Morgen ga ik mijn Fjord verhuizen naar een andere stalling. Van deze stal eigenaar moet ik mijn paard ontwormen met de equest pramox. Alleen heb ik hem in november al met dit middel ontwormt. Maar mijn vraag was heeft het wel zin om in deze tijd van het jaar met de equest pramox te ontwormen. Omdat naar mijn weten was dit een middel waar je mee in het najaar moet ontwormen.
Neem aan dat je de wormenkuur via de da krijgt, dus ik zou hem/haar om advies vragen in dit geval. 2 keer binnen een jaar tegen lintworm lijkt me sowieso niet nodig en de Pramox werkt ook nog eens 3 maanden, dus idd nu nog niet nodig lijkt me....
jobamara
Geplaatst: 30-01-15 19:32
Equest is het beste na de 1e nachtvorst te gebruiken, vraag gewoon even advies aan je da
Mizora
Geplaatst: 30-01-15 19:58
Als hij al november hiermee ontwormt is heeft het geen nut om hem daar opnieuw mee te ontwormen. Een middel met ivermectine is dan zat.
Moxidectine pakt de ingenestelde bloedwormen aan. Dus die zijn al behandeld. Praziquantel pakt de lintwormen aan. Dus die zijn ook al behandeld.
Behalve als de besmettinggraad heel hoog was, is de kans in de winter sowieso klein dat hij wormen oploopt, laat staan een zware besmetting waardoor de bloedwormen innestellen. Lintworm komt nog maar weinig voor en heeft dus ook een lage besmettingsgraad (mits jouw paard geen weide deelt met een paardje die een zware lintworminfectie heeft).
Ik zou eerder nog met pyrantel ontwormen. Dit komt namelijk uit een andere ontwormmiddelgroep (ivermectine en moxidectine vallen onder dezelfde groep en dus kans op kruisresistentie), dat heeft meer nut in mijn ogen. Maar als hij ivermectine eist, begrijp ik dat op zich wel. Maar pramox raad ik af (al kan ik vanuit het opzicht van de stalhouder wel begrijpen, die moet namelijk op jouw mooie ogen geloven dat hij inderdaad in november ontwormt is met pramox).
Martje80
Geplaatst: 31-01-15 07:36
Ik dacht juist nov equest pramox en februari equest. Of 1 dec 1 maart.
Pramox in november voor de lintworm en equest in februari om de ingekapselde bloedworm larven te doden voor het voorjaar aan, voor ze een seintje krijgen om uit te komen en de ellende begint
Equest en equest pramox behandelen allebei de ingekapselde bloedwormlarven. Daarvoor is het werkende middel namelijk moxidectine, en dat is de mox in pramox (de pra staat voor praziquantel).
Ja dat snap ik maar die moet je toch in voorjaar en najaar geven. De mox. Om te voorkomen dat de larven gaan uitkomen. Equest werkt 3 mnd dus als ze die in nov gehad heeft zou het niet vreselijk erg zijn als je er nu weer een geeft