Cyste in knie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Safrou

Cyste in knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 20:49

Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuw paard, en nu staat er op de stal waar ik werk een onwijs gave hengst, alles dr op en eraan. Alleen.. Hij heeft een cyste in zijn knie, ik zit erg te twijfelen om hem te kopen, maar ik wil graag jullie ervaringen weten met paarden met cystes in de knie. Paard is nu 4 jaar en heeft (nog) nergens last van.

Groetjes, Sanne

Babootje

Re: Cyste in knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:55

Wat voor soort cyste? Een botcyste of gewoon een cyste

Safrou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 20:56

Babootje schreef:
Wat voor soort cyste? Een botcyste of gewoon een cyste

Het is een botcyste.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:53

Dubbeltopic, heb getemd.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:07

Aangezien dit topic verkeerd staat verplaats ik het naar MD

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:59

Afhankelijk van hoe groot de cyste is en waar hij precies in het bot zit kun je de gok wel of niet nemen. Zo'n gok moet wel (flink) tot uitdrukking komen in de prijs.
Wat zegt de DA erover?

Safrou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 13:01

Babootje schreef:
Afhankelijk van hoe groot de cyste is en waar hij precies in het bot zit kun je de gok wel of niet nemen. Zo'n gok moet wel (flink) tot uitdrukking komen in de prijs.
Wat zegt de DA erover?

Ik heb nog geen bericht terug van de DA.. het is op dit moment zeker een koopje voor dat anders een behoorlijke (zo'n 20.000 euro) zou zijn geweest

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:17

Ik heb er nl. ook eentje met een cyste. Zit in het kroonbeen, LA. Maar "mooi" midden in het bot. Het is een klein rond gaatje eigenlijk. Ik heb de gok genomen. Ook op basis van de prijs moet ik eerlijk zeggen. Cystes kunnen verschijnen, maar in sommige gevallen ook weer verdwijnen. Ze hoeven er nooit last van te krijgen. Zit de cyste aan de zijkant van het bot, dus bij de rand, of in een wat kleiner bot, is het risico groter. Zou de cyste bijvoorbeeld in het straalbeen hebben gezeten, had ik het nooit gedaan. Behandelingen voor botcystes (meestal met Tildren) zijn in een experimenteel stadium. Dus kopen of niet kopen zou wat mij betreft echt afhangen van de plaats waar het zit.

Safrou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 13:19

Babootje schreef:
Ik heb er nl. ook eentje met een cyste. Zit in het kroonbeen, LA. Maar "mooi" midden in het bot. Het is een klein rond gaatje eigenlijk. Ik heb de gok genomen. Ook op basis van de prijs moet ik eerlijk zeggen. Cystes kunnen verschijnen, maar in sommige gevallen ook weer verdwijnen. Ze hoeven er nooit last van te krijgen. Zit de cyste aan de zijkant van het bot, dus bij de rand, of in een wat kleiner bot, is het risico groter. Zou de cyste bijvoorbeeld in het straalbeen hebben gezeten, had ik het nooit gedaan. Behandelingen voor botcystes (meestal met Tildren) zijn in een experimenteel stadium. Dus kopen of niet kopen zou wat mij betreft echt afhangen van de plaats waar het zit.

Ja dat snap ik, ik weet alleen niet waar het zit, dat heeft de verkoper me nog niet kunnen vertellen, zal zo nig eens vragen of hij er naar wil kijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:36

Ik neem aan dat ie een foto heeft?
De vraag is zit de cyste in het bovenbeen (de tibia), het onderbeen (de femur) of de knieschijf (de patella) en waar dan precies en hoe groot de cyste is. Daar moet je de foto's voor hebben gezien.
Houd er wel mee dat de knie juist het meest belangrijke "onderdeel" is van het paard. Alle vormen van paardensport vragen de meeste belasting van de knie.

Safrou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 13:37

Babootje schreef:
Ik neem aan dat ie een foto heeft?
De vraag is zit de cyste in het bovenbeen (de tibia), het onderbeen (de femur) of de knieschijf (de patella) en waar dan precies en hoe groot de cyste is. Daar moet je de foto's voor hebben gezien.
Houd er wel mee dat de knie juist het meest belangrijke "onderdeel" is van het paard. Alle vormen van paardensport vragen de meeste belasting van de knie.

Ik kreeg net te horen dat hij bij de verkoop de foto's niet heeft gekregen.. erg raar vind ik het zelf.
Ik ga het er denk het niet op gokken..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:04

Nee, dat moet je niet doen. Je kunt wel vragen natuurlijk of hij (voor eigen rekening) foto's zou willen laten maken. Pff als je zo'n paard koopt in de handel met dit verhaal erbij en zonder foto mag ie niet meer kosten dan 1500.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:04

En dat is dan nog aardig aan de prijs

Safrou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 14:11

Babootje schreef:
En dat is dan nog aardig aan de prijs

Ben ik helemaal met je eens, het is erg moeilijk het zon een vreselijk stoere hengst en ik wil heel graag een nieuw paard, het is nu veelste leeg hier, maar liever eentje waar ik zonder problemen mee aan het werk kan....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:20

Met dit verhaal erbij, zou ik er echt niet aan beginnen. Maar zeg, hij zou hem zelf voor 1500 hebben gekocht (schat ik zo in) en hij vraagt jou bijv. 3000. (Zou ik nog een beetje op afdingen) Dan kan er best een door hem betaalde klinische en rontgenkeuring aan vooraf toch? Dan heeft ie nog verdiend. :D :D :D
Als het echt een stoer paard is. En het risico is een "gecalculeerd" risico, d.w.z. dat hij ook niet nog een hoop andere gebreken moet hebben. En als de cyste niet al te groot is en op een goede plek. Dan is het een gokje waard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:20

En als ie dat niet wil doen, niet doen.

Safrou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 14:25

Babootje schreef:
Met dit verhaal erbij, zou ik er echt niet aan beginnen. Maar zeg, hij zou hem zelf voor 1500 hebben gekocht (schat ik zo in) en hij vraagt jou bijv. 3000. (Zou ik nog een beetje op afdingen) Dan kan er best een door hem betaalde klinische en rontgenkeuring aan vooraf toch? Dan heeft ie nog verdiend. :D :D :D
Als het echt een stoer paard is. En het risico is een "gecalculeerd" risico, d.w.z. dat hij ook niet nog een hoop andere gebreken moet hebben. En als de cyste niet al te groot is en op een goede plek. Dan is het een gokje waard.

Het gaat helaas om iets meer dan 3 en daarnaast wil hij geen keuring betalen..
Hengst was eigenlijk al verkocht, terwijl ik heb gezegd dat ik hem als eerste wou zien, heeft hij alsnog verkoop teruggedraaid om mij een kans te geven.. maar hij gaat weg voor een vast bedrag van 4,5...
En aangezien hij hem wss voor dat bedrag heeft verkocht aan die andere, kan ik er moeilijk geld af gaan dingen...

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:26

Zou het niet doen. Wij hebben vorig jaar een 5 jarige in laten slapen met een cyste in de knie. Werd ineens kreupel. Paardje was al zadelmak en werd 2-3x in de week gereden. Na enkele maanden rust en pijnstillers werd het niet beter. Foto's laten maken in de kliniek en een grote cyste in de knie. Ook was er al een breuk te zien in de knie door de cyste

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:33

Sannemorsink schreef:
Babootje schreef:

Het gaat helaas om iets meer dan 3 en daarnaast wil hij geen keuring betalen..
Hengst was eigenlijk al verkocht, terwijl ik heb gezegd dat ik hem als eerste wou zien, heeft hij alsnog verkoop teruggedraaid om mij een kans te geven.. maar hij gaat weg voor een vast bedrag van 4,5...
En aangezien hij hem wss voor dat bedrag heeft verkocht aan die andere, kan ik er moeilijk geld af gaan dingen...

Dan zou ik er niet rouwig om zijn dat het niet doorgaat.
Kijk als hij weet dat er een cyste in de knie zit, dan moeten er foto's van zijn toch? Als hij die niet wil overleggen, dan zit er zowiezo iets niet goed. Zie de post van poown.

Safrou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 14:58

Babootje schreef:
Sannemorsink schreef:

Dan zou ik er niet rouwig om zijn dat het niet doorgaat.
Kijk als hij weet dat er een cyste in de knie zit, dan moeten er foto's van zijn toch? Als hij die niet wil overleggen, dan zit er zowiezo iets niet goed. Zie de post van poown.

Ja en voor dat geld ook nog evt dierenarts kosten en alles, ik moet alles zelf betalen terwijl ik nog studeer dus niet echt verk verdien.. En mn ouders kunnen op dit moment echt niet bijschieten.
Dus als dit verkeerd afloopt kan ik gewoon geen nieuw paard kopen heb immers na verkoop pony 5 te besteden, dus dan is mijn geld wel oo

Allebei in ieder geval bedankt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:05

Voor dat geld zijn er zat leuke paarden te koop. Gewoon goed zoeken en geduld. Spaar er nog even wat bij en dan zit t helemaal snor.

Safrou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 16:18

Babootje schreef:
Voor dat geld zijn er zat leuke paarden te koop. Gewoon goed zoeken en geduld. Spaar er nog even wat bij en dan zit t helemaal snor.

Dankjewel! :)

Safrou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 19:24

Kan ik hem niet laten verzekeren?
Of is dit niet mogelijk bij een paard met cyste ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:26

Sannemorsink schreef:

Jawel maar dan met uitsluiting van de knie ben ik bang. Of je betaald je helemaal scheel per maand.

Safrou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 19:27

Joolien schreef:
Sannemorsink schreef:

Jawel maar dan met uitsluiting van de knie ben ik bang. Of je betaald je helemaal scheel per maand.

Dat ga ik dan maar even uitzoeken ;)