons werd eerst ook meteen geroepen; eiwitten. Maar we hebben een ruwvoeranalyse en een jong paard heeft wel wat eiwitten nodig. Hij heeft onbeperkt ruwvoer en hij heeft het ook echt hard nodig om zijn achterstand nog bij te werken.

De ene pot kruiden is wel voor de allergische reactie, maar de andere kruiden en de acupuntuur moeten zijn lichaam activeren om zelf een goede darmflora op te bouwen.

Het is onze eerste ervaring met deze manier, maar we zien resultaat en we waren wel hopeloos geworden na alles wat niet hielp.

Succes!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 08:20

Heftig hoor! Charlie heeft nooit wat te kort gehad. Wel is hij snel gevoelig op z'n spieren, maar denk niet dat dat een verband kan hebben

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:30

Dat kan best nog wel verband met elkaar hebben. Beide kunnen ontstaan door stress, maar ook door bijvoorbeeld een eiwitoverschot.
Hoe groot is hij? Hoeveel voordroog/krachtvoer krijgt hij? Krijgt hij evenveel krachtvoer op dagen dat je niet rijdt als op dagen dat je wel rijdt? Welk merk krachtvoer krijgt hij?
Rijd je gedeeltelijk met een uitrijdeken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:24

Lijken mij warmte bultjes.
Je zei dat het pas kwam nadat hij zich erg druk had gemaakt
Kan dan zijn dat het lichaam even heel erg warm word en dan kan er een allergische reactie optreden.dat noem je netelroos

Doorgaans trekt het vanzelf weg.
Desnoods kun je tegen eventuele jeuk het paard even afsponzen met schoon lauw water.

Succes!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:06

De mijne had laatst precies hetzelfde, ineens over haar hele lichaam bulten:
Afbeelding

Ik heb de veearts erbij gehaald omdat het steeds erger leek te worden. Die heeft haar met anti-allergiespul gespoten, het was nl waarschijnlijk een allergische reactie. Het had vanzelf ook over kunnen gaan, maar dan had het een weekje geduurd.

Het hoefde niet in het voer te zitten, ook inademen van iets waar ze op reageren kan zulke bultjes veroorzaken. Meestal kom je er niet achter wat het was, tenzij het terugkomt (maar dat was volgens de DA maar zelden).

fique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 11:22

Trok vanmorgen z'n deken eraf.... Ze zijn weg *\o/*
Maar nog steeds geen idee wat het geweest is.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:07

Kan vanalles zijn, mss is ie op buitenrit geprikt/gebeten geweest door één of ander beest (en is dat de reden dat ie zo hevig stond ook? moeilijk te weten wat oorzaak/gevolg is). Zolang het eenmalig is, en snel weggaat, zou ik er niet van wakker liggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:31

Bij ons is idd heftig en nu passen heel veel puzzelstukjes in elkaar.

Ik zou het wel noteren in je agenda en de foto bewaren. Mocht je straks weer iets hebben, kun je terug kijken. Ook bij iets anders kun je eventueel hier nog bij terugkomen. Hoop het natuurlijk niet voor je, maar soms hebben dingen met elkaar te maken en is het verstandig om nog goed terug te kunnen denken.

Beterschap in ieder geval!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 08:23

Dank jullie wel voor het meedenken! Hoop dat hij ze niet meer gaat krijgen..

Beukenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:06

Lijkt wel een allergische reactie.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:05

mijn paard heeft dit vorig jaar ook gehad. Ineens! Ik kwam op stal en ze zat helemaal onder, ook haar benen, echt alles!
Ik schrok me rot en dacht gelijk aan een allergische reactie ergens op.
De dag daarna waren de bultjes bijna weg en de dag daarna waren ze helemaal weg. Wat het geweest is? Geen idee!

Ik denk dat er iets in het hooi heeft gezeten of dat het eiwitbultjes waren, maar ik ben er nooit echt achter gekomen. Laatst zag ik weer 2 of drie bultjes op haar lijf, maar dat was het dan ook. Was ook de volgende dag gelijk weer weg.

Ik maakte me geen zorgen omdat ze verder niet ziek was, ze had geen jeuk o.i.d. en at en dronk gewoon, had geen koorts..