Bloedresultaten leverwaarden - leverbot?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DustJun

Bloedresultaten leverwaarden - leverbot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 15:01

Hallo,

Lang verhaal hier:
Sinds +- september/oktober begon mijn PRE stevig te jeuken, steeds meer en meer. Voordien heeft hij hier voor zover ik weet nooit last van gehad. Zijn hals is intussen aan beide kanten bijna helemaal kaal, zijn schouders ook wat, zijn manen zagen er zo zielig uitgeschuurd uit dat ik ze op een bepaald moment heb afgeknipt en ze kort hou, en zijn staart is ook afgeschuurd + hij heeft op zijn kont/rug dicht bij de staart + bij de weerborstels aan beide kanten bij zijn heupen enkele kale plekken.

Eerst dachten we dat het van het hooi kwam, dat precies te kruidig leek (we waren van leverancier veranderd omdat het vorige niet zo'n goede kwaliteit was), en we veranderden zijn hooi meteen. Het werd duidelijk dat dit niet de oorzaak was. Ik heb dan geprobeerd een tijdje spelt + luzernekorrels weg te laten, dat deed niks. Dan probeerde ik een tijdje de balance mix weg te laten, deed ook niks. Ik probeerde hem +- een week in de stal te houden, mocht het iets in de wei zijn (al vonden we niks), deed ook niks. (ik weet dat je dingen langer moet proberen om zeker te zijn, maar ik kan het arme dier toch niet 6 weken in de stal houden om het maar eens te proberen)

Tegelijkertijd lieten we natuurlijk DA komen, die precies niet goed wist wat het was, maar dacht in de eerste plaats aan vliegjes, collicoïden. Maar toen het enkele weken -5 was, bleef zijn jeuken stabiel, dus dat kan het niet zijn. Cortisone-injectie hielp ook helemaal niet, geen verandering in jeuk. Deze DA vond het niet nodig bloedtest te nemen, en nadien moesten we natuurlijk minimum 6 weken wachten voor de cortisone eruit was. Andere DA laten komen nadat die periode over was aangezien we letterlijk alles hebben geprobeerd voedingsgewijs. Die vond het jeukpatroon erg gelijken op luizen, dus zijn we meteen begonnen aan een luizenkuur, maar 2-3 weken later, is het jeuken nog altijd precies hetzelfde. Luizen is het dus ook niet.
Gelukkig hadden we deze keer deze DA met klem gevraagd om toch ook een bloedtest te doen. DA heeft ons laten weten dat de leverwaarden wat te hoog liggen. Voor de rest is alles normaal. Best dus leversupplement geven en voorlopig, aangezien het toch in de voeding kan liggen, énkel en alleen op hooi houden en als het binnen 6 weken niet beter is dan kunnen we misschien een huid/allergietest laten uitvoeren in Gent.

Nu heb ik onlangs eindelijk zelf het document met alle bloedresultaten gekregen en dit zijn de afwijkende waarden:

Bloedbeeld:
MCHC -31,6 (36,0 - 41,0)
Neutrofiele segmenten -41,8 (45,0 - 78,0)
Lymfocyten +52,5 (25 - 50)
Lymfocyten totaal +4662 (1500 - 4000)

Eiwit:
Beta globulinen +23,4 (11,8 - 22,2)

Lever:
Transaminase AST (GOT) +460 (166 - 376)
Gamma-GT +98 (< 40)

Als ik deze waarden vergelijk met wat ik nog zoal op bokt.nl etc. terugvind, merk ik dat deze sterk overeenkomen met sommige paarden/ponies die leverbot hadden. Transasaminase AST en Gamma-GT terzijde, komen zelfs de andere slechts licht afgeweken waarden overeen en waarden die bij anderen ook licht verhoogd/verlaagd waren merk ik bij mijn paard dat deze maar net op de onder- of bovengrens ligt bij dezelfde waarden. Ringt dus echt een belletje voor mij...

Ik vind ook wel dat hij een redelijk doffe vacht heeft, dat hij niet zo heel veel eet of drinkt en aan de magere kant is, wat ik hem ook geef (ook voor hij enkel op hooi stond). En hij is 5, wordt 6 in april, dus nog jong en ook vatbaarder. Zij wei is niet begraasd door schapen/runderen, maar is wel heel nat, en erachter is een sloot en ernaast is een weide waar herten op grazen.

Wat denken jullie van deze waarden? Denk dat ik leverbot misschien toch maar eens zal voorstellen aan de DA als er binnen een week of 6 op alleen hooi nog geen verandering is...
Ben toch ook een beetje huiverachtig om zomaar een kuur met Fasinex te doen zonder meer te weten, je paard volproppen met allerhande producten zonder zekerheid is nooit ideaal...

Heb intussen ook een mailtje naar 't Woud gestuurd om eens te vragen wat zij denken, en misschien doe ik wel nog een mestonderzoek als ze denken dat 't zin heeft.

En hebben jullie nog andere ideeën/ervaringen/tips?
Mensen wiens paarden leverbot hebben (gehad), herkennen jullie dit?

Alvast bedankt!!

RianneH

Re: Bloedresultaten leverwaarden - leverbot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:05

Geen ervaring met leverbot, maar dat ia dacht ik toch helemaal niet te vinden in de mest?

DustJun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 15:08

't Woud gebruikt blijkbaar speciale testen om de eieren van leverbot in de mest te vinden, die zijn vaak wel terug te vinden (niet altijd) heb ik gelezen... en ze zeggen ook dat leverbot bijna altijd met maagdarmwormen terug te vinden is...

ik heb hen om wat meer info gevraagd, hopelijk antwoorden ze snel...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:09

Ben benieuwd. Vind het sneu voor je paardje, maar interessant mee te lezen. Hoop dat je snel achter de oorzaak komt.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:12

Een jaar of 5 geleden hadden 2 paarden bij ons op stal (inclusief mijn paard) ook zeer afwijkende waardes en vooral afwijkende leverwaardes. Ze zijn beide gelijk naar de faculteit in Utrecht gegaan en daar zijn allerlei onderzoeken, scans en bij het andere paard zelfs een leverpunctie uitgevoerd. (mijn paard was al te zwak om dat te doen)
Uiteindelijk is er niets uitgekomen, maar ze waren hartstikke ziek (doffe vacht, geen energie, heel erg afgevallen). Op aanraden van een andere dierenarts (niet van de faculteit) hebben wij de paarden een kuur tegen leverbot gegeven. Dit was natuurlijk een gok, maar ze hadden veel symptomen van leverbot (ondanks dat Utrecht ontkende).
Na de kuur zijn zag je ze beide met de dag opknappen! Ze zijn beide weer helemaal de oude geworden, maar ik denk dat als we niks hadden gedaan, dat het niet veel gescheeld had.

Onze paarden hadden trouwens geen jeuk oid.

DustJun schreef:
't Woud gebruikt blijkbaar speciale testen om de eieren van leverbot in de mest te vinden, die zijn vaak wel terug te vinden (niet altijd) heb ik gelezen... en ze zeggen ook dat leverbot bijna altijd met maagdarmwormen terug te vinden is...

ik heb hen om wat meer info gevraagd, hopelijk antwoorden ze snel...

Dit hebben ze bij onze paarden allemaal onderzocht in Utrecht en niet gevonden, toch hadden ze leverbot.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:39

Hier ervaring met leverbot! Mijn paard heeft het in 2013 gehad.
DA heeft dit geconstateerd aan de bloedwaarden en het heel minmaal geel getinte slijmvlies bij de mond.
Hij wou eerst trouwens geen bloedonderzoek doen, omdat het paard er op en top uit zag. Echter alleen wat traag/sloom was.

Heb mijn paard toen 2 x behandeld met Fasinex en de DA is 3 dagen geweest om Ekybyl in te spuiten en heb 1 fles Hippochol gegeven. Beide zorgen voor een optimale leverwerking. Mede doordat beide producten methionine bevatten dat er voor zorgt dat andere stoffen die in de lever aangemaakt worden en verwerkt worden weer aangemaakt gaan worden..
Volgens de DA was 1 x Fasinex genoeg maar voor de zekerheid 2 x gedaan, met 2 maanden er tussen.

Weet niet of je er iets aan hebt maar dit waren de afwijkende bloedwaardes bij mijn paard.

Albumin 47.2 (48.1 - 62.3) Eiwit dat zorgt voor transport van stoffen in het bloed en wordt in lever gemaakt.
Alpha-2 globulin 6.4 (9.5 - 13.5)
Beta-1 glubolin 17.0 (4.9 -10.7) Verhoogd bij worminfectie.
Alpha-2 globulin (abs.) 4.6 (5.2 - 10.1) Lever, afbraak van rode bloedcellen, schildklier
Beta-2 globulin (abs.) 12.2 (2.7 - 8.0) Bloedarmoede/ijzergebrek

LHD 750 (<400) Enzym bevind zich in spieren bij schade komt dit in het bloed
GGT 67 (<30) Enzym dat zeer specifiek is voor de lever, met name de galgangen lever, daar waar de leverbot actief is.
CK 614 (<260) Spierbevangen, ook verhoogd bij wormbesmetting
Eosinophils 8 (0 - 4)
Eosinophils (absolute) 633 (40 - 350) Afweer bij infecties verhoogd bij parasiet of worminfectie.
Monocytes (absolute) 422 (40 - 400) Spelen rol in reactie op antilichamen

Mijn DA vertelde dat de leverbot in de galgangen een ontstekingsreactie geeft waardoor de galgangen dicht kunnen gaan zitten. Als dit te heftig wordt en herhaaldelijk terug komt gaan ze volledig dicht en hopen de afvalstoffen zich op wat druk geeft in de lever die dan uiteindelijk stopt met werken en je een doodziek paard kan krijgen.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:54

Goeie uitleg Pattypaard!
Is jouw paard weer helemaal de oude? Houd je nu nog ergens rekening mee qua voer etc? Had jouw paard ook jeuk trouwens?

Ik volg dit omdat het verhaal van TS precies als mijn paard klinkt, vorige zomer hebben we haar ook 2x behandeld tegen leverbot en daarna de Hippochol gegeven. Ze is nu weer hartstikke fit maar dat is ze iedere winter, dus ik durf nog niet heel blij te zijn..

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:22

Ik hou met erg veel dingen rekening maar dat komt ook omdat mijn paard mijn lyme besmet geweest is en hardnekkige sarcoiden heeft en verder ook nog een pechvogel is dus geen reëel beeld :o.
Jeuk heeft ze nooit heftig gehad, al heeft ze wel ooit wat periodes dat de vooral aan beide zijden van haar buik meer jeuk heeft dan normaal. Maar dat is zo weinig dat ik het eigenlijk niet noemenswaardig vind.

Helemaal de oude is ze helaas niet, zo is ze bijvoorbeeld graag lui/sloom geworden terwijl ze dit eerder niet was.
Maar kan niet zeggen of dat ook duidelijk met de leverbotbesmetting te maken heeft daar mijn inziens de sarcoid ook voor ophoping van afvalstoffen e.d. in de lever kan zorgen.

Ik merkte overigens toendertijd wel dat meer brok/granen erin gooien totaal geen zin had. Alsof het allemaal zonder verwerking weer achter uit kwam ;).

Wat ik echt puur voor haar lever doe is mariadistel (druppels) bij geven. Dit ook op advies van de osteopaat.

Kan het zijn dat er op jullie weides eerder schapen gelopen hebben of/en er beekjes/riviertjes langs de weides zijn?
Dat schijnt voor leverbot feest te zijn.

Succes met jullie paarden, dat ze snel (blijvend!) mogen opknappen :).
Wil nu nog eens een Fasinex kuurtje doen en een fles Hippochol er achter aan om de lever extra te ondersteunen na de Fasinex.
Dit omdat ik toch bang ben dat er wellicht ergens nog iets van de leverbot zit en het relatief weinig kwaad kan mocht er niets zijn.