schimmel hoe alles goed ontsmetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje47

schimmel hoe alles goed ontsmetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 16:10

Sinds vandaag zag ik dat mijn paard schimmel had (door de DA bevestigd). Maar nu zit ik met de spullen: moet ik die gewoon eerst wassen met Dettol of is Imaverol nodig? En hoe kan ik dit het beste doen? Moet ik het een nachtje laten weken in de Dettol (poetsspullen, longeerlijnen enzo) en mijn hoofdstel enzo afdoen met Dettol?
En moet ik het er ook in de wasmachine bij stoppen?
Wat is dus de handigste aanpak met de spullen?
Het paard mag nu ook nog niet direct gewassen worden van de DA ivm met de kou en de verhoging die ze nu heeft. Dus hoe kan ik het de komende dagen het beste doen?

Michellette

Re: schimmel hoe alles goed ontsmetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:14

Spullen gewoon met Dettol, wat in de wasmachine kan kun je daarin zo heet mogelijk wassen en de rest een nachtje laten weken in een emmer Dettol of afnemen met een lap met Dettol en dat eens of een paar keer herhalen.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 21:40

Hoeveel water met imaverol heb je nodig met wassen van het hele lijf? (paard is ong. 1,60 m)
Want je hebt 100ml nodig voor 5 liter water. Ik neem aan dat je minder nodig hebt dan 5L

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:49

Voor je spullen moet je een middel gebruiken dat sporen dood van de schimmels. Daarvoor kan Dettol niet dienen. Dettol is wel actief als fungicide (dus schimmeldodend) echter niet actief als sporendodend middel.
Ik denk dat HAC daarvoor wel geschikt is, maar dat moet je eens opzoeken.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:17

Ik was alles bij schimmel direct met imavorol. Heb je dat toch staan?
Tja bij het paard is het dus lastig op het moment. Het beste kan je ze toch helemaal wassen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:41

Ik maakte wel 5 liter, deed mijn paard daarmee en dan daarna ging het halster, halstertouw en de borstels erin. Dekens en dekjes in de was, hoofdstel en zadel deed ik met zadelzeep. De box ontsmette ik met citroenzuur of met boxreiniger bij de Welkoop vandaan. Na 4-5 dagen het hele ritueel herhalen en dan na 4-5 dagen weer. Een heel gedoe, bij mij duurde het ook wel even voordat ik er volledig vanaf was.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:49

Waar heeft je paard de schimmel zitten?

Bij mijn paard hoefde ik toen alleen de plek in te smeren met een natte spons en daar de imaverol op. Paard stond toen al een tijdje op rust en zonder deken. Dus hoefde voor de rest niks te ontsmetten.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 17:54

op de rug ik denk dat ze rond de 10 korstjes heeft zitten van minder dan 1cm groot.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:56

Dan kun je het ook op de manier doen, zoals ik het moest doen. Neem aan dat je paard nu ook geen deken meer op heeft? Je hoeft het namelijk niet af te spoelen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:59

Ik zou de komende dagen behandelen met Imaverol. Gewoon onder de haren wrijven met een wattenstaafje of wattenrondje.

Is het echt een schimmel of een actinomyceet? Anders kun je de ene dag met betadine en de andere dag met Imaverol doen.

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:59

Hier ook een schimmeltje (op de schoft) gelukkig 1 plekje. Heb alle borstels in een emmer met dopje Imovarol gedaan. Dekens/dekje naar de wasserij. Fleecedekens ook in de Imovarol (in badkuip)en nu 24 uur -18 in de vriezer. Ik doe om de dag een schone fleece deken om. Nog 2 x behandelen en hopen dat het niet meer terug komt. Ook heb ik desinfecterende handzeep op stal gezet.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:24

Als het alleen op de rug zit zou ik alleen de rug wassen met Imaverol. Wel heel ruim om de plekken meenemen. De mijne had aan de linkerkant bij haar lippen zitten en toen moest ik alleen het hele hoofd wassen.
Wel de borstels, halsters, halstertouwen, dekjes, dekens etc. en de box ontsmetten, maar dan hoef je denk ik niet je hele paard ermee te doen. Vergeet ook de voerbak en de drinkbak niet.

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:37

Hoi,

Doe de imaverol, aangemaakt uiteraard, altijd in een plantenspuit en spray daar de pony mee in. Na het nat maken wrijven met een imaverol gedrenkt washandje of zo iets, zodat het ook goed tot het vel doordringt.
Mocht het een bang paard zijn. Liter fles aanmaken. Kleine beetjes overgieten in een bakje van bijv. de afhaal Chinees en daar een washand of doekje in drenken en poetsen maar.

Goedkoper dan 5 liter in een keer aanmaken. Aangemaakt blijft het best enkele dagen goed overigens.

Vergeet niet de dekens te wassen. Spray ze desnoods extra in als je hebt gewassen en daarna voor een volgende behandeling al weer op het paard hebt gehad. Zadel een hoofdstel spray ik ook in met imaverol.

Verdunde bleek is prima geschikt voor reinigen van de stal. Ventileren!

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:43

Wat al gezegd is. paard pleksgewijs behandelen.
Overigens deed ik bij het spul in de was ook een scheutje imaverol.
En voor de rest idd alles goed schoonmaken met imaverol. Betadine helpt hier niet bij.
En zorgen dat je alles goed kan luchten. Zadel hoofdstel etc. Als het niet goed lucht blijft het te lang vochtig en kans dat je schimmel houdt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:50

En ook nog: vergeet jezelf niet. Goed handen wassen als je bij je paard vandaan gaat, geen andere paarden aaien etc. Ik deed thuis als ik mijn paard gewassen had ook mijn eigen kleding in de was. Douchen natuurlijk, let op hoor, het kan ook voor mensen besmettelijk zijn.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 21:03

Ik let inderdaad goed op mezelf ook. Helaas twijfelen we nu toch of ze wel echt schimmel heeft aangezien de plekjes jeuken. (DA had het overigens via een foto beoordeelt) Dus ga denk ik toch even vragen of ze langs kan komen denk ik. Het zijn kleine gelige korstjes met daaronder soms een bultje als je het korstje eraf haalt is de huid rood soms is het ook alleen een bultje. Heeft een van jullie misschien een idee wat het kan zijn? Het lijken er wel langzaam meer te worden. Of denken jullie dat dit wel gewoon schimmel is?
Ik heb der ook nog niet kunnen behandelen want ze heeft nog steeds verhoging en ik moet wachten tot ze weer helemaal fit is. (behalve de verhoging en de korstjes/bultjes is ze gewoon in orde).

Veder bedankt voor de tips!

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:13

Bloem van zwavel! Heel goedkoop en werkt bij ons beter als imaverol

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:56

Zijn die gelige korstjes pussig of droog? Dan zou het rainrot kunnen zijn ( als ze pussig zijn). Heeft je paard normaal gesproken een deken op of niet?
Een andere optie is dat het een allergische reactie is op bijvoorbeeld voer of een ander wasmiddel. Kan je bedenken of daar iets in is veranderd? Of heb je kortgeleden een wormenkuur gegeven, influenza-enting? Krijgt je paard droog hooi of verpakt ruwvoer?
Hoe groot zijn die bultjes eigenlijk?
Zit het op het ruggedeelte onder het zadel of meer naar achter of over de hele rug?

Ik probeer met je mee te denken hoor, misschien schiet je daardoor iets te binnen.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 23:03

Niet pussig en ze staat altijd eigenlijk met een deken op. Allergie twijfel ik aan vanwege de korsten en die ze bij eerdere reacties eigenlijk niet had(weten niet waarvoor ze allergisch is in de winter).
december is ze geënt en ontwormd. Ze krijgt voor door hooi met lage eiwitwaarde. Over allergie en heb ik het ook al vaker met de DA gehad.
De bultjes zijn vrij klein en verschillen wel wat van grote maar kleiner dan 2 cm. Zitten aan de zijkanten van de ruggegraad van de schoft tot waar de billen beginnen maar ook op de buik en kont zitten er een aantal. Het zijn er ook niet extreem veel. En ze jeuken ook echt met een vinger kriebelen is genoeg om een reactie te zien van haar.
Van google werd ik ook echt niet wijzer :(

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:11

Ze heeft het dus al vaker gehad in de winter maar dan zonder korsten? Een reactie op de enting of de wormenkuur lijkt me niet, dan had je dat vast al eerder gemerkt, dat duurt geen maand voordat dat tot uiting komt.
Dan dus misschien toch de deken, laat je die wel eens wassen? Misschien hebben ze daar een ander wasmiddel gebruikt?
Heeft ze een dikke deken op? Heeft ze een lange vacht? Komt ze nog los buiten? Kan ze daar van afgevallen bladeren eten? Staat ze nu nog steeds onder een deken?
Denk nog steeds met je mee hoor!

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 23:29

Ja een keer had ze 3 weken last toen zou de dierenarts komen maar dat ging niet door waardoor ze een week later kwam en ja hoor ze waren toen weg.
Dekens was ik jaarlijks. Ik gebruik de deken nu al de halve winter en heb het al uitgesloten dat het door een deken komt. (samen met DA) Ze heeft een 100 grams op en een korte gladde vacht. Ze komt iedere dag om zijn minst 1 uur los in de bak buiten vaak meer (4 tot 6 uur). Er liggen vrijwel geen bladeren. Ze staat nu onder een fleece gevoerde 50grams deken ivm met het vermoeden van schimmel en deze was dus nog schoon.
Veder hebben wij ook al gedacht aan mijten en luizen maar dat vond de dierenarts heel onwaarschijnlijk. Veder kwa allergieën hebben we gedacht aan: strooisel, deken, hooi, krachtvoer, eiwitten, insecten (want daar gereageerd ze zomers op)
Ik vind het ook vreemd dat haar temperatuur niet meer helemaal zakt. Hij blijft rond de 37,9 a 38,0 en dat nu al 5 dagen (dat ik het weet). Normaal is haar temperatuur 37,5. Veder is ze fris en wil ze graag lopen en wil ze eigenlijk alleen maar heel graag der stal uit. Ook verhaart ze op dit moment erg.

Fijn dat je mee denkt. Twee weten meer dan 1!
Alles waar ik al over nagedacht heb voordat ik de da bel vind ik alleen maar fijn. Dan weet te minste al wat.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:07

Heb je steeds dezelfde deken op? En vochtig van binnen?
Zelf wisselen we geregeld van deken, buiten en binnen een andere deken op. Na het rijden een wollen of fleece deken zodat het vocht daarin of daardoor trekt. Daarna weer een droge deken op.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:15

Jeetje, dan heb je toch al veel uitgesloten als ik het zo lees. Krijgt ze wortels en/of appels? Die kunnen ook een allergische reactie triggeren.

Wel raar dat die temperatuur niet zakt. Temp je 's ochtends of 's avonds? Die 37,5 die ze normaal heeft, is dat 's ochtends of 's avonds?

Mijn vorige paard heb ik een tijd moeten temperaturen, die had 's avonds standaard een halve graad hoger dan 's ochtends.

Sterkte ermee trouwens!

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 06:54

Gea ze houdt dezelfde deken op maar ik controleer deze altijd op vochtigheid want dan krijgt ze een andere om. Doe ook altijd (ookal is ze niet echt nat) even een fleece deken om na de arbeid.

Jet Appels en wortelen krijgt ze niet.

Meestal s'avonds maar ook een paar keer s'ochtends rond 11uur en dan om 18:00 een keer. En ik heb toen 1 keer 37,5 gemeten en 's middags 38,2 en toen weer twee uur later 38,1. Maar ook nog een keer anders om rond 11uur 37,9 en rond 15:00 37,7. Maar de meeste keer als ik meet is het of 37,9 of 38,0. Maar het schommelt dus een beetje.

Had jouw paard dat standaard?
Ik kan me namelijk niet eerder herinneren dat mijn paard verhoging had savonds of 's middags.
Ga zo dadelijk nog even snel spieken bij mijn paard om te kijken hoe het nu is.

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:44

Temperatuur is aan het eind van de dag wel vaker wat hoger dan in de ochtend. Paarden bewegen nu eenmaal meer overdag en dan gaat de stofwisseling ook sneller dus betere doorbloeding, etc. Hebben mensen overigens ook.