Een jaar of 5 geleden hadden 2 paarden bij ons op stal (inclusief mijn paard) ook zeer afwijkende waardes en vooral afwijkende leverwaardes. Ze zijn beide gelijk naar de faculteit in Utrecht gegaan en daar zijn allerlei onderzoeken, scans en bij het andere paard zelfs een leverpunctie uitgevoerd. (mijn paard was al te zwak om dat te doen)
Uiteindelijk is er niets uitgekomen, maar ze waren hartstikke ziek (doffe vacht, geen energie, heel erg afgevallen). Op aanraden van een andere dierenarts (niet van de faculteit) hebben wij de paarden een kuur tegen leverbot gegeven. Dit was natuurlijk een gok, maar ze hadden veel symptomen van leverbot (ondanks dat Utrecht ontkende).
Na de kuur zijn zag je ze beide met de dag opknappen! Ze zijn beide weer helemaal de oude geworden, maar ik denk dat als we niks hadden gedaan, dat het niet veel gescheeld had.
Onze paarden hadden trouwens geen jeuk oid.
DustJun schreef:'t Woud gebruikt blijkbaar speciale testen om de eieren van leverbot in de mest te vinden, die zijn vaak wel terug te vinden (niet altijd) heb ik gelezen... en ze zeggen ook dat leverbot bijna altijd met maagdarmwormen terug te vinden is...
ik heb hen om wat meer info gevraagd, hopelijk antwoorden ze snel...
Dit hebben ze bij onze paarden allemaal onderzocht in Utrecht en niet gevonden, toch hadden ze leverbot.