Paard blijft hoesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Paard blijft hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 16:19

Dag Bokkers, ik zit een beetje met de handen in jet haar en ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan of als iemand iets gelijkaardigs heeft meegemaakt..

Mijn paard zit al sinds de zomer met een vervelend kuchje. Het is ergens in juni begonnen, een merrie op stal is als eerste beginnen hoesten en heeft iedereen aangestoken. De staleigenaar heeft zijn paarden toen Bronchosan gegeven, inclusief de mijne, en bij alle paarden is het hoesten toen overgegaan behalve bij die van mij.. Hij kuchtte vooral onder het rijden, bij het aanspringen in draf of galop. Soms 5 of 6 maal na elkaar dat ik terug naar stap moest overgaan.
De DA is toen langs geweest en hij heeft twee weken medicatie gekregen, het ging al iets beter, maar bij het aanspringen in draf bleef dat ene vervelde kuchje opkomen.
Omdat ik er niet gerust in was ben ik een endoscopie gaan laten doen, hierbij zijn we op niet veel uitgekomen. Zijn luchtpijp zag er goed uit, nergens irritaties te zien, en DA heeft ook naar de longen geluisterd, die waren ook in orde. Wat wel opmerkelijk was is dat mijn paard blijkbaar een erg smalle luchtpijp heeft, maar zolang ik tijdens het rijden niet overdrijf zou mijn paard hier geen last van ondervinden. Ik moest van mijn DA dat kuchje er dan maar uitrijden. Opmerkelijk genoeg werkte dat wel, want na enkele weken stopte ie ermee.

In november ben ik echter niet zo slim geweest en heb ik mijn paard gewassen. Hierbij heeft hij een verkoudheid opgelopen en was het hoesten weer terug. Mijn paard heeft hierop 10 dagen lang zware antibiotica gekregen en na zijn behandeling was het kuchen helemaal voorbij.

Ik heb door mijn examens van kerst tot deze week niet meer kunnen rijden en mijn paard ook niet meer gezien. Echter toen ik hem donderdag weer terugzag heeft ie in zijn stal twee keer gehoest. Ik heb hierbij toen ook een hele hoop beschimmeld stro uit zijn stal gehaald, dus ik dacht dat het daar wel eens aan zou kunnen liggen. Toen hoorde ik een paard van de staleigenaar ook lelijk hoesten, dus ik dacht dat er misschien weer iets aan het rondgaan is. Tijdens het rijden heeft ie ook weer 7 à 8 keer gelucht, gisteren tijdens het longeren heeft ie twee keer gekucht en vandaag tijdens het rijden ook weer 7 à 8 keer. Mijn moeder heeft mij paard elke dag buiten gezet tijdens mijn proefwerken en weet van niets dat ie weer aan het kuchen is.

Ik heb mijn DA proberen te contacteren, maar die was nu niet bereikbaar. Ik vermoed dat zij me straks wel zal terugbellen.

Ik moet er wel bij vermelden dat mijn paard een aantal jaar geleden zijn maag leeggepompt is geweest en zijn keel hierbij wat beschadiging heeft opgelopen, hierna heeft ie een virale infectie opgelopen en enkele maanden onder medicatie gestaan. Dit is nu bijna 5 jaar geleden gebeurt. Zou het kunnen dat mijn paard hierdoor gevoeliger is op zijn luchtwegen? Zou het kunnen dat er weer iets aan het rondgaan is tussen de paarden? Kan het aan dat beschimmeld stro liggen?

In ieder geval laat ik mijn DA het nog nakijken, als het hierna niet is opgelost ga ik naar een kliniek.

Bedankt voor dit te lezen, ik wou even mijn verhaal kwijt.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:29

Schimmelsporen kunnen zeker hoesten veroorzaken, evenals stof in hooi of stro. Er is een centraal topic over hoestende paarden, misschien vindt je hier wat meer informatie terug:
[MD] Centraal topic over hoestende paarden

Succes met je paard ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:42

Bij ons gingen van het najaar ook meerdere paarden op stal hoesten, waaronder die van mij.

Toen die van mij ook maar bleef kuchen heb ik de dierenarts laten komen, niks te vinden, alleen wat irritatie in de keel.
Het bleek dat ons hooi dit jaar stoffiger is dan anders, en dus ook meer schimmels bevalt, waar een aantal paarden blijkbaar vrij heftig op reageerden.

We moesten de hele stal schoon maken en hooi voor de hoestende paarden gaan weken en de voor de rest vochtig maken zodat de schimmels en het stof zich zo min mogelijk konden verspreiden.

Daarnaast werd aangeraden om een hoestsiroop te geven om de geïrriteerde keel te verzachten.
Ik ben daarnaast ook homeopatische druppels gaan geven en daarna foenegriek/zeewier/knoflook mengsel en omega olie.

Het heeft even geduurd maar hij is nu gelukkig kuchvrij!
Ik merk het wel gelijk als iemand een wat slechtere baal hooi flink heeft uit staan schudden binnen, want dan hoest hij gelijk weer, oorzaak dus duidelijk...
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 31-01-15 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Paard blijft hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:46

Zou optie zijn om op stal uit te proberen om paard op plek te zetten waar minst stof is en zoveel mogelijk ventilatie? Misschien wel moeite waard om te proberen.
Het valt mij op hoe stoffige de meesten stallen zijn.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:49

Schimmels zijn een grote boosdoener bij hoesten. Goed ventileren, hooi nat maken of stomen en als het mogelijk is je paard naar buiten verplaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:54

Zeker doen!
Om die reden durf ik die van mij ook niet meer binnen te zetten. Ben dan ook veelte bang dat hoesten weer terug komt. Maar jullie hebben toch geen stal met een zolder waar hooi/stro ligt? Bij veel stallen heb je dit wat niet echt bepaald goed is om stofvrij omgeving te krijgen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:00

zijn bij de scopie ook de luchtzakken nagekeken (doen ze niet standaard)

kijk nu je bericht voor de 2e keer, beschimmeld stro kan heel goed de boosdoener zijn.

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:02

Die bij ons op stal hebbene er helaas ook last van, in de winter eindelijk alleen. Komt vooral door het stof wat er dan veel is. Bijvoorbeeld in het hooi of in het stro. Dierenarts is ook al erbij geweest, eindelijk niet zo veel gevonden. Alles geprobeert, uiteindelijk toch op het stof uitgekomen. Komt vaak omdat ze in de winter meer op stal staan en dan dus ook meer stof hebben. Vaak worden ze in de winter ook bijgevoerd met hooi, tegenwoordig maak ik het hooi nat en dan gooi ik het in de stal, dit helpt eindelijk heel goed! Jammer genoeg gaat die dit na een tijdje slechter eten. Dus dan doe ik het weer een tijdje gewoon droog, en daarna weer nat. Beetje afwisseling. Ik zorg er ook voor dat ze zoveel mogelijk buiten lopen. Dus wanneer ik aanwezig ben op stal, dat is eindelijk best vaak haha! Gooi ik ze naar buiten. In de zomer hebben ze er eindelijk geen last van. Wat ik nu doe onder het rijden doe is dat ik hem zeker lang in laat stappen, dan laat ik hem ook nog even goed flink doordraven met lange teugel. Dan geef ik hem de tijd om uit te hoesten en daarna kan ik hem eindelijk ook gewoon oppakken! Hoest dan vrijwel niet, het ligt eindelijk ook aan de dag. De ene dag is het erger dan de andere dag. Wat je wel kunt doen is je paard ook op vlas of zaagsel zetten, dit eten ze vaak niet. Dus dat is ook al minder stof. Maar dat is toch al een stuk duurder. We hebben gewoon goed stro en hooi, dit ligt eindelijk ook in een afgelegen met een dikke muur ertussen en natuurlijk overdekt! :)

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:23

Ooit gehoord van chronische bronchitis? Dan kunnen ze slecht tegen stof in het hooi enz. Maar ik heb echt geen idee of dit het wel kan zijn maar daar kunnne zedan altijd last van hebben. De ene keer hoesten ze heel veel en de andere keer merk je er niks van. Succes!

Pinici

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:36

Mijn verzorgpony had hier ook last van, ze ademde af en toe alsof ze, eh, een draak was, ze haalde heel moeilijk en slecht adem. Daarbij hoestte onafgebroken, in de wei en tijdens het rijden. Zeer irritant voor voor mij, maar natuurlijk ook voor haar! Ze had al medicijnen, deze hielpen wel, maar het hoesten hield niet helemaal op tijdens het rijden.
Je paard staat op stro zo te lezen, dat stond mijn vp ook.
Sinds we haar op vlas hebben gezet en haar speciaal hooi voeren (in dit hooi zit bijna geen stof, voelt alsof het vochtig/nat is. *daarbij het ruikt zo lekkker dat je er zelf wel een hapje van mee zou willen eten :o :P *) hoest ze niet meer! Heerlijk.. ik kan nu uren op haar rijden, zonder dat ze ook maar een keer hoest, snottert ect.
Ik zou beginnen met haar van dr stro afhalen, voor mij was dit echt dé oplossing! (door al het stof wat in stro zit..)

Heel veel succes!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:58

Dankjewel voor de reacties iedereen!

Het klopt inderdaad dat we dit jaar minder mooi stro hebben dan andere jaren, ook staat mijn paard meer binnen door de natte winter. De weide ligt namelijk op kleigrond bij ons en vanaf het moment dat het geregend heeft is het spekglad, daar durf ik mijn paard echt niet onbewaakt in te zetten.. Doordat mijn paard nu vaker binnenstaat krijgt hij ook meer hooi dan in de zomer.
Een stofallergie had ik ook al gedacht. Wij hebben geen hooizolder, maar de staleigenaar klopt het stro en hooi wel altijd op om het stof er zoveel mogelijk uit te halen. Mijn paard staat echter al in een redelijk open stal achter draden, dus ventilatie genoeg. Natuurlijke hoestsiroop krijgt ie sowieso al toegediend, ik ga hem eens weekje nat hooi geven om te zien als dit iets uithaalt.

Mijn DA heeft me niet meer teruggebeld, maar morgen ga ik haar sowieso opnieuw proberen te bereiken en vragen wat ik het beste kan doen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:26

Is niet heel gek als jouw paard hier gevoelig voor blijft. Dat zal betekenen dat het voer en stalbeleid aangepast zal moeten worden. Bij voorkeur meer eruit, is overdag meerdere uren in de paddock of bak geen optie?
Minder stoffige bodem in de stal, hoestend paard hier doet het heel goed op vlas. En in elk geval géén beschimmeld stro in de box.

Bij voorkeur het hooi nat of geweekt voeren. Hielp hier niet en sindsdien voeren we weer voordroog. Paard is volledig opgeknapt en hoest niet meer.

Veel van de middeltjes en kruiden kunnen ondersteunend werken maar zijn vooral ook symptoombestrijding, als je de oorzaak van de hoest weg haalt, dan is het voeren ervan ook niet meer nodig.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:47

mijn paard bleef vorig jaar ook maar hoesten, ondanks meerdere keren medicatie, fenegriek over het voer, een ander kridenmengseltje over het voer. Ik maakte het hooi nat, niets leek te helpen.

Overgegaan op voordroog/kuil, dit is iets vochtiger dan hooi, en ik moet zeggen dat ze nooit meer hoest!

Ik probeer standaard ook de stal stofvrij te houden (zoveel als mogelijk), mest haar stal uit als ze buiten staat, strooi op en veeg de stallen als ze buiten staat. Alle kleine beetjes helpen....

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:05

Ja dat kan zeker dat haar keel daardoor gevoelig is gebleven. Mijn oude paard heeft toen ze 10 was een keelontsteking gehad en bleef sindsdien heel gevoelig, hoestte ook vaak. Ook ging het periodes goed, en dan was het weer heel erg met het hoesten. Hooi vochtig maken of voordroog voeren helpt inderdaad het beste. Ik heb ook allerlei middeltjes en medicijnen voor de hoest geprobeerd en niets hielp echt. De keel kan door van alles geïrriteerd raken.
Paarden worden vatten overigens geen kou door wassen in de winter, als ze tenminste gewoon wintervacht hebben. Kou vatten ze door een virus. Je kan ze ook gerust bezweet zonder deken met vriesweer in de wei zetten, ze zullen dan niet ziek worden (tenminste als ze niet geschoren zijn en wintervacht hebben). Wij zijn altijd meteen geneigd om er dekens op te gooien omdat we denken dat ze het anders koud krijgen of ziek worden, maar het systeem van de vacht is zo gemaakt dat ze dat heel goed zelf kunnen regelen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 00:32

Mijn paard komt buiten het rijden een uur of twee in de paddock. Het is niet genoeg, maar onbewaakt kan ik hem daar ook niet laten staan omdat ie na een tijd zand begint te eten, ook met andere paarden erbij. Van zodra de weide er beter bij ligt gaat ie terug naar buiten. Voordat ik hem op vlas zet wil ik liever eerst proberen als nat hooi voeren iets uit gaat halen. Ik zal zien wat mijn DA hierover zegt.

@Astridklomp paarden kunnen wel degelijk ziek worden bij wassen met koud weer. In de winter hebben ze namelijk ook een vetlaag waarmee ze warmte kunnen vasthouden, en ik had dit hier weggewassen waardoor mijn paard het ondanks zijn dikke vacht toch koud had.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:59

volgens mijn DA was hooi natmaken niet genoeg, moest het echt weken, desnoods een nacht. Het oogt dan als vieze drab maar volgens hem vinden paarden dit wel lekker.

Ik heb dit nooit gedaan zo eerlijk gezegd, je spoelt imo ook alle voedingsstoffen er uit op deze manier, maar alleen natmaken hielp idd niks. Pas nu ze voordroog krijgt dus pas....

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:04

Zelfs weken is voor de schimmels niet voldoende... Ik heb ook een Haflinger die erg gevoelig is aan de luchtwegen, sinds we het hooi stomen, is het weg. Moet er wel bij vertellen dat ze altijd buiten staan en een schuilstal ter beschikking hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:11

Eigenlijk weinig aan te doen. Stallen zijn eigenlijk altijd te stoffig.
Ik zorg dat ik weerstand altijd goed boost en zet haar nooit meer binnen.
Dan gaat alles goed.
Binnenzetten en het is weer mis. Denk dat het niet voor niets is dat zoveel paarden last hebben van hun luchtwegen, binnen staan levert toch een te slechte luchtkwaliteit op :-(

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:53

Snollygoster schreef:
Mijn paard komt buiten het rijden een uur of twee in de paddock. Het is niet genoeg, maar onbewaakt kan ik hem daar ook niet laten staan omdat ie na een tijd zand begint te eten, ook met andere paarden erbij. Van zodra de weide er beter bij ligt gaat ie terug naar buiten. Voordat ik hem op vlas zet wil ik liever eerst proberen als nat hooi voeren iets uit gaat halen. Ik zal zien wat mijn DA hierover zegt.

@Astridklomp paarden kunnen wel degelijk ziek worden bij wassen met koud weer. In de winter hebben ze namelijk ook een vetlaag waarmee ze warmte kunnen vasthouden, en ik had dit hier weggewassen waardoor mijn paard het ondanks zijn dikke vacht toch koud had.

Die vetlaag was je niet na 1 keer wassen weg. Bovendien houd deze vetlaag geen warmte vast, de vetlaag is waterafstotend zodat het paard weer sneller droog is. De vacht houd warmte vast, niet de vetlaag. Als een paard nat wordt en de vetlaag is aangetast zou hij het inderdaad koud kunnen krijgen, maar een gezond paard zal niet verkouden worden als hij het koud heeft. Pas als zijn weerstand verminderd is en hij heeft het koud dan is hij eerder vatbaar voor een virus.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 14:14

Astridklomp, ik denk dat ik toch nog altijd met de mening van mijn DA ga meegaan hierin.

Ik heb mijn DA aan de lijn gehad, ze heeft me uitgelegd hoe ik een hoesttest moet doen en hierbij hoestte mijn paard niet. Het is dus geen keelontsteking. Erna heeft hij nog een hele tijd buiten gelopen en gek gedaan en hierbij heeft ie ook niet gehoest, dus het lag echt aan het stro. Dit zei mijn DA ook toen ik haar van het beschimmeld stro vertelde. Het wordt dus extra opletten de komende tijd hiermee.
Mijn DA moet binnenkort toch langskomen voor te vaccineren dus dan zal ze hem voor de zekerheid toch nog nakijken.