Slobber houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Love_melody

Slobber houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 13:52

Ik heb nog een zak slobber van de aveve gevonden... Die is al open maar nog niks mee gedaan, kan ik die nog gebruiken? De slobber is al wel zeker 3 maand open? Is gewoon de mengeling zonder water.. Iemand?

Shirley

Re: Slobber houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:56

Als hij niet over de datum is?
En je er geen beestjes of iets dergelijks in ziet bewegen, kun je het gebruiken, anders lekker weggooien en niet het risico nemen...

Love_melody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 14:08

Ik heb het papier met de houdbaarheidsdatum niet meer...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:15

Dan wegmikken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:28

Wanneer is de zak gekocht? Een zak die meer dan 5 maanden geleden gekocht is, zou ik sowieso weggooien.
Bij een zak die jonger is zou ik vooral afgaan op geur en uitzicht. Ook de manier van opslaan is belangrijk. Als de slobber drie maanden lang open heeft gestaan in een vochtige ruimte, dan is het waarschijnlijk niet meer goed. Heeft de zak drie maanden lang netjes dichtgeplakt in een droge en donkere ruimte gestaan, dan is er een kans dat die nog gewoon goed is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:33

Gewoon wegmikken, je komt er bij voer meestal pas achter als het te laat is (paardje ziek of op z'n minst niet lekker ervan -O- )

Beter voorkomen dan genezen!

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:33

ik heb wel eens slobber gevoerd dat langer dan een half jaar over de datum was.
Heb toen Subli een mailtje gestuurd of het kwaad kon.
Heb toen als antwoord terug gehad:
Zolang het donker, droog en afgesloten heeft gestaan en niet vreemd ruikt het nog gewoon gegeven kan worden.
Als het beschimmeld is , niet fris ruikt en vochtig dan natuurlijk niet meer.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:42

Ik snap werkelijk niet dat er mensen zijn die voor nog geen 10 euro het risico willen nemen :n

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:45

imo kan er niet zoveel mis gaan met slobber hoor, mits natuurlijk goed afgesloten en niet vochtig bewaard. Het kan imo niet "bederven" ofzo. Dus, als het er gewoon goed uitziet en goed ruikt zou ik het gewoon geven hoor.
Ik vind hier geen risisco in zitten...

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:11

max66 schreef:
imo kan er niet zoveel mis gaan met slobber hoor, mits natuurlijk goed afgesloten en niet vochtig bewaard. Het kan imo niet "bederven" ofzo. Dus, als het er gewoon goed uitziet en goed ruikt zou ik het gewoon geven hoor.
Ik vind hier geen risisco in zitten...

Het lijkt mij ook dat hier geen risico in zit. Ook ik denk dat het na de tht datum nog wel een aantal maanden goed is en dat dan de vitaminen in waarden achteruit gaan. Maar inderdaad wel goed droog bewaard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:29

Met een Shetlandertje dat gemiddeld 300 gram muesli per dag eet, staat de 25kg zak hier ook wel eens langer dan 3 maanden open.
Zoals ik eerder zei moet je dan een beetje opletten hoe je de zak bewaart, maar imo hangt er niet zo veel risico aan vast.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:46

Shirley schreef:
Ik snap werkelijk niet dat er mensen zijn die voor nog geen 10 euro het risico willen nemen :n

Had de slobber al een aantal keer gegeven en dacht opeens van hoe lang zou die nog goed zijn?
Dus zag toen pas dat hij al lang over de datum was, heb toen gelijk een mailtje gestuurd of het dus kwaad kon....

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:20

Ik snap niet dat mensen meteen denken dat hun paard er meteen ziek van wordt. Het gaat om plantaardige producten die hooguit wat van kwaliteit afnemen. na een lange tijd open wordt het pas slechter en kan er schimmel vrijkomen. Tot die tijd kan het geen kwaad. Je bent hooguit dus wat belangrijke vitamines en mineralen kwijt, zelfde als brok en muesli.

Love_melody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 17:25

Ik heb het toch gewoon gegeven.. Het zag en rook nog goed, de paarden vonden het ook lekker en er is nu niets mis met hen :) maar allemaal dank u voor de reacties!