Paard is altijd sip, is er meer aan de hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_WB

Paard is altijd sip, is er meer aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 17:06

-Sorry als dit hier niet goed staat, wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen -

Ik lease nu al ruim anderhalf jaar (aug. 2013 ) een merrie genaamd wanda, super leuke beestje, maar toch voel ik me er niet helemaal lekker over. Het is mij eigelijk nooit eerder opgevallen, maar sinds de zomer vakantie van 2014 lijkt ze maar sip te zijn. ze staat eigelijk altijd alleen, een beetje niks te doen en voor zich uit te staren in de wei. Eerst dacht ik dat ze zich niet goed voelde in de kudde, aangezien er net 3 nieuwe paarden bij waren gekomen ( kudde telt ondertussen 10 paarden ). Maar na 2 weken, nog geen verbetering. Als ik met haar bezig ben is ze eigenlijk nooit ' sipjes '. Ze vind het leuk om voor je te werken, en eigenlijk vraag ik niks ( intensiefs ) van haar. We rijden buiten samen met andere in de bossen, doen wat leuks in de bak of maken een sprongetje. Hebben we samen een super leuke dag gehad, zet je dr in de wei, kijk je even later nog een keertje, en ja hoor, staat ze weer in dr eentje te mokken. Ik vraag mezelf echt af, wat kan het nou zijn? Hoe kan ik mijn paard weer ' blij ' krijgen? Verschillende dingen met dr gedaan, grondwerk , longeren , veel afwisseling qua rijden, maar niks helpt. Morgen komt r een osteopaat (< ik weet niet of je het zo schrijft ) & een zadel maker om het zadel na te kijken.

P.s , ze is op 28 mei 2014 bevallen van een hengstje, deze staat nog steeds bij haar in de kudde en is nog niet gecastreerd.

Ik hoop dat jullie mijn verhaal begrijpen, en/of dat er nog mensen zijn met tips. Het doet me pijn om haar zo te zien.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:10

Heb je je weleens ingelezen over kuddegedrag? Naar mijn idee is er altijd een paard die waakt over de kudde als de rest eet.

Sipjes zijn is een menselijke emotie.

Mijn paard staat ook weleens in een hoekje van dr stal met dr centenbakkie op half te dutten en "zielig" te kijken.

Paard is niet zielig.. staat gewoon lekker in te dutten van de rust op stal.

Mijn eerste pony stond altijd alleen en apart vd kudde. Die sloeg de rest weg. Alleen als andere pony's een nieuw lid opjaagden kwam zij ertussen en nam ze de nieuwe "onder haar hoede".

Na een paar weken stond die bij de rest en zij weer alleen. Pony had t heerlijk op de wei en interesseerde zich gewoon niet zo in kroelen enz.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 31-01-15 17:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:10

Het kan zijn dat je paard zich niet fijn voelt in de kudde apart zetten met 1 paard waar het wel goed mee klikt kan dan een oplossing zijn
Niet alle paarden worden gelukkig van een "drukke" groep

Lisa_WB

Re: Paard is altijd sip, is er meer aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 17:17

Over de kudde indeling heb ik helaas niks te zeggen omdat het niet mijn paard is. Heb al een aantal keer gevraagd of de weide in meerdere stukken kon worden opgedeeld om kleinere groepen te vormen. helaas mag dit niet

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:59

Kan je verder dingen aan haar ontdekken? (vacht, veel plassen oid)
Eet ze goed? Zit ze goed in haar vel?
Drinkt het veulen nog bij haar?

Vertel eens wat meer over wat je bij haar ziet, denk even goed na.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:53

Heb je een foto van hoe ze dan in de wei staat?
Niet elk paard hoeft steeds maar in de groep te staan he...soms vinden ze het fijner om zich wat afzijdig te houden

horseofthemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:10

Mijn paard heeft dat ook gehad, die bleek last van zijn gebit te hebben. En ik maar denken, hij zonderde zich af, hij werd als het ware verstoten uit zijn groepje.
Ik zag buiten een ongelukkig hoopje paard. Hij at nog wel, maar had heel veel pijn.
Na behandeling heb nu gelukkig weer een vrolijk blij paard.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:13

Paarden kunnen ook depressief zijn... Heb er zelf een gehad, die is dat 2 jaar lang geweest en met hulp en motivatie is hij nu weer een zonnetje!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:15

Sommige paarden zijn ook gewoon niet zulke sociale types. Aan hun lijf geen polonaise. Hier staat er ook een die af en toe best contact maakt maar ook graag gewoon staat te staan op een afstandje van de rest.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:18

Ik ben het denk ik wel met S_en_Z eens: mijn oude verzorgmerrie stond ook vaak apart van de groep, maar zij was ook echt de alfa-merrie. Als er anderen bij haar kwamen vond ze dat even oké, en dan liep ze weer weg. Maar ze was echt niet ongelukkig hoor!