Rotstraal zonder geur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rotstraal zonder geur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:32

Bestaat dit? Omdat je overal leest dat de geur doorgaans het eerst symptoom is..
Zit al een paar weken te tobben met mijn pony, allerlei dingen bekeken en geprobeerd maar het lijkt alleen maar erger te worden. Nu contact met de DA om eventueel op Lyme te testen maar volgens mij spelen er andere dingen ..

Vannacht (ja, ik slaap er geweldig goed van ;) ) kwam ik ineens tot de conclusie dat de problemen begonnen zijn nadat hij opnieuw beslaan is geweest. Dit heb ik nu ook via mail aan de DA voorgelegd, wil hem dan volgende week eens laten kijken (zijn geen acute problemen, pony is niet kreupel ofzo maar gewoon niet happy.. ).

Vandaag nog eens die hoeven goed zitten bekijken en net toen ik thuis kwam bedacht ik mij dat mij iets was opgevallen (even geleden al :o ) maar dat ik niet goed wist of het wat was, dus ik dacht: ik google even "paard gat in straal". Nou, daar werd ik dus niet vrolijk van -O- Maarja, het is wel internet natuurlijk dus misschien leg ik de info niet goed samen ..

Omdat het nu uiteraard weekend is (maar wel nog hoop op reactie van mijn DA via mail) wil ik toch graag eens jullie bedenkingen. Pony heeft nog nooit last gehad van rotstraal, het heeft dus compleet geen geur, er is verder niks verandert in zijn leefpatroon of dergelijke. Zo zagen zijn hoeven er eind december (en nu nog) uit:
Afbeelding
(foto vertekend wel, op deze manier lijkt er zowat geen straal meer te zitten maar zo extreem is het niet, heb alleen vandaag niet gedacht om nieuwe foto's te maken).

Dit is het geheel:
Afbeelding
(achter staat hij niet recht/correct maar dit is geweten, al heb ik nu wel het idee dat het rechtsachter extreem is en vraag ik mij af of zijn unhappy gedrag daar niet vandaan komt .. maar vandaar dus het contact met de DA en daarna eventueel hoefsmid).

Schiet mij aub niet af, ik zit ook met heel die situatie en had liever gisteren dan vandaag een oplossing, maar omdat hij geen duidelijke symptomen had/heeft is het moeilijk om meteen te weten welke weg je op moet... ik doe mijn best..

RoosDeG

Re: Rotstraal zonder geur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:36

Mijn tinker heeft ook wel eens last van rotstraal, maar bij hem stinkt het eigenlijk ook nooit, dus ik denk dat het wel mogenlijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:01

Hmm, ben benieuwd naar meerdere reacties/ervaringen.
Lees nu overal dat zelfs lichte rotstraal enorm stinkt en dat je ook vocht etc. in de straal/straalgroeven hebt en dat is ook allemaal totaal niet ... Kan niet zeggen of het hem pijn doet als ik er hard in duw, gewoon hoeven krabben enzo is geen probleem, maar heb verder niet geëxperimenteerd omdat hij dus niet zo happy is ...

Zou het kunnen dat het geen rotstraal is maar wel een teken van een hoef die niet ok is? Want dat laatste zou natuurlijk wel kunnen kloppen, en zou ook alles verklaren wat er de laatste tijd aan de hand is (heb dit dus ook aan de DA voorgelegd).

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:46

Rotstraal... neu geloof ik niks van, het ruikt niet en op de foto lijkt het er ook niet op. Op de foto lijkt het er wel op dat de stralen veel en veel en veel te ver terug gesneden zijn. Die dingen horen de grond te raken en zo als bloedpomp en schokbreker te dienen.
Hoewel je zegt dat de foto wat vertekent zie ik twee flink ontwikkelde hoefballen en dan een inimini straaltje er onder. De straal is helemaal niet ontwikkeld.... Heeft jouw pony ondanks de ijzers wel genoeg ruimte voor het hoefmechanisme en groei. Ik weet niet hoe oud je pony is maar de straal hoort door de jaren langer en breder te worden. Ik zie ook bijna niets wat op de aanwezigheid van steunsels wijst. Maar de foto zou daarin wat onduidelijk kunnen zijn maar het zou ook kunnen dat je smid wat fanatiek is.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:59

Die van mij had lichte rotstraal, had wel een gaatje in straal maar die was dan ook niet helemaal sterk door dragen van ijzertjes. Toen toch de hoefsmid laten komen en die zag pas na stukken wegsnijden dat er een klein beetje rotstraal zat. je zag dat de straal wat vochtig was en dat er een gaatje zat. Maar het stonk totaal niet, en was na een paar keer behandelen vrijwel weg.

Ik heb uitstekende ervaring met een groen spuitbusje, 1x per week spuiten op een schone hoef en dan 10 min op droog strooisel of liefst beton laten staan. Mocht je interesse hier in hebben kan je een PB'tje sturen dan kan ik de link opzoeken, was maar 15 euro volgensmij en te koop bij Agradi of Paardenzorg.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:14

Ja, het bestaat. Mijn paard heeft in zijn steile hoef ook regelmatig rotstraal, maar geur is eigenlijk nooit duidelijk aanwezig geweest. Wat op deze foto niet goed te zien is, is de spleet tussen de hoefballen. Dat wijst vaak op rotstraal, zelfs zonder stank. De foto's zijn voor/van de eerste keer behandelen met rotstraal, sindsdien behandel ik het bij de eerste tekenen en is het vrijwel weg (ik kan van het weekend wel een nieuwe foto maken)

De spleet in de straal (vlak voor en bekappen, het is na bekappen behandeld met hypozin):
Afbeelding

En de spleet in de hoefballen, op de foto van na, zie je tot hoe ver de hypozin zit. Tot daar loopt de spleet ook door:
Afbeelding

Wat is de reden dat jouw hoefsmid aan 2 kanten 4 nagels gebruikt bij een hoef die toch al een onderontwikkelde straal heeft? Ik vind beide achterhoeven er zorgelijk uit zien.

Ik ben een groot fan van hypozin. Bij deze hoef heeft het paard soms ook aan de zijkant rotstraal doordat hij zulke hoge hielen heeft (probleem bij de andere achterhoef van jouw paard), ook daar werkte het top. Ik heb nu oude renetten van de hoefsmid gekregen om de flappen van de straal weg te snijden en werk vanaf vorige week ieder weekend de hielen een beetje bij, waardoor hij hopelijk steeds een stukje minder steil gaat staan. Maar helaas zijn dit soort kleine correcties niet uit te voeren als je paard op ijzers staat. (elke 8 weken corrigeren is bij mijn paard geen optie, dan loopt hij de eerste 2 weken kreupel van de standsverandering).
Laatst bijgewerkt door Mizora op 30-01-15 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:16

Het kan een beginnende rotstraal zijn, dat had mijn paard ook. Stonk niet maar was wel met rare "losse stukjes" in de straal. De hoefsmid heeft toen wat van de straal weggesneden en ik heb het preventief behandeld.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:21

Als je rotstraal vermoed dryfeet aanschaffen. Verder misschien eens een andere smid om zijn mening vragen?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:40

Als er zo'n spleet zit naar de hoefballen wil dat zeggen dat de hoeven door vocht verweekt zijn en vatbaar voor rotstraal. Door deze spleet elke keer schoon en droog te maken met een stuk keukenpapier voorkom je een boel ellende.
Ik moet je dan ook bekennen Mizora dat wat ik op jouw foto's zie volgens mij nog echt geen rotstraal is, het zou het kunnen worden als je het niet schoonhoud en zorgt dat de hoeven drogen. Wat ik wel zie is dat jou smid het prettig vind om in de stralen te snijden en het lijkt me alsof hij het fijn vind om aan je te verdienen. Ik hou niet zo van het gesnij in stralen zolen en steunsels, maar dat moet iedereen zelf weten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:44

zodra er een spleet zit tussen de ballen van de hoef is er sprake van rotstraal.Daar hoort namelijk geen spleet te zitten.Hoe dieper des te ernstiger.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:59

Dit was wel degelijk rotstraal. Maar deze hoefsmid heeft niet echt de neiging aan mij te willen verdienen, dan had hij me wel ijzers aangesmeerd (hoop factoren die ijzers aanmoedigen maar ik oplos via biotine en hoefschoenen). In zijn ogen kan hij ook wel iedere 12/13 weken komen, maar we laten hem uiterlijk iedere 8/9 weken komen. Hij is wel van de nette bijgesneden stralen, daar ben ik niet echt, maar bij deze hoef is het echt nodig. Het lijkt namelijk veel straal, maar op het moment dat de losse flappen weggesneden worden, is het bijna niets. Hij heeft ook al 2x maden gehad in deze hoef onder de losse flappen en in die spleet. Hij heeft bij die hoef helaas echt 2cm hiel teveel. Maar corrigeren moet uiterst geleidelijk omdat hij anders slecht loopt.

Foto van een achterhoef uit dezelfde bekapronde, die middelste cirkel was dus al iets aangetast, maar slechts minimaal doordat het vrij open lag en deze hoef wel een goed dragende straal heeft.

http://www.mizora.nl/foto/vnb3.png

En een recente foto, een dag na het bekappen. Dezelfde voet als die van de url hier direct boven. Om aan te laten zien dat de straal niet nodig weggehaald wordt.

http://www.mizora.nl/foto/straal.png

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:05

Bedankt voor de reacties alvast, meningen hier (zoals verwacht :+ ) ook verdeeld, maar wel duidelijk dat ik er wat mee moet en dat het (zoals ikzelf al dacht) wel eens de oorzaak van zijn niet zo happy gedrag de laatste tijd kan zijn.

Had zelf het idee dat het hoefmechanisme momenteel zo goed als niks meer kan en dat je dat dan ook aan de straal ziet, en natuurlijk met alle gevolgen van dien. Waarom mijn hoefsmid bepaalde dingen zo doet weet ik niet, ik denk altijd maar dat ze weten wat ze doen dus ik vraag niet in detail naar elke gebeurtenis. Weet trouwens niet of er achteraan wel 4 nagels zitten, de opgetilde hoef is een voorhoef en ik zie het zelf niet zo op de andere foto :o

Ga er in ieder geval wel wat mee doen, wil eerst de DA erbij om te kijken of zijn gedrag van zijn hoeven kan komen en dan eens zien wat de (of een andere) hoefsmid ervan zegt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:10

Voorhoef, pardon. Verkeerd begrepen. Hoe hij achter staat vind ik zorgelijk (bij de foto van 4 hoeven), maar het is dus een voorhoef van de foto en hierbij snap ik niet dat hij 2x4 nagels gebruikt.

Wat is de reden dat hij rondom op ijzers staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:24

Ah, ok :j Maar kan je verder niet helpen, ben geen hoefsmid :o

Hij staat op ijzers omdat hij erg gevoelig liep op paden met steentjes, heeft jaren zonder ijzers gelopen (traditioneel bekapt) maar liep dan dus gevoelig. Was geen ramp aangezien we vooral zandpaden hadden maar ben toen verhuisd en weer begonnen met rijden en toen gingen de hoeven wel erg hard slijten dus vandaar de ijzers (achteraf denk ik dat het harde slijten wat ik zag misschien gewoon het in balans komen van de hoef was). Ondertussen heeft hij ook een tijdje voor de koets gelopen en we rijden eigenlijk voornamelijk buiten, op hardere wegen met grind. Vanwege zijn vroegere gevoeligheid nog steeds ijzers, maar begin er stilaan wel aan te twijfelen of dat allemaal wel een goed idee was..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:16

Even nog een update, heb overlegd met de DA en ook de foto's laten zien. Hij vond het er niet meteen verkeerd uitzien, behalve misschien een wat weke straal maar hij ging er vanuit dat dit was doordat de foto op de wasplaats genomen was.

Echter zegt hij wel om de ijzers af te halen en dan te kijken of het betert. Ga in deze dus mijn gevoel volgen (was ik toch al van plan :+ ) en hoop dat ik dan de juiste keuze maak.

Enige puntje waar ik nog mee zit is dat ik in de schuilstal betonplaten wil laten leggen zoals bij de andere maar dit kan nu nog niet vanwege de nattigheid. Hij staat dus als hij hooi eet in de modder/mest.. Kan ik daar tijdelijk nog wat mee? Weet niet of het uitmaakt voor zijn hoeven, het is niet dat hij dag en nacht daar staat en hij heeft ook droge zand.. Misschien lukt het ook nog wel even zo..